Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škodovácký návrat k luxusu: První generace Superbu se představila před 20 lety

ČTK ČTK 11. 9. 2021 • 04:29
37
80
Zobrazit náhledy (37)
Škoda Montreux Concept Škoda Montreux Concept Škoda Montreux Concept Škoda Montreux Concept Škoda Montreux Concept Škoda Montreux Concept Škoda Montreux Concept Škoda Montreux Concept Škoda Montreux Concept Škoda Superb 2001-2006 Škoda Superb 2001-2006 Škoda Superb 2001-2006 Škoda Superb 2001-2006 Škoda Superb 2001-2006 Škoda Superb 2001-2006 Škoda Superb 2001-2006 Škoda Superb 2001-2006 Škoda Superb 2001-2006 Škoda Superb 2001-2006 Škoda Superb 2001-2006 Škoda Superb 2001-2006 Škoda Superb 2001-2006 Škoda Superb 2001-2006 Škoda Superb 2001-2006 Škoda Superb 2001-2006 Škoda Superb 2001-2006 Škoda Superb 2001-2006 Škoda Superb 2001-2006 Škoda Superb 2001-2006 Škoda Superb 2001-2006 Škoda Superb 2001-2006 Škoda Superb 2001-2006

Mladoboleslavská automobilka Škoda se po listopadu 1989 díky spojení s německým Volkswagenem stala z producenta vysmívaných vozů výrobcem kvalitních aut prodávaných za rozumnou cenu.

Celoevropským hitem se stala zejména Octavia, prodávaná od roku 1996, o tři roky později se pak představila menší Fabia, která se ovšem ještě nějaký čas vyráběla zároveň s Felicií, přímým potomkem za socialismu vyvinuté Škody Favorit. Poslední z 1,4 milionu vyrobených felicií opustila továrnu v červnu 2001 a o tři měsíce později, 11. září, se na frankfurtském autosalonu představil vůz vyšší střední třídy - model Superb.

Premiéru nového vozu, který přímo navázal na studii Škoda Montreux představenou v únoru 2001 na přehlídce v Ženevě, ovšem zastínily teroristické útoky na USA a ani po obchodní stránce s ním škodovka neudělala žádnou "díru do světa". Automobil, který technikou i designem vycházel z Volkswagenu Passat páté generace, se vyráběl sedm let a z výrobních pásů v ČR, Číně či Indii jich sjelo necelých 134.000. Důvodem poměrně nízkého zájmu přitom nebyla jen vyšší cena nebo to, že zákazníci nebyli ještě připraveni na spojení jména Škoda a prémiovějšího vozu, ale také rozhodnutí nevyrábět kromě sedanu i praktičtější verzi kombi.

Kombík, který by určitě dokázal být nepříjemnou konkurencí nejen v té době velmi úspěšnému Fordu Mondeo, ale zákazníky by nejspíš sebral i Volkswagenu Passat Variant, ani neopustil skicáře designérů, na rozdíl od konceptu Škoda Tudor. Majestátní kupé, které dostalo přední část od Superbu a jméno od úspěšného poválečného modelu z Mladé Boleslavi, považuje řada fanoušků značky za jednu z designově nejpovedenějších škodovek posledních dekád. Ukázalo se na ženevském autosalónu začátkem roku v roce 2002, ovšem továrna od začátku uváděla, že se jedná jen o studii, která se nedostane do sériové výroby.

Přestože celkové prodeje první generace superbu nedosáhly ani roční produkce Škody Octavia z přelomu století, jednalo se nakonec pro továrnu v Mladé Boleslavi o důležitý mezník. Auto, o kterém bývalý prezident Václav Klaus řekl, že v porovnáni s Audi A8 moc "drncá", totiž škodovce pootevřelo cestu do střední třídy. Přes občasné pochybnosti vedení koncernu VW se v této kategorii pevně uchytila s druhou generací superbu, která se představila na ženevském autosalonu v březnu 2008. Nový model už zvenku nepřipomínal VW Passat, byl také delší a širší. Navíc dostal neobvyklý systém pátých dveří Twindoor, díky kterému se zavazadlový prostor mohl otevírat buď jako u sedanu, nebo se otevřela celá záď podobně jako u octavie.

Hlavně ale nabídku rozšířila verze kombi, který výrazně přispěla ke komerčnímu úspěchu druhé verze Škody Superb. Automobil, kterému kritici vyčítali trochu nevyvážené proporce (na svou délku byl trochu úzký), se podobně jako jeho předchůdce vyráběl sedm let a celkem jich vzniklo skoro 619.000 kusů - tedy skoro pětkrát více než první generace. Dvě varianty se vyrábějí také v případě současného superbu, jehož design při představení v roce 2015 vzbudil prakticky jen pochvalné reakce. Předloni pak přišel facelift třetí generace, kromě nápisu Škoda na zádi místo tradičního loga se tehdy model dočkal i plug-in hybridní technologie. Superb iV se stal první škodovkou s tímto druhem pohonu.

V současnosti se chystá výroba čtvrté generace Škody Superb, přípravy na její sériovou produkci ale provázejí emoce, zejména ze strany škodováckých odborářů. Už v minulosti se objevily informace o možném přesunu výroby této vrcholné limuzíny z ČR do zahraničí, což mladoboleslavští odboráři ostře kritizovali. Začátkem loňského roku se pak úvahy o přesunu výroby do některého méně vytíženého závodu Volkswagenu objevily znovu, v září 2020 pak vedení koncernu potvrdilo, že se čtvrtá generace modelu Superb v roce 2023 začne vyrábět v bratislavské továrně Volkswagenu, společně s vozy VW Passat.

Superb, který se začal vyrábět v roce 2001, navázal po více než půlstoletí na stejnojmenné limuzíny z Mladé Boleslavi, které ve své době patřily k nejluxusnějším produktům československého automobilového průmyslu. První se představila v roce 1934 Škoda 640 Superb s dvouapůllitrovým motorem o výkonu 55 koní, postupně přišly typy s většími a výkonnějšími pohonnými jednotkami, do 40. let se ale vyrobilo jen něco přes 700 superbů. Za války pro potřeby německé armády vznikaly štábní vozy odvozené od superbu, kterých vzniklo více než 1600. Mezi roky 1946 a 1949 se pak ještě vyrobilo posledních 162 superbů s upravenou karoserií inspirovanou americkými vozy.

Související články

Témata
14. 9. 2021 11:32
Re: No jasně super béčko
Dyť to píšu - původní čínskej passat je natažená evropská B5 (okénko v sloupku). Tato podlahová plošina se použila o rok později pro superb a změnila se zadní část (okénko ve dveřích). Pro facelift čínského passatu v roce 2004 je pak použit naopak superb (okénko ve dveřích).

Viz. ty odkazy.
14. 9. 2021 11:15
Re: No jasně super béčko
Právě, že celý zadní sloupek a tvar dveří je u Superbu jiný, než u čínského Passatu - stejná byla jen platforma
14. 9. 2021 10:37
Re: No jasně super béčko
Je to jak jsem napsal - původní kastle byla prodloužený passat (tedy samostatné okénko v c sloupku), to přišlo v roce 2000:

auta5p.eu/katalog/shanghai-vw/passat_03.php

z této podlahové plošiny se udělal o rok později náš superb (okénko ve dveřích), a tuto kastli včetně dalších superbích věcí (přední světla, interové prvky atd) naopak převzal facelift čínského passatu, a vypadal v roce 2004 takto:

https://auta5p.eu/katalog/shanghai-vw/passat_02.php
13. 9. 2021 22:40
Re: No jasně super béčko
Facelift byl až potom, kdy se naopak superbi prvky zrušily úplně. Neviděl jsem jedinou fotku prodloužené B5 - budu rád, pokud mě někdo přesvědčí o opaku
13. 9. 2021 19:51
Kombi fakt být nemohlo…
Pláč nad absencí kombi je zbytečný - na perech designerů nebylo proto že by mělo jakkoliv ohrožovat passat variant (vzhledem k prodejům supa komická představa), ale proto že výchozí sedan se už tak díky narušení tuhosti kroutil jak had, otevřené kombi nebo i liftback nepřicházel v úvahu.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud