Startovací kabely: Zrádci v nouzi

Pokud energie v autobaterii z nějakého důvodu nestačila, přistupovali starší motoristé většinou k roztlačení automobilu. Zaručeně účinné to však bylo jen u opravdu starých aut s dynamem – z novějších pak ještě u trabantu.
Od šedesátých let masivně nastupují alternátory, které aby začaly vyrábět proud, potřebují buzení. Pokud tak není v baterce ani volt, nezačnou vyrábět proud a jiskra na svíčce nepřeskočí, byť byste auto tlačili třeba přes celé město.
Roztlačování odzvonilo…
Výrobci dnešních aut roztlačování většinou zakazují. Správné napětí totiž potřebuje nejen sám startér, ale i řídicí elektronika a výkonné elementy.
Takže byť třeba v autobaterii pár voltů zbylo, tak napětí roztáčejícího se alternátoru nestačí na to, aby se řídicí jednotka probudila z kómatu a zavelela přidat palivo.
U motorů s rozvody poháněnými řemenem hrozí při acyklickém chodu roztáčeného motoru přeskočení, což znamená setkání ventilů s písty – a to je
jedna z nejvážnějších závad, která vaše auto může postihnout.
… navíc je nebezpečné
Ani novější motory s řetězy, ale napínanými tlakem oleje, nejsou při roztlačování či roztahování bezpečné. Příklad? Škoda 1.2 HTP. V neposlední řadě býval zmiňován negativní vliv roztlačování na katalyzátor.
A ještě dodejme, že ovládání tlačeného či taženého vozu nebývá bezpečné. Řidiči nepomůže posilovač brzd ani řízení, a hlavně dokud motor neběží, není čím rozmrazovat skla, na nichž rychle namrzá váš dech.
Pokud si nad těmito řádky na něco vzpomínáte, a vzpomínky to nejsou příjemné, tak čtěte dále.
Povolené kabely
Start s pomocí akumulátoru jiného vozidla má totiž několik výhod:
- Schvalují jej výrobci automobilů. Postup dokonce popisují v návodech k obsluze, jež byste měli mít ve voze.
- Je komfortní a bez fyzické námahy.
- Je bezpečný. Od první chvíle jedete s normálně fungujícím automobilem.
- Nezávisí na fyzických dovednostech a šikovnosti pomáhajících i samotného řidiče.
Na TDI většinou nestačí
Startovací kabely jsou zdánlivě velice jednoduchá věc. Dva barevně odlišené vodiče s koncovkami typu krokodýl, které vytvoří dobře elektricky vodivé
spojení mezi vozidly.
Když ale došlo na lámání chleba v našem testu, tři ze dvanácti kabelů nenastartovaly ani benzinovou šestnáctistovku! Na dieselové devatenáctistovce
už jich pohořela (někdy do slova a do písmene) většina – úspěšné zde byly jen dva.
A pořádný startér dieselového třílitru už dokázaly roztočit jen jediné kabely, zakoupené v autoservisu Ford.
Vida tu tragédii…
… vzpomněli jsme si na slova mechaniků asistenčních služeb, že jediné slušné kabely jsou ty, které si sám vyrobíš. A pustili se do toho také! Poté jsme vlastní výrobek prověřili stejným způsobem a s hrdostí hlásíme, že po originálním příslušenství od Fordu byly naše kabely druhé, které nastartovaly i třílitrovou toyotu.
Náš test
Odpojením kostry (pól minus) na startovaném vozidle jsme simulovali nejhorší možnou situaci, tedy zcela vybitou baterii. K takové přijdete, třeba když vám dítě vzadu nechá zapnutou lampičku. Pokud jen starší akumulátor zeslábnul hlubokým mrazem, můžete auto nastartovat i horšími kabely. Zbylý proud akumulátoru se s tím, který jsou schopny přenést kabely, totiž sečte.
Jak je to možné?
Abychom objasnili, jak je možné, že nestartují ani kabely zdánlivě rekordní tloušťky, po dokončení testu jsme všechny rozstřihli. A žasli nad tím, jak
se někomu může vyplatit kabel, jehož jediným funkčním významem je matení spotřebitele nebývale silnou izolací a podobně neskutečně tenkým vodičem uvnitř.
Falešná měď
Dále žasneme, že zatímco v domovních rozvodech jsme všichni v uplynulých letech nahrazovali hliník mědí, tak nakoupené kabely byly měděné jen
v pěti ze třinácti případů! Opět lze mluvit o podvodu: Při pohledu na konec vodiče skrz rozevřené kleště vypadal jako měděný. Ale rázný střih speciálními nůžkami ukázal, že je to hliník – pouze potažený tenkou vrstvičkou mědi. Její cena na světových trzích totiž v uplynulých letech vytrvale roste. Kdyby měl hliníkový vodič alespoň dostatečný průřez, mohly by z něj vzniknout kabely, kterými auto nastartujete. Problémem by však zůstala spolehlivost při opakovaném použití – hliníkové vodiče mají mnohem větší tendenci se lámat.
Jak je vidět z tabulky výsledků a hodnocení jednotlivých startovacích kabelů, tak zatím jsme netestovali sortiment, v němž by výrobci tak nestydatě tahali zákazníky za nos.
Pro jaká auta?
Měřili jsme na vozech, které v dané kategorii představují vždy průměrný proudový odběr. Kabely, kterými jsme úspěšně nastartovali starou Astru F 1.6i, by měly stačit i majitelům felicií, fabií, focusů – zkrátka všem běžným autům do objemu motoru 1,6 litru. Kabely, které dokázaly nastartovat Volkswagen Golf 1.9 TDI-PD, by měly stačit nejen stejně motorizované octavii, ale i všem běžným osobním čtyřválcovým dieselům do dvou litrů zdvihového objemu.
A dva kabely (námi vyrobené a ty od Fordu), kterými jsme nastartovali i Toyotu Land Cruiser 120 3.0 D-4D, by měly svůj úkol splnit i u podobně objemných šestiválců německých prémiových osobních vozů (Audi 3.0 TDI, BMW 530d, Mercedes-Benz 320 CDI).
NÁVOD K POUŽITÍ STARTOVACÍCH KABELŮ
Léta letoucí opisuje jeden novinář od druhého, v jakém pořadí se mají startovací kabely připojovat na obě vozidla.
Motoristům nezbývá než se ten postup naučit nazpaměť, což ne každý zvládne (a chce zvládnout). Nyní si to tady společně vysvětlíme logicky, takže to pochopíte a už nikdy nebudete promrzlýma rukama hledat návod.
1. První (červený) kabel připojíme na kladný pól (+) vybité baterie.
To proto, že kovovými částmi karoserie či motoru testovaného vozidla vede záporný pól (-). Když bychom připojili kladný pól (+) jako první na nabitou baterii, stačí jedno nešikovné škrtnutí druhou koncovkou o vozidlo a začnou lítat jiskry. Zkrat může poškodit citlivou elektroniku vozidla. Vybitá baterka však žádný velký zkrat neudělá.
2. Druhý konec červeného kabelu připojíme na kladný pól (+) nabité baterie.
Když už jsou připojeny oba konce kabelu (+), je nebezpečí zažehnáno. Zkrat o kostru nehrozí. Také už nehrozí, že si škrtneme oběma kabely o sebe – jeden máme připojený, na druhý jdeme teď.
3. Druhý (černý či modrý) kabel připojíme na záporný pól (–) nabité baterie.
To proto, že teď ještě neuzavíráme obvod, nedojde proto k jiskření. Z baterie mohou unikat plyny (vodík), které by teoreticky mohly od jiskry vzplanout.
4. Druhý konec modrého či černého kabelu připojíme na dobře ukostřené místo, například na blok motoru vozidla s vybitou baterií.
Teď to bude jiskřit. Proto nepřipojujeme na baterii, ale na nějaké dobře ukostřené místo v motorovém prostoru, nejlépe na blok motoru. Zmenšíme tím i přechodové odpory, které normálně musí proud mezi akumulátorem a startérem překonat.
Co dělat po startu
Doporučuje se nechat motor pomáhajícího vozidla v průběhu celé akce běžet. Zabráníme tím situaci, kdy opakovanými pokusy zeslábne i baterie pomáhajícího vozidla tak, že už pak samo nenastartuje. I pokud máme některé z horších kabelů, jež nedokážou přenést celý startovací proud, může se záchranná operace podařit. Necháme oba vozy tak půl hodiny propojené, čímž baterii startovaného vozu částečně dobijeme a start se pak může podařit. Jistější je v každém případě mít kabely, které umožní okamžitý start. A bude nastartované auto od teď fungovat normálně? Hned ne, musíte dát alternátoru čas, aby baterii dobil. Proto je po nouzovém startu nejlepší dojet do cíle bez vypínání motoru. Nezapomeňte však, že pokud se dnešní baterie zcela vybije a zůstane tak déle než deset hodin, obvykle se i zničí a auto ani po delší jízdě startovat nezačne. Žádná pomoc pak není pro vůz, u nějž pokles napětí baterie byl dán ne zapomenutým spotřebičem či příliš dlouhou odstávkou, ale nedostatečným výkonem právě opotřebeného alternátoru. Takový obvykle nebude stačit napájet palubní systémy a auto po odpojení kabelů opět zhasne.
1. Alpina Starthilfe Kabel 300 A (známka 4)
2. Compass Startovací kabely 400 A (známka 3)
3. All Cars Booster Cable 600 A (známka 4)
600 A a rekordní vnější průměr vodiče budí dojem kvality, podpořený i druhou nejvyšší cenou v testu. Ve skutečnosti však tímto hliníkovým kabelem nastartujete pouze menší benzinový automobil. Oba kabely jsou spolu navíc spojeny a před použitím je od sebe musíte částečně roztrhnout. To bude ztěžovat případné vrácení prodejci. Také není obvyklé, aby kabely nejvyšší kategorie byly dlouhé jen 2,5 m.
4. All Cars Booster Cable 500 A (známka 4)
5. Fro Autodoplňky Booster Cable 400 A (známka 4)
6. Ford Battery jump leads 350 A (známka 2)
nemáte. Jejich objednací číslo je 5023563.
7. Hico Kable Rozruchowe 400 A (známka 5)
8. Filson Comfort 300 A (známka 3)
9. Sheron Startovací kabely 200 A (známka 4)
10. Sheron Startovací kabely 400 A (známka 3)
Oceňujeme spolehlivost a kvalitní i bezpečné koncovky.
11. Sheron Startovací kabely 600 A (známka 2)
12. Fro Autodoplňky Booster Cable 600 A (známka 4)
13. Svět motorů Vlastní výroba (známka 2)
Název | Proud (A) | Délka (m) | Cena (Kč) | Startovatelnost | Provedení koncovek | Průřez naměřený (mm2) | Materiál vodiče | |||||
Astra 1.6i | Golf 1.9 TDI | Toyota LC 3.0 D-4D | bezpečnost | uchycení | celý kabel | vodič | ||||||
1. | Alpina Starthilfe Kabel | 300 | 3,0 | 295 | 3 | 5 | 5 | 5 | 1 | 59 | 12 | hliník |
2. | Compass Startovací kabely | 400 | 3,0 | 445 | 2 | 5 | 5 | 1 | 2 | 74 | 7 | měď |
3. | All Cars Booster Cable | 600 | 2,5 | 795 | 1 | 5 | 5 | 2 | 2 | 119 | 13 | hliník |
4. | All Cars Booster Cable | 500 | 3,0 | 376 | 3 | 5 | 5 | 1 | 2 | 79 | 7 | hliník |
5. | Fro Autodoplňky Booster Cable | 400 | 3,0 | 275 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 47 | 6 | hliník |
6. | Ford Batery jump leads | 350 | 3,5 | 1298 | 1 | 1 | 3 | 1 | 4 | 79 | 43 | měď |
7. | Hico Kable Rozruchowe | 400 | 3,0 | 158 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 49 | 4 | hliník |
8. | Filson Comfort | 300 | 3,0 | 449 | 3 | 5 | 5 | 1 | 2 | 60 | 11 | hliník |
9. | Sheron Startovací kabely | 200 | 2,5 | 199 | 5 | 5 | 5 | 1 | 2 | 35 | 3,5 | měď |
10. | Sheron Startovací kabely | 400 | 3,0 | 249 | 3 | 5 | 5 | 1 | 2 | 35 | 6 | měď |
11. | Sheron Startovací kabely | 600 | 3,0 | 650 | 1 | 1 | 5 | 1 | 2 | 45 | 22 | měď |
12. | Fro Autodoplňky Booster Cable | 600 | 3,5 | 795 | 3 | 5 | 5 | 3 | 3 | 99 | 28 | hliník |
13. | Svět motorů Vlastní výroba | ? | 3,0 | 693 | 1 | 1 | 3 | 5 | 1 | 75 | 43 | měď |
Známkování jako ve škole |