Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jízdní dojmy se Škodou Scala: Malá technika vstupuje do světa velkých

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 2. 4. 2019
83
55
Zobrazit náhledy (83)
Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala Škoda Scala

V okolí chorvatského Splitu jsme dostali příležitost prvních kilometrů s novým boleslavským modelem Škoda Scala, tolik očekávaným nástupcem Rapidu.

I když je Škoda Scala horkou automobilovou novinkou, za sebou má už hodně dlouhou cestu. Jak od počátku víme, v hierarchii mladoboleslavské značky nahradí Rapid, přičemž ze dvou karosářských verzí se bude nabízet pouze jedna – hatchback. Předobrazem Scaly se stal koncept Vision RS a jak zpětně musíme uznat, zejména hlavní rysy exteriéru zůstaly opravdu zachovány, přesně jak Škodovka slibovala. Svezli jsme se také maskovanými prototypy, prohlédli si vůz ve studiu, ale i na světové premiéře v Tel Avivu. Zbývalo jediné, vyraz se sériovým autem poprvé na silnice.

To se nám povedlo právě teď, v prvních dubnových dnech. Jak jsme vás informovali už včera, Škodovka nás na testovací jízdy pozvala do chorvatského Splitu, kde jsme mohli vyzkoušet vícero konfigurací s různými motory. A ty, které jsme nestihli, nás mrzet nemusí. Zařazení nových scal do novinářské testovací flotily je totiž otázkou několika příštích dní.

Nový pohled na svět

Oficiální odhalení auta v Tel Avivu ukázalo, že je skutečně nositelem zcela nové designové myšlenky. Nejen v exteriéru, ale i interiéru. Možná si ještě vzpomenete, kterak sociálními sítěmi kolovala fotka poodhaleného prototypu, který nepůsobil příliš vzhledně. Buď to byl špatný úhel, nebo jedna z jiných možných vzhledových variant, ale Scala takto rozhodně nevypadá. Naopak. Naživo jí to opravdu sluší a mezi současnými škodovkami vypadá jednoznačně nejodvážněji.

Pokud jste měli problém rozeznat v provozu Octavii a Rapid, se Scalou vám nic podobného nehrozí. Novinka dostává výraznější masku s širokým chromovaným lemem a doprovází ji nové trojúhelníkové světlomety. V nejvyšších výbavách budou plně diodová, v těch nižších zůstane technologie LED alespoň pro tlumený paprsek a denní svícení.

Diody najdeme také vzadu, kde budou ve vyšších výbavových stupních párovány s dynamickými blinkry, tak jako to známe třeba z modelů Audi. Scala je první škodovkou, která tento prvek dostane. Avšak pouze vzadu, na přední i zadní partii je objednáte až s novým městským SUV Kamiq.

Určitě si vzpomenete, že Rapid Spaceback nabízel dvě rozdílná řešení zádě. Jedno klasické s menším oknem a druhé příplatkové se sklem protaženým až mezi lampy. Vzhledově atraktivnější samozřejmě bylo protažené okno, které tak tvořilo černý pás na víku zavazadelníku. A věřte mi, že pro Scalu to bude platit dvojnásob. Na rozdíl od Rapidu totiž vzadu dostává nápis Škoda namísto loga, který má stříbrnou barvu a nejvíce vynikne právě na černém pokladu. Naopak na světle zeleném či dokonce bílém lakování tento prvek zanikne.

Jen dodejme, že nápis namísto loga vzadu se postupně stane inovací pro všechny škodovky, nejen ty nové. Na dálnicích v okolí Mladé Boleslavi už jsme s textovým označením potkali také sedmimístné SUV Kodiaq, které však protažené sklo vůbec nenabízí.

Zatímco Rapid mohl mít kola o velikosti 14 až 17 palců, Scala paletu posouvá o jeden palec nahoru, tedy na patnácti- až osmnáctipalcové obutí. A v nabídce je pochopitelně několik originálních vzhledů. Zatímco stříbrné osmnáctky, které Scala obouvá na pressových fotografiích, vozu naživo nesmírně sluší, černá „vyplněná“ kola soustředící se na maximalizaci aerodynamiky už vpravdě tak hezká nejsou. Je to však otázka vkusu.

Novinka je posazena na platformě MQB A0, tedy stejných základech, kterými disponuje nová Audi A1, Seat Ibiza či Volkswagen Polo. Lze tedy Scalu skutečně chápat jako plnohodnotný kompaktní hatchback? Podle Škodovky ano a má pro to i své vysvětlení: platformu prý nemáme vnímat jako něčím omezený základ, ale soubor stavebních modulů, které lze různě kombinovat a vytvořit z nich fungující a odladěný celek. Daná architektura však má i svá omezení: Scalu pořídíte výhradně s vlečnou zadní nápravou, pohonem předních kol či mechanickou parkovací brzdou. Slabší verze Scaly si navíc musí vystačit s bubnovými brzdami.

Průnik do světa kompaktů poodhalují i vnější rozměry, v případě Scaly 4362 x 1793 x 1471 milimetrů. Rozvor náprav má hodnotu 2649 mm. V praxi je novinka ve srovnání s Rapidem o 58 mm delší, 87 mm širší a 12 mm vyšší. Rozvor se natáhl o podstatných 47 mm a vyváženým proporcím napomáhají pozměněné převisy: přední se zkrátil o 34 mm, zadní naopak prodloužil o 45 milimetrů.

Porovnání generací kompaktních škodovek Rapid Spaceback Scala Rapid
Délka (mm) 4304 4362 4483
Šířka (mm) 1706 1793 1706
Výška (mm) 1459 1471 1461
Rozvor (mm) 2602 2649 2602
Rozchod kol P/Z (mm) 1463/1500 1531/1516 1463/1500
Kufr s se sadou na opravu defektu (l) 415 467 550
Kufr po sklopení zadních opěradel (l) 1381 1410 1490

Kabina má styl

Značným přepracováním prošel také interiér. Právě Scala je totiž nositelem nového konceptu kabiny s úzkou přístrojovou deskou a volně stojící obrazovkou multimediálního systému. Ty se ve Scale nabídnou tři – Swing (6,5“), Bolero (8“) a Amundsen s navigací (9,2“). Zatímco úvodní dvě verze stále nezanevřely na tradiční konvenční ovladače po stranách, největší obrazovka už je ryze dotyková. Plošky pro přepínání mezi jednotlivými službami jsou po stranách a poměrně blízko u sebe, takže trefit se za jízdy není zrovna snadné. V tomto případě bych tedy rovnítko mezi větší a lepší nedával.

Škodovka samozřejmě nabídne také digitální přístrojový štít, s několika možnostmi zobrazení včetně otáčkoměru uprostřed. Potřebujete čas, než se v jednotlivých vzhledech zorientujete, ale stačí si najít svůj oblíbený, na nějž si po pár kilometrech zvyknete. A ještě jedna moderní zajímavost: Scala sází výhradně na modernější konektory USB-C (dva vpředu, dva vzadu). Není to klasické USBčko, ale řešení, které na rozdíl od předchůdce nejde zasunout „špatně“. Problém je, že tento standard ještě není dostatečně rozšířený, což nás s Ondrou nachytalo hned po příletu do testovací destinace. S vyšťavenými telefony a klasickým kabelem bychom uvnitř scaly ostrouhali. Naštěstí na to Škodovka myslela a jeden drát pro nás v autě nechala.

Hodně se v kabině zapracovalo na použitých materiálech, které může Rapid jen tiše závidět. Nejenže jsou teď plochy v kabině ve velkém měkčené, ale navíc působí stylově a rozbíjí šeď, která je koncernovým interiérům často vyčítána. Podívejte se v galerii například na dekor před spolujezdcem či ozdobné lišty. Ty jsou v základu z černého lesklého plastu, ve vyšších verzích je nahrazuje chrom a nechybí ani ambientní osvětlení. Neznamená to ale, že by byl interiér úplně dokonalý, což poznáte třeba na výplni dveří, která je ve srovnání s přístrojovkou „chudší“.

