Alko kalkulačka Naplavka 2019
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Octavia RS 2.0 TDI DSG 4x4 – Poprvé všemi čtyřmi

Jiří Baborský Jiří Baborský 12. 12. 2015
44
385
Zobrazit náhledy (44)
Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia
Octavia RS může mít nově pohon všech kol. Mnohým to vykouzlilo na tváři úsměv. Univerzál je teď ještě univerzálnější.

Octavia RS patří k největším univerzálům na trhu. Prostorný liftback či kombi odvede rodinné povinnosti, svého pána důstojně reprezentuje a v zatáčkách slušně pobaví.

RS s pohonem všech kol patří léta letoucí k oblíbeným tématům vášnivých diskusí a teď se stává realitou. Můžete si o tom myslet, co chcete, ale značky RS, TDI, DSG a 4x4 patří k modlám mnoha řidičů a v boleslavské novince se snoubí do jednoho celku. Tušíte správně, Octavia RS 4x4 přichází výhradně s dieselem a automatem.

Ze strany výrobce jde o logický tah. Čtyřválec 2.0 TDI/135 kW ve spojení s převodovkou DSG a mezinápravovou spojkou Haldex je v octavii etablovanou sestavou. Nabízí se pro standardní specifikaci i oplastovaný scout. Instalace do svižného „er-esa“ byla otázkou času a formalit.

Pro Škodovku představuje nový model důležitý milník. Poprvé se totiž čtyřkolka bude prodávat nejen se základním a zvýšeným podvozkem, ale i se sníženým sportovním. Světlá výška RS 4x4 měří 128 mm a je shodná s předokolkami.

Pružné zrychlení Octavie Combi 2.0 TDI/135 kW DSG (s)
Provedení Combi RS 4x4 Combi RS Combi 4x4 Scout 4x4
60-100 km/h na 4. rychlostní stupeň 6,2 5,6 5,8 6,3
80-120 km/h na 5. rychlostní stupeň 8,5 7,7 8,3 8,7
80-120 km/h na 6. rychlostní stupeň 12,7 10,4 11,4 13

Jako by nic

Na celém autě najdeme jedinou viditelnou odlišnost: znak 4x4 na víku kufru. Všechny ostatní rozdíly musí řidič objevit a posoudit jinými smysly.

První změnu jsme zaregistrovali v oblasti, od které jsme to ani nečekali. Komfort. Nové 4x4 je podle nás nejpohodlnější RS ze všech. I když jezdíme na příplatkových osmnáctkách, kola nekopou, tlumiče tlumí a péra pérují ještě o něco lépe, než jsme od RS zvyklí. Moc příjemně sladěný celek. Dokonce nám tentokrát nevadí ani panoramatické střešní okno, které jindy kritizujeme za snížení tuhosti karoserie.

Kdo nehrabe, jede

Při normálním jezdění na suchu není šance cokoli poznat. Když ale naprší, nasněží nebo začnete zostra šlapat na plyn, rozdíly začnou vyplouvat na povrch. Předně RS nehrabe. Mezinápravová spojka pracuje bleskově a jemně, od volantu nic nepoznáte a ze semaforů i na kluzku vystřelíte čistě a beze ztrát.

Se čtyřkolkou kombi přibralo nemalých 85 kg, což se musí někde projevit. Čekali jsme to ale mnohem horší. Lépe řečeno výsledek spíš mile překvapil. Výhodnější rozložení hmotnosti díky zatížení zadní nápravy oktávku sympaticky stabilizovalo a masívní záď se trochu ukáznila. A protože naftové RS není v principu sporťák, ale spíš takový rychlík, o něco horší dynamiku subjektivně nepoznáme. Jde o desetiny a objektivně vzato jede dvoulitr pořád jako z praku. Automat si s ním rozumí, lidé jej kupují, a vůbec bychom se nedivili, kdyby nemožnost zvolit manuál zůstala jen spekulativním minusem.

