Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Výroba motorů ve Škoda auto
Výroba motorů ve Škoda auto
Výroba motorů ve Škoda auto
Výroba motorů ve Škoda auto
12 Fotogalerie

Škoda vyrobila přes 15 milionů motorů. Potřebovala na to 125 let

Ondřej Šámal

Motory mladoboleslavská automobilka produkuje již od roku 1899, kdy společnost Laurin & Klement začala s výrobou jednoválců vlastní konstrukce.

Automobilka Škoda patří k nejstarším na světě. Díky společnosti Laurin & Klement její kořeny sahají až do roku 1895. Ke spojení obou jmen došlo o třicet let později. Výrobou vlastních pohonných jednotek se v Mladé Boleslavi věnují prakticky od začátku. V Laurin & Klement s produkcí začali již čtyři roky po svém založení. Nejprve se ovšem jednalo o jednoválcové agregáty o výkonu 1,25 koní vlastní konstrukce pro motocykl Slavia Typ A.

O pět let později vznikl první řadový čtyřválec v motocyklu L&K typ CCCC na světě, v roce 1905 pak byl spalovací motor v podobě čtyřdobého kapalinou chlazeného vidlicového dvouválce o objemu 1,0 litru poprvé použit i u prvního automobilu L&K Voiturette A. V roce 1907 ve voze Laurin & Klement představili model FF, první řadový osmiválec svého druhu ve střední Evropě. O tři roky později byl vyroben letecký motor L&K Typ EL.

V roce 1929, tedy již pod značkou Škoda, byla v Mladé Boleslavi zahájena velkosériová pásová výroba. Portfolio tehdy zahrnovalo nejen spolehlivé litrové čtyřválce, ale i řadové šesti- a osmiválce a dokonce vznětové motory. Významným momentem pro vývoj a výrobu motorů v Mladé Boleslavi bylo aplikování metody tlakového lití hliníku pro výrobu bloků motorů vozu Škoda 1000 MB v roce 1964. Tento původní český patent byl ve své době velmi inovativní. Metoda tlakového lití hliníku je využívána i na nejmodernějších motorech řady EA211.

Spolu s moderními časy pod koncernem Volkswagen si Škoda připsala protnutí milníku v podobě 15miliontého vyrobeného motoru ve své historii, který značka slaví spolu s produkcí pětimiliontého motoru řady EA211, jenž pohání koncernové modely v Evropě i v Indii.

Video placeholder
Výroba modelu ŠKODA OCTAVIA v Mladé Boleslavi • Škoda Auto

Aktuálně mají v Boleslavi na starost též vývoj spalovacích agregátů do objemu 1,6 litru, což zahrnuje jednotky 1.0 MPI, 1.6 MPI, 1.0 TSI, 1.4 TSI (PHEV) a 1.5 TSI, které najdeme až v padesáti modelových řadách koncernu Volkswagen. Ty testuje mimo jiné na v motorovém centru z roku 2014 se zkušebnou pro motory o výkonu až 400 kilowattů.