Vzhled je však jen polovinou úspěchu. Tu druhou v případě Škodovky tvoří prostornost, na které si boleslavská automobilka postavila živnost a Scala to jenom potvrzuje. Na poměry kompaktních hatchbacků máme kolem sebe opravdu hodně místa. S výškou 176 centimetrů jsem si našel ideální pozici pro řízení a za sebou měl ještě několikacentimetrovou rezervu před koleny i nad hlavou, kde místo neubírala ani panoramatická střecha.

Zejména sedáky nemají tak výrazné boční vedení, jsou však dlouhé a sedačky opravdu komfortní, takže neomrzí ani na delších cestách. Nejen přední, ale i ty zadní. Velkým plusem jsou také obrovské prosklené plochy a tenké sloupky. Nejenže je interiér hodně vzdušný, ale při couvání máte také výborný výhled šikmo vzad.

Samozřejmě si polepšil i zavazadelník. Scalou nabízených 467 litrů v základu sice není rekord v dané třídě (Honda Civic disponuje 478 litry), ale ve srovnání s Rapidem se bavíme o nárůstu 52 litrů, což je více než slušné. Scala dostává výškově variabilní dno a nově můžete podlahu zapřít o výklopné růžky, takže ji při nakládání drobností nemusíte držet. Objednat lze také elektricky zajistitelné tažné zařízení, naopak na rozdíl od Rapidu chybí průvlak pro lyže v zadním opěradle.

Nejchytřejší Škodovka

Jak jste si mohli všimnout ve výše přiloženém videu, ani Scala nezapomněla na pro Škodu tolik typické „simply clever“ prvky. O gumovém víčku nádržky pro kapalinu do ostřikovačů jste už určitě slyšeli. Ve víčku palivové nádrže zase nechybí škrabka, kterou si zároveň můžete změřit dezén pneumatik. Zajímavostí je také roletka panoramatické okna, která se nově otevírá odzadu. Zatímco cestující ve druhé řadě si mohou užívat slunečních paprsků, řidič zůstává ve stínu, což je mu za volantem jistě příjemnější.

Scala je první škodovkou, která je neustále online, samozřejmě nechybí povinný systém eCall, ale ani služby proaktivního servisu, jako třeba informace ze zdravotní karty vozu či plánování servisních prohlídek. Odemknutí či zamknutí dveří prostřednictvím chytrého telefonu mi přijde spíše na efekt, naopak aktualizace mapových podkladů či softwaru multimediálního systému na dálku z pohodlí domova určitě kvituji.

Dobře známá technika

Pokud jde o motorovou paletu, Scala nabízí dobře známou koncernovou klasiku. Začíná se litrovým tříválcem s výkony 70, případně 85 kW. Slabší se vždy páruje s pětistupňovou manuální převodovkou, silnější verze má o jeden kvalt navíc. Alternativu od silnějšího litru výše tvoří sedmistupňová samočinná převodovka DSG, která se vedle šestistupňového manuálu nabízí také pro čtyřválec 1.5 TSI/110 kW s vypínáním dvou válců a jediný dieselový motor – 1.6 TDI/85 kW. Všechny motory jsou přeplňované jedním turbodmychadlem, vybavené systémem stop/start, mají přímé vstřikování paliva a filtr pevných částic.

Z alternativních pohonů nabídne Scala jen verzi na CNG, konkrétně 1.0 G-Tec s výkonem 66 kW, jež se bude párovat se šestistupňovým manuálem. Vejde se sem 14,2 kg zemního plynu a devět litrů paliva, pohon se v nabídce objeví až později. Naopak s hybridní, plug-in hybridní či čistě elektrickou verzí Škoda pro tento model vůbec nepočítá.

Tichá a pohodlná

Jako první usedáme za volant silnějšího litrového tříválce s manuální převodovkou. Od začátku se nám líbí kultivovanost a odhlučnění nejen pohonné jednotky, ale celého vozu. Motor se statečně a bez vibrací sbírá z nízkých otáček a postupuje otáčkoměrem až k charakteristickému ševlení, které vybízí k zařazení vyššího převodového stupně. Na nejvyšší stupeň točí motor při rychlosti 90 km/h okolo dvou tisíc otáček, dálniční stotřicítka pak ručičku povaluje u 2800 otáček. Pokud jde o negativa, všiml jsem si jediného – prodlevy při sešlápnutí plynového pedálu. Inu, emise...

