Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat využívá k testům aerodynamiky superpočítač, který dělá z měsíců práce hodiny

MareNostrum 4
MareNostrum 4
MareNostrum 4
MareNostrum 4
6 Fotogalerie
Diskuze (6)

Superpočítač MareNostrum4, využívaný značkou Seat pro vývoj nových modelů, je nejvýkonnější počítač ve Španělsku a sedmý nejvýkonnější počítač v Evropě.

Představit si 40.000 běžných stolních počítačů vyskládaných vedle sebe není nic snadného, zhruba takový výkon ale nabízí španělský superpočítač MareNostrum 4, který je nejvýkonnějším počítačem ve Španělsku a čtvrtým nejvýkonnějším superpočítačem v Evropě.

Tomu ale odpovídají i jeho rozměry. MareNostrum 4 je totiž umístěn ve staré odsvěcené kapli v Severním kampusu Katalánské polytechnické univerzity, kde vzniklo superpočítačové centrum BSC (Barcelona Supercomputer Center). To má plochu 180 m2, panuje v něm teplota 24 °C a 35 % vlhkost vzduchu.

Samotný počítač pak nabízí 3456 výpočetních uzlů, 6.912 výpočetních jader, 165.888 procesorů a 13,7 PFLOPS. Díky obrovskému výpočetnímu výkonu dokáže MareNostrum 4 vypočítávat širokou škálu simulací, které sahají od činnosti lidského srdce, přes klimatické změny až po ekologické katastrofy. Seat však využívá jeho 165.888 procesorů k vylepšování svých vozů.

MareNostrum4 pomáhá především při vylepšování aerodynamiky a snižování aerodynamického odporu vzduchu, díky čemuž může Seat zákazníkům nabídnout ještě hospodárnější, bezpečnější a komfortnější vozy, které současně nabízejí i lepší provozní vlastnosti.

Analýzy se soustředí především na příď a záď, spodní část automobilu, pneumatiky a kola. Dosud však byly k testům využívány hliněné modely ve skutečné velikosti, umístěné do aerodynamického tunelu, což mělo řadu úskalí. „Testování v aerodynamickém tunelu je nákladné. Hliněné modely přitom podléhají degradaci a musejí se neustále měnit,“ uvedla Marcía García-Navas, inženýrka z oddělení vývoje a aerodynamiky ve společnosti Seat.

Výpočetní výkon superpočítače navíc technikům umožňuje zahrnovat do výpočtů více parametrů, jako příklad uvádí García-Novas třeba proudění vzduchu uvnitř kol při jejich otáčení. „Tvary kol převádíme do souřadnicových bodů v souřadnicové soustavě a každý bod je analyzován skupinou procesorů pracujících souběžně. Kdyby byly analyzovány jednotlivě, trvalo by to měsíce,“ dodává výzkumný pracovník superpočítačového centra Oriol Lehmkuhl.

Lehmkuhl přitom využívá superpočítač k řadě dalších výzkumů. Od spalovacích prostorů v leteckých motorech, přes simulace větrných turbín až po vliv tvarového řešení nábojů kol na aerodynamiku celého automobilu. Do budoucna se však nabízí ještě širší uplatnění superpočítačů při vývoji automobilu.

V budoucnosti bychom rádi simulovali všechno najednou: proudění vzduchu, skelet karoserie, spalování a dokonce i cestující uvnitř vozu. V současnosti to ještě není možné, ale za 15 let to umožní počítače s tisíckrát vyššími výkony. Něco takového si už můžeme začít představovat,“ říká Dr. Lehmkuhl.

Vstoupit do diskuze (6)