Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST SsangYong Korando 1.6 e-XDI (100 kW) AT AWD – Konkurence by se ho měla bát

David Bureš
Diskuze (82)

SsangYong po návratu na český trh opět dokazuje, že dělá výborná auta. Korando nepochybně způsobí poprask.

Design, interiér


Nestává se tak často, aby na český trh oficiálně vstoupila nějaká nová automobilová značka a přitom letos jich bylo hned několik – Cupra, SsangYong nebo Tesla. Konkrétně SsangYong se ve skutečnosti na trh „jen“ vrátil – od posledního působení ale uběhlo hodně vody, nabídka se proměnila, a tak de facto SsangYong vstupuje na trh znovu – opět buduje dealerskou síť a hlavně povědomí o značce.

Dosavadní testy nabízených modelů (velké SUV Rexton, pick-up Musso Grand) ukázaly, že korejský výrobce má v boji o zákazníky hned několik silných zbraní. Jednak je zastoupen v populárním segmentu SUV, druhak láká na atraktivní ceny a především, jeho díla jsou nadmíru povedená. A to potvrzuje i zatím poslední novinka SsangYongu v prodeji, nová generace Koranda.

Model pojmenovaný SsangYong Korando známe už z předchozích působení značky na českém trhu. Korando z devadesátých let byl třídveřový offroad s ryze asijským designem, zatímco Korando představené v roce 2010 bylo už kompaktní SUV (tehdy spíše nazývané crossover), tedy stejně jako dnešní provedení, které se světu poprvé ukázalo na jarním autosalonu v Ženevě. Součástí historie značky je ale Korando ještě déle, úplně původně šlo v osmdesátých letech o licenční variantu Jeepu CJ-7. Ta se ale u nás nenabízela.

Design kráčí ve šlépějích sourozenců

Už dávno se ale SsangYong nemusí spoléhat na licenční výrobu auta cizí značky, nové, v pořadí tedy již čtvrté, Korando je tak svébytný kousek. Z designérského hlediska navazuje na velký Rexton nebo nedávno modernizované Tivoli, zvlášť s druhým jmenovaným sdílí obdobně tvarovanou příď, byť přímé porovnání bok po boku odhalí odlišný nárazník, jinou masku chladiče i jinak tvarované světlomety, které jsou u nejvyššího stupně výbavy diodové.

Vzájemnou podobu obě SUV nezapřou ani zboku, konkrétně prolisem zvýrazňujícím boky nad zadními koly. Nejvíce se tak tato dvojice liší zezadu, kde Korando vsadilo na asijský styl s mohutnou chromovanou linkou propojující koncová světla a jiný tvar pátých dveří.

SsangYong Korando 1.6 e-XDI AT AWD SsangYong Korando 1.6 e-XDI AT AWD

Design je vždy subjektivní záležitost, za sebe však musím říct, že čistě z estetického hlediska se mi z tria SUV SsangYongu (Tivoli, Korando, Rexton) stále líbí to největší, tedy Rexton. Naroubování některých jeho designových nápadů na menší karoserii zkrátka z některých úhlů působí poněkud neforemně, ani chromovaná linka vzadu není podle mého gusta, byť chápu, že má za úkol opticky rozbíjet celek víka kufru.

Z hlediska velikosti se SsangYong Korando řadí do segmentu kompaktních SUV. S délkou 4.450 mm a rozvorem 2.675 mm tak odpovídá třeba Volkswagenu Tiguan (4.486 mm, 2.677 mm), v rámci nabídky korejské automobilky je druhým největším. Nad ním stojí pouze velký Rexton, pod ním pak Tivoli a jeho prodloužená varianta XLV.

SsangYong Korando – srovnání rozměrů s konkurencí
Model SsangYong Korando Kia Sportage Mazda CX-5 Opel Grandland X VW Tiguan
Délka (mm) 4450 4485 4550 4477 4486
Šířka (mm) 1870 1855 1840 1856 1839
Výška (mm) 1620 1645 1680 1609 1673
Rozvor (mm) 2675 2670 2700 2675 2677
Objem zavazadelníku (l) 551 503/480/439* 506 514 615
    *Podle motoru    


Také interiér se inspiroval u velkého Rextonu, co se týče výběru materiálů a jejich zpracování. To znamená, že je Korando uvnitř až nečekaně luxusní, s nádechem prémie, rozhodně se v jeho kabině necítíte jak v obyčejném mainstreamovém autě. Tomu odpovídá rovněž výbava, zahrnující klidně vyhřívání předních i zadních sedadel, ventilování předních sedaček, bezdrátové nabíjení chytrého telefonu nebo vyhřívání volantu. Zaujme též originální ambientní osvětlení, které tvoří trojrozměrné plochy ve dveřích. Obrazovka multimediálního systému je však na dnešní poměry celkem nízko, místo našla až pod výdechy ventilace.

Co naopak obyčejné je, je ovládání, avšak v tom dobrém slova smyslu! SsangYong zkrátka razí cestu intuitivnosti a jednoduchého ovládání. Dotyková obrazovka od multimediálního systému tak sice nechybí (v dnešní době už ani nemůže), zároveň ji však doplňují tlačítka pro ovládání důležitých funkcí. Ta z infotainmentu s vrcholnou devítipalcovou obrazovkou jsou dotyková, po stranách displeje, pod ním jsou konvenční ovladače a vlevo od volantu tlačítka od bezpečnostních asistentů. Rychle se uvnitř zorientujete a během jízdy nehledáte všemožné dotykové plochy jako jinde. SsangYong za to chválíme a zároveň si zoufáme, že je takových aut dnes stále méně. Pro nás plusem je i chybějící stop-start systém u verze s pohonem všech kol – tenhle otravný prvek stejně vždycky ihned vypínáme.

To však neznamená, že by SsangYong nebyl moderní. V některých ohledech jde s davem a u vyšších stupňů výbavy má digitální přístrojový štít. Ten však zůstává přehledný a nepůsobí lacině, navíc si můžete vybrat různou grafiku (ať už konvenční kulaté budíky, nebo futuristické ukazatele), a tak si svůj oblíbený mód najde každý. Nutno ale podotknout, že přepínání v menu a v nastavení někdy trvá softwaru déle, než by se nám líbilo. Stejně tak navigace působí v konkurenčních autech moderněji.

SsangYong Korando 1.6 e-XDI AT AWD SsangYong Korando 1.6 e-XDI AT AWD

Za volantem se sedí spíše výše, volant má ideální průměr a logicky rozmístěná tlačítka, na můj vkus má ale až příliš tenký věnec – u vozů asijských značek však nic neobvyklého. Prostoru je tu dostatek všemi směry, a to i na zadních sedadlech, u nichž lze nastavit sklon jejich opěradla. V dané velikostní kategorii opravdu není zvykem, abyste před koleny měli tolik místa.

V rámci kategorie je slušný také zavazadelník, poskytující objem 551 litrů (verze bez rezervy, s náhradním kolem poskytne korando 407 litrů) – třeba takový VW Tiguan je ale s 615 litry ještě o nějaký kus větší. V případě Koranda má 73 cm na délku, mezi podběhy 104 cm na šířku a v závislosti na poloze dvojitého dna 37 až 49 centimetrů pod roletku. Ta je látková stahovací, plusem je síť na upevnění zavazadel nebo háčky na nákupní tašky nebo možnost vytvořit z dvojitého dna přepážku dělící kufr na dvě části. Po sklopení zadních sedadel navíc nevznikne žádný schod.

Motor, jízdní vlastnosti


Za volantem naftového Koranda

Co se týče nabídky motorů, je v případě Koranda jednoduchá, zahrnuje pouze dva agregáty, jeden zážehový (1.5 e-XGI se 120 kW) a jeden vznětový (1.6 e-XDI se 100 kW). Ono to ale vlastně úplně stačí, protože oba jsou dostupné jak s manuálem, tak s automatem (šestikvalt od Aisinu za příplatek 38.900 Kč), navíc lze vybírat i mezi pohonem předních a všech kol (opět za příplatek 38.900 Kč, dostupný od druhého stupně Style).

V redakčním testu jsme týden zkoušeli naftovou variantu a musím říct, že po zkušenostech Martina s benzinem z mezinárodní jízdní prezentace musím doporučit právě turbodiesel.

Ne že by to byl nějaký zázračný motor, je to ale přesně ten agregát, který zastane poctivou práci, a v praxi si s ním hravě vystačíte. Jestliže patnáctistovku Martin hodnotil jako příliš línou, u šestnáctistovky je vše v pořádku. Trhač asfaltu to sice rozhodně není, v nízkých otáčkách má ale síly více než dostatek, zrychlování na dálnici je tak důstojné a naftové Korando hravě zvládá i nějaké to předjíždění.

SsangYong Korando 1.6 e-XDI AT AWD SsangYong Korando 1.6 e-XDI AT AWD

Pravdou ale je, že by motor mohl být o něco tišší. V tomto případě ale musím podotknout, že jsme si testované Korando přebírali jen s pár desítkami kilometrů na kontě, věříme tak, že nezajetý kousek se časem uklidní. V tomto směru pak doufáme, že se sníží i spotřeba. S Korandem jsme totiž v průměru jezdili za osm až devět litrů, což nám vzhledem k naftě v nádrži přijde jako hodně – takové hodnoty bychom čekali spíše od benzinu. Opět se ale může stát, že zajetý motor bude holdovat palivu méně. Na druhou stranu už udávaná kombinovaná spotřeba (6,5 l/100 km) je vyšší, což naznačuje, že tohle král úspornosti zrovna nebude.

SsangYong Korando – srovnání testované varianty s konkurencí
Model SsangYong Korando Kia Sportage Mazda CX-5 Opel Grandland X VW Tiguan
Motor 1.6 e-XDI 1.6 CRDi Skyactiv-D150 1.5 CDTI 2.0 TDI
Pohon 4x4 4x4 4x4 4x2 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1597 1598 2191 1499 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 100/4000 100/4000 110/4500 96/3750 110/
Točivý moment [N.m/min]  324/1500-2500 320/2000-2250 380/1800-2600 300/1750 340/1750-3000
Převodovka 6A 7DS 6A 8A 7DS
Max. rychlost [km/h] 181 180 196 192 200
Kombi. spotřeba [l/100 km] 6,5 4,7   4,4 5,4
Základní cena [Kč] 632.700 749.980 1.014.400 705.990 955.900

Primárně pohodář

Naopak takřka bez výhrad je to ke sladění s převodovkou. Při rozjezdu se sice musíte naučit pracovat s nohou na plynu, stává se, že Korando zběsile uhání vpřed a převodovka žene motor až do příliš vysokých otáček, když se ale naladíte na pohodovější notu, automat od Aisinu (už tu tedy není převodovka od Mercedesu jako v minulosti) se odvděčí plynulou a hladkou změnou převodu. To pak najednou o řazení ani nevíte.

Při ostřejším tempu ale převodovka znervózní, ostatně jako celé auto. Korando totiž při vyšší rychlosti dá okamžitě najevo, že se mu takové chování řidiče příliš nelíbí. Jíž zmíněná převodovka najednou moc neví, co dělat, řízení není tolik komunikativní, karoserie se začíná povážlivě naklánět a i pohon všech kol dá najevo, že je tu pro plynulé rozjezdy a ne pro nějaké dovádění – na mokru při prudkých rozjezdech si vůz klidně prohrábne předními koly, jak nestíhá připojit pohon zadní nápravy.

Korando ale nemá ambice být sportovcem, jakožto kompaktní SUV chce být hlavně pohodlným dostavníkem a přesně to zvládá perfektně. Od podvozku se sice občas ozve nějaká rána, vzhledem ale k tomu, že testovaný kousek obouval 19palcová kola, je to ještě v pořádku – čekali bychom to horší. Jinak ale nerovnosti Korando překonává s nečekaným přehledem. Na dálnici by ale vůz mohl být tišší, přece jen hranatá karoserie a vysoká příď udělá své – aerodynamický šum kolem karoserie je zkrátka slyšet.

Atraktivní cenovka

Cílové klientele hledající kompaktní SUV pro rodinu ale bude pohodový charakter sedět, zvlášť když na ni SsangYong cílí více než atraktivní cenovkou. Výhodou Koranda je, že i v nižších výbavách můžete dostat kombinaci turbodieselu s automatem a čtyřkolkou, což v rámci segmentu nebývá vždy obvyklé. Taková verze vyjde minimálně na 632.700 korun, což je v rámci dané kategorie skvělá nabídka. Vždyť i takový Opel Grandland X s 1.5 CDTI (96 kW) a automatem stojí přes sedm set tisíc, a to má přitom jen pohon předních kol.

SsangYong Korando 1.6 e-XDI AT AWD SsangYong Korando 1.6 e-XDI AT AWD

Korando navíc ani není nějaké nedochůdče, co se výbavy týče. Už v základu dostanete tempomat, šest airbagů, multimediální systém s osmipalcovou dotykovou obrazovkou nebo dešťový a světelný senzor, tedy prvky, s nimiž si množství zákazníků vystačí.

Testovaný exemplář nabitý výbavou, čítající sedm airbagů, digitální přístrojový štít, vyhřívaný volant, kožené čalounění, vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla a spoustu dalších prvků, pak stále přijde na relativně dostupných 824.000 korun, což je pořád skvělá nabídka.

Závěr


Závěr

Třída kompaktních SUV je opravdu nabitá, statistika Svazu dovozců automobilů počítá hned s 60 modely této kategorie, SsangYong ale jako vlastně nově příchozí má v rukávu silné zbraně, které mu mohou zaručit úspěch. Plusem Koranda jsou především atraktivní cena a také bohatá výbava, korejské SUV ale dokáže zaujmout také pohodlným podvozkem nebo až luxusním interiérem.

Někoho zaujme i tím, že je to vlastně obyčejné auto – není to žádný tablet na kolech s přemírou dotykových ploch uvnitř, ale normální automobil, který stále slouží primárně k tomu, aby se s ním jezdilo. Že to znamená přece jen zastaralý infotainment, bude zájemcům o takové auto pouze vyhovovat. Co jim však může vadit, je horší odhlučnění a poměrně žíznivý naftový motor.

Nevýhodou také zatím zůstává úzká prodejní síť – aktuálně u nás funguje pouhých pět oficiálních dealerů – tím byste se ale neměli nechat odradit. Kvality Koranda mluví samy za sebe, konkurence by s ním rozhodně měla počítat!

Nejlevnější verze modelu 439.900 Kč (1.5 Turbo e-XGI/110 kW Eco)
Základ s testovaným motorem 632.700 Kč (1.6 e-XDI/100 kW Style)
Testovaný vůz bez příplatků 737.900 Kč (1.6 e-XDI/100 kW Premium)
Testovaný vůz s výbavou 824.000 Kč (1.6 e-XDI/100 kW Premium)

Plusy

  • Luxusně působící interiér
  • Prostorná kabina
  • Bohatá výbava
  • Hladce řadící převodovka

Minusy

  • Zastaralý infotainment
  • Vyšší spotřeba
  • Aerodynamický šum
  • Pro někoho až příliš asijský design
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (82)

Doporučujeme

SsangYong Korando 1.6 e-XDI (100 kW) AT AWD
Cena základní sestavy 737 900 Kč
Výbava základní sestavy Asistent pro jízdu v pruzích, automatické přepínání tlumených a dálkových světel, rozpoznání dopravních značek, tempomat, sedm airbagů, parkovací senzory vpředu a vzadu, palubní počítač, digitální přístrojový štít, kožený vyhřívaný multifunkční volant, elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, dešťový a světelný senzor, dvouzónová automatická klimatizace, kožené čalounění, vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla, elektricky nastavitelná přední sedadla, elektricky nastavitelná přední sedadla, Smart Audio Multimedia s 8palcovou obrazovkou a šest reproduktory, bluetooth handsfree, 18palcová kola z lehkých slitin, sada na opravu pneumatik, diodové světlomety, přední mlhovky. Kč
Cena testované sestavy 824 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak Dandy (+9.900,-), 19palcová kola (+10.000,-), elektrické ovládání víka zavazadelníku (+22.900,-), Smart Audio Media s 9“ obrazovkou a navigací (+24.500,-), adaptivní tempomat (+8.900,-), Safety Pack – sledování mrtvého úhlu, asistent pro změnu pruhu, asistent pro bezpečné vystoupení z vozu (+9.900,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1597
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 324 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 181
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.5
Emise CO2: 170
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 407 / 0
Objem nádrže (l): 47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1550 / 625
Rozměr pneu: 235/50 R19
SsangYong Korando 1.6 e-XDI (100 kW) AT AWD
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4450
b) šířka (mm): 1870
c) výška (mm): 1620
d) rozvor (mm): 2675
e) rozchod vpředu (mm): 1590
f) rozchod vzadu (mm): 1610
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 450
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
18. 11. 2019 19:44
Re: prepadák
Niekto to uz snad odservisuje, toho by som sa nebal...ale nevyhoda to je, ale ze by na tom taky Seat bol u nas lepsie? Haha.

Zaruka je solidna, lepsia ako mnoha konkurencia. Kazdy rok zaruka (podla toho na ake komponenty) sa da predsa ocenit.

Ak tocis auta tak ssangyong aj tak nekupis a ak auto drzis tak po 10 rokoch je to aj tak bezpredmetne.

Pred rokom som obehol skoro cele zapadne Slovensko, ziadny dealer Opelu ci Seatu mi nedal nijaku zlavu okrem oficialnej zlavovej kampane. Povazujem to za "urban legends" od ludi z internetu, ktori nikdy neukazali kupnu zmluvu na uplne nove auto s 5km na tachometri.
Avatar - bystron
14. 11. 2019 20:45
Re: prepadák
Ssang Yong zatím žádné ani trochu schopné auto neudělal. Jak máme vědět, že zrovna tentokrát ano? Neříkám že netroubí a nestírá (no trochu) ale opravdu bych se obešel.
Avatar - woody-alien
14. 11. 2019 18:48
Re: no a?
Bavíme se o Korandu na českém trhu, za ceny pro český trh a také o jeho konkurenci na českém trhu. Jakou záruku má Seat na Slovensku je tedy irelevantní, stejně jako kolik tam stojí Grandland se svým sofistikovaným řešením poplatným době a trhu, ty pupku světa.
14. 11. 2019 16:52
no a?
Cr nie je pupok sveta. U nás má Seat záruku 6 rokov.
Avatar - lamal
14. 11. 2019 14:27
Re: krásný
oproti Dacii je aj ten NCAP lepsi... o dovod viac pre Ssassang
https://www.youtube.com/watch?…