Fajn je také spolupráce se šestistupňovým manuálem. Má jasně stanovenou kulisu s krátkými drahami, ve kterých páka cestuje jistě a přesně.

Oba testované exempláře byly posazeny na příplatkovém podvozku Sport Chassis Preset, který lze mít ke všem motorům. Je o 15 mm nižší, tvrdší a řidiči dává na výběr ze dvou tuhostí tlumičů. Je to adaptivní podvozek, avšak nejde o známé řešení DCC, které by se přizpůsobovalo okamžitým podmínkám. K přepínání mezi režimy slouží elektromagnetický ventil, který mění průřez, jakým kapalina v tlumiči protéká, a tím reguluje jeho tuhost.

Nemám srovnání s konvenčním podvozkem, ale určitě mi nepřišlo, že by byl v normálním režimu podvozek nějak výrazně tuhý. Naopak. Auto se na většině nerovností jen tak příjemně zhoupne a umocňuje tak jízdní komfort. Znatelné je až přepnutí do sportovního režimu, kdy podvozek opravdu ztuhne a vy najednou mnohem přesněji víte, co se pod koly děje. A co víc, komfort nebyl hmatatelně horší, ani když jsme přesedli ze sedmnáctipalcových kol na osmnáctipalcová. V případě Scaly tak daň za hezčí vzhled nebude tak vysoká.

Celkově se Škodovce naladění podvozku opravdu povedlo a brnká především na komfortní notu, čemuž pomáhá i ono skvělé odhlučnění. Valivý hluk od kol není slyšet ani při dálniční rychlosti, při té pocítíte jen výraznější aerodynamický svist kolem zrcátek. S vlečkou vzadu auto na sérii nerovností začne posádku lehce natřásat, nejde ale o nic zásadního. Náprava je uložena do hydraulických lůžek, která Škoda vyvinula už pro omlazenou octavii. Byť můžete mít nově vyvinuté bubnové brzdy (prý jsou stejně efektivní jako kotouče), testované exempláře dostaly modernější řešení. Pro motory 1.5 TSI a 1.6 TDI jsou kotoučovky standardní volbou.

360p720p1080p

Druhou jízdu absolvujeme s jediným benzinovým čtyřválcem, tedy patnáctistovkou, která v paletě koncernových motorů nahradila dřívější jedna-čtyřku. Celkový charakter motoru je samozřejmě kultivovanější než v případě litru, paradoxně při sešlápnutí plynového pedálu až k podlaze mi však jednotka přišla hlučnější a akusticky „otravnější“ než litr. Při dálničním tempu na nejvyšší rychlostní stupeň točí 2400 otáček, při devadesátce je ručička lehce nad patnácti sty. Papírový výkon motoru  nechybí a vy se tak nemusíte obávat ani předjížděný v táhlých stoupáních. To si ale raději necháme až na české silnice, na těch chorvatských na nás totiž co chvíli vykoukl nějaký radar.

Převodovka DSG si s motorem ve většině situací věděla rady. Z místa se dokázala odpíchnout bez cukání a jednotlivé kvalty sázela s rozvahou. Naladění na emisní normy bylo patrné snad jen při zpomalování, kdy si sedmistupňový automat za každou cenu držel co možná nejvyšší stupeň. Alternativou může být manuální režim a pádla pod volantem. Reakce na pokyn rukou jsou okamžité, na druhou stranu ani tady nenechá převodovka práci úplně na vás.

