Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Subaru BRZ Concept STI: Ostrá zadokolka oficiálně

Aleš Jungmann
Diskuze (28)
Na autosalonu v Los Angeles začíná nová etapa: Subaru představuje sportovní model z dílen divize STI s pohonem pouze zadních kol.

Zatímco pohon pouze zadní nápravy je pro japonskou automobilku něčím netradičním, o pohon konceptu se stará klasika: dvoulitrový benzinový agregát typu boxer, který byl pro BRZ speciálně vyvinut. Jak název napovídá, jedná se zde o předobraz vrcholné varianty STI, upravené divizí Subaru Technica International.

Pojďme si sportovní vůz, nalakovaný modrým lakem WR Blue Pearl II, který je novou verzí tradiční modré barvy používané na vozech této značky, představit podrobněji.

Motor a systém vstřikování D-4S

Čtvercový agregát (86x86 mm) o objemu 1998 cm3 se může pochlubit systémem se dvěma vstřikovači paliva na válec D-4S (Direct-injection 4-stroke petrol Superior-version) od Toyoty. Poprvé jsme jej mohli zaregistrovat ve vozech Lexus, kde byl součástí šestiválce v GS 450h. Instalací jednoho vstřikovače ve spalovací komoře a druhého v sacím kanále se spojují přednosti přímého vstřikování a vstřikování do sání. Systém Toyoty pracuje v různých režimech:

Režim „Nízké zatížení“

Při běhu naprázdno využívá motor pouze přímé vstřikování. Jestliže motor pracuje pří nízkém až středním zatížení v nízkých otáčkách, používají se během sacího zdvihu oba systémy vstřikování. Tím se vytváří homogenní směs vzduchu a paliva s poměrem 12-15:1, což stabilizuje spalování, snižuje spotřebu a snižuje emise.

Režim „Vysoké zatížení“

Když motor běží pod velkým zatížením, používá se pouze systém přímého vstřikování. Tím se dosáhne chladícího efektu při sání, neboť palivo je vstříknuto přímo do spalovacího prostoru, a tím se zlepšuje účinnost každého plnění. Při sacím zdvihu se opět dosáhne směsi vzduchu a paliva s poměrem 12-15:1.

Motor tak dosahuje optimální účinnosti (zamezuje tendencím k předčasnému zážehu, umožňuje vyšší kompresní poměr motoru 12,5:1) a točivý moment je vyšší v celém rozsahu otáček. Současně dochází ke snížení spotřeby paliva a emisí. Vstřikování do válce probíhá při maximálním tlaku 130 bar.

Výkon motoru však stále zveřejněn nebyl, zůstává tak alespoň malý prostor pro spekulace. Podle nepotvrzených informací a specifikací kolujících po internetu by měl výkon vrcholit hodnotou 147 kW (200 k) při 7.000 min-1, točivý moment pak 205 Nm při 6.600 min-1. Nejvýše točí čtyřválec slušných 7.400 min-1. Hovoří se také o silnější variantě (zřejmě přeplňované) s výkonem až 201 kW (270 k). K ní však žádné bližší informace nemáme.

Nízké těžiště na druhou

Střecha konceptu je vyrobena z karbonových vláken, což spolu s motorem typu boxer pomáhá udržet velmi nízké těžiště vozu. Inženýři však šli v honbě za co nejlepšími jízdními vlastnostmi ještě o velký kus dál – motor byl umístěn o celých 120 mm níže než v jakémkoliv jiném dnešním Subaru. Díky tomu se vůz může pochlubit těžištěm ve výšce pouhých 460 milimetrů: pro srovnání, u Nissanu GT-R je to prý 495 mm, u Lexusu LFA 445 mm a třeba u Porsche Cayman 482 mm.

