Smart Forfour končí. Avizuje to příchod nové éry
Sourozenec Renaultu Twingo naposledy nabízený výhradně jako elektromobil končí. Místo něj dorazí zcela jiné auto jiné koncepce i designu.
Smart čekají v následujících letech zásadní změny. Značka koncernu Daimler nově spolupracuje s čínskou automobilkou Geely, díky níž vstupuje do nové éry. Smart nabídne novou generaci vozů podle nového stylu, přičemž první z nich má dorazit právě v letošním roce.
To s sebou nese i změny v aktuální nabídce. Typický člen rodiny, miniaturní Smart Fortwo zatím pokračuje beze změn, Smart Forfour však končí. Už od podzimu značka přestala přijímat objednávky na tento model s dvěma páry bočních dveří, na konci roku se pak definitivně zastavila i výroba.
Tím zároveň končí spolupráce Smartu s Renaultem. Dosavadní Forfour vyráběný od roku 2007 totiž byl postavený na stejné technice jako dnešní Renault Twingo, po jehož boku vznikal v továrně francouzské značky v továrně Novo Město ve Slovinsku. Twingo přitom má brzy čekat konec, bez přímé náhrady. Aktuálně se prodává jen na vybraných trzích, a to od roku 2020 pouze v elektrické formě.
Místo toho se Smart do budoucna spolehne na techniku vyvinutou ve spolupráci s čínským Geely. Ten od roku 2019 drží poloviční podíl ve značce, zbytek nadále drží Daimler. Design navrhuje stylistický tým Mercedesu, zatímco Geely má na starosti vývoj a postará se nově také o výrobu. Nová generace vozů Smart totiž bude vznikat v Číně, v továrně ve městě Si-an, s roční výrobní kapacitou na 150.000 automobilů. Základem se pak má stát elektrická architektura SEA, kterou má do budoucna použít také třeba Volvo, které je dnes rovněž součástí koncernu Geely.
Prvním zástupcem nové éry Smartu bude nové malé SUV, zatím prezentované ve formě studie Concept #1. Ta dokázala nejen použití zcela nového stylistického směru, ale i vstup do nových segmentů. Koncept byl dlouhý 4.290 mm, čímž se stal mnohem větší než dosavadní díly značky. Vždyť dosavadní Smart Forfour na délku měřil 3.495 mm.
Na bližší informace si zatím musíme počkat. Architektura SEA sice má nabídnout baterie až s kapacitou 100 kWh a elektromotory s kombinovaným výkonem 500 koní (368 kW). To se má ale týkat zřejmě větších modelů, platforma je totiž natolik modulární, že zvládne být základem pro různorodé modely. U Smartu SUV se tak mluví spíše o akumulátoru s kapacitou 70 kWh a výkonu kolem 147 kW (200 koní).
Po Smartu SUV dorazí i další modely. Mluví se přitom o nové generaci Fortwo, vyloučen není ani přímý nástupce za maličký hatchback Forfour, který však dorazí zřejmě v pozdějším termínu.