Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škodovka připomíná první Superb. V roce 1935 stál skoro čtyřnásobek nejlevnějšího Popularu

Lukáš Volšický
Diskuze (2)

Už zítra se oficiálně představí nová Škoda Superb a mladoboleslavská automobilka nám připomíná vůbec prvního předchůdce. Ten byl v tehdejší ekonomice výrazně dražší než všechny následující moderní superby ve svých dobách.

Slavnostní debut nové Škody Superb se blíží. Mladoboleslavská automobilka nám v minulých týdnech představila novodobé předchůdce nejnovějšího Superbu a dnes nám připomíná i historicky vůbec první Superb. Vyráběl se už ve třicátých letech, byl vlajkovou lodí značky a jeho cílem bylo konkurovat tehdejší československé automobilce Praga.

Jméno Superb se poprvé objevilo v deníku tehdejšího ředitele Karla Hrdličky po jedné z porad, kde vedení společnosti řešilo název nového vlajkového modelu s šestiválcovým motorem pro úplný vrchol nabídky. Nová luxusní škodovka vznikala pro respektované továrníky a nejmocnější osobnosti tehdejšího Československa. Superb byl limuzínou bankéřů, majitelů továren, ministerské úředníky i zahraniční ambasády. Nejvzdálenější destinací přitom byla Argentina.

Původní Škoda Superb se představila v roce 1934 s inovativním páteřovým podvozkem, kterým automobilka nahradila předcházející žebřinový rám. Motor byl uložen v gumových silentblocích, což přispělo lepšímu odhlučnění i celkovému komfortu. S páteřovým rámem měl Superb daleko lepší jízdní vlastnosti a uměl přejíždět nerovnosti s menšími otřesy. Na tehdejší dobu to byl obrovský pokrok.

Video se připravuje ...

Spolu se standardním sedanem se čtyřmi okny se Superb vyráběl i jako delší šestioknová limuzína. Pyšní majitelé, nejčastěji cestující na zadních sedadlech, si mohli užívat obrovské prostornosti i komfortní podnožky. Současně mohli být hrdí na tehdejší československý automobilový průmysl, protože výroba probíhala kompletně v Československu. Motor, karoserie, podvozek, výdřeva i čalounění vznikalo v továrně škodovky.

Produkce Superbu byla zahájena od roku 1935 a v následujících třech letech vzniklo přibližně 600 kusů se šestiválcovým motorem s ventilovým rozvodem SV, který později nahradil modernější šestiválec OHV. S výkonnějším srdcem se následně vyrobilo 275 kusů, z nichž část byla dokončena až po skončení druhé světové války. Už tehdy se Superb prodával i s metalickým lakem, jaký vznikal za použití rozdrcených šupin ouklejí.

S blížícím se debutem nejnovějšího nástupce automobilka připomíná, že dnes jsou superby dostupnější než kdy dřív. V roce 1935 se základní sedan prodával za cenu od 65 tisíc korun, luxusnější limuzína začínala od 69 tisíc korun. Nejmenší lidově dostupná Škoda Popular ve stejném roce stála 17.900 korun. Vlajkový model tak stál bezmála čtyřnásobek nejlevnějšího modelu značky.

Prrvní Superb na žádost bohatých zákazníků vznikal i s exkluzivními karoseriemi od mistrů Sodomky nebo Uhlíka. Na autentických historických fotografiích pak můžeme vidět i tehdejší ambulanci nebo speciální terénní verzi pro armádu.

Nová Škoda Superb čtvrté generace se oficiálně představí už 2. listopadu v 19:00 středoevropského času. Pro více informací i nadále sledujte Auto.cz.

Lukáš Volšický
Diskuze (2)

Doporučujeme

1. 11. 2023 22:43
To nepatří do sekce novinky...
...tak, jak je text koncipovaný. A v sekci veterán by to Dragoun udělal asi líp. No, spíš určitě, než asi.

Za snahu šest z deseti.
Avatar - Ja Prvni 123
1. 11. 2023 20:48
A jak moc teda odkaze na original?
Bude mit sestivalec trilitr?
A spickova verze osmivalcovy ctyrlitr...?

Asi ne, co?
No, na valecnou karieru v barvach Nemecka bych taky nenavazoval.