Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru Impreza 2.0i e-Boxer (110 kW) – Skvělé auto pořád dojíždí na pohon

David Bureš
Diskuze (38)

Subaru postupně ladí své modely, a to včetně na českém trhu trochu přehlížené Imprezy. Přitom je to výtečné auto, jen s trochu protichůdnými vlastnostmi.

Design, interiér


Subaru Impreza v aktuální páté generaci je tu s námi už od roku 2016, jak to ale bývá u plejád zvykem, na evropské trhy dorazila až s ročním zpožděním. Od té doby ji však značka postupně cizeluje. Po výraznějším faceliftu v roce 2020, který znamenal příchod verze e-Boxer s hybridním pohonem, jsou tu další mírné inovace pro modelový rok 2021.

Tentokrát jsou opravdu decentní, dokazuje to však, že Subaru své automobily ladí i v průběhu životního cyklu, aby lépe odpovídaly přáním zákazníků.

Devadesátkový styl. To ale nevadí

Design se tentokrát neměnil, nadále tak Impreza zůstává tím jednoduše navrženým automobilem, který svým stylem může poněkud evokovat devadesátá léta. Na druhou stranu ostré rysy nebudou stárnout, navíc jako celek musím uznat, že to Impreze vlastně sluší a že vypadá originálně. Ten modrý lak testovaného exempláře, nazvaný Horizon Blue Pearl, je pak novinkou v nabídce právě od letošního modelového roku. Podobně jako jiné metalické a perleťové laky jej pořídíte za příplatek 12.000 korun.

Ani v interiéru tentokrát k zásadním změnám nedošlo, kromě nové možnosti světlého koženého čalounění, které však v testovaném exempláři nenajdete. Subaru však zapracovalo na vnímané kvalitě - obšívání a povrch krytu multifunkčního displeje se pozměnilo, stejně jako povrch panelu ovládání klimatizace. Nutno podotknout, že v tomto směru nemám k Impreze žádných výhrad. Použité materiály i jejich zpracování zaslouží pochvalu.

Subaru Impreza 2.0i e-Boxer (110 kW) Subaru Impreza 2.0i e-Boxer (110 kW)

Jako celek pak palubní deska v dnešní době možná působí trochu zastarale, jenže rychle zjistíte, že se s ní skvěle žije. Analogové budíky s obrazovkou palubního počítače mezi nimi s jednoduchou grafikou jsou přehledné a dobře čitelné. Intuitivní je také ovládání multimediálního systému. Ten má hezkou grafiku a nadále jej doplňují klasická tlačítka pro vyvolání základních funkcí - domovské stránky, rádia nebo navigace. Stejně tak tu pořád jsou klasické otočné ovladače ventilace. Řeknete si, že by to takto mělo být všude, dnešní moderní vozy ale bohužel stále častěji dokazují, že přehledné ovládání už není samozřejmostí.

Snad jedině volant mi přijde trochu přetlačítkovaný. Objevuje se na něm totiž i přepínání charakteristicky motoru nebo vyvolání obrazu přední kamery, která je jednou z novinek modelového roku. Díky ní lze tak přehledněji zjistit, jak jste při parkování daleko od překážky vpředu. Má navíc pěkný obraz, stejně jako zadní parkovací kamera, a tak s manévrováním opravdu pomůže.

Po týdnu soužití jsem si ale na větší počet tlačítek celkem zvykl, stejně jako na dvojici digitálních obrazovek na středovém panelu. Zprvu mi horní, menší displej přišel nadbytečný. Jenže on vedle informací o fungování hybridního systému nebo jízdních datech ukazuje i základní navigační informace. A tak rychle zjistíte, že vám periferně stačí sledovat šipky na něm a až v případě potřeby mrknete na mapu ve spodní obrazovce. Ta je zase díky svému umístění pěkně po ruce.

Z hlediska řidiče pak Impreza nemá chybu. Pozice za volantem je příkladná, veškeré ovladače jsou pěkně po ruce a z auta je skvěle vidět díky bohatému prosklení a tenkým A-sloupkům. Sedačky pak sice nemají žádné zázračné boční vedení, ve výsledku ale slušně podrží tělo, a tak je jako celek hodnotím kladně.

Plusem Imprezy je také vnitřní prostor. Na zadních sedadlech mám s výškou 185 centimetrů více než dostatečnou rezervu před koleny i nad hlavou. Lavice je navíc ukotvena pěkně vysoko, a tak slušně podepírá stehna posádky. Snad jen ta viditelná stropní vzpěra ve mně trochu vyvolávala pocit stísněnosti.

To zavazadelník s udávaným objemem 340 litrů už takový zázrak není. Zmenšily ho totiž baterie hybridního ústrojí testovaného exempláře, umístěné nad zadní nápravou, konvenční verze nabízí 385 litrů. Pod podlahu tak v e-Boxeru dáte už jen drobnosti, což je největší rozdíl mezi oběma verzemi. Výhodou jsou však pravidelné tvary, které využitelnost kufru navyšují.

Motor, jízdní vlastnosti


Specifický hybrid

I v modelovém roce 2021 Impreza nabízí možnost mezi dvěma pohonnými ústrojími. Základem je atmosférická šestnáctistovka s výkonem 84 kW, nad níž stojí hybridní 2.0i e-Boxer s udávaným výkonem 110 kW a točivým momentem 194 N.m. Oběma samozřejmě pod kapotou pracuje motor s protiběžnými písty, samozřejmostí je i pohon všech kol a dnes také variátorová převodovka Lineartronic.

Právě kombinace hybridu a čtyřkolky znamená, že pořizovací cena není zrovna nízká, testovaný motor startuje na částce 800.000 korun, což na rodinný kompakt není zrovna málo. Není tak divu, že se u nás prodejně výrazně více daří crossoveru Subaru XV, který s tím samým ústrojím je v základu jen o 30.000 korun dražší.

Subaru Impreza – srovnání s dalšími kompakty
Model Subaru Impreza Mazda 3 Mercedes-Benz A Škoda Octavia
Motor 2.0i e-Boxer 2.0 e-Skyactiv-X A 200 4Matic 2.0 TSI 4x4
Pohon hybrid, 4x4 mildhybrid, 4x4 4x4 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1995 1998 1332 1984
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 110/5600-6000 137/6000 120/- 140/-
Točivý moment [N.m/min]  194/4000 240/4000 250/- 320/1500-4100
Převodovka CVT 6A 8DS 7DS
Max. rychlost [km/h] 197 210 221 239
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10 8,8 8,5 6,8
Komb. spotřeba dle WLTP [l/100 km] 7,7 6,5 5,8 7,1
Základní cena [Kč] 800.000 749.900 847.000 746.900

Subaru přitom od uvedení e-Boxeru zdůrazňuje, že jde o specifický hybrid. A nejde přitom jen o motor typu boxer pod kapotou. Podélně uložený synchronní elektromotor s permanentním magnetem má výkon 12,3 kW a točivý moment 66 N.m, zatímco lithium-iontová baterie s napětím 118,4 V jmenovitou kapacitu 4,8 Ah. Proti jiným full-hybridům je tak elektromotor menší a slabší, baterie menší a lehčí, což mělo zajistit co nejnižší nárůst hmotnosti. Konkrétně hybrid přidává zhruba 110 kg hmotnosti.

V praxi se to podepisuje na tom, že Subaru nejezdí na elektřinu tak často jako třeba hybridní Toyoty. Typicky se elektrický pohon spouští jen při nízké zátěži nebo při nízké rychlosti. Třeba při sundání nohy z plynu chvilku trvá, než se spalovací motor vypne. Na druhou stranu Impreza v elektrickém módu jezdí častěji než takový Forester e-Boxer, protože zkrátka s menší karoserií kompaktního hatchbacku má e-Boxer méně práce než s rodinným SUV.

V Impreze je tak hybridní ústrojí výhodnější. S trochou citu se už dá dosáhnout slušné spotřeby, pravidelně jsem jezdíval se sedmilitrovým průměrem. Tedy v případě lehčí nohy na plynu, sportovnější jízda rychle spotřebu zvýší, klidně nad 11litrovou hranici. Na dálnici si pak Impreza řekla o devