Staví se všechny zbývající úseky D35 mezi Hořicemi a Svitavami
Tento týden začala stavba úseku dálnice D35, která má sloužit jako obchvat Litomyšle. Ve výstavbě je tak 64 kilometrů tohoto tahu naráz.
Do konce roku 2027 má být otevřena celá dálnice D35 od Hořic po Svitavy. Podle ministra dopravy Martina Kupky jde o největší staveniště ve střední Evropě. Budují se úseky v celkové délce 64 kilometrů.
Zhruba polovina, konkrétně 33 kilometrů, má být zprovozněna ještě v tomto roce. Letos má začít i stavba dalších šestnácti kilometrů mezi Hořicemi a Jičínem.
Ministerstvo dopravy slibuje, že celé spojení Prahy a Olomouce přes D11 a D35 bude hotové do pěti let, a konečně se tak tato trasa stane alternativou k dálnici D1. I každý jednotlivý nový úsek ale znamená pro řidiče zrychlení cest.
Obchvat Litomyšle patří k náročnějším úsekům budované dálnice. Trasa pravidelně narážela na odpor a dohoda se rodila složitě. Jde přitom o část, která bude znamenat nejvýraznější zrychlení. Průjezd Litomyšlí patří mezi špunty stávající trasy. Druhým je průjezd Vysokým Mýtem, jehož dálniční obchvat se otevře ještě letos.
Celkově se v Česku nyní staví 187 kilometrů dálnic. Ještě letos se kromě zmíněných 33 kilometrů D35 má otevřít dalších 15 kilometrů dálnice D6 mezi Prahou a Karlovými Vary. Dálnice D1 má být otevřením obchvatu Přerova konečně dokončena a bude tak poprvé sloužit v celé délce mezi Prahou a polskými hranicemi za Bohumínem. Zprovozní se i dálnice D49 mezi Holešovem a Fryštákem.

Do konce roku 2027 se mají řidiči dočkat prodloužení D3 k rakouským hranicím, Pražského okruhu D0 mezi dálnicemi D1 a D11 a dalších úseků D6, D7. Až v roce 2028 se má dálnice D11 prodloužit až na polské hranice.
Mezi klíčovými stavbami, které jsou zatím vzdálenější, je například středočeská část D3 a severní část Pražského okruhu. Ministerstvo ale slibuje, že by mohly být hotové začátkem příští dekády.