Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Scala vs. Rapid: Jak se liší dvojice škodováckých kompaktů?

David Bureš
Diskuze (77)
Rapid v portfoliu Škodovky nahrazuje model Scala. Pojďme si představit rozdíly mezi oběma modely.

Škoda tento týden odhalila na akci v izraelském Tel Avivu model Scala, kompaktní hatchback nahrazující v nabídce značky model Rapid. Změna označení modelu je možná citelnou změnou, rozhodně ne však jedinou. Rozdíly mezi oběma automobily jsou natolik výrazné, že jsme se jim rozhodli věnovat samostatný článek, v němž jsme oba modely porovnali mezi sebou.

Scala se totiž proti Rapidu Spaceback změnila opravdu hodně, a tak není divu, že dostala jiné jméno. Měnila se technika v útrobách, design, kabina i celkový charakter vozu.

Video se připravuje ...

Koncepce

Škoda Scala přijíždí jako typický zástupce pětidveřových hatchbacků nižší střední třídy, což už je první významná změna proti předchůdci. Rapid byl zpočátku, po uvedení na trh v roce 2012, dostupný na evropských trzích ve formě liftbacku, pětidveřový hatchback, s označením Rapid Spaceback, dorazil až o rok později.

Novinka bude nabídnuta výhradně jako hatch s tím, že už nebude tolik orientovaná na cenu jako předchůdce. To bylo znát hlavně na prvních exemplářích, Rapid totiž na trh dorazil v době hospodářské krize, což ovlivnilo jeho charakter, zaměřený na racionálně uvažující klienty. Proto třeba zpočátku nebyly k dispozici ani xenonové světlomety a řidič mohl pomocí tlačítek ovládat jen přední okna, přestože třeba byla elektricky stahovatelná i ta zadní.

Naopak Scala dostane tu nejmodernější techniku, ať už diodové světlomety, hlídání mrtvého úhlu, digitální přístrojový štít nebo ovládání vybraných funkcí (zamykání) prostřednictvím mobilního telefonu. Novinka také chce být větší stylovkou, což už má být znatelné na designu.

Jméno

Právě proměnu charakteru automobilu má zdůraznit i nové jméno. Slovo Scala pochází z latiny, jedná se o výraz pro žebřík nebo schody, což má právě odkázat na pokrok, který mladoboleslavský výrobce prostřednictvím tohoto modelu dělá. Výběrem jména, dosud nepoužitého v historii značky, Škoda dost překvapila, před představením Scaly se spekulovalo o možném oživení historických názvů Favorit, Popular nebo Felicia. Automobilka ale nakonec dala přednost zcela novému označení.

Rapid naopak odkázal na vozidlo střední třídy se silným motorem z meziválečné éry, respektive na kupé s technikou Škody 742, nástupce Garde. Jedná se o latinský výraz pro rychlý, což se možná hodilo k někdejším takto pojmenovaným Škodovkám, k levnému kompaktu už ale tolik ne. Možná i proto vedení rozhodlo u nástupce o jiném označení.

Vnější design

Z hlediska designu mají Rapid i Scala jedno společné, na obou pracoval Jozef Kabaň, dnes už bývalý šéfdesignér Škody Auto. Model představený v roce 2012 vycházel z konceptu MissionL, který vznikal v Kabanově režii. To Scala navazuje na letos v Paříži koncept Vision RS, jemuž má snad ještě blíže než Rapid (liftback) MissionL. Ten už byl sice představen Oliverem Stefanim, novým šéfdesignérem Škody Auto, který na této pozici vystřídal Kabaně v roce 2017, základ tvarů ale ještě vznikl za Kabaňovy éry.

Možná i proto je základní silueta Scaly lehce evokující kombíky takřka shodná jako u Rapidu Spaceback, což si hned uvědomíte při vzájemném porovnání obou modelů. Scala má ale odlišné proporce, s délkou 4.362 mm je o 58 mm delší než Rapid Spaceback, s šířkou 1.793 mm o 87 mm širší a výškou 1.471 mm o 12 mm vyšší. Rozvor se pak oproti předchůdci natáhl o 47 mm na 2.649 mm.

