Škoda vyrobila miliontou Octavii třetí generace
Octavia je úspěšná, z Mladé Boleslavi vyjel miliontý vůz aktuální generace. Jen loni jich Škoda prodala přes 430 tisíc.
I po čtvrtstoletí od převzetí koncernem Volkswagen se najde dost skeptiků, kteří tvrdí, že škodovky už nejsou česká auta, nýbrž německá. Jenže VW dotáhl okřídlený šíp na hranici první desítky nejúspěšnějších značek evropského trhu a třetí generaci novodobé Octavie do Top 10 nejprodávanějších modelů.
Třetí generace (typ 5E), která se vyrábí od prosince 2012, dosáhla jednoho milionu aut a pro Škodu je doslova a do písmene trefou do černého. Do tohoto čísla se počítá produkce jak v Mladé Boleslavi, tak i ta ruská v Nižném Novgorodu, kazachstánská v Usť-Kamenogorsku, indická v Aurangabádu a čínská v Ning-Po u SAIC. Montovala se rovněž na Ukrajině (Solomonovo), chystá se na sever Afriky, konkrétně alžírského Relizane, kde vzniká nový závod. Jubilejní bílý Scout v odstínu Moon však vyjel ze středočeské továrny.
Současná nabídka obsahuje motory 1.2 TSI/ 63 a 81 kW, 1.4 TSI/81 kW a 110 kW, 1.8 TSI/132 kW, 1.6 TDI/66 a 81 kW a 2.0 TDI/110 a 135 kW. RS se dodává právě s ostrým dieselem a také se zážehovým 2.0 TSI/162 kW, nejvýkonnější RS230 má dokonce 169 kW.
Slabší přeplňovaná benzinová čtrnáctistovka G-Tec jezdí na zemní plyn, kombi nechybí populární zvýšený oplastovaný Scout, nejluxusnější provedení nese tradiční jména zakladatelů původní továrny: Václavů Laurina a Klementa. To se mimochodem nabízí jen v Evropě. Klienti si celosvětově loni koupili 432.300 Octavií s pohonem předních i všech kol, za první dva měsíce letošního roku jich přibylo dalších 70,5 tisíce. Leckomu přijde nejnovější provedení tvarově obyčejné a až nevýrazné, jenže klientela na „kus auta navíc“ za relativně rozumné peníze prostě slyší.
Octavia zaznamenala skutečně velký úspěch, ať se to někomu líbit nemusí. Přitom nechybělo málo a na značku Škoda v souvislosti s automobily jsme mohli jen vzpomínat. Navíc první novodobá generace letos oslaví kulatých dvacet let od premiéry, přitom jich stále jezdí hodně. Není divu, za dvě dekády vzniklo 5 milionů liftbacků a kombi všech tří řad. Opravdu to letí...