Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Abarth
Abarth
Abarth
4 Fotogalerie

Sněhové řetězy trochu jinak: Opravdu je textilní „návleky“ či spreje nahradí?

Když se počasí zblázní, nemusejí řidiči zejména v horských oblastech stačit ani obligátní zimní pneumatiky. Jenže ne každý je ochotný kupovat si řetězy. Co když místo nich zvolíte jejich textilní variantu, nebo pouhý sprej?

Sněhové řetězy poskytují na uježděném sněhu nesrovnatelně lepší záběrové vlastnosti než zimní pneumatiky. Největší nevýhodou je pro mnohé obtížná montáž na kolo. Většinou k ní totiž lidé přistupují až v okamžiku, kdy zjistí, že už dál nevyjedou, jednají ve spěchu a kolikrát klidně zablokují celou silnici. Kdo s řetězy někdy zápasil v minus deseti stupních Celsia, jistě nám dá za pravdu, že to moc příjemné není.

Druhou věcí, která může rozhodovat o jejich pořízení, je cena. Kvalitní řetězy pro osobní auta mohou stát klidně i pět tisíc korun, a pokud někdo jede na hory jednou za rok, patrně si je nebude chtít pořizovat, i kdyby trakci pneumatik sebevíce pomohly. Však ono se to nějak vyjede... Je přece obecně známo, že kdyby nebylo možné se k zimním střediskům vydrápat i s běžným autem, přicházeli by hoteliéři o zákazníky...

Místo kovu textil a sprej

Lacinější alternativou ke klasickým kovovým sněhovým řetězům jsou textilní řetězy, nebo spíše návleky. Seženete je bez problémů i u nás. Dle výrobců jsou vyrobeny ze speciálních umělých textilních vláken. V kombinaci s tlakem pneumatiky a zmíněným „hi-tech“ materiálem má vznikat zvýšený součinitel tření a tím se zlepší trakce poháněných kol. Důležité je, aby textilní řetězy disponovaly atestem MD ČR č. 8SD 3240. Jen takové jsou totiž schválené při provozu na pozemních komunikacích v České republice.

Výhodou textilních řetězů je snadná manipulace - pouze je navléknete na kola hnané nápravy, elastická zadní část obepne kolo a je hotovo. Cena již tak zajímavá být nemusí, záleží na produktu. Počítejte minimálně s cenou 800 korun, což je více, než kolik zaplatíte za nejlevnější ocelové řetězy.

Pro koho jsou i návleky (textilní) příliš nákladné či je z nějakého důvodu odmítá. Má ještě jednu možnost jak zlepšit trakci pneumatik při jízdě na sněhu či ledu. V nabídce najdete také takzvané tekuté řetězy. Jde o speciální směs ve spreji, která má zlepšit trakci pneumatik, co od toho ale čekat?

Nabízí se otázka, zda jsou tekuté řetězy ve spreji na sněhu opravdu účinné. A to zejména v porovnání s klasickými sněhovými řetězy. Třeba dle ADAC, který srovnával tekuté řetězy s textilními a klasickými ocelovými konstatoval následující: textilní řetězy jsou příjemné na manipulaci. Dokonce i zlepšují trakci poháněných kol. Rychle se však opotřebovávají, takže je otázka, zda se investice do nich vůbec vyplatí.

Tekuté řetězy jsou laciné, sprej vyjde na zhruba 300 korun a navíc manipulaci s nimi zvládne každý. Hmota po nanesení na pneumatiku zreaguje s vodou, kterou pneumatika vytváří při záběru ve styku se sněhem. Po zreagování s vodou směs ztvrdne, čímž vlastně vytvoří jakýsi "dodatečný" vzorek na pneumatice. Tekuté řetězy údajně vydrží na pneumatice několik kilometrů, poté se jejím odvalování po asfaltu samy odstraní. Dle testů ADAC však tekuté řetězy příliš účinné nejsou.