Superbu je 20 let. Pamatujete si koncept Montreux? A kolik vůz stál, když dorazil na trh?
Novodobá Škoda Superb je s námi už 20 let. Vybavíte si dnes koncept, který předznamenal vstup české automobilky do střední třídy? A kolik Superb stál, když dorazil na český trh?
Předobrazem Škody Superb byla designová studie, kterou mladoboleslavská firma představila v únoru roku 2001 na ženevském autosalonu. A už tehdy bylo jasné, že se tohle auto dostane také do sériové výroby. Koncept ostatně vypadal jako hotové vozidlo, když se na něj podíváte, vidíte prostě Superb první generace.
Pokud nejste pamětníci, nebo vás historie modelu Superb dosud zvlášť nezajímala, pak vás možná překvapí, že studie byla představena pod jménem Škoda Montreux. Škodováci vozu dokonce interně říkali Bohemia. Hned po premiéře se však psalo o tom, že ani jedno z obou skloňovaných jmen nepředstavuje definitivní název.
V tak se stalo, že v srpnu stejného roku automobilka oznámila, že pro svou novinku střední třídy nakonec vybrala jméno Superb, stejné, jaké používala u řady luxusních vozů vyráběné v letech 1934 až 1943 a 1946 až 1949.
Dál už to šlo rychle: v září na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem se světu ukázala produkční podoba a na začátku prosince se nový Superb začal prodávat.
Vůz, technicky a vzhledově úzce spřízněný s Volkswagenem Passat (škodovka stála na prodloužené podvozkové platformě B5 a měla o 10 cm delší rozvor), byl k dispozici s pěti motory, dvěma vznětovými a třemi zážehovými.
Diesely zastupovaly jednotky 1.9 TDI o výkonu 96 kW a šestiválcové 2.5 TDI o výkonu 114 kW, benzin spalovaly agregáty 2.0 o výkonu 85 kW, turbodmychadlem přeplňovaný motor 1.8 T s 110 kW a šestiválec 2.8 o výkonu 142 kW. Obě V6 si zájemci mohli objednat s automatickou převodovkou.
Výbavové stupně byly tři, Classic, Comfort a Elegance, ceny začínaly na 689.900 Kč, nejdražší provedení bez příplatků stálo 1.213.900 Kč. Všechny tehdejší ceny si můžete prohlédnout v tabulce.
Škoda Superb: Ceny první generace při uvedení na trh v roce 2001 |
||
Výbava | Motor | Cena (Kč) |
Classic | 2.0/85 kW | 689.900 |
Classic | 1.8 T/110 kW | 736.900 |
Classic | 1.9 TDI PD/96 kW | 782.900 |
Comfort | 1.8 T/110 kW | 822.900 |
Comfort | V6 2.8/142 kW | 933.900 |
Comfort | V6 2.8/142 kW Tiptronic | 1.007.900 |
Comfort | 1.9 TDI PD/96 kW | 868.900 |
Comfort | V6 2.5 TDI/114 kW | 1.013.900 |
Comfort | V6 2.5 TDI/114 kW Tiptronic | 1.070.900 |
Elegance | 1.8 T/110 kW | 965.900 |
Elegance | V6 2.8/142 kW | 1.076.900 |
Elegance | V6 2.8/142 kW Tiptronic | 1.150.900 |
Elegance | 1.9 TDI PD/96 kW | 1.011.900 |
Elegance | V6 2.5 TDI/114 kW | 1..156.900 |
Elegance | V6 2.5 TDI/114 kW Tiptronic | 1.213.900 |
Pro srovnání, současný Superb startuje na 726.900 Kč, vrcholná varianta s motorem 2.0 TSI o výkonu 206 kW ve výbavě Laurin & Klement vyjde na 1.257.900 Kč.
Průměrná měsíční hrubá mzda přitom v roce 2001 činila 14.793 Kč, aktuálně to je 38.525 Kč.
Základní výbava prvního Superbu nabízela například dvouose nastavitelný volant, výškově seřiditelná sedadla vpředu s bederními opěrami, elektrické ovládání všech oken, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, dálkové centrální zamykání, čtyři airbagy, manuální klimatizaci, tónovaná skla, mlhovky nebo ocelová 16" kola.
Provedení Comfort přidalo kůží potažené prvky v interiéru (volant, hlavici řadicí páky a madlo ruční brzdy), dále litá 16" kola, automatickou klimatizaci, schránku na deštník či vnitřní zrcátko se samočinným cloněním. Vrcholná verze Elegance dostala navíc 17palcová litá kola, dřevěné obložení v kabině, bi-xenonové světlomety, tempomat, vyhřívaná přední sedadla nebo sedadlo řidiče se třemi paměťmi nastavení.
Za příplatek byly prvky jako hlavové airbagy, střešní okno, parkovací senzory, příprava pro mobilní telefon, paket pro špatné cesty, několik druhů audiosouprav či satelitní navigace.