Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Sportovní auta méně známých značek, která stojí za zmínku. Mrkněte na ně!

Mirek Mazal
Diskuze (6)

Méně populární sportovní vozy s nečekaným původem. Neznámé modely se ztratily v konkurenci, i když na ni mají technickými parametry, nebo originálním designem.

Nadšení tvůrci malosériových supersportů se v různých časových cyklech snažili oslovit zákazníky léta zvyklé na zavedené značky ovládající většinu automobilového světa. Některým se dařilo přilákat nové kupce, prosadily se například svébytné produkty Pagani nebo Koenigsegg, zatímco jakýkoliv moment slávy možná teprve čeká například Rimac, Lykan či Zenvo.

Prostor ovládaný globálními koncerny je ale nekompromisní a z úvodní vize inženýrů i investorů zbývá nejčastěji strategický plán odložený do šuplíku. Místo tisíců unikátních superaut vznikají početně redukované sportovní modely, o kterých se zanedlouho vůbec neví. U některých to může být veliká škoda.

1. Tushek Renovatio T500

Pokus tržního převratu vyšel mimo jiné ze Slovinska. Překvapivý původ má ostře řezaný Tushek Renovatio T500. Kompaktní supersport vytvořil závodní jezdec a později konstruktér Aljoša Tušek.

Otevřený roadster používá základy podobného modelu K1 Attack, nechybí trubkový rám, výfuk domácí značky Akrapovič a velké přítlačné křídlo na zádi. Podvozek je nastaven nekompromisně za účelem co nejlepšího držení stopy během okruhových radovánek. Výkon 331 kW (450 koní) při 7900 ot./min byl zadním kolům dodáván koncernovým osmiválcem od Audi uloženým uprostřed a mazaným suchou klikovou skříní. Šestistupňová sekvenční převodovka Hewland byla nápomocná zrychlení na stovku za 3,7 sekundy. Maximální rychlost údajně dosahovala až 310 km/h.

Slovinský experiment neprorazil do širšího povědomí a není šance nápravy, protože byl vydán výkonnější nástupce T600 a výrobní společnost se přejmenovala na Tushek & Spigel Supercars.

Tushek Renovatio T500 Tushek Renovatio T500

2. Mitsuoka Orochi

Záhadný zjev na kolech má kořeny kontroverzního designu sahající až do Asie roku 2001. Výrazně členitý profil byl do produkční fáze schválen a aplikován o pět let později a kritici si nebrali servítky. Nutno ocenit naprosté šílenství a odvahu návrhářů japonské společnosti Mitsuoka Motor. Firma se profiluje nekonvenčními výtvory, o dost méně neobvyklé v této kategorii aut je uložení motoru uprostřed a pohon zadních kol.

Atmosférický šestiválec do V typu 3MZ-FE má objem 3,3 litru a dokáže produkovat výkon 172 kW (233 koní) a točivý moment 325 N´.m. Řidičsky přívětivý pětistupňový manuál je zpřevodovaný do maximální rychlosti 245 km/h, stovka je otázkou 5,7 sekundy.

Technické parametry neohromí jako vzhled, který je doménou Orochi (jméno označuje osmihlavého draka japonské mytologie). Předpokládaný výrobní cyklus počítal s počtem 400 nových aut, snahy o dodržení vyhasly v roce 2014 vydáním psychedelické verze Orochi Evangelion Edition.

2010 Mitsuoka Orochi Gold Premium 2010 Mitsuoka Orochi Gold Premium

3. David Brown Automotive Speedback GT

Podoba Astonu Martin DB není čistě náhodná, i když David Brown nechce slyšet o inspiraci v Anglii. Samozřejmě došlo na převzetí některých prvků z Gaydonu. Pod vnější retro karoserií na míru a bohatým interiérem se navíc skrývá technika dalšího britského aristokrata – Jaguaru XKR. „Potřebujeme pouze pojízdný podvozek, motor a převodovku. Máme dostatek dílů,“ komentoval zásoby nakoupených Jaguarů autor Speedbacku GT.

Kopírování vymyšleného neublížilo exkluzivitě neznámého kupé. David Brown Automotive Speedback GT byl vyroben za účelem připomínky odkazu starších silných dálničních křižníků plných ručně šitého luxusu. Charismatický elegán voní dřevem a kůží, z výfuku zavání spaliny z přeplňovaného pětilitrového osmiválce o výkonu 380 kW (517 koní) a 625 N.m. Nejrychlejší rozjezd na 100 km/h může být realizován za 4,6 sekundy, nicméně GT je více o plynulém překonávání dlouhých vzdáleností klidně i napříč kontinenty. V případě spěchu po německé dálnici je nastaven omezovač na klasických 250 km/h.   

Výroba jednoho vozidla údajně zabere řemeslníkům a technikům přes osm tisíc hodin práce, jen kabina úrovně obývacího pokoje trvá čtvrtinu tohoto času. Výrobce může dodat levostrannou i pravostrannou verzi, celkový náklad fabriky byl omezen na 100 hotových exemplářů.

David Brown Speedback Silverstone Edition David Brown Speedback Silverstone Edition

4. Marussia B2

Rusko není pravidelným původcem superaut, i když se objevily pokusy zvrátit skutečnost. V roce 2009 moskevská výrobna odhalila docela slibný typ Marussia B1 a brzy poté vyjel následovník Marussia B2. Stejně jako v podstatě u všech ostatních malých automobilek Marussia opřela montáž o externí zdroje. Rusové našli pomocnou ruku ve Finsku u Valmet Automotive, kde vznikl Fisker Karma. Finové měli na starost dodávku 500 kusů B2.

Dvoumístný supersport vyvíjel tým špičkových odborníků, do procesu prý zasahovaly zkušené podniky jako KW u podvozku či Cosworth při ladění motorů. „B2 je zjevným vyjádřením našich schopností a ambicí,“ tvrdí autoři veskrze neznámého automobilu.

Stylový model slovy výrobce nabízí dobrý výkon na trati a servíruje řidiči poutavý zážitek z jízdy. Radosti má být dosaženo pomocí použité konstrukce s nízkou hmotností a výkonným motorem. Vidlicový šestiválec Twinturbo od Cosworthu dostal objem 2,8 litru, energie se vyrovná 426 koním (313 kW) a 545 newtonmetrům. Ověřené usazení motoru za posádku s pohonem na zatížené zadní nápravě dovoluje zažívat akcelerace na 100 km/h v čase 3,8 sekundy. Řazení je pod diktátem elektroniky, která vybírá ze šesti stupňů.

Marussia B2 Marussia B2

5. DC Design Avanti

Svět moc neví také o DC Design Avanti, který pochází dokonce z Indie. První indický sportovní vůz navrhl nejvýznamnější domácí designér automobilů Dilip Chhabria, který vede DC Design. Ctižádostivý umělec zkouší ovlivnit automobilovou scénu konkurováním etablovaným karosářským studiím a Avanti je hmatatelným nástrojem rozšíření indického vlivu.

Nelze přehlédnout evropské tvary evokující Ferrari. První dojem je upřednostněn před pocity z řízení, které je ovlivněné projevem přeplňovaného dvoulitrového čtyřválce Ecoboost od Fordu. Podceňovaný motor o výkonu 177 kW (240 koní) a 366 N.m dokáže akcelerovat na 100 km/h za sedm sekund, což lze uznat za sportovní parametr tohoto utajeného díla. Italské kontury napovídají, že by se kupé z daleka mohlo líbit v Evropě, kdyby se o něm vědělo.

DC Design Avanti DC Design Avanti

Mirek Mazal
Diskuze (6)

Doporučujeme

Avatar - twistedTSD
26. 2. 2021 17:49
Marusija
Já slyšel, že Marussia měla původně motor od Nissanu a že se reálně prakticky nic neprodalo.
Avatar - Barrichello
26. 2. 2021 12:30
Re: Ten ruskej krám
Marussia už neexistuje, výroba a značka ukončena
Avatar - Roman Horký
26. 2. 2021 09:11
Ten ruskej krám
mi připomíná rolls royce toho kanadského hudebníka
Avatar - Roman Horký
26. 2. 2021 09:08
Re: Nevím nevím,
Nechal. Prohlásil něco v tom smyslu, že to je ekonomický nesmysl.
Avatar - 3_diamanty
26. 2. 2021 08:43
Re: Nevím nevím,
Ano ten to uz s elektrom zabalil...

Co sa tyka menej znamych znaciek tak kludne by som sem hodil aj tvr ci pagani... alebo chorvatsky rimac