Porovnání generací kompaktních škodovek Rapid Spaceback Scala Rapid
Délka (mm) 4304 4362 4483
Šířka (mm) 1706 1793 1706
Výška (mm) 1459 1471 1461
Rozvor (mm) 2602 2649 2602
Rozchod kol P/Z (mm) 1463/1500 1531/1516 1463/1500
Kufr s se sadou na opravu defektu (l) 415 467 550
Kufr po sklopení zadních opěradel (l) 1381 1410 1490

Ještě výrazněji než proporce se pak změnil samotný design. Ostatně automobilka tvrdí, že už nechce být jen „Simply Clever“ (jednoduše chytrá). Éra výrobce nabízející auta, pro něž se zákazníci rozhodnou jen racionálně, střídá doba Simply Surprising (jednoduše překvapující), během níž chce mladoboleslavská automobilka lákat i na vzhled.

Na Scale je to jasně patrné, její design je mnohem výraznější než u Rapidu Spaceback, který vedle ní najednou vypadá docela obyčejně. V rámci nového designérského jazyka se Scala dočkala nově pojaté, šestiúhelníkové masky chladiče, netradiční je i prolis pod trojúhelníkovými hlavními světlomety, které lehce evokují modernizovanou Fabii. Kola mohou být až 18palcová, o palec větší než u Rapidu.

Vzadu se pak objevují vcelku odvážné řešené koncové svítilny, už bez motivu písmena C, a především výrazný nápis Škoda, který na tomto místě střídá znak výrobce a stává se novým poznávacím znakem mladoboleslavských vozů. Právě na zádi ale najdeme jeden shodný detail s Rapidem Spaceback, také Scala totiž bude dostupná s dvěma řešeními zadního okna, běžným a protaženým k zadním lampám. Hodně podobné je u obou aut i boční prosklení. To zase souvisí s tím, že Škoda chce mít sice zajímavější design, zároveň má ale projít jen evolucí, nikoliv revolucí.

„V posledních letech prodělala oblast designu značky Škoda velmi pozitivní vývoj a správně vsadila na kontinuitu. Změna směru při každé nebo každé druhé změně modelu se k značce nehodí,“ vysvětluje šéfdesignér značky Oliver Stefani.

Interiér

To interiér se změnil výraznějším způsobem. Rapid byl zástupcem staré školy, u níž se na multimediální systémy tolik nedbalo. I proto jeho obrazovka byla umístěna na dnešní poměry vcelku nízko, navíc si uchovávala konvenční ovladače.

Naopak Scala se přizpůsobila nejnovějším trendům. Displej multimediálního systému se tak přesunul na vrchol středového panelu, je volně stojící a výdechy ventilace jsou tak nově pod ním. Konvenčních tlačítek ubylo, vrcholná forma multimediálního systému se spoléhá výhradně na dotykové plochy, bohužel bez praktických konvenčních otočných ovladačů. Navíc má úhlopříčku 9,2 palce, zatímco u předchůdce měl největší displej 6,5 palce. Přístrojový štít pak může být digitální.

Některé detaily jsou sice shodné jako u předchůdce, důvěrně známý je volant, hlavice řadicí páky nebo vybraná tlačítka, celkově ale musíte uznat, že interiér Scaly vypadá mnohem hodnotněji než u Rapidu. Je to způsobeno i novými měkčenými plasty (tvrdé plasty zvlášť u prvních Rapidů působily hodně lacině) nebo zajímavými dekory oživujícími palubní desku.

Platforma

Novinkou je také užitá platforma. Scala využívá koncernovou modulární architekturu MQB, konkrétně verzi A0. Ta byla dosud vyhrazena malým modelům (Volkswagen Polo) a malým SUV (Seat Arona), Škoda se ji však rozhodla využít také pro kompaktní model. V praxi to znamená použití výhradně zadní vlečené nápravy a výhradně pohon předních kol.

Slabší verze budou mít navíc vzadu bubnové brzdy, Škoda se však ohání tím, že jde o novou generaci s průměrem 230 mm a samočinným vymezováním vůle mezi paknami, které auto umí zastavit na stejné vzdálenosti jako s kotouči. Konstrukce brzd na vozu se bude lišit podle motoru, výbavy a také trhu, každopádně 1.5 TSI a diesel budou mít vždy kotoučovky na všech kolech.

Nová platforma pak přispěla též k rozšíření auta proti předchůdci (o již zmíněných 87 mm), zkrátil se i přední převis, o 34 mm.

