TEST Škoda Superb Laurin&Klement – Škoda snů
Laurin&Klement je původní název automobilky Škoda Auto. Jména obou zakladatelů Václavů se na automobilech z Mladé Boleslavi objevovala do roku 1925. Po mnoha desetiletích se stejná značka vrátila v roce 1995. Nejprve na speciální verzi modelu Felicia, od roku 1999 dodnes jako standardní součást nabídky modelu Octavia.
Velký návrat L&K
Vlajkové lodi Superb se ale prestižní značka dlouho vyhýbala. V první generaci došlo na verzi Laurin&Klement až v závěru kariéry, v roce 2006. Druhá generace jakoby zapomněla… až do konce loňského roku. Superb Laurin&Klement se představil na posledním autosalonu v Brně, jako jediná světová premiéra největší automobilové výstavy na našem území.

Upřímně řečeno, verze Laurin&Klement neposouvá Superb na novou úroveň. Nabízí se jako rozšiřující paket k výbavě Elegance a prakticky nahrazuje dřívější výbavu Exclusive. K Elegance přidává kožené čalounění, 18palcová kola, metalický lak bez příplatku, Sound System, Bluetooth, stínící roletky na zadních oknech a vyhřívané čelní sklo. V případě limuzíny se Laurin&Klement navíc může pochlubit diodami v koncových světlech.
Testované kombi se musí obejít bez techniky LED, jinak je ale rozsah vizuálních úprav shodný. Superb Exclusive totiž vypadal… jako dobře vybavený Superb. Laurin&Klement jde dál, má chromovanou masku chladiče, dvoubarevná 20paprsková kola Sirius a decentní označení na blatnících. Zezadu L&K nepoznáte, součástí paketu je naopak položka bez označení motorizace.
Nabídka laků se rozšiřuje o metalízu Magnetic Brown, ale testovaný vůz zůstal u standardního vzorníku. Dostal základní lak bílá Candy, k paketu Laurin&Klement lze ale bezplatně vybírat i z metalických laků, nebo za symbolický příplatek 2.300,- Kč dát přednost některému ze vzorníku zvláštního lakování – třeba bílé perleti.

Jestliže je auto vybaveno odvětrávanými sedadly (novinka v nabídce od modelového roku 2012), je kožené čalounění sedadel navíc perforované. Ventilace se ovládá nezvykle kolébkovým přepínačem v přední části sedadla. Výhodou je nezávislé ovládání funkce odvětrávání a vyhřívání – oba procesy jde díky tomu spojit, jako to nabízí jen málo aut, třeba Mercedesy.

Soupis standardní výbavy je téměř vyčerpávající, jak se na takové auto s milionovou cenovkou sluší a patří. Kromě již zmíněného koženého čalounění, příplatkového audia a Bluetooth nechybí adaptivní bi-xenony, parkovací senzory vpředu a vzadu, vyhřívání předních i zadních sedadel nebo elektricky nastavitelná sedadla.
To znamená, že by nebylo za co připlácet. Z praktických prvků testovací vůz dostal navigaci Columbus za 26 tisíc (lez objednat i levnější Amundsen+ za 5 tisíc), již zmíněné odvětrávání předních sedadel, které přijde vhod hlavně v létě, a bezklíčový vstup Kessy za 10 tisíc. Ten však občas zlobil vinou slabé baterie v klíčku – auto se zamklo vždy, k odemčení ale bylo občas nutné použít tlačítko na dálkovém ovladači.

Jinak je Laurin&Klement stále Superbem se všemi jeho klady a zápory. To znamená prakticky bezkonkurenční nadílku prostoru v podélném směru, ale současně i podprůměrnou šířku interiéru. Přední pasažéři navíc sedí blízko středového tunelu. Strohý design interiéru ignoruje módní výstřelky, ovšem ani po čtyřech letech výroby nezestárnul a rozhodně nevypadá nepatřičně.
Nejsilnější z TDI
Hnací řetězec testovaného auta tvoří oblíbená kombinace: nejsilnější diesel 2,0 TDI CR o výkonu 125 kW, pohon všech kol Haldex a manuální převodovka. DSG ve spojení s tímto motorem a 4x4 obejdnat nelze, touha po samočinné převodovce znamená automaticky sestup ke slabšímu dvoulitru se 103 kW. Tím ale vzniká zajímavá volba mezi 2,0 TDI/125 kW s DSG a 2,0 TDI/103 kW 4x4 DSG – obě verze se nabízí za stejné peníze.
Nicméně vraťme se ke kombinaci nejsilnějšího dieselu a 4x4. Spojka Haldex 4. generace pracuje proaktivně, a proto nepřipouští protočení kol při rozjezdu. Systém funguje bezchybně a v zásadě neznatelně – s jedinou výhradou. V nízkých rychlostech je při puštění plynového pedálu slyšet tlumené bzučení, které vydává diferenciál a poloosy při volném otáčení bez zatížení. Ve vyšších rychlostech tento zvuk zmizí.

