Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Vision iV oficiálně: Vize elektrického SUV kupé ujede 500 kilometrů a sleduje tep řidiče

David Bureš
Diskuze (64)

Ženevský koncept Škodovky Vision iV sází na nejmodernější techniku. Multimediální systém lze ovládat gesty, auto pak mimo jiné sleduje tepovou frekvenci řidiče.

Škoda na letošním ročníku ženevského autosalonu vystavuje hned tři důležité novinky, kompaktní hatchback Scala, malé SUV Kamiq a koncept elektrického SUV Vision iV. Podobu všech však ukázala ještě před zahájením výstavy, Scalu již v prosinci, Kamiq minulý týden a Vision iV den před zahájením ženevské autoshow.

Vision iV je podle automobilky konkrétním pohledem na budoucí elektromobily z Mladé Boleslavi. Jedná se o 4.665 mm dlouhý, 1.926 mm široký a 1.613 mm vysoký crossover s karoserií kupé, který je postaven na koncernové platformě MEB, speciálně vyvinuté pro použití v elektromobilech. Jedná se vlastně o další vývojovou fázi dřívější Škody Vision E, která má být blíže chystanému sériovému provedení.

Propojená světla a nový interiér

Vedle siluety na autě nejvíce zaujme příď s podsvíceným logem značky a světelnou lištou, což je motiv užitý právě už na Vision E. Výrazná horizontální světelná lišta v horní části masky chladiče spojuje šípovité přední světlomety, připomínající tři křišťály. Využívají techniku Matrix LED, zatímco koncová světla jsou diodová, s novou interpretací pro Škodu typického motivu písmena C. I vzadu navíc najdeme podsvícený prvek, a to nápis Škoda, jehož písmena svítí červeně.

Kola jsou 22palcová a jsou aerodynamicky optimalizovaná. Na boku pak chybí nejen kliky dveří (dveře se otevírají dotykem), ale také klasická zpětná zrcátka, místo kterých je tu kamerový systém přenášející záběry okolí do vnitřního zrcátka.

Také interiér studie o chlup menší než Kodiaq naznačuje budoucnost elektrických Škodovek, byť třeba osvětlená madla dveří mají evokovat ty z historického Popularu. Díky užití platformě tu chybí středový tunel, což designérům umožnilo zcela jinak uspořádat palubní desku a středovou konzoli. Nejnižší část mezi řidičem a spolujezdcem nabízí mnoho odkládacích míst. Nad ní se nachází pohyblivá a velmi dobře přístupná středová konzole, na které jsou ovládací prvky a místo pro dva mobilní telefony, které lze bezdrátově nabíjet. Vysoko usazená centrální obrazovka se jakoby vznáší, nechybí tu však opěrka na ruku ovládající dotykový displej. Nový je i dvouramenný volant s přepínačem jízdních režimů.

Interiér je i díky velkorysému rozvoru 2.765 mm prostorný, vzdušnosti mimo jiné napomáhá panoramatická střecha. A velký je také zavazadelník, jak je u Škody zvykem. Nabízí objem 550 litrů.

Dva elektromotory

Pohon Visionu iV mají na starosti dva elektromotory o systémovém výkonu 225 kW, které zároveň zajišťují pohon všech kol – jeden je umístěn u přední nápravy, druhý pak u zadní. Inteligentní systém přitom umí rozdělovat hnací sílu podle potřeby, dle požadavků řidiče a aktuálních podmínek. Tato síla vozu umožňuje zrychlit z 0-100 km/h za skvělých 5,9 sekundy, maximální rychlost činí 180 km/h, hlavně kvůli úspornosti.

Elektromotory čerpají svoji energii z vysokonapěťové baterie uložené na chráněném místě mezi nápravami. Lithium-iontová baterie s kapacitou 83 kWh umožňuje vozu ujet až 500 kilometrů (počítáno dle metodiky WLTP). Na 80 % kapacity ji pak lze nabít za pouhých 30 minut.

Moderní je nejen elektrický pohon Škody Vision iV, ale také elektronika. Pro orientaci v prostoru a rychlé reakce na vzniklé situace je studie vybavena mnoha laserovými skenery, radarovými senzory a kamerami, jimiž získaná data zpracovává vysokovýkonný procesor. To pomáhá rychlému a přesnému fungování bezpečnostních asistentů, mezi nimiž je třeba asistent pro jízdu v kolonách, který umožňuje autonomní jízdu na úrovni 3. Na dálnici tak studie zvládne předjíždět nebo se vyhýbat překážce.

Nechybí ani systémy pro komunikaci s ostatními vozidly nebo infrastrukturou pro přenos dat, třeba upozornění na překážku, což dále zpřesňuje informace o okolí. Vision iV sleduje i samotného řidiče, konkrétně jeho koncentraci. Dokonce sleduje srdeční tep a v případě zjištění kritických hodnot řidiče varuje, případně automaticky nouzově zastaví.

Zmínit je nutné i nejmodernější infotainment, který lze ovládat celými větami, gesty nebo chytrými telefony cestujících. Právě smartphone je možné použít i jako digitální klíč k vozidlu a odemknout ho tak nebo nastartovat.

David Bureš
Diskuze (64)

Doporučujeme

5. 3. 2019 16:25
Re: co to je
A kde pak konci ty ojetiny? Proto se po nich v bazaru jen zaprasi? Je uplne jedno kdo auto prihlasi jako prvni, ale stejne vsechny zkonci jako soukroma....
Avatar - iudex
5. 3. 2019 14:51
Re: To se to slibuje
Ja rozumiem, že do Smartu moc bateriek nenarveš, ale taký segment B alebe C by už mohol poskytnúť dostatok miesta. Ono to trocha stráca pointu, robiť elektroauto ako v podstate mestský pohon v kabáte relatívne veľkého SUV*, ktoré sa hodí najviac práve mimo mesto.
(* nejdem hľadať presné čísla, ale zrejme to bude veľkostná trieda GLC coupé či X4, čo nie sú zrovna malé mestské autá)
Avatar - Emel
5. 3. 2019 14:21
Re: OK Hele
Pokud vím tak jen jako N.
Avatar - Ozzman
5. 3. 2019 13:31
Re: OK Hele
On už vůbec není v nabídce? :-O Je fakt, že jezdí dost málo.
Avatar - Emel
5. 3. 2019 13:07
Re: OK Hele
Radši ho přestali prodávat...