Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI (133 kW) – Pracovně, pohodlně, obrovsky

David Bureš
Diskuze (16)

Nabídku SsangYongu na českém trhu rozšiřuje pořádný macek. Pick-up Musso Grand je ještě větší než SUV Rexton, s nímž sdílí techniku.

Design, interiér


SsangYong se na přelomu roku vrátil na český trh s nabídkou tří modelů - Tivoli, XLV a Rexton, což jsou všechno různě velká SUV. Půlroku po vstupu na trh značka rozšiřuje svoje portfolio, a to o svůj dosud největší model. Jmenuje se Musso Grand a je to 5,4 metru dlouhý pick-up. Zaujme stejně jako dříve testovaný Rexton, s nímž sdílí techniku?

Označení Musso našincům není neznámé. Podobně jako Rexton ho značka používala již při minulém působení na českém trhu. V devadesátých letech však toto jméno neslo pětidveřové SUV, předchůdce právě dnešního Rextonu. Později pak toto označení krátce užívala modernizovaná verze pick-upu, do té doby známého jako Korando Sports.

Obr i na poměry pick-upů

Dnes ale Rexton a Musso Grand sdílejí svůj technický základ v podobě rámové konstrukce, shodný je také design přední části. Do vkusu všem možná nepadne, je ale originální a nepřehlédnutelný. Záď je oproti Rextonu samozřejmě odlišná, kvůli korbě. Na poměry pick-upů je navíc zadní partie vcelku povedená, jednoduché tvary opticky rozbíjí obří logo výrobce a nápis jména auta. Co jiného při potřebě přísně účelného tvaru vymyslet...

Musso Grand je tedy podobně jako Rexton velice majestátním vozem. Na to má vliv nejen impozantně tvarovaná příď, ale také úctyhodná výška, vždyť tenhle pick-up je 1.855 mm vysokým vozem! Třeba oproti Volkswagenu Amarok je tak o 21 mm vyšší.

Hlavně je ale s délkou 5.405 mm o 141 mm delším autem než Amarok. Samo české zastoupení SsangYongu vyzdvihuje, že je Musso Grand nejdelším vozem svého segmentu. Je to dáno i tím, že je u nás k dispozici prodloužené provedení Musso Grand, jinde ve světě se prodává také kratší varianta jednoduše nazvaná Musso s délkou 5.095 mm.

SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI

Nečekaný luxus

Megalomanské rozměry si uvědomíte prakticky okamžitě, jak do Mussa Grand nastoupíte. Už samotný nástup je spíše horolezeckým výstupem, kvůli vysokému podvozku se světlostí 220 mm mezi osami se musíte dovnitř doslova vyšplhat. Nic pro drobné dámy!

Také samotný posaz je hodně vysoký, díky čemuž Musso Grand poskytuje neskutečný rozhled do okolí. I mnohá SUV jsou znatelně nižší než tenhle pick-up, a tak budete mít opravdu skvělý přehled o dění před sebou. Ono je to ale potřeba, protože vzhledem k délce 5,4 metru si uvědomíte, že manévrování s takhle velkým mastodontem je v centrech evropských měst už přece jen krkolomné, stejně jako jízda na úzkých okresních silnících.

Musso Grand přitom nesdílí s Rextonem jen technický základ a vnější design, ale také interiér. Ten je tudíž v případě vrcholného stupně Premium 4WD podobně luxusně pojatý jako v sesterském SUV. Takový luxus byste od v jádru pracovního stroje opravdu nečekali, je na úrovn osobních aut, a to spíše těch prémiových. Přitom platí to samé jako v Rextonu, že hodnotně působící materiály jsou skvěle zpracovány. Ovladače jsou pak logicky a přehledně rozmístěny.

SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI

Bohatá je rovněž výbava. Přední sedadla mohou být nejen vyhřívaná, ale též ventilovaná. Vyhřívání je k dispozici také pro krajní zadní sedačky nebo multifunkční volant. Nechybí ani třeba sledování mrtvého úhlu.

Multimediální systém ovládaný v testované verzi Premium 4WD prostřednictvím 9,2“ obrazovky (pro nižší stupeň Outdoor 4WD je za příplatek dodávána osmipalcová) možná není technologický zázrak, nemá tolik funkcí jako u jiných značek a grafika navigace není z nejmodernějších, svoji práci ale zastane. Ovládání je vcelku přehledné, a tak ve výsledku systém postačuje.