Mimo město lze stabilně jezdit za méně než 5 litrů – samozřejmě při dodržování předepsané rychlosti, sledování rádce řazení a bez zbytečného zrychlování.
Na dálnici se ale vše obrací. Jestliže při 100 km/h Superb TDI 4x4 pracuje na 1900 min-1 a spotřebuje 4,8 l/100 km, v rychlosti 130 km/h už žádá 6,8 l/100 km a motor točí 2500 min-1. Na delších dálničních přesunech tedy počítejte se spotřebou kolem sedmi litrů. S ohledem na pohon všech kol to ale stále není špatná hodnota.

Zároveň ale nejsilnějšímu čtyřválcovému tédéíčku nechybí ochota vytáčet se a rozvinout svoji sílu ve středních i těch nejvyšších otáčkách. Od předchozích generací TDI-PD se tento agregát liší plynulým nástupem točivého momentu a klidným chodem téměř bez vibrací. Odhlučnění v Superbu ale ukázkové není. Dlouhá a lehká karoserie zesiluje zvuk motoru, akustická pohoda na palubě tak patří mírně pod průměr střední třídy.
Jízdní projev Superbu Combi je kompromisem mezi ovladatelností 4,8 m dlouhého kombi a komfortem posádky. Přednost dostala ovladatelnost, která je i vzhledem k uspořádání pohonu a hmotnosti automobilu, velmi dobrá. I tak brzy uznáte, že nejsilnější stránkou největší Škody s tímto turbodieselem je rychlá jízda v přímém směru. Superb je v tomto režimu mimořádně stabilní, navíc mimo velmi krátkých nerovností pracují tlumiče i s 18palcovými koly velmi dobře.

Nejlepší české auto
Jestli se ptáte, zda Superb Laurin&Klement odsoudí všechna prémiová auta k zapomnění, pak to rozhodně nehrozí. Můžeme mu říkat všelijak – třeba nejlepší (a také nejdražší) auto, které v Česku vyrábíme, nebo nejlepší běžné kombi – ostrou konkurencí pro Audi, BMW nebo Mercedes ale určitě není. Proč si to myslíme, ukázal nedávný srovnávací test Superbu a Mercedesu třídy E.
Laurin&Klement je totiž přes všechen ten luxus především stále Superb. Z určitého pohledu může velké kombi v této verzi zcela postrádat smysl, rozmařilost ve spojení s logem Škoda ale má určité kouzlo. Navíc pokud firemní politika služebních vozů neklade finanční strop, ale vyžaduje auto domácí produkce, je nejdražší dieselové kombi od Škody velmi pěknou volbou.

| První cena vozu | 547.900,- Kč (1,4 TSI/92 kW Active) |
| První cena vozu s testovanou motorizací | 690.900,- Kč (2,0 TDI/125 kW Active) |
| Základní cena testovaného vozu | 1.004.900,- Kč (2,0 TDI/125 kW 4x4 Elegance L&K Combi) |
| Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.098.300,- Kč (2,0 TDI/125 kW 4x4 Elegance L&K Combi) |
Plusy
- Živý a pružný motor
- Přesné řazení
- Nadprůměrný prostor v podélném směru
- Velikost zavazadlového prostoru
- Rozsah standardní výbavy
- Špičkové dílenské zpracování
- Design a provedení palubní desky
Minusy
- Dvojité sklápění zadních sedadel (nejprve sedák, poté opěradlo)
- Po sklopení sedadel nevznikne zcela rovná plocha
- Odhlučnění motoru a systému 4x4
- Podprůměrně účinné brzdy
- Malá vnitřní šířka interiéru
- Malý prostor pro nohy řidiče



























































































