Skoro 800 tisíc aut od GM potřebuje měnit olej častěji
Dnešní řidiči nemusí měnit olej tak často jako kdysi, samočinné systémy sledování je upozorní. Tedy, měly by. General Motors ovšem zjistil, že u 778.956 (!) aut prodaných v USA se tak sice děje, ale nikoli ve správném intervalu. Co se poté může stát, je celkem jasné, pokud nefunguje mazání agregátu, dojde k jeho nenávratnému trvalému poškození, či alespoň předčasnému opotřebení některých jeho součástí. Olej je zkrátka nutné měnit v kratším intervalu, než si hloupá elektronika myslí.
Podle časopisu Autoweek se problém týká automobilů Buick LaCrosse a Regal, Chevroletů Equinox a GMC Terrain z období let 2010-2012. Evropští klienti můžou zůstat klidní, pokud tyto vozy na starém kontinentu jezdí, bude jich jen hrstka z individuálních importů. Čtyřválec objemu 2,4 l dostal špatný software monitorovacího systému, elektronika tedy intervaly výměny samovolně prodlužuje a kontrolka dává vědět řidiči mnohem později, než má.
GM používá „chytré“ zařízení, které funguje v závislosti na stylu jízdy a podmínkách, ve kterých je jeden každý automobil provozován. Pokyny se objevují na monitoru v palubní desce, životnost maziva je zobrazována v procentech. Návod však říká, že olej a filtr musí být měněn jednou ročně. Koncernu se množí reklamace vyvažovacího řetězu. Ten spojuje vyvažovací hřídel s klikovým a nedostatek maziva způsobuje jeho hlučnost a kratší životnost. Společnost však neoznámila, kolik už jich obdržela. Je to pochopitelné, není se čím chlubit. „Monitor vám řekne, kdy byste měli olej měnit. Mělo by to být 5 až 7 tisíc mil,“ řekl Alan Adler, mluvčí GM. Jedná se tedy o 8-11,3 tisíce kilometrů, s ohledem na evropské standardy celkem kontrast.
General Motors bude postupně informovat zákazníky, kterých se závada týká. Nejedná se ovšem o klasickou svolávací akci kvůli bezpečnostnímu problému. Na softwaru se totiž stále pracuje již od prosince 2012. Koncern zatím ústy mluvčího Adlera sdělil, že po jeho dokončení až do 28. února 2015 bude jeho přeprogramování u dealerů značek zdarma. Od tohoto data záleží na prodejci, zda za jeho instalaci bude majiteli vozidla účtovat nějaké peníze, či nikoliv. Programové změny nebudou nijak dramatické. A jak se druhá největší automobilka světa zachová ke klientele, která má automobily výše zmíněných typů už po záruce, není zatím známo. Alan Adler dodal: „Intervaly mezi výměnami oleje byly delší, ale teď se zkrátí, protože musíme najít správnou rovnováhu mezi tím, kolik maziva vozidlo potřebuje a kdy bylo měněno naposledy.“
Oficiálně exportované vozy se nápravy dočkají též. „Jedná se o americký program, ale s vyvezenými vozidly bude zacházeno stejně,“ uklidnil ještě majitele Adler. Clarence Dittlow, výkonný ředitel Centra pro automobilovou bezpečnost ve Washingtonu, si myslí, že akce by neměla mít časové omezení, protože spokojenost zákazníků je pro každého výrobce prvořadá.
Není to zdaleka jediný problém General Motors v poslední době. Loni měly
Opel Antara a Chevrolet Captiva trable s hrdly nádrže, Chevroletům Cruze hrozilo nebezpečí požáru. Aktuální svolávací akce z letošního dubna se týká Buicku Encore, kterému může upadnout volant.