Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Slovenský trh v roce 2010: Pořadí značek

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 27. 1. 2011 • 01:59
68
64
Zobrazit náhledy (68)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Trh u našich východních sousedů doplatil na konec šrotovného v závěru roku 2009, ztratil celkově přes 20 %.

Šrotovné, tedy dotace na nákup nového automobilu při současném vyřazení 10 a více let starého vozidla, skončilo k 31. 12. 2009. Pro celý slovenský trh měla tato událost v uplynulém roce negativní efekt. Za 12 měsíců zde bylo zaregistrováno 70.951 nových osobních a užitkových aut, což je oproti roku 2009 pokles o -21,5 % (meziročně -19.475 jednotek).

Lídrem zůstává česká Škoda, která na něm naopak vydělala. Prodalo se sice jen 13,6 tisíce škodovek, což je o rovných 10 % méně, ale její podíl na trhu vzrostl ze 16,7 na 19,2 %. Nejoblíbenějším modelem se stala stejně jako v České republice Octavia (6,4 tis.) před Fabií (4,9 tis.). Důvod navýšení podílu je jasný: ostatní dovozci si radikálně pohoršili.

Francouzský Renault sice skončil znovu druhý, jeho propad je ale naprosto radikální, ztratil takřka polovinu předloňských počtů (-48,4 %). Místo zhruba 9,7 tisíc vozů s diamantem ve znaku jich našlo nové majitele jen necelých 5 tisíc. Jaký efekt způsobil konec dotací, lze vyčíst z prodejů malého sedanu Thalia. Nejoblíbenější šrotovací auto dosáhlo 4.606 kusů za celý rok 2009, o dvanáct měsíců později ale vykazuje pouze 522 registrací! Celkový podíl francouzské automobilky klesl z 10,7 na 7 %.

Třetí Volkswagen má u meziročního srovnání také negativní znaménko, dvouciferné číslo za ním ale začíná jedničkou, stejně jako například u sedmého Hyundaie, nebo desátého Fordu. To mu pomohlo k tomu, aby na bronzový stupínek vyskočil z šestého místa! Všichni ostatní konkurenti v Top 10 mají ztráty přes 30 %. Tento údaj se týká Peugeotu, Kie, Citroënu, Fiatu a Toyoty. Ta je v oficiálních statistikách ZAP SR uváděna dohromady s Lexusem, my jsme počty luxusnější odnože pro relevantnější porovnání odečetli.

Samozřejmě, v žebříčku existují i značky, které si polepšily. První je BMW (poměrně radikálních +38,3 %), mnichovští navíc porazili Mercedes-Benz i Audi. Mazda, která načíná třetí desítku, má dokonce +68,2 %, Mitsubishi těsně přes 40 %. Podobná čísla vykazují také užitkové Iveco a Land Rover. Trochu perličkou je Mini, jenže britský výrobce v německých rukou najdeme až na konci třetí desítky a hranice 100 kusů se pro něj stala nedostižnou metou.

Slovenský trh – registrace nových automobilů za rok 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl
-Období1-12/20101-12/2009[ks][%]1-12/2010
1.ŠKODA1363115140-1509-10,0%19,2%
2.RENAULT49889668-4680-48,4%7,0%
3.VOLKSWAGEN49265613-687-12,2%6,9%
4.PEUGEOT47427019-2277-32,4%6,7%
5.KIA43736349-1976-31,1%6,2%
6.CITROËN43296221-1892-30,4%6,1%
7.HYUNDAI33703872-502-13,0%4,7%
8.FIAT30534364-1311-30,0%4,3%
9.TOYOTA29304597-1667-36,3%4,1%
10.FORD29133505-592-16,9%4,1%
11.SUZUKI28833679-796-21,6%4,1%
12.OPEL26692809-140-5,0%3,8%
13.BMW2150155559538,3%3,0%
14.MERCEDES-BENZ19491908412,1%2,7%
15.SEAT17042075-371-17,9%2,4%
16.AUDI15691476936,3%2,2%
17.NISSAN15441505392,6%2,2%
18.DACIA12222482-1260-50,8%1,7%
18.CHEVROLET12222084-862-41,4%1,7%
20.HONDA969976-7-0,7%1,4%
21.MAZDA86351335068,2%1,2%
22.MITSUBISHI85360125241,9%1,2%
23.VOLVO597644-47-7,3%0,8%
24.SUBARU2692046531,9%0,4%
25.IVECO2581778145,8%0,4%
26.LAND ROVER1751225343,4%0,2%
27.LADA146440-294-66,8%0,2%
28.ALFA ROMEO114184-70-38,0%0,2%
29.LEXUS9990910,0%0,1%
30.MINI792752192,6%0,1%
31.PORSCHE6877-9-11,7%0,1%
32.JAGUAR5042819,0%0,1%
33.LANCIA4868-20-29,4%0,1%
34.Jeep4182-41-50,0%0,1%
35.Dodge2849-21-42,9%0,0%
36.Renault Trucks2450-26-52,0%0,0%
37.Chrysler2331-8-25,8%0,0%
38.Saab1853-35-66,0%0,0%
39.Piaggio159666,7%0,0%
40.Gonow11011-0,0%
40.Mitsubishi Fuso1115-4-26,7%0,0%
-Ostatní značky2551-26-51,0%0,0%
-CELKEM7095190426-19475-21,5%100,0%

