STV: Volkswagen bude na Slovensku vyrábět nový model
Bratislavský závod německé automobilky Volkswagen bude vyrábět nový model malého vozu. Podle šéfa odborů společnosti Zoroslava Smolinského o tom rozhodlo vedení koncernu. Společnost zatím informaci nepotvrdila a oficiální stanovisko by mělo být známo do několika týdnů, uvedla Slovenská televize (STV).
"Právě nám schválili nový produkt," řekl Smolinský. O výrobě nového modelu jednal koncem března v Německu premiér Robert Fico se šéfem koncernu Martinem Winterkornem. Vláda již této investici slíbila podporu.
Bratislavská továrna se doposud zaměřovala na výrobu sportovně-užitkových vozů, k nimž loni přibyla Škoda Octavia. Z jejích linek však sjíždějí zejména vozy Volkswagen Touareg, Audi Q7 a Porsche Cayenne.
Závod od pondělka na dva týdny přerušil výrobu. Důvodem odstávky je nižší zájem o koupi nových dražších aut, které závod produkuje, a jejichž odbyt evropské vládní programy šrotovného nepodporují.
Nové auto z Bratislavy
Podle všech dosavadních indicií by mělo jít o nový mikroautomobil z rodiny New Small Family, který zatím nemá konkrétní jméno. V 90. letech se prodával Volkswagen Lupo, který by se mohl stát dárcem označení, v minulých letech automobilka předvedla hned několik koncepčních studií, které nesly v názvu slovo Up (mj. část slova Lupo).
Na rozdíl od studií Up (viz fotogalerie) bude mít New Small Family dnes obvyklé uspořádání s motorem vpředu a pohonem předních kol. Návrat k uspořádání vše vzadu automobilka zavrhla z nákladových důvodů. Na bázi jednoho konstrukčního základu by mělo vzniknout hned několik odvozených modelů. Velmi podobné budou tří a pětidveřové hatchbacky Volkswagenu a SEATu, značka Škoda zůstane pouze u pětidveřové karoserie. Výroba by v Bratislavě měla začít už na konci roku 2010.
Podle německého Auto Bildu se ve druhé fázi na přelomu let 2012 a 2013 představí odvozené modely VW City Car, elektromobil se značkou Audi, roadster VW/SEAT a mikrovan VW, SEAT a Škoda. Nová rodina by měla současně převzít roli koncernového auta pro celý svět, do penze tak pošle například latinskoamerický VW Gol. Cena vozů vyrobených v rozvíjejících se zemích by mohla začínat na 5000 euro, v Evropě se počítá s první cenou kolem 8500 euro.
Třídveřový model má mít pohotovostní hmotnost asi 800 kg a vnější rozměry 3,5 x 1,65 x 1,5 m, rozvor 2,5 m. Pětidveřová karoserie má o 10 cm delší rozvor i délku a bude asi o 40 kg těžší. MikroMPV pak přidá dalších 10 cm.
Hnací agregát bude tvořit zážehový tříválec 1.0 (44 kW, 110 Nm) s pětistupňovou převodovkou a kombinovanou spotřebou 4,3 l/100 km. Později by měla na trh přijít přeplňovaná verze a motor 1,2 TDI (55 kW, 180 Nm) se spotřebou 3 l/100 km. Ještě později má VW v plánu představení elektromobilů a hybridních verzí.