To Rapid byl v tomto ohledu takovou skládačkou. Konstrukční celky byly použity z již existujících modelů, byť pro potřeby Rapidu byly modifikovány. Třeba nápravy (přední typu McPherson z tehdejšího VW Polo, zadní kliková s vlečenými rameny z jedničkové Octavie) byly přizpůsobeny například z pohledu senzoriky kvůli moderní generaci ESP.

„Cílem bylo postavit auto, které bude blíž našemu zákazníkovi a využije dostupné technologie,“ vysvětloval na premiéře Rapidu Martin Hrdlička, vedoucí vývoje podvozku a agregátu. Z toho důvodu Rapid nepoužil tehdy už existující platformu MQB. Moduly MQB-A byly dimenzovány na větší zátěž, než bylo u Rapidu potřeba, a tak by jejich využití automobil prodražilo.

Motory

Právě s užitou platformou souvisí také nabídka motorů Scaly, uzpůsobená technickému základu a nejnovějším emisním normám Euro 6d-TEMP. Proto jsou benzinové jednotky vybaveny filtrem pevných částic, u vznětového motoru 1.6 TDI se kromě toho nachází také systém selektivní katalytické redukce (SCR) se vstřikováním AdBlue.

Gros nabídky tvoří přeplňovaný benzinový tříválec 1.0 TSI (ve verzích se 70 a 85 kW), nad nímž stojí čtyřválec 1.5 TSI (110 kW) s vypínáním poloviny válců. Turbodiesely zastupuje čtyřválec 1.6 TDI (85 kW), přičemž k dispozici bude také varianta na CNG, se zážehovým tříválcem 1.0 G-Tec (66 kW) pod kapotou. Základní tříválec bude spárován s pětistupňovým manuálem, pro ten silnější, čtyřválce a verzi na CNG bude standardem šestikvalt.

Motory pro Škodu Scala Benzin Diesel CNG*
Verze 1.0 TSI 1.0 TSI 1.5 TSI 1.6 TDI 1.0 G-Tec
Počet válců 3 3 4 4 3
Výkon (kW) 70 85 110 85 66
Převodovka 5°man. 6°man/7° DSG 6°man.
Objem palivové nádrže 50 litrů 14,2 kg + 9 litrů
* přijde později v průběhu roku 2019

Přeplňovaný litrový tříválec si v průběhu životního cyklu našel cestu také do Rapidu, a to konkrétně v rámci loňské modernizace, kdy nahradil motor 1.2 TSI. Vznětové šestnáctistovky se pak Rapid postupně zbavil, v souvislosti s novými emisními normami.

Na trh tak Rapid v roce 2012 vstupoval se zcela odlišnou paletou agregátů. Základem bylo „hátépéčko,“ tříválec 1.2 MPI (v tehdy nové verzi s 55 kW), nad nímž stál přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI ve dvou výkonových verzích s 63 kW a 77 kW. Benzinovým vrcholem pak byl motor 1.4 TSI (90 kW), zatímco turbodiesely zastoupilo 1.6 TDI ve variantách s 66 a 77 kW. Většina motorů spolupracovala s pětistupňovým manuálem, jen pro 1.2 TSI (77 kW) byl základem šestikvalt a pro 1.4 TSI (90 kW) pak sedmistupňové DSG.

David Bureš
Diskuze (77)

Doporučujeme

27. 12. 2018 10:34
Re: skodovka srala
Vždyť jsi úplně stejnej..
27. 12. 2018 09:48
Re: Povedla se,
No jestli bude mit podobne naladeni podvozku, tedy podobne jizdni vlastnosti, jako Rapid nebo Oct III, tak to bude zase prusvih. S temi auty jezdit na ceskych slinicich, zejmena v zatackach s nerovnostmi, byl skutecny adrenalin, o ktery ale pri proste preprave z bodu A do bodu B skutecne nestojim.
10. 12. 2018 23:20
Re: facelift
Hm, ta čísla jsou jistě zajímavá. Třeba že Tipa se v Evropě prodává víc, než i30 i Rapidu, bude pro řadu českých zákazníků velké překvapení, až šok! :-)
Avatar - Emel
10. 12. 2018 23:01
Re: facelift
Rapid má za 1-10 v Evropě 90t, to je celkem ok číslo... Tipo je 96t, i30 68t. Není potřeba to zdvojnásobit.
Avatar - Beefcake
10. 12. 2018 22:36
Re: Velký skok dopředu
kolega - autorizovany servis Skoda Fabia, 25E/liter 5w30 tusim. Co je na tom drahe ? >:D