V pořadí je takřka padesátka výrobců, do přehledu jsme vybrali Top 40 plus jednoho, který měl stejný počet vozů. Chybí tedy například Smart. Nelze se divit ani poklesům v případě Cadillacu a Ssangyongu, kteří jsou rovněž v kolonce Ostatní. Taktéž logický je 66% propad u Saabu vzhledem k existenčním problémům. Lada s Dacií doplatily na konec šrotovného (obzvláště klasická Niva byla velmi populární), o polovinu méně ale má například i americký terénní specialista Jeep.

Trh osobních a užitkových automobilů do 3,5 tuny prochází v současné době značným oživením. Až do září 2010 přitom meziročně vykazoval červená čísla, nejhorší byl v tomto směru duben s -52 % (!). Říjen přinesl pozitivní výsledek +11 %, listopad dokonce +36,2 % a prosinec jen o něco mírnějších +28,7 %. Tento trend bude s největší pravděpodobností pokračovat i v letošním roce, nárůsty odbytu by vzhledem k loňským prudkým poklesům mohly být v procentech ještě vyšší.

Témata
29. 1. 2011 10:17
Re: Šrot
Tvůj diletantský názor je jen důsledkem zfanatizování od stejně diletantských politiků a novinářů. Přitom snad není tak těžké pochopit, že průmysl peníze státu přináší a ne naopak. Taky by jsi mohl pochopit, že hlavní bylo udržet v krizi zaměstnanost a ne vyvolat u lidí propouštěním strach a tím snížit spotřebu, což by vyvolalo další propouštění. Tohle pochopili v Německu / a nejen tam /, proto se tam také nepropouštělo a kombinací různých opatření / šrotovné, kurzarbeit,.../ se podařilo krizi přežít bez velkých otřesů. Výsledkem je nynější německý růst ze kterého těží i remcalové a chytrolíni u nás i u vás. Paradoxně jsou většinou tito remcalové nejvíc napojeni na veřejné finance. Na závěr se zkus smířit s tím, že šrotovné tady zdaleko nebylo jen pro autoprůmyslu. Jen podpora tohoto sektoru čistě pragmaticky přinesla za nejméně peněz nejvíce užitku.
28. 1. 2011 23:44
Re: Šrot
Skús niekedy používať čosi, čomu sa hovorí zdravý sedliacky rozum. Každému aspoň priemerne uvažujúcemu dieťaťu je jasné, že dotované ničenie funkčných vecí (v tomto prípade áut) nikomu nepomôže. A rozhodne nie ekonomike.

O tie miliardy, ktoré sa takýmto neobratným spôsobom naliali do automobiliek, sa mohli napr. znížiť dane.

Keby to bolo tak ohromne úspešné v "celom vyspelom svete", tak tu dnes máme "rozbitné" pre sklársky priemysel (ktorý u nás veľmi trpí a pred časom zamestnával štvrť národa), ale aj napr. "knihopáličské" (veľmi úspešné po každej revolúcii - dokonca netreba ani dotovať, len sfanatizovať dav!). Teraz by vynikajúco horeli ekonomické žvásty nositeľov nobelových cien a ich miesto v domácich knižniciach rýchlo zaplnili skvelé traktáty o dokonalom šrotovnom... Konečne by mal knižný priemysel miesto, aké mu vo vyspelom a vzdelanom svete musí patriť. :yes:
28. 1. 2011 19:40
Re: Malé automobilky
Stručně řečeno, lidi, co mají na meďoura apod. na něj maj vždycky, krize nekrize, recese nerecese - ti si auto koupí vždycky. Rozhodující ale je, jestli si lidé můžou dovolit koupit auta v řádů stotisíců. Když ano, je dobře, když ne - je špatně. Jednoduchý, jako facka.
28. 1. 2011 19:31
Re: Šrot
Šrotovné nebylo nic jiného, než svým způsobem odpuštění daně (nebo její části) - jak se tedy liší od klasického nástroje typu daňových úlev, daňových prázdnin a apod. nebo dotací do podpůrných systémů - silniční sitě a ostatní infrastruktury? Porblém je, že ty úlevy dostala jen část odvětví )i když nepřímo se to odrazí až třeba u výroby a distribuce motorových paliv), pravda je, že automobilový průmysl je nejkomplexnější odvětví. V podobnývh ekonomických situacích dost často představuje alternativu zbrojení - a s ním nebezpečí válečného konfliktu. Když to hodně zjednoduším, tak je lepší, když si sto lidí koupí auto, než když si erár pořídí (samozřejmně od soukromé firmy) - tank.
28. 1. 2011 15:42
Re: Malé automobilky
>:-[]

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku