Škoda Octavia byla nejprodávanějším plug-inem v ČR. Letos určitě nevyhraje
Nejprodávanější škodovka historie byla na českém trhu v roce 2024 nejoblíbenějším plug-in hybridem. Po modernizaci ovšem tahle varianta vypadla z nabídky.
Plug-in hybridy se pomalu nadechují. Loni jich bylo v Česku zaregistrováno 5900, přičemž o dva roky dříve to bylo pouze 3560 exemplářů. Za nárůstem mimo jiné vězí větší zájem Čechů o výrazněji elektrifikované pohony a také jejich poměrně bouřlivý vývoj. Zatímco větší část plug-inů stále nabízí využitelnou kapacitu pouze okolo 10 kWh a dobíjení maximálním výkonem 7,4 kW, na trhu již narazíte na modely s dvojnásobně velkou baterií a podporou rychlodobíjení 60 (Mercedes-Benz) či 50 kilowatty (koncern Volkswagen u nových modelů s motorem 1.5 TSI).
Nejúspěšnějším novým vozem s externím dobíjením byla loni Škoda Octavia 1.4 TSI se systémovými výkony 160 či 180 kilowattů. Přitom právě český bestseller patří do skupiny aut s menším akumulátorem (10,4 kWh) a pomalým dobíjením. Její koncernový sourozenec v podobě Volkswagenu Golf přitom v rámci loňské modernizace dostal nový pohon s motorem 1.5 TSI se systémovým výkonem 150 kW a trakčním akumulátorem s využitelnou kapacitou 19,7 kilowatthodin, která dovoluje elektrickou jízdu i na vzdálenosti více než 100 kilometrů.
Škoda Octavia sice v roce 2024 facelift prodělala též, plug-in hybrid ovšem aktuálně v její nabídce nenajdeme. Vítězství proto letos zcela jistě neobhájí.
Přesto by v jejích šlépějích mohla pokračovat druhá generace Škody Kodiaq, která na rozdíl od předchůdce plug-in hybrid nabízí. Jedná se o zmíněnou variantu s přeplňovanou patnáctistovkou s celkovým výkonem 150 kilowattů a 19,7 využitelnými kilowatthodinami.

V nejlepší desítce najdeme také hned dvě volva. Švédská automobilka je totiž na tomhle poli velmi silná. Ostatně SUX XC60 je nejprodávanějším externě dobíjeným hybridem v Evropě. Mercedes-Benz zase jako jediný nabídne plug-in spojený se zážehovým i vznětovým motorem.
Nejprodávanější plug-in hybridy v ČR v roce 2024 dle značek | ||
Pořadí | Značka | Počet (ks) |
1. | Škoda | 1277 |
2. | Volvo | 779 |
3. | Mercedes-Benz | 623 |
4. | BMW | 551 |
5. | Toyota | 486 |
6. | Lexus | 303 |
7. | Hyundai | 292 |
8. | Ford | 233 |
9. | Volkswagen | 228 |
10. | Mazda | 116 |
Vedle snahy snížit emise má plug-in hybrid i jinou roli. V případě luxusních a sportovních aut totiž přídavný elektromotor slouží především jako výkonový doping, nižší exhalace škodlivin jsou v tomhle případě druhořadé.
Nejprodávanější plug-in hybridy v ČR v roce 2024 dle modelů | ||
Pořadí | Model | Počet (ks) |
1. | Škoda Octavia | 682 |
2. | Volvo XC90 | 347 |
3. | Škoda Kodiaq | 303 |
4. | Toyota RAV4 | 301 |
5. | Volvo XC60 | 295 |
6. | Škoda Superb | 292 |
7. | Hyundai Tucson | 229 |
8. | Mercedes-Benz GLC | 215 |
9. | Lexus RX | 162 |
10. | Ford Kuga | 146 |
Takového receptu se drží například u Ferrari, jehož plug-in hybridní modely 296 a SF90 v roce 2024 dohromady zaznamenaly 44 registrací. V případě nového Lamborghini Revuelto to bylo deset vozů.