Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Octavia 5E (2012-dosud): Třetí generace vyjelo více než dva a půl milionu

Aleš Dragoun
Diskuze (7)

Moderní Octavia III prodejně navázala na svou druhou předchůdkyni. Přešla na turbomotory, nabídla elektronické asistenty, znovu závodila a prošla kontroverzní modernizací...

Třetí generace novodobé Octavie s interním kódem 5E se oficiálně se představila ve značkovém muzeu v Mladé Boleslavi 11. prosince 2012. Její sériová výroba byla zahájena o šest dní později, média přinášela fotky předprodukčních kusů s lehkou kamufláží už od října. První reklamy se mimochodem natáčely v pro nás exotickém Santiagu de Chile.

 

Za hlavního designéra je označován bývalý šéfstylista mladoboleslavské automobilky Jozef Kabaň, tvarově vůz vychází z bílého pětidveřového koncepčního hatchbacku Vision D (Ženeva 2011). Nabídka karosářských variant se ovšem nezměnila, zůstala u liftbacku a kombi. Vyznávaly konzervativní hranaté tvary, tolik nepodléhající vrtkavým módním trendům.

 

MQB

 

Octavia III dostala novou koncernovou platformu MQB A (Modulare Querbaukasten), podvozek má rozvor 2686 mm. Víceprvkovou zadní nápravou se ovšem pyšnily tentokrát jen modely s výkonnějšími motory (nad 110 kW), ostatní se musely spokojit s jednodušší s vlečenými rameny a torzní příčkou. Vpředu zůstaly vzpěry McPherson.

 

Pohotovostní hmotnost základních verzí začínala na 1150 kg, nejtěžší měly 1485 kg. Průměrně zhubly zhruba metrák. Liftback disponuje základními rozměry 4659 x 1814 x 1462 mm (délka, šířka, výška), pochopitelně jde stále o zástupce nižší střední třídy, i když „oficiální“ české prodejní statistiky Sdružení dovozců automobilů tvrdí něco jiného. Základní objem zavazadelníku u liftbacku činí 590 l, čímž překonával i o třídu větší konkurenty, třeba VW Passat B7, v případě kombi 610 l. Mírně narostla prakticky všechna rozměrová čísla včetně prostoru pro posádku uvnitř.

 

Pro Evropu jen s turby

 

Paleta motorů od počátku produkce čítala koncernové zážehové čtyřventilové čtyřválce TSI: ty s objemem 1,2 l dávaly 63 kW (86 k), respektive 77 kW (105 k), větší čtrnáctistovka 103 kW (140 k) a 1,8 l 132 kW (180 k). Naftu spalovaly 1.6 TDI/77 kW a 2.0 TDI/110 kW (150 k), v případě většího existovala i 105kW verze. Vstřikování Pumpe-Düse opustila už ke konci produkce Octavia II, takže se jednalo o common-railové jednotky, tradiční objem necelého 1,97 l u nich zůstal.

 

Motory měly v porovnání s předchůdci skoro o čtvrtinu nižší tabulkovou spotřebu, také díky upravenému výfukovému systému, který umožnil jejich rychlejší zahřívání. Volitelně byl zpočátku k dispozici balíček Green tec se start-stopem, na domácím trhu stál dva tisíce a připlatit jste si za něj museli. Převodovky dostala Octavia do vínku buď přímo řazené, nebo samočinné dvouspojkové. Manuály mají pět a šest stupňů, DSG šest, popřípadě sedm.

 

Bezpečnostní výbava

 

Kromě čelních a bočních airbagů vpředu i vzadu se do aut v zemích EU montují také kolenní. Je možné si koupit bezklíčkový vstup a startování Kessy. Octavia dostala jako první škodovka vůbec čelní radar v předním nárazníku a multifunkční kameru. To znamená, že se mohla díky snímači spolehnout na moderní elektronické pomocníky: varování před kolizí s nouzovým brzděním i adaptivní tempomat.

 

Monochromatické „očičko“ na čelním skle zase udržovalo auto v jízdním pruhu, díky němu se samočinně ovládala dálková světla a nabídlo i rozpoznávání dopravních značek na displeji palubního počítače i navigace. Další asistenty, třeba detekci únavy řidiče, fungovaly na základě údajů elektronické stabilizace. Ochrana chodců při kolizi (systém napnul kapotu tak, aby se pěší zranili co nejméně) byla v polovině roku 2013 zrušena, měly ji pouze první exempláře. K dispozici byla i trojice audio- a multimediálních systémů (Bolero, Amundsen, Columbus).

 

Chytré detaily

 

Stupně výbavy nesly názvy Active, Ambition a Elegance. Známý marketingový slogan „Simply clever“ (prostě chytrý) reprezentují třeba škrabka na led uvnitř krytu víčka palivové nádrže a odpadkový koš ve dveřích. Toto heslo je odpůrci značky, potažmo modelové řady posměšně měněno na „Simply never“ (prostě nikdy). Octavia nabízí i panoramatické střešní okno.

 

Prodej liftbacku odstartoval v únoru 2013. Při uvedení na trh stál nejlevnější benzinový model se slabší 63kW dvanáctistovkou TSI 334.900 korun, za vůz s naftovým motorem 1.6 TDI/77 kW jste zaplatili 424.900 korun, v obou případech měly základní stupeň výbavy Active. Protipólem byla Octavia Elegance 2.0 TDI/110 kW se sedmistupňovou DSG za 639.900 korun. 25. května následoval o 4 mm vyšší kombík vyráběný od 5. dubna a nejslabší turbodieselová šestnáctistovka se 66 kW (90 k).

 

RS

 

Nejsportovnější Octavia RS debutovala v červenci 2013 na Festivalu rychlosti v Goodwoodu se zážehovým agregátem 2.0 TSI/162 kW (220 k) i turbodieselem 2.0 TDI/135 kW (184 k). Pro britský a irský trh nadále nesla označení vRS. Oba motory pocházely z rychlých Golfů VII: modelů GTI a GTD. Modifikované nárazníky auta prodloužily o tři centimetry.

 

Ve srovnání se standardními Octaviemi měla RS kromě přitvrzeného sportovního šasi progresivní řízení s proměnlivým účinkem posilovače, elektronickou uzávěrku diferenciálu XDS a Performance Sound Generator, který umocnil zvuk motoru. Elektromagnetický generátor impulzů pod čelním sklem šířil patřičné vibrace hlavně k řidiči. Milovníky hudby potěšilo špičkové příplatkové audio Canton.

 

Tehdy se také objevily verze s pohonem obou náprav, čtyřkolky s motory 1.8 TSI/132 kW, 1.6 TDI/77 kW, 2.0 TDI/110 a 135 kW využívaly Haldex páté generace, a to včetně nového oplastovaného kombi Scout, které si už u předchůdce získalo značnou oblibu. „Ereso“ ovšem stále zabíralo pouze na předek, alespoň v úvodu své kariéry. Od počátku léta se dala pořídit i luxusní výbava s už tradiční značkou původní mladoboleslavské továrny a zároveň příjmeními pánů zakladatelů: Laurin & Klement. Třetí generace moderní Octavie byla první tohoto jména, která dosáhla při bariérových zkouškách konsorcia Euro NCAP pětihvězdičkového hodnocení.

 

Zeleně a na plyn

 

Úsporná Octavia GreenLine debutovala v lednu 2014 s 1.6 TDI/81 kW (110 k). Aerodynamický balíček dopomohl s supernízké spotřebě nafty 3,3 l/100 km, pochopitelně tabulkové dle standardu NEDC, v reálu byl vyšší. Octavia G-Tec na zemní plyn uvedla v březnu 2015 motor 1.4 TSI, také s výkonem 81 kW.

 

O dva měsíce později se objevily nové čtyřválce 1.2 TSI, do třetice s/81 kW a 1.4 TSI/110 kW (150 k), ty nahradily předchozí méně výkonné pohonné jednotky. To samé platilo u 1.6 TDI/81 kW, agregát už nepoháněl jen úsporný GreenLine. Pro ty, kterým nestačila standardní Octavia RS, byl určen od září 2015 model RS230, ano, dvoulitr TSI dával 169 kW (230 k). Představil se už v Ženevě, disponoval navíc ještě tužšími pružinami...Naftová verze „rally sportu“ pak se závěrem roku obdržela poprvé pohon 4x4.

 

Cup

 

Na sklonku března 2016 sjel z výrobní linky v Mladé Boleslavi miliontý exemplář Octavie III, šlo mimochodem o bílý Scout. Přeplňované tříválce se v nedávné minulosti dostaly i pod kapoty větších vozů střední třídy. Downsizing vynucený stále se zpřísňujícími emisními normami EU neminul ani Octavii. V červnu 2016 debutoval 1.0 TSI/85 kW (115 k) právě s tímto atypickým lichým počtem.

 

Znovuobnovený Octavia Cup (od sezóny 2016) nabídl závody shodných aut s přeplňovanými dvoulitry o 280 koních (206 kW), ta tentokrát vycházela z RS. Kromě dvouspojkové rychlostní skříně ovšem disponovala předním mechanickým samosvorem a nastavitelnými závěsy i tlumiči Öhlins, 1120 kg vážící vozy jezdily na osmnáctipalcových kolech s pneumatikami Pirelli, pod předními se ukrývaly brzdy AP Racing se šestipístky, zadní kotouče zůstaly sériové.

 

S čtveřicí očí

 

Modernizovaná Octavia III byla odhalena v tisku 27. října 2016, oficiální prezentace se konala až 10. ledna 2017 ve Vídni. „Čtyřoký“ facelift má své odpůrce i příznivce, někdo Jozefu Kabaňovi vyčítal, že kopíruje Mercedes-Benz, ten už se ale podobných experimentů vzdal. Naživo však příď se zbytkem auta docela ladí, záleží na odstínu laku karoserie. Světla mohou být za příplatek diodová, v základu jsou ale tradiční halogeny. Změnila se i grafika koncových reflektorů. Rozšířený rozchod zadních kol (celkem o plných 6 centimetrů) znamenal zlepšení jízdních vlastností.

 

Škoda začala nabízet i dokonalejší systém ochrany chodců s jejich detekcí a online služby Connect, už známé z SUV Kodiaq. Prodej odstartoval 4. března 2017. Novinkou byl malý turbodiesel 1.6 TDI s 85 kW (115 k). Původní Octavia RS rovněž skončila, standardem modernizované verze se tedy stala bývalá RS230, dále v červnu 2017 doplněná o RS245 (2.0 TSI/180 kW), i toto číslo tedy znamenalo výkon motoru v nenormovaných koních.

 

Zrychlení z klidu na stovku mimochodem u obou kleslo pod sedm vteřin (až k 6,6 s u výkonnějšího modelu) a maximálka se vyšplhala na 250 km/h. Rychlejší sériová škodovka dosud neexistovala! RS245 se dočkala sériového elektromechanického samosvorného diferenciálu VAQ vpředu a příplatkového adaptivního podvozku DCC.

 

Filtry pro benziny

 

V srpnu 2017 si cestu do přídě našel 1.5 TSI s vypínáním dvojice válců (ACT) a výkonem 110 kW (150 k). V květnu 2018 skončila produkce 230koňového „eresa“, ale hlavně plynové verze G-Tec. Počínaje lednem 2019 je ovšem v nabídce stejnojmenná Octavia spalující CNG, nicméně ji pohání čtyřválec 1.5 TSI/96 kW (110 k).

 

Od září 2018 se nabízí i čistě benzinový motor 2.0 TSI se 140 kW (190 k), záhy si našel cestu rovněž do aut se znakem náprav 4x4. Právě zážehové motory se koncem léta musely přizpůsobit nastupujícímu standardu měření spotřeby a emisí WLTP, což znamenalo instalaci filtru pevných částic (OPF).

 

Z Asie i Afriky

 

Octavia III oslavila už i dvouapůlmiliontý vyrobený kus, takže počet všech tří řad překročil cifru 6,5 milionu. To svědčí o velkém obchodním úspěchu. Od roku 1996 připadá na Octavii 40 % celosvětového odbytu značky, nejvíce ze všech modelových řad. Třetí generace se pravidelně umisťuje mezi desítkou nejprodávanějších nových aut v zemích EU a EFTA, nebo se drží těsně za ní. Občas pronikne i na vyšší příčky, třeba v srpnu 2017 skončila poprvé na nejnižším stupínku vítězů, tedy třetí.

 

Místem jejího vzniku nebyla jen domácí Mladá Boleslav, ale i ukrajinské Solomonovo (Eurocar), ruský Nižnij Novgorod, Usť-Kamengogsk alias Öskemen (Kazachstán, společnost Azia Avto), čínské Ning-Po (SAIC) i indický Aurangábád v režii Škoda India. Od července 2017 také vyjížděla z nově postavené montovny v alžírském Relizane. Místní podmínky vyžadují nejen vyšší a zakrytovaný podvozek (stejně jako v Indii či na Ukrajině), ale i výkonnější klimatizaci a silnější klakson, protože zvukové výstražné znamení se tu používá prakticky neustále. Zajímavost určitě představuje nabídka starších atmosférických motorů 1.6 MPI/81 kW na čínském, ruském a egyptském trhu...

 

Současnost

 

Aktuální ceník třetí Octavie aktuálně začíná liftbackem Active s tříválcem 1.0 TSI za 450.900 Kč, ceny začínající trojskou jsou už dávno minulostí. Protipólem je kombi RS 2.0 TDI 4x4 za 901.900 korun. Částky nutné k pořízení nejlevnějších ojetin s motory 1.6 TDI oproti tomu padají k hranici 130 tisíc... Šestimístné kilometrové nájezdy takových kusů však začínají trojkou, takže se určitě vyplatí vybírat ve vyšších cenových patrech.

 

Octavia IV. generace se světu představila 11. listopadu 2019 v 19:15. Ale to už je opravdu žhavá současnost...

 

Zdroje: Škoda Auto, archiv auto.cz, Wikipedia, Škoda Česká republika FB, iDnes, JATO Dynamics, AutosMotor.de, Škoda Storyboard, Ceskeokruhy.cz, ĆTK, sauto.cz

 

Foto: Škoda Auto

 

Aleš Dragoun
Diskuze (7)

Doporučujeme

Avatar - Jenik3
18. 11. 2019 17:52
Re: octavia 1.4
Byl tam rozdil, ale vysledek sotva postrehnutelny pro ridice. 1.4 TSI byla nakonec dobry motor odpovidajici hmotnosti auta 1.3t a narokum na CZ silnice a dalnice.
Avatar - lordlord
18. 11. 2019 16:20
cvb
Je simply clever překážjící tyč držící kapotu při dolévání vody do ostřikovačů?
18. 11. 2019 07:56
octavia 1.4
Byl vážně nějaký rozdíl mezi motorem 1.4 103kW a 1.4 110kW ? :D Já myslel, že to jen softwarově odemkli.
Avatar - JirkaV8
18. 11. 2019 00:18
Re: den bez ochcávky je jako...
Ono Škodovka toho před 1989 resp. před koupí Volkswagenem neměla tolik co nabídnout. Tak raději né. A nebo redaktoři byli jako správní češi na letné proti stbákovi a neměli čas. Ale taky jsem čekal otištění nějakého testu ze SM z 89 třeba od pana Gregory, ceníky z Mototechny a tak. Co naděláš, flákají to :-| V pondělí ráno to už něco spíchnutého za 10 min nezachrání. :D
17. 11. 2019 22:37
bylo tady
o tom hnoji za tech sedm let snad malo?