Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Smart Forvision: Návrat ke kořenům

David Bureš
Diskuze (0)
Předobraz třetí generace modelu Fortwo vznikl ve spolupráci s průmyslovým koncernem BASF.

Značka Smart představuje na frankfurtském autosalonu studii Forvision, která nejen ukazuje nový designový směr třetí generace modelu Fortwo, ale zároveň slouží i jako technický demonstrátor.

Forvision navazuje na ženevský otevřený koncept Forspeed.

Smart na studii Forvision pracoval společně s chemickým koncernem BASF, obě firmy tak pomocí tohoto automobilu ukazují své možnosti. Smart tvrdí, že zatímco některé technologie jsou zatím ve stádiu laboratorních zkoušek, jiné jsou natolik realistické, aby se mohly objevit v sériové výrobě. Většina automobilu je vyrobena z plastu a kompozitů.

Za pozornost rozhodně stojí revoluční plastová kola, která oproti klasickým hliníkovým ráfkům ušetří 3 kilogramy na kolo. Plastové ráfky jsou vyrobeny ze zpevněných vláken, což zlepšuje jejich mechanické vlastnosti. Právě plastová kola jsou jedním z prvků, které by měly být ve velmi krátké době připraveny k reálnému využití.

Koncept pro svůj pohon využívá elektromotor, baterie je průběžně dobíjena solárními články založenými na organických barvivech. Průsvitné šestiúhelníky na střeše sloužící jako solární panely mohou propouštět světlo a vytvářet tak v interiéru příjemnou atmosféru.

I v případě zhoršených světelných podmínek mají solární články poskytovat dostatek energie pro pohon multimediálního systému a tří ventilátorů. Pokud auto stojí na slunci, vnitřní ventilace je zapnuta, aby se interiér nezahříval.

Pod solárními články jsou umístěna průhledná organická diodová světla (OLED) osvětlující interiér. Pokud jsou vypnuta, poskytují stejný efekt jako prosklená střecha. Výhodou OLED je i fakt, že spotřebují méně než polovinu energie co úsporné zářivky.

Kabina a dveře byly vyrobeny z karbonu vyztuženého pryskyřicí – takto vyrobené jednolité funkční celky jsou o 30 procent lehčí, než kdyby byl při konstrukci použit hliník a o celých 50 procent lehčí než v případě oceli. Vytvrzování tohoto materiálu trvá krátkou dobu, což umožňuje jeho použití ve větším objemu výroby.

Zajímavostí je také čalounění takzvanou „E-Textilií“, která je vodivá a měla by nahradit klasické systémy vyhřívání sedadel. Vyšší komfort posádky zajišťují pěnové výplně s různou tvrdostí na různých místech či nekovová folie integrovaná mezi tabulky skla. Kvalitní izolace zvyšuje účinnost klimatizace. Palubní přístroje jsou ovládány pouze dotykově.

Exteriér se pyšní inteligentním lakem odolným proti poškrábání, který navíc díky speciálním pigmentům odráží tepelné záření.

Smart Fortwo třetí generace by měl vstoupit na trh někdy v průběhu roku 2014, bude postaven na nové platformě vyvinuté ve spolupráci s aliancí Renault-Nissan. Tu by měl využívat i nástupce Renaultu Twingo.

David Bureš
Diskuze (0)