Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Scala 1.0 G-Tec – Netlačená stlačená alternativa

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 20. 7. 2020 • 01:04
35
38
Zobrazit náhledy (35)
Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec

Když se řekne alternativní pohon, většině z nás se při současné módě ihned vybaví elektrifikace. Škodovka však navzdory trendům nezapomíná ani na stlačený zemní plyn.

Design, interiér


Je tomu už něco přes rok a půl, co se nám nová Škoda Scala oficiálně představila v izraelském Tel Avivu. Za tu dobu se stihla solidně etablovat a na českých cestách ji lze potkat často, i když pravda… asi ne tak často, jako předchozího Rapida. V loňském roce hlásila Scala 6895 registrovaných kusů, zatímco Rapid 8858 ks. A to byl prosím pěkně poslední rok jeho produkce. Navzdory turbulentnímu úvodu roku má Scala za první půlrok na svém kontě 3906 kusů, tudíž by si oproti loňsku měla polepšit.

Na kompletní motorovou paletu si přitom musela počkat do loňského roku. Ne že by snad nabídka nebyla dostatečně pestrá – motory 1.0 TSI, 1.5 TSI a konečně 1.6 TDI jsou v nabídce prakticky od začátku a nějakou formu elektrifikace jsme vzhledem k možnostem malé platformy MQB A0 ani neočekávali. „Zelenou“ alternativu tak představuje ta prakticky nikterak neprotlačovaná – na stlačený zemní plyn. Škodovka ji označuje štítkem G-Tec a klíčová je pro ni emise 96 gramů CO2 na kilometr. Pro koncového zákazníka by to zase měl být provoz za hubičku. Jaká je realita dnešních dní?

Opravdu zelená

Nebýt malé nálepky za zadním oknem, ani byste o alternativním pohonu v útrobách nevěděli. Scala G-Tec se pojí výhradně s výbavovým stupněm Style a stojí 482.900 Kč. Ve srovnání s nejbližším benziňákem (1.0 TSI 70 kW) je tedy o rovných 30.000 Kč dražší.

Naše Scala v „tradiční“ barvě Rallye Green (+14.400 Kč) na příplatkových aerodynamických kolech Propus (+4000 Kč) se nijak neodlišuje od plejády těch firemních, které každý den potkáváme na cestách. Tedy kromě bohaté výbavy. Kromě obouvaných sedmnáctek tu máme i Bi-LED světlomety vpředu a Top LED světla vzadu. Dále jí nechybí parkovací senzory vzadu, vyhřívaná sedadla vpředu či dvouzónová klimatizace.

video

Z příplatkových položek můžeme vypíchnout paket Extra za 15.000 Kč, který dává navíc parkovací senzory vpředu a vzadu, zadní parkovací kameru a bezklíčový vstup. My si pochvalujeme paket Dynamic se sportovními sedadly a černým stropem za 7400 Kč. Investice je to malá a ty sportovní sedačky za to stojí, mají výrazné bočnice a nebolí vás záda ani na dlouhých cestách. Dále nechybí panoramatická střecha (+17.000 Kč) a za zmínku ještě stojí kolenní airbag řidiče a boční airbagy vzadu, což je příplatek v hodnotě 14.800 Kč. Námi testovaný kousek se tedy zastavuje na finální sumě 583.400 Kč, což věru není málo… zároveň je tu ale hned několik výbavových prvků, které může racionálně smýšlející kupec bez váhání vyškrtnout.

Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec

Navigátor chybí

Žádné rošády nečekejte ani v interiéru, i tohle je Scala (respektive Kamiq), jak ji známe. Specialitkou verze G-Tec jsou jen poupravené analogové budíky, které vedle stavu palivové nádrže zobrazují také množství CNG. Digitální přístrojový štít si pro plynové provedení objednat nelze, stejně jako vyspělejší multimédia.

