Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Smart Vision EQ FowTwo vás pozdraví a sám si dojede k nabíječce

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Smart je věrný svému jménu, nejnovější studie městského elektromobilu hloupá rozhodně není. Ukáže se už ve Frankfurtu, umí toho dost a vypadá sympaticky.

„Sub brand“ Daimleru pro elektromobily se zkratkou EQ je určen pro více koncernových značek, nejen pro Mercedes-Benz a nejde o samostatnou odnož, jak už bylo řečeno při jeho uvedení. Dokazuje to i předpremiéra nového konceptu Smartu, jmenuje se Vision EQ ForTwo... Německý koncern koneckonců nedávno tato dvě písmenka vykládal jako hříčku, složeninu ze slov „elektrický“ a „IQ“.

Spisovatelé sci-fi ještě v osmdesátých letech minulého věku snili o tom, že když se v budoucnosti budeme chtít někam ve velkém městě dopravit, zavoláme si nejlépe maličký taxík, který přijede sám, pozdraví nás, otevře dveře, my nastoupíme, zadáme trasu a svezeme se. Němci ukazují, že podobná vize už je vlastně nepříliš vzdálená. Navíc jsme na tom ještě lépe, máme chytré mobily...

Dvoumístné autíčko s LEDkami místo tradičních světel postrádá volant i pedály, lze jej ovládat mobilem, případně hlasovými povely. Tlačítka zcela chybějí. Dvojice pasažérů sedí na celistvé lavici, která může být oddělena loketní opěrkou. Před nimi se nachází jen obří 24palcová dotyková obrazovka doplněná o dvě malé čtyřpalcové. V kabině drobka je tak maximum využitelného prostoru, dozadu se určitě vejde i nějaké zavazadlo. Zaujmou také otočné průhledné kulaté dveře. Ty se hodí, sice si připadáte jako ve skleníku, ale při otevírání nesejmete opilce potácejícího se z nonstopu, maminku s kočárkem ani cyklistu. Vystouplý čumáček mít musí, současné předpisy jsou neúprosné.

Bublinovitý smartík je plně autonomní. Umí komunikovat s ostatními auty, pasažéry i chodci, což ukazují hlášky zobrazující se na jinak černé mřížce v předním nárazníku, ve skutečnosti jde opět o digitální panel. Zmíněné sklo ve dveřích je potažené speciálním filmem, který promítá info pro změnu lidem sedícím uvnitř.

Využití se předpokládá formou car sharingu, tedy sdílení aut. Malosériový elektrický smart si leckde můžete půjčit touto formou už dnes. Výkon elektromotoru výrobce neudal, lithium-iontová baterie má kapacitu 30 kWh. Pokud autíčko zrovna nikomu neslouží, samo si dojede k nabíječce. Neumí si pochopitelně připojit kabel, ale postavit se na místo s indukčním dobíjením zvládne v pohodě.

Je tohle budoucnost individuální a přesto veřejné dopravy ve velkých městech zatížených smogem? Dočkáme se už v příští dekádě, maximálně na jejím konci? Omezený dojezd elektromobilu tady tolik nevadí, u vozítek tohoto typu elektřina smysl celkem dává, ne? Navíc si jej nemusíte kupovat, takže vysoká cena nikoho netrápí. A další, případně přespříští generace ForTwo může s klidem vypadat podobně. Daimler plánuje v už příštích pěti letech uvést desítku elektromobilů s logem EQ, od podobného „chytrého prcka“ (ale volant a pedály mu nejspíš zatím zůstanou) až po velké esůvéčko.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)