Co prozradí ceník: 4x4 = 55.000 Kč

A máme tu další matematickou úlohu. Cenový rozbor. Za pohon všech kol si u RS připlatíte 55.000 Kč bez ohledu na zvolenou karoserii. Připomínáme, že je k mání výhradně s dvoulitrovým dieselem a dvouspojkovým automatem DSG. Pro dokreslení situace uvádíme ceny všech verzí RS a pro porovnání také ceny ostatních octavií s hnacím řetězcem 2.0 TDI (135 kW) DSG 4x4.

Octavie 2.0 TDI/135 kW DSG 4x4 Liftback Combi
Standardní Ambition 670.900 705.900
Sportovní RS 777.900 812.900
Terénní Scout 752.900

Ceny Octavie RS (Kč) Liftback Combi
2.0 TSI/162 kW 658.00 693.900
2.0 TSI/162 kW DSG 705.900 740.900
2.0 TDI/135 kW 675.900 710.900
2.0 TDI/135 kW DSG 722.900 757.900
2.0 TDI/135 kW DSG 4x4 777.900 812.900

Co vše má na svědomí pohon 4x4

Porovnání nové verze 4x4 se standardní Octavií RS 2.0 TDI DSG odhalí nejeden rozdíl. Novinka je totiž nejtěžším RS v nabídce, čtyřkolka přidá celých 85 kg. To by se mělo logicky podepsat na horší dynamice, v její prospěch naopak hovoří lepší záběrové schopnosti 4x4. Jaký je výsledek?

Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG 4x24x4 Rozdíl
Provozní hmotnost (kg) 1487 1572 + 85
Maximální hmotnost přívěsu (kg) 1800 2000 + 200
Objem palivové nádrže (l) 50 55 + 5
Maximální rychlost (km/h) 228 224 - 4
Zrychlení 0-100 km/h (s) 8,0 7,7 - 0,3
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 4,8 5,0 + 0,2

Nové radosti

Rádi bychom testovali na sněhu, paní Zima k nám ale nebyla štědrá. Máme však štěstí v neštěstí. Oslizlé okresní silnice s lokální námrazou, listím a štěrkem se zdají být víc než vhodným hřištěm. A my se začínáme bavit. Mnohdy nám připadají čtyřkolky se spojkou spíš ke škodě než užitku, v tomto případě ale vše funguje, jak má.

Dlouhá táhlá zatáčka dovoluje jet čistě pod plynem a v kostech cítíme, jak zadní náprava pomáhá auto tlačit do oblouku a citlivě spolupracuje s přibrzďováním kol XDS +. Výsledkem je hodně rychlý a hladký průjezd, trochu přidáváme a hned cítíme, jak se pneumatiky přestávají držet asfaltu. Je to postupné a nezáludné.

Navíc přináší pohon 4x4 do sestavy jízdních vlastností nový prvek. Kde se verze s předním pohonem jednoduše utrhne, začne nedotáčivě pochodovat ze zatáčky a musíte ubrat, se čtyřkolkou zábava nekončí. Situaci můžeme řešit decentním přidáním plynu, zadní kola zřetelně zaberou, přeperou přední a auto se krásně vytáhne ze zatáčky. To se nám líbí! Navíc když porozumíte fungování bezpečnostní elektroniky a začnete využívat jejích možností (ESP lze nastavit do omezeného sportovního módu), dokážete vykouzlit i táhlý efektní drift. A to u novodobých škodovek nepamatujeme.

Samorost

Nebudeme samozřejmě tvrdit, že Octavia RS 4x4 jezdí jak naturalistické Subaru WRX STI. Hodně náročný a vnímavý řidič bude za celou efektní show cítit výpomoc elektroniky a ne každému to musí být po chuti. Podle nás ale odvedli škodováci výbornou práci, připravili vyvážený, sehraný celek a významně rozšířili okruh zájemců o Octavii RS.

Nesmíme opomenout fakt, že budeme marně hledat přímého konkurenta. Silné naftové kombi nižší střední třídy se sportovním střihem, automatem a pohonem 4x4 zkrátka neexistuje. Mezi soupeře tak výjimečně počítáme rozměrově podobná auta střední třídy z prémiové německé trojice, která ale míří na odlišnou klientelu. Na druhou stranu plně vybavené testované RS 4x4 přijde na 1,1 milionu – a to už se můžete poohlížet i vy vyšších patrech trhu.

Plusy

  • Výborná trakce
  • Vyvážené jízdní vlastnosti
  • Nejkomfortnější RS
  • Silný a úsporný motor
  • Rychlá převodovka DSG
  • Univerzální využití

Minusy

  • Nejtěžší ze všech RS
  • Plochá přední opěradla
  • Nelze s manuálním řazením

Technické údaje
Motor a převodové ústrojí Přeplňovaný vznětový čtyřválec uložený vpředu napříč
Zdvihový objem 1968 cm3
Rozvod DOHC
Válce/ventily4/4
Výkon 135 kW při 3500-4000 ot./min
Točivý moment 380 N.m při 1750-3250 ot./min.
Pohon 4x4/Haldex V
PřevodovkaŠestistupňová dvouspojková samočinná
Nejvyšší rychlost 224 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,7 s
Emise CO2 131 g/km
Spotřeba město/mimo město 5,8/4,6 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 5,0 l/100 km
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor náprav 2680 mm
Délka x šířka x výška4685 x 1814 x 1452 mm
Rozchod vpředu/vzadu 1535/1506 mm
Provozní/užitečná hmotnost 1572/566 kg
Objem palivové nádrže 55 l
Pneu 225/45 R17.
Objem kufru 610/1740 l
ZÁRUKY A CENY Celková záruka 2 roky, 3 roky na lak, 12 let na neprorezavění karoserie
Cena testovaného vozu 1 123 200 Kč (elektricky nastavitelná sedadla 30 000 Kč, sound systém 12 900 Kč, nezávislé topení 24.500 Kč, sada asistenčních systémů 60.000 Kč, parkovací asistent 31.400 Kč…).
Základní cena 812.900 Kč

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

vw
| 10. 1. 2016
nechápu že vw po obr průseju nezakázal vyrábet ty jejich špatné nafty...doporučuji zkouknout na youtube videa z názvem BEZ KOMPRESE jsou to fanoušci nafty od vw:-)
oktavka
| 6. 1. 2016
Oktavky mě nikdy nebrali..Pouze jednička a to jen proto ,,že měla odvozeninu nejlepších motoru na světě od audi,,tj,TDI s rozdělovacim čerpadlem.Jinak nuda,hluk,drncaní, Dvojka či trojka,všechno jedno,,ta se mi navíc plete s rapidem a nelíbí se mu vubec,,,furt je to rozpočtové alternativni řešení pohonu vzate za dnešní normu..4tyřkolka??Haldex??.pokud to nemá mezinápravový diferenciál,postrádá to smysl,,takový předohrab se zadním příhrabem,dobrý na chajdu,ostatně jako devadesát procent dnešni auto produkce,,ale určitě potěší a bohatě stačí..Je fajn že to ale přiznali,,že se o vše stará spojka a nervová soustava..Samozřejmě kdyby se většinové populaci nelíbila,,nikdo to nekupuje...Nevěřim však,, že nadrtí milion,jak tomu bejvávalo zvykem,u koncernovych mašin,a mělo to tak i zustat... ;-\
Mladoboleslavský podvod
| 16. 12. 2015
Bežný torsen s přehledem. A nejde o drtivost argumentů ale o fakta, pokud se něco pouze spíná na základě nějakého pokynu, nemůžu o tom nikdy tvrdit že to reaguje stejně rychle jako něco co běží pořád, to prostě nejde.
Jiná věc samozřejmě je že většině uživatelů to bude bohatě stačit, tím jsem taky začinal že smysl haldexu vnímám.
Avatar - white label
Mladoboleslavský podvod
| 16. 12. 2015
Který mechanický diferenciál naopak nereaguje "až" v momentě, kdy přijde nějaký problém? Který z nich se umí (sám o sobě ) chovat preventivně, tedy už v době, kdy se ještě vůbec nic neděje ("auto se nerozjíždí, nepřidává, nezatáčí, nepatřičně nezrychluje atd.") Jestli myslíš hlavně to, že jde i tak "stále" něco na všechny čtyři kola, tak to mi zrovna jako drtivý argument (v tomto ohledu) nepřijde, protože dnes ty systémy se spojkou umí reagovat docela "bleskurychle".
Mladoboleslavský podvod
| 16. 12. 2015
1. Všechny které nemá naprogramované, takže stačí zamrzlá louže nebo sněhovej jazyk na rovný silnici, kdy žádná z naprogramovaných situaci neřiká že má spojka běžet (auto se ani nerozdjíždí, nepřidává, nezatáčí, čidla nehlásí žádný nepatřičný zrychlení atd.) a haldex tedy reguje až problém nastal, tedy se zpožděním oproti diffu.

2. Ano tržní podíl jim tím pádem samozřejmě stoupá spojkám, ty jsi ale tvrdil že jsou diffy na ústupu, což pravda není.

3. Nesmysl píšeš ty s těma 100%, proto se tomu musím smát že tvojí logikou vytváříš i 150% kolchozníka. Shrneme si tvá názory co jsi tu publikoval:

13.12. 21:01 : Když spojka neprokluzuje, tedy je buď rozepnutá nebo naopak 100% sepnutá tak se nemá olej čím ohřívat. Elektronicky řizenou spojku spíná elektronika a ta jí prostě sepne nebo rozepne (částečné sepnutí je jenom po dobu spínání/rozepínání aby nedošlo k velkým rázům).

Ten samý den o několik hodin později už to neplatí, a najednou už spojka nemusí být jen seplá nebo rozeplá ale může mít i částečné sepnutí a také někomu došlo že olej se samozřejmě ohřívá i bez prokluzu, aneb opět tvá slova:

13.12. 23:40 : U elektronicky řízené spojky elektronika neřídí procento přenášeného točivého momentu, ale určuje procento sepnutí spojky. Že se olej v haldexu ohřeje, protože se v něm otáčí nějaké hřídele nebo ozubená kola je jistě pravda.

Takže názorový veletoč a obrat o 180 stupňů, korunováno snahou vymotat s z toho tvrzením že při tzv. 100% sepnutí spojky to jednou může znamenat 50% momentu a jednou zase 100 % ale 70 teda vlastně asi ne, to přece od spojky nemůže nikdo chtít. A pakliže mi zadní kola prokluzujou a přední zabírají, tak to zadek odpojí, natolik chytrej haldex zase je.

Achjo, ujasni si to teda nejdřív všechno a pak napiš finální názor za kterým si budeš stát, a já na to nudu nějak reagovat, takhle to bere akorát čas.

4. Na suchu spojka v zatáčce nepomáhá, diff právě ano, a to jsi vlastně sám popsal, haldex na suchém asfaltu dozadu víc jak 50 poslat přece nechce, kdežto torsen klidně, a preference zadní nápravy je v tomto okamžiku klíčová. Jediný model kdy skutěčně haldex pomůže je právě ta situace kdy mám tolik výkonu že i těch 50 % na zadek je znatelných.

5. Opakuješ se, to že vydrží půl hodiny seplej haldex nikdo nezpochybňuje, to že to nevydrží trvale třeba 50 tis km je taky fakt.

6. To že ty si to neumíš přebrat není můj problém ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku