Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První Superb dodal Škodovce sebevědomí. Jak na něj vzpomínají tvůrci?

Lukáš Volšický
Diskuze (0)

Debut nejnovější čtvrté moderní Škody Superb se blíží. Škodovka a její designéři vzpomínají na vznik prvního novodobého Superbu, s nímž značka vstoupila do segmentu vozů vyšší třídy.

Už brzy se oficiálně představí nová Škoda Superb. S blížícím se odhalením nejnovější čtvrté generace mladoboleslavská značka vzpomíná na počátky novodobé historie dnešní vlajkové lodi, která automobilce doslova otevřela nové obzory. Pro Škodovku byl první moderní Superb autem, který dodal značce sebevědomí. Na silnice vyrazil už v roce 2001 a jménem oslavoval luxusní model z třicátých let.

„Pro mě to bylo vždy auto, které ve mně trochu vyvolávalo dilema, zda ho mám řídit, nebo se v něm vézt. Když jsem řídil a vzadu nikdo nebyl, trochu mi tam ta osoba vlastně chyběla a říkal jsem si, že bych měl vzadu sedět já,“ vzpomíná na první generaci Peter Olah, dnešní vedoucí designu interiérů značky. Novodobý Superb přijel na svět jako luxusní limuzína pro maximální komfort.

Dokonce i při pohledu na elegantní siluetu prvního Superbu je jasně vidět, že prostornost na zadních sedadlech byla pro tehdejší designéry a konstruktéry tím nejdůležitějším. Škoda Superb byla charakteristická obrovským vnitřním prostorem, ale nejprve pro nový model museli najít ideální velikost. Největší škodovka na začátku nového milénia přitom stála na prodloužené verzi koncernové platformy, jakou měl i Volkswagen Passat.

Video se připravuje ...

„Přípravy začaly už v roce 1995 a jezdili jsme kvůli tomu do Německa. Měli jsme tam rozřezaný model, se kterým jsme hýbali na délku tak, až jsme našli ideální rozměry,“ vzpomíná na vývoj první generace Zdeněk Cibulka, který s ním tehdy pracoval. Designově pak Superb vycházel ze studie Montreux, představené na ženevském autosalonu v roce 2001.

První novodobý Superb se začal vyrábět už na podzim téhož roku a pro automobilku byl vstupem do nového segmentu. Škoda tak zákazníkům nabídla větší vůz, než byli zvyklí, ale vše bylo tak, jak u značky očekávali a jak ji znali. Technický vývoj pak usnadnilo maximální využití již existující koncernové techniky, kterou se návrháři snažili zabalit do vlastního designu.

„Vymýšleli jsme třeba vlastní dřevěné obložení a další dekorace, řešili jsme řadu detailů u výplní dveří a na spodní části palubní desky,“ vzpomíná Miroslav Jaskmanicki. Tehdy pracoval na návrhu interiéru a dodává, že díky svobodnějšímu výběru materiálů dodnes Superb působí až nečekaně hodnotným dojmem.

Už u první generace k luxusnějšímu pocitu z pobytu na palubě pomohl i deštník ve specifické schránce v zadních dveřích. Ty byly hodně dlouhé, díky čemuž je automobilka mohla vybavit plnohodnotným deštníkem. Pro zákazníky byl takovou třešničkou na dortu a důkazem, že si koupili opravdovou luxusní limuzínu.

Prestižní výbavou Superbu byla i technika pod kapotou. Původní Superb se vyráběl se zážehovými i vznětovými čtyřválci, ale tím nejlepším na paletě motorizací byly vidlicové šestiválce – celkem tři benzinové 2,8litrové jednotky a dva 2,5litrové turbodiesely. Nejstarší námi dohledaný oficiální ceník z března 2002 přitom uvádí, že vlajkovou škodovku jste si mohli koupit za cenu od 689.900 korun.

Na dnes vzpomínanou první generaci populárního Superbu, představenou před 22 lety, už za pár týdnů naváže netrpělivě očekávaná čtvrtá generace. Oficiálně se představí už 2. listopadu a uvedení na český trh je předběžně naplánováno na květen 2024. Pro nejnovější informace i nadále sledujte Auto.cz.

Lukáš Volšický
Diskuze (0)

Doporučujeme