Hmotnost vozu je rozložena v poměru 53:47 ve prospěch přední nápravy, oproti jiným modelům Subaru je motor s převodovkou (šestistupňová manuální či automatická) posunut o 240 milimetrů směrem ke středu vozu. To má ve spojení s velmi nízkým těžištěm a vysokou tuhostí karoserie zaručit skvělé jízdní vlastnosti.

Podvozek

Koncept stojí na lehkých osmnáctipalcových kolech převzatých z modelu STI, obutých do pneumatik 215/45 vpředu a 225/45 vzadu. Brzdovou soustavu dodalo tradičně Brembo. Přední, sportovně odladěné zavěšení je typu McPherson s co nejvíce redukovanou výškou vzpěry s tlumičem a pružinou. Díky tomu je přední část BRZ velice nízká. Zadní nezávislé zavěšení je rovnoběžníkové, díky čemuž je zaručen výborný kontakt hnané nápravy s vozovkou.

Karoserie pro 2+2 pasažéry

Dvoudveřový automobil s uspořádáním sedadel 2+2 je 4.230 milimetrů dlouhý, 1.800 mm široký a pouze 1.280 mm vysoký. Rozvor má hodnotu 2.570 mm. Zadní místa by měla být použitelná i pro dospělé osoby a to díky vzdálenosti 700 mm mezi předním a zadním sedadlem. Svou roli také hraje design předních opěradel, která jsou v zadní části vykrojena a dopřávají kolenům zadních pasažérů více místa. Délka kabiny je (od palubní desky po zadní opěradlo) 1.615 milimetrů.

Zadní nedělené sedadlo lze sklopit, čímž se vytvoří dostatek prostoru pro dva golfové bagy nebo čtyři kola (od auta) s nářadím. Vhodnost pro víkendové okruhové ježdění tak je konstruktéry potvrzena i po stránce ryze praktické. Zajímavostí je také bezrámové vnitřní zpětné zrcátko či volant o velmi malém průměru.

Součinitel aerodynamického odporu má (například díky zakrytovanému podvozku) být 0,27, což je velmi dobrá hodnota. O dostatek přítlaku se stará nejen křídlo na zádi, ale také funkční difuzor se čtyřmi integrovanými koncovkami výfuku z nerezové oceli. Otvory na boku zadního nárazníku přispívají k lepší aerodynamice podobně jako přední spojler.

Aleš Jungmann
Diskuze (28)
18. 11. 2011 09:40
Re: Zatímco evropani cpou turba...
Tak to určitě a neomezoval bych to jen na zadokolky, ale obecně na sportovní coupé, kde Toyota po ukončení výroby Celicy neměla žádného zástupce. Když tedy pominu LF-A, kterého vnímám skoro jako samostatný model, velmi vzdálený od produkce značky.
17. 11. 2011 22:47
Re: Zatímco evropani cpou turba...
V tom případě nevidím nic nového a revolučního, resp. návrat zpět "ke kořenům" u BRZ (potažmo FT-86) proti již zmíněným.
17. 11. 2011 21:50
Re: Zatímco evropani cpou turba...
Neříkám, že v nabídce není místo. Ale konečně a někdo vypadá, jak kdyby tady nikdo nic podobného v poslední době nepředvedl. Píšeš o starám receptu. Jako "starý recept" bývá myšleno dobrý motor, zadní náhon a minimum elektroniky. Proto zmiňuji S2000, Z, MX-5 a Z3, které jsou všechna stavěna podle tohoto receptu. Děláš, jak kdyby BRZ bylo jediné tohoto zaměření v nabídce.
17. 11. 2011 20:02
Re: Zatímco evropani cpou turba...
konečně... někdo.... S2000, MX-5, Z, Z3. To ti zatím bylo málo ?
17. 11. 2011 18:09
Re: vrcholna verze
No mozna ano, ale namlsaji novinare presne na to co je potom vrcholnou veri, kdy obycejne verze najednou vypadaji daleko obycejnejsi, jine automobilky jsou potichu po dlouhou dobu a pak vyrokuji a ozivi zajem.