Zákazník se tak musí spokojit s osmipalcovou obrazovkou a systémem Bolero, který umí všechno podstatné, chybí mu však vestavěná navigace. Tu najdeme až v 9,2“ infotainmentu Amundsen, jenž se ale s CNG nekamarádí. Nad absencí mapových podkladů však nemusíte zoufat. Bolero podporuje služby Apple CarPlay a Android Auto, navíc je zvládá bezdrátově. To je v autech stále častější jev, avšak rozhodně ne samozřejmost. A vzhledem k tomu, že uvnitř najdeme výhradně sloty USB-C, přijde kombinace bezdrátu a indukčního dobíjení (+6100 Kč) vhod.

Hlavně to celé funguje naprosto bezproblémově. A neříkám to jen tak. Na začátku si nastavíte, aby se vždy po usednutí do vozu spustila služba Apple CarPlay a nic víc nemusíte řešit. Vše funguje přesně tak, jak má. O týden později jsem přesednul do modernizovaného VW Passat, který bezdrátové zrcadlení také umí, úplně bezproblémově ale nefungovalo. Testovaný kousek přes CarPlay bojoval se sekající se hudbou (při poslechu přes klasické bluetooth problém nebyl). Když jsem tedy chtěl mít zapnutou navigaci Waze, musel jsem poslouchat rádio, nebo překousnout iritující sekání. Scala v tomto ohledu nijak nezlobila.

Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec

A výčet odlišností proti konvenční verzi vrcholí zavazadlovým prostorem. Tlakové nádoby si vzadu ukrojily nějakou část místa pro sebe, takže se kufr z původních 467 litrů zmenšil na 339 l (to už padáme do vod Škody Fabia), po sklopení zadní lavice se pak dostaneme na 1282 l. Po otevření víka na vás vykoukne kufr s pravidelnými tvary, věšáky na tašky či bočním úložným prostorem navíc. Zcela oželet však musíte rezervu, vzhledem k umístění nádob by ji nebylo kam dát.

video

Motor, jízdní vlastnosti


Nejslabší, máte plyňáka

Scala v provedení G-Tec dostává z litrového tříválce výkon 66 kW ve 4000 otáčkách a maximum točivého momentu 160 newtonmetrů již od 1800 ot/min. Maximum sice proti srovnatelnému 1.0 TSI 70 kW přichází o tisíc otáček dříve, zároveň je však vůz o sto kilogramů těžší. V praxi tak na zrychlení z klidu na stovku potřebuje 12,4 sekundy, zatímco benziňák to zvládne za 10,9.

V porovnání se základním provedením dostal spalovací motor jiné sací a výfukové vačky, přepracovanou hlavu motoru, nové sací potrubí i speciální vstřikovače vhodné pro CNG a výfukové ventily speciálně odolné vůči teplotám. Kromě toho snižuje elektronický regulátor ve dvou fázích tlak plynu – nejprve se tlak v nádržích mechanickým seškrcením sníží z 200 barů na přibližně 20 barů. Ve druhé fázi je snížen prostřednictvím magnetického ventilu na absolutní pracovní tlak mezi 9 a 5 bary, který převládá v nízkotlakém systému. Vedle tří 13,8kg ocelových nádrží tu najdeme ještě devítilitrovou nádrž na benzin. Větší by se sem prý nevešla, což je škoda. Jen vzpomeňte na někdejší Octavii G-Tec, kam se kromě nádrží na CNG vměstnala ještě padesátka na benzin. Scala tak na konvenční palivo slibuje jen asi 150 km, celkový dojezd avizuje 410 km.

Byť je plynová Scala nejslabší verzí v nabídce, pro každodenní použití postačuje. Žádným trhačem asfaltu tohle auto sice není, pocitově nám ale rozdíl proti 70kW verzi nepřijde zas až tak propastný. Benzinu systém využívá jen v určených situacích. Třeba při startování po doplnění zemního plynu, kdy se mění tlak v nádržích a také se kontroluje kvalita doplněného zemního plynu. Jinak je ale až do jeho spotřebování preferováno výhradně CNG.

Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec

Motor je tichý a příkladně kultivovaný, i když jej necháte trápit v nízkých otáčkách. Jaký kontrast s litrem ve Fordu Puma, z něhož jsem do Scaly přesedal. Ten do 1500 otáček nepříjemně duněl a vibroval… Scala v těchto patrech fungovala dobře. Tedy až na to, že nejela. K životu se začala probouzet až od 1700 otáček a svižně pokračovala do čtyř a půl tisíce, kde už jí pomalu docházel dech. G-Tec tak potěší hlavně klidné řidiče, kteří na to moc nešlapou. Ne že by se snad s plynovkou nedalo předjíždět, jen je potřeba motor hodně točit, což se vzápětí promítne ve spotřebě.

Za korunu na kilometr?

První cestu se Scalou G-Tec jsem absolvoval na pohodu, abych zjistil, jak úsporná ve skutečnosti umí být. Vynuloval jsem spotřebu a z Butovic vyrazil po pražském okruhu směrem k dálnici D11. Na okruhu s nikterak hustým provozem v rychlostech do 80 km/h ukazovalo počítadlo spotřebu 3 až 3,5 kg na kilometr. Právě 3,5 kg/km je ostatně normovaná spotřeba, kterou se chlubí sama automobilka. Takže se na tuto hodnotu skutečně dá dostat, prima. Pokračoval jsem zhruba 60 km po dálnici, kde apetit logicky vzrostl, ale zase ne nijak dramaticky. S tempomatem nastaveným na 130 km/h jsem nakonec sjížděl s průměrem 4,2 kg, jenž po asi dvaceti kilometrech okresek klesl na rovné čtyři kilogramy. Nikam jsem nespěchal, úplnou brzdou provozu ale také nebyl.

V průměru tak počítejte s těmi čtyřmi kilogramy, pokud ale po dálnicích nejezdíte často, nebude problém stlačit spotřebu na hodnotu začínající trojkou. Naopak značně žravější začne být G-Tec při neustálém popojíždění v městských kolonách. Tady se průměr zvedne k pěti kilogramům, po vyjetí do vzdušnějšího prostoru ale zase začne rychle klesat.

Škoda Scala 1.0 G-Tec Škoda Scala 1.0 G-Tec

Více než spotřeba je pro automobilku důležitá hodnota CO2, jíž se u Scaly G-Tec povedlo srazit na 96 gramů. Nejbližší benzinová varianta má v tabulkách hodnotu 114 gramů, z konvenčních spalováků se dokáže dostat nejníže naftová jedna-šestka s hodnotou 108 g. Stlačený zemní plyn tvoří z 99 % nejjednodušší uhlovodík metan s poměrem vodíku k uhlíku 4:1. Výsledkem jeho spalování je tedy především vodní pára a přibližně o 25 % méně CO2. Při aktuální průměrné ceně 27,59 Kč za kilogram se s naší spotřebou dostáváme na provozní náklady 1,1 Kč na kilometr, což nezní vůbec špatně.

A jak už jsem psal, bát se nemusíte ani dálnice, kde G-Tec těží ze spojení se šestistupňovou manuální převodovkou (slabší benzin „umí“ pouze pětikvalt). Řazení je navíc přesné, dráhy tak akorát dlouhé, k žádnému zadrhávání nedochází ani při svižnějším střídání stupňů.

Jinak je Scala na sedmnáctkách s klasickými tlumiči možná až překvapivě komfortní auto. Alespoň s ohledem na fakt, že se pořád bavíme o přifouklém autě na platformě určené pro malé vozy (VW Polo, Seat Arona a spol.). Podvozek je dobře odhlučněný, na strupatých českých okreskách se jen tak příjemně houpe, jen větší díry už o sobě dají vědět. Stejně tak Scala jistě drží zvolený směr a v nerovné zatáčce neuskakuje. Netrpí ani projevy nedotáčivosti, alespoň ne v rychlostech, ve kterých se s výkonem 66 kW budete zpravidla pohybovat. A nezaznamenal jsem ani problémy s trakcí při rozjezdu, což býval známý neduh plynové octavie.

Závěr


Závěr

Při dnešních cenách benzinu se stlačený zemní plyn nemusí jevit jako výhodná alternativa, pokud ale cena spalovacích hmot poroste obdobným tempem jako v posledních dnech, brzy CNG v otázce výhodnosti zase o něco poskočí. Ostatně už samotný argument provozu za 1,1 Kč za kilometr je hodně silný, a to kalkulujeme s reálnou spotřebou včetně jízdy po dálnici. Mimo ni by nebyl problém se dostat i pod onu korunu.

To jsou pozitiva, nezapomeňme ale ani na opačnou stranu mince. Příplatek 30.000 Kč je akceptovatelný, což už ale nemůžeme říct o chybějící výbavě. Vestavěná navigace, lepší audiosystém, virtuální kokpit, sportovní podvozek s volitelnou tuhostí tlumičů… to všechno jsou položky, na které si musíte nechat zajít chuť. A pak je tu ještě menší zavazadelník, jehož objem mladému či naopak staršímu páru pořád vystačí, klasická Scala je na tom ale výrazně lépe.

Nejlevnější verze modelu 397.900 Kč (1.0 TSI/70 kW Ambition)
Základ s testovaným motorem 482.900 Kč (1.0 G-Tec/66 kW Style)
Testovaný vůz bez příplatků 482.900 Kč (1.0 G-Tec/66 kW Style)
Testovaný vůz s výbavou 583.400 Kč (1.0 G-Tec/66 kW Style)

Plusy

  • Pohodlný podvozek
  • Ekonomicky výhodný provoz
  • Prostorná kabina
  • Opravdu nižší emise

Minusy

  • Menší kufr
  • Omezená výbava

Související články

Zobrazit celý článek
Témata
Škoda Scala 1.0 G-Tec
Cena základní sestavy 482 900 Kč
Výbava základní sestavy 17“ litá kola, Bi-LED přední světlomety Top LED zadní světla, světelný a dešťový senzor, parkovací senzory vzadu, zimní paket (vyhřívaná přední sedadla a trysky ostřikovačů), multimediální systém Bolero s 8“ obrazovkou, startovací tlačítko, dvouzónová klimatizace atd. Kč
Cena testované sestavy 583 400 Kč
Výbava testované sestavy Paket Extra (+15.000 Kč; parkovací senzory vpředu a vzadu, zadní kamera, bezklíčový vstup), paket Dynamic (+7400 Kč; sportovní sedačky, černá stropnice), paket Emoticon s prosklenou střechou (+17000 Kč), asistent změny jízdního pruhu (+9000 Kč), kolenní airbag řidiče a bořní airbagy vzadu (+14.000 Kč), litá kola Propus (+4000 Kč), bezdrátové dobíjení telefonu (+6100 Kč), metalický lak (+14.400 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 1800 - 3800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.4
Emise CO2: 96
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 339 / 1282
Objem nádrže (l): 9
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1310 / 518
Rozměr pneu: 205/50 R17
Škoda Scala 1.0 G-Tec
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4362
b) šířka (mm): 1793
c) výška (mm): 1469
d) rozvor (mm): 2649
e) rozchod vpředu (mm): 1531
f) rozchod vzadu (mm): 1516
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Mikesus
22. 7. 2020 15:01
Re: Zlatý LPG
A jak zaparkuju, když jsou všude podzemní garáže?Takhle bych musel parkovat na ulici a to na 4 zóny, kde parkuju to vychází 36tis. rocne za každou zónu. Do města je to absolutní nesmysl.
To radši něco jiného, než takovou plynovou komoru.
Avatar - Barrichello
22. 7. 2020 11:39
Zlatý LPG
ráno 81 litrů za 802 Kč, to se to jezdí panečku a nemusíš mít motorek ze sekačky.

Kilásek za 1,40-1,80 a vyzývanej s 390 HP a full výbavou :-)
21. 7. 2020 22:11
Re: kuk
Inženýr Skála?
21. 7. 2020 22:11
Re: tvl
Prochči Otoman
21. 7. 2020 22:08
Re: Hodnocení
nebudou žijeme v Duhově Dluhové Unii a makáme!

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku