Stávají se 3 výfuky standardem? Příkladů přibývá!
Jeden až dva výfuky jsou překonány, trh zná stále více modelů se třemi koncovkami. Rozmnožení postihlo evropské i asijské automobilky.
Pomíjí doby obdivu aut s vyvedením dvou koncovek výfukového systému. Párované zakončení bylo prvoplánovým poznávacím znamením rychlosti, dokud nedostaly dvojité zakončení i pomalejší modely. Dvě trubky už nic neznamenají, roli převzaly výfuky tři, které používá stále více výrobců. Může se lichý počet stát standardem?
Toyota GR Corolla
Ostrá Corolla využívá techniku menšího Yarise, vepředu je uložen motor G16E-GTS o objemu 1,6 litru. Spaliny přeplňovaného tříválce jsou odváděny za zadní nárazník přiznanými koncovkami v počtu tří kusů – dvě kulaté verze doplňuje centrální provedení zploštělého tvaru. Nečekaný prvek čelí kritice, estétům se nelíbí a zelení zpochybňují ekologické zaměření, které Toyotu výrazně specifikuje.
Honda Civic Type R
Proti Corolle je Civic Type R výstředním provokatérem, kterému by pouhé dva výfuky nestačily. Tři tvarově shodné koncovky uprostřed odpovídají nevšednímu designu zbytku vozu, přičemž středový výstup slouží jako rezonátor podporující emotivní jízdní zážitek.
Lexus LFA
Asijské rozmnožování výfuků podpořil i nekompromisní Lexus LFA. Desetiválcová formule na značkách vypuzuje zplodiny trojúhelníkovým uspořádáním tří koncovek uprostřed zádě. Sestava zabraňuje nevhodnému proudění vzduchu pod zadním difuzorem extrémního kupé. Kromě aerodynamického prospěchu jsou výfuky zdrojem charakteristického zvuku atmosférického motoru.
Lamborghini Aventador S
Zdá se, že u Lamborghini ocenili pyramidové schéma výfukového potrubí LFA, protože když přišel facelift mocného Aventadoru, konstruktéři upustili od méně atraktivního výfukového vedení a sáhli po trojitém megafonu zprostředkovávající burácení vidlicového dvanáctiválce bez přeplňování. Absence turbodmychadel prospěla minimálně zvukovému projevu vycházejícímu ze středu zadního nárazníku.
Lamborghini Aventador S Roadster |
Ferrari F40
Ikonické Ferrari F40 je nejstarší příklad s třemi koncovkami na seznamu. Italové udávali styl už od roku 1987, řešení je podobné Civicu Type R, zde je velikostně odlišná středová trubka odtah obtokového ventilu dvou turbodmychadel téměř třílitrového osmiválce. V8 reálně dýchá pomocí dvou výfuků.
Ferrari 458 Italia
Moderní pocta F40 se jmenuje 458 Italia. Nástupce z roku 2009 zakončuje svody třemi koncovkami, ačkoliv od motoru původně vede čtyřnásobný výfuk (dvě cesty se pod autem spojují do centrální koncovky). Atmosférický zážehový osmiválec překonává předchůdce o 73 kW (325 kW vs 425 kW).
Ferrari 458 Italia Niki Lauda Edition |
Mercedes-AMG GT R
Středový výfuk AMG GT R doplňují další dva utajované výfuky po stranách difuzoru. Kompletně neodhalená konfigurace likviduje ušní bubínky, hromobití 430 kW (583 koní) je slyšet na míle daleko, i když dva skryté výstupy pod podlahou jsou nasměrovány dolů do země.
McLaren Senna
Výfuky Senny s téměř svislým výstupem jsou uspořádány tak, aby nenarušovaly proudění vzduchu přes obrovské zadní křídlo. Mimoevropské verze mohly být prodávány s dvojitým řešením, ale v rámci hlukových limitů EU musel McLaren doplnit třetí koncovku s extra tlumičem omezující ryzí projev čtyřlitrového osmiválce bi-turbo. Vůči nízkému posedu posádky jsou výfuky zhruba na úrovni hlav cestujících.
Mitsubishi Minica Dangan ZZ
Miniaturní Mitsubishi v šesté generaci bylo od roku 1989 vyráběno také s přeplňovaným motorem. Vrcholná specifikace měla pět ventilů na každý válec, více bylo i výfukových koncovek. Tři vývody působily úsměvně zejména ve srovnání s výkonem cca 64 koní (47 kW).