Vnitřního prostoru v pick-upech nebývá nazbyt, v Mussu to ale není tak špatné. S mojí výškou 185 centimetrů mi při usazení se za sebe zbývá dostatečná rezerva před koleny, nad hlavou mám asi pěticentimetrovou mezeru. Sedák navíc slušně podepírá stehna a pod ním zůstává odkládací prostor. Přeměření kabiny nicméně dokazuje očekávaný fakt - v podélném směru je tu méně místa než v Rextonu. Výška nad zadní lavicí je ale pro oba vozy shodná.

Úctyhodné vnější rozměry mají samozřejmě vliv také na velikost korby. Ta je podle našeho přeměření 1.590 mm dlouhá, zatímco v již zmíněném Amaroku má na délku 1.440 mm. SsangYong ale na Volkswagen ztrácí z hlediska šířky – mezi podběhy má jen 1.160 mm, zatímco wolfsburský soupeř 1.230 mm. I díky tomu se na korbu Amaroku vejde europaleta. Výška korby Mussa Grand 590 mm však konkurenci také překonává. Nechybí tu oka na uchycení nákladu nebo třeba 12V zásuvka prakticky zakrytá před nepřízní počasí.

SsangYong Musso Grand – srovnání rozměrů korby s konkurencí
Model SsangYong Musso Grand Ford Ranger Volkswagen Amarok
Délka (cm) 159 142 144
Šířka maximální (cm) 158 155 163
Šířka mezi podběhy (cm) 116 112 123
Výška (cm) 59 51 53

Motor, jízdní vlastnosti


Sílu má, rychlý ale není

Společným prvkem s Rextonem je též motor pod kapotou. Je jím turbodiesel 2.2 e-XDI vlastní konstrukce, naladěný na 133 kW a 420 N.m, které jsou dostupné mezi 1600 až 2600 otáčkami. Řadový čtyřválec s kompresním poměrem 15,5:1 o objemu 2157 cm3 však na rozdíl od Rextonu není za příplatek dostupný se sedmistupňovým automatem z dílny Mercedesu, nýbrž šestistupňovou automatickou převodovkou původem od Aisinu. V případě kombinace s manuálem pak točivý moment není omezen na 400 N.m jako u odvozeného SUV.

Pro samotný motor platí vlastně to samé co v Rextonu. Je kultivovaný a příkladně odhlučněný. V absolutních číslech možná neumí Musso Grand nijak zázračně rozpohybovat, ostatně musí si poradit s obřím autem s pohotovostní hmotností 2.135 kilogramů, pocitově má ale neskutečnou sílu. Největšího elánu se dočkáte kolem 1500 otáček, kdy má opravdu velký zátah. Spíše než o sprintera však jde o tahouna, přizpůsobenému spíše než k akceleraci na tahání těžkých nákladů. A o tom má být pick-up především.

SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI

Kvitujeme také kombinaci se šestistupňovým automatem, za který se připlácí 42.350 korun. Řadí možná pomalu a na případný manuální pokyn (tlačítkem na voliči páky) nereaguje zvlášť rychle, změna převodu je ale naprosto hladká, bez jakéhokoliv cukání. Naladění automatu zkrátka přesně odpovídá charakteru auta. Navíc díky němu Musso Grand utáhne až třítunový přívěs, zatímco s manuálem zvládne nejvýš 2,6 tuny.

Pokud jde o spotřebu paliva, s ohledem na rozměry a hmotnost je jasné, že tenhle SsangYong rekordy úspornosti trhat nebude. Jenže v rámci segmentu pick-upů to není vůbec špatné. V praxi počítejte s průměrem převyšujícím devět litrů. Ve městě jsme jezdili kolem devíti, desíti litrů, na dálnici si auto vzalo 9,5 l/100 km. Svižnější tempo na okresních silnicích pak spotřebu zvýšilo k jedenáctilitrové hranici.

Pohodlně a houpavě

Svižnější tempo však není jízdní styl, který by tenhle SsangYong vyhledával. Ano, výhradní pohon zadních kol v kombinaci s obstojně silným motorem udělá z tohoto pick-upu vcelku hravé auto, ale jen na nezpevněném, kluzkém povrchu. Elektronika totiž do řízení poměrně přísně ochranitelsky mluví a nelze zcela vypnout. Při vyšším tempu se pak karoserie Mussa Grand začne dost naklánět a vůz obecně znervózní.

Tohle je zkrátka spíše auto, které jezdí na pohodu. Navíc se nezalekne ani jízdy mimo silnice. U Rextonu je připojitelný pohon všech kol s redukcí dnes už závanem starých časů – kdo by v moderním SUV řešil, kdy si zapnout čtyřkolku a kdy ji už vypnout, aby se nepřehřála. V případě pracovního náčiní jako pick-up to však není nic neobvyklého. Plusem je světlá výška 220 mm.

SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI

Pohodář je Musso Grand i z hlediska jízdního komfortu. Pick-upy kvůli své rámové konstrukci sice bývají uskákané, Musso Grand je ale na poměry těchto aut až nečekané pohodlné. Pomáhá tomu specifický podvozkový rám tvořený čtyřmi vrstvami speciální oceli s vysokou pevností, který snižuje hluk od podvozku i motoru. Výhodou jsou též rozměrné gumové silentbloky snižující hluk i vibrace agregátu. Příčné nerovnosti však dá vůz posádce pořád pocítit, sérii nerovností ale zvládá obstojně, stejně jako jednotlivé výmoly. Na dálnici každopádně při tachometrových 140 km/h uslyšíte aerodynamický šum, a to navzdory využití čtyřvrstvého těsnění kolem dveřních a okenních rámů.

Lákavá cena

Výhodou SsangYongu Musso Grand je také jeho cenovka. Testovanou kombinaci motoru 2.2 e-XDI (133 kW), pohonu všech kol a šestistupňového automatu pořídíte už za 718.740 korun, což je velice lákavá nabídka. Vždyť takový modernizovaný Ford Ranger s motorem 2.0 EcoBlue (125 kW) spolupracujícím s desetistupňovým automatem vyjde minimálně na 1.185.655 korun.

Video se připravuje ...

Základní výbava Mussa Grand přitom není nijak spartánská. Zahrnuje palubní počítač, dešťový a světelný senzor, elektricky ovládaná přední i zadní okna, manuální klimatizaci nebo rádio s ovládáním na volantu. Určitým ústupkem jsou jen 17palcová ocelová kola a pouhé dva airbagy ve standardu. Už pro základní stupeň si však lze dokoupit parkovací čidla (+7.139,-), tempomat (+1.936,-) nebo vyhřívaný kožený volant (+4.719,-).

A když se rozhodnete rozšoupnout, za 918.390 korun už dostanete prvky jako dvouzónovou automatickou klimatizaci, varování při opuštění jízdního pruhu, rozpoznávání dopravních značek, automatické přepínání tlumených a dálkových světel, tempomat, navigaci, vyhřívaný volant s koženým věncem, ventilovaná a vyhřívaná přední sedadla nebo kožené čalounění.

SsangYong Musso Grand – srovnání s konkurencí
Model SsangYong Musso Grand Ford Ranger Mitsubishi L200 Nissan Navara Volkswagen Amarok
Motor 2.2 e-XDI 2.0 EcoBlue 2.4 DI-D MIVEC 2.3 dCi 3.0 TDI 4Motion
Pohon 4x4 4x4 4x4 4x4 4x4
Zdvihový objem [cm3] 2157   2442 2299 2967
Největší výkon [kW/min] 133/4000 125 133/3500 140/3750 150/3000-4500
Točivý moment [N.m/min] 420/1600-2600 420 430/2500 450/1500-2500 500/1250-2750
Převodovka 6A 10A 5A 7A 8A
Max. rychlost [km/h] 172   177 184 186
Komb. spotřeba [l/100 km] 8,8 7,5 7,2 7,4 7,5
Základní cena [Kč] 718.740 1.185.655 835.650 922.400 1.056.167

Závěr


Závěr

Jestliže si pick-up představujete jako vyloženě pracovní nástroj třeba na stavbu, SsangYong Musso Grand v testované variantě Premium 4WD takovým automobilem není. Ne že by to nebyl pracant, jeho interiér je však vše, jen ne spartánský. Naopak je luxusní a posádku hýčká všemožnými komfortními prvky, včetně ventilovaných předních sedaček nebo vyhřívaného volantu. Je to zkrátka v první řadě osobní auto pro ty zákazníky, kteří sice potřebují korbu pro převoz rozměrných nákladů, zároveň si ale na cestě stále chtějí užívat pohodlí.

Já osobně bych volil odvozený Rexton, který má vzhledem ke koncepci SUV osobním autům přece jen ještě blíže, jinak ale Musso Grand považuju za hodně povedené auto. Na poměry pick-upů je nečekaně pohodlný, byť rámovou konstrukci na příčných nerovnostech pořád dá najevo. Jeho interiér pak není tolik stísněný, jak to u těchto vozů občas bývá. Jediný motor v nabídce - turbodiesel 2.2 e-XDI, je sice pocitově silný, především je tu ale pro tahání těžkých nákladů než na nějaké sprinterské dovednosti.

Zaujalo nás tedy Musso Grand podobně jako dříve Rexton? Musím říct, že ano a myslím si, že nejen konkurenčním pick-upům může tenhle nový soupeř způsobit těžké spaní. A to nejen kvůli lákavé cenovce...

Nejlevnější verze modelu 676.390 Kč 2.2 e-XDI (133 kW) Outdoor 4WD
Základ s testovaným motorem 718.740 Kč 2.2 e-XDI (133 kW) Outdoor 4WD 6AT
Testovaný vůz bez příplatků 918.390 Kč 2.2 e-XDI (133 kW) Premium 4WD 6AT
Testovaný vůz s výbavou 1.014.585 Kč 2.2 e-XDI (133 kW) Premium 4WD 6AT

Plusy

  • Atraktivní cenovka
  • Až luxusní interiér
  • Majestátní vzhled
  • Dlouhá korba
  • Bohatá výbava

Minusy

  • Průměrná dynamika
  • Šum větru kolem karoserie na dálnici
  • Zastaralý multimediální systém
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (16)

Doporučujeme

SsangYong Musso Grand 2.2 e-XDI (133 kW)
Cena základní sestavy 918 390 Kč
Výbava základní sestavy Hydraulický poslovač řízení s intenzitou závislou na rychlosti, bezklíčové odemykání, šest airbagů, parkovací senzory vpředu a vzadu, varování před opuštěním jízdního pruhu, automatické přepínání tlumených a dálkových světel, rozpoznávání dopravních značek, dešťový a světelný senzor, palubní počítač ze 7“ TFT displejem, tempomat, kožený multifunkční volant s vyhřívaným věncem, elektrické ovládání předních i zadních oken, vyhřívání čelního skla v místě stěračů, dvouzónová automatická klimatizace, kožené čalounění, vyhřívání a ventilace předních sedadel, multimediální systém s 9,2“ obrazovkou, navigace, 18palcová kola z lehkých slitin, plnohodnotná rezerva, elektricky nastavitelná a sklopná vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, xenonové světlomety, diody denního svícení, přední mlhovky, střešní ližiny. Kč
Cena testované sestavy 1 014 585 Kč
Výbava testované sestavy Tech paket I – sledování mrtvého úhlu, asistent pro změnu jízdního pruhu (+15.609,-), bílá metalíza (+21.659,-), 20palcová kola z lehkých slitin (+13.189,-), hnědé kožené čalounění (+20.933,-), elektricky nastavitelná přední sedadla a vyhřívaná zadní sedadla (+13.915,-), střešní okno (+10.890,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2157
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 133 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 420 / 1600 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 172
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.9 / 7.5 / 8.8
Emise CO2: 231
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2135 / 845
Rozměr pneu: 255/50 R20
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5405
b) šířka (mm): 1950
c) výška (mm): 1855
d) rozvor (mm): 3210
e) rozchod vpředu (mm): 1640
f) rozchod vzadu (mm): 1640
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1580
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 400
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 600
19. 7. 2019 19:54
Re: 1 mega
tak ta cenovka je vážně libová... neuvěřitelné.
19. 7. 2019 19:52
Re: Ssangyong
takže auta se srovnávají ve vrcholné verzi? díky za info, ale něco mi říká, že více bude kupujících, kteří si pracovní auto koupí za základní cenu, než za vrcholnou...
L200 a Fullback navíc disponují zdaleka nejlepším pohonem všech kol, který může být zapnut trvale...
Avatar - Jerry.Gunman
19. 7. 2019 15:30
Re: Ssangyong
Hele, co jsem se tak "ze srandy" koukal a srovnával ceny SS-M a Navary, tak ve vrcholné verzi Navara vede o nějakých +- 100 - 120 TKč?

Máš ale zase pravdu v tom, že Fullback je cenově POD SS-M - a to srovnávám srovnatelné výbavy. A ono je to dobře, že si člověk může vybrat, co se mu líbí :D
Avatar - Barrichello
19. 7. 2019 11:09
Re: 1 mega
ten benzín se dá snadno předělat na LPG a pak to nenžrané HEMi jezdí v přpočtu za 7 litrů benzínu :-) :-) :-)
19. 7. 2019 07:27
Re: Ssangyong
No právě. O cosik. Navara stojí o 30 tisíc víc, L200 a Fullback jsou aktuálně levnější. Hilux je dražší o cca 50. Ta cena mi přijde celkem sebevědomá...