Komfortnímu podvozku sekunduje také dobře naladěný posilovač řízení. To je tady opravdu příjemné. Nedává sice žádnou zpětnou vazbu, ale hezky se vám s ním pracuje nejen při klidné jízdě, ale i ostřejším tempu. Až při opravdu vysokých rychlostech začnete vnímat nedotáčivost a fakt, že na sportování Scala není úplně stavěná. Pořád je potřeba myslet na to, že jejím výkonnostním maximem je patnáctistovka se 110 kW. Na druhou stranu netvrdím, že by si se silným dvoulitrem nezvládla poradit, to rozhodně ne!

Spotřeba litrového tříválce byla hodně zkreslená podmínkami – popojížděním ve městě a prodlevami při focení. Více jsme se na ni zaměřili až v případě patnáctistovky. Ta si na okreskách při svižnějším tempu řekla o 7,5 litru. Cestou zpátky jsme se ale potýkali s častými omezeními rychlosti a provoz byl minimální, což počítadlo odměnilo výslednou hodnotou 6,3 litru. To je na exemplář s automatem velice slušné číslo.

Závěr

První dojmy z nové Scaly jsou více než dobré, minimálně po prvních desítkách společných kilometrů. Novinka má dravější vzhled, hezčí kabinu, ale nezapomněla na charakteristické rysy Škodovky – prostornost, praktičnost a chytrá řešení. Adaptivní podvozek je příjemným překvapením, ale uvidíme, jak si poradí s našimi rozbitými cestami. Přeci jen silničky v okolí Splitu jsou poměrně kvalitní a podvozek příliš „nevytrestaly“. A absence silného motoru nás přeci jen trochu mrzí, Scala by si jej určitě zasloužila. Tak uvidíme, spekulace o verzi RS se v poslední době zase začínají hromadit, třeba se nakonec dočkáme.

Na podrobnější srovnání s konkurencí si počkáme až na doma. Ale zdá se, že byť má Scala o třídu menší základy, revíru Golfu, Ceedu či Astry se určitě nezalekne. Jo, tyhle srovnávací testy budou hodně zajímavé.

Škoda Scala: Technická data a české ceny
Motor 1.0 TSI 1.5 TSI 1.6 TDI 1.6 TDI
Válce/ventily 3/4 4/4 4/4 4/4
Zdvihový objem [cm3] 999 1498 1598 1598
Největší výkon [kW/min] 85/- 110/- 85/- 85/-
Točivý moment [Nm/min] 200/- 250/- 250/- 250/-
Převodovka 6M 7A 6M 7A
Spotřeba [l/100 km] 5 5 4,2 4,1
Cena Ambition [Kč] 394.900 - 434.900 -
Cena Style [Kč] 449.900 524.900 489.900 529.900

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Emel
Re: 1.0 G-Tec
Emel
| 4. 4. 2019
No ale to není proto, že by byl pětikvalt lepší
1.0 G-Tec
Gagarin235
| 4. 4. 2019
To jsem zvědavý, co 1.0 G-Tec bude mít za převody v tom šestikvaltu když i 1.0 TSI 70 kW radši párují s manuálním pětikvaltem a to i v menším autě (krátká fábie). Koukám Ibiza i Polo se stejným motorem mají pětikvalt.
Avatar - Emel
Re: Re: Re: srovnání s Rapidem
Emel
| 3. 4. 2019
no dobře, jenže Scala Style má namátkou 17" (5,6t), BiLED světla (12t), tempomat (12t), zatmavená zadní okna (5,2t), SmartLink (3,5t), nějaké asistenty... prostě se ty výbavy posunuly a Rapid Style odpovídá výbavou spíše Scale Ambition.
Re: Re: srovnání s Rapidem
Thorntree
| 3. 4. 2019
Kde? uplně jednoduše konfigurátor výbava style ,silnější litr, hle jedno auto se stejnou výbavou se vejde do 430 a druhé jde přes 550 . Rapid byl tlačený do lowcost ,u Scaly věří že pujde za cenu nišší střední ,proto to novinářské srovnávání větší než Rapid lepší než Rapid postrádá zcela smysl
Avatar - Emel
Re: Drahé a užší než Kia Rio :-)
Emel
| 3. 4. 2019
Jo, to máme. Ale nic si z toho nedělej, podobných blamáží tu v diskusích zažíváme spoustu...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku