Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Subaru Amadeus coby koncept SVX shooting brake byl vyřazen na díly

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Nadčasový koncept nestojí za uschování pro další generace. Univerzální prototyp nedosáhl výroby, místo továrního muzea se díly objevují na prodej.

Subaru SVX je jedním z velikánů japonské historické etapy 80. let minulého století, kdy probíhala základní restrukturalizace ekonomiky před hospodářským rozmachem. Elegantní cestovní kupé ztělesňovalo ambice japonských výrobců automobilů na konci éry Šówa. Plodné období poté dalo světu sportovní modely, etalony střední třídy a také malosériové speciality.

Mezi lety 1991 až 1997 bylo vyrobeno přibližně 25 tisíc kusů jedinečných Subaru SVX. Designově výjimečné GT od Giugiara nemá konkurenci, protože tvary Italdesignu následně nikdy nikdo nenapodobil. O kopii se pokusilo přímo Subaru, které vzácné SVX využilo k sestavení ještě raritnějšího konceptu zvaného Amadeus.

Označení latinského původu patřilo exotickému prototypu nataženému do karoserie shooting brake, která převzala poznávací prvky ikonického SVX. Kříženec prostorného rodinného vozu a sportovního GT debutoval v roce 1991 na tokijském autosalonu v popředí stánku strojírenského gigantu Fuji Heavy Industries.

Video se připravuje ...

Exotický koncept přiznával tovární inspiraci zejména dvoudílnými bočními okny s otevřením jen menších částí. Málo známý a dost větší dvojník SVX dostal proti originálu objemný zadní zavazadelník krytý velkými dveřmi oddělenými od protažené střechy spojlerem spojeným se střešními ližinami. Výstavní studie vznikla ve dvoubarevném provedení, světlejší lak procházel od hagusů přes kufr po přední nárazník.

Amadeus převzal také 3,3litrový plochý šestiválec nastavený na lehce vyšší výkon než SVX. Ukázkový shooting brake sdílející mnohé díly se nikdy nedostal do výroby, zůstal známý především v Japonsku. Hovoří se o vývoji pětidveřové varianty skutečného kombi, nicméně nízký zájem o SVX předurčil rychlý zánik plánů na masovou produkci jakéhokoliv příbuzného modelu.

Reprezentace Fuji Heavy Industries dopadla tragicky. Podle fotografií Amadea potkal hanebný konec. V červnu 2020 někdo nafotil futuristický shooting brake podléhající přírodě. Zarůstající vrak bez registračních značek nepřipomíná vzor Subaru z tokijské autoshow před dvaatřiceti lety.

Vybledlý špinavý koncept zůstal na trávě v prefektuře Gunma nedaleko výrobního centra Subaru. Společnost chátrajícímu pokladu tvořila další dvě Subaru, červené SVX nápadně připomíná opět výstavní exemplář z tokijského autosalonu v roce 1989 a světle žlutý kompakt Jusmin měl dle debutu v roce 1993 nahradit Justy.

Místní znalci přiznávají, že na pozemku bylo k vidění více konceptů nebo prototypů, místo továrního muzea končí vozy rozebrané na díly. Součástky jsou dohledatelné v aukcích, například osmipaprsková leštěná kola pro Amadeus někdo nabízel prostřednictvím Yahoo Japan Auctions, stejné místo se stalo v minulosti prostředníkem pro prodej částí červeného SVX.

Připomínky ambiciózního období Subaru končí špatně, přitom Amadeus mohl být ztělesněným ideálem Subaru. Nikdy nebylo pozdě nebo příliš brzy na elegantní, nadčasový originál s velkým kufrem, výkonným motorem a pohonem všech kol.

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - Hammunasakra
8. 1. 2023 11:55
Pěkný
By se mi bylo bývalo tehdy B6 3,3 a celý auto asi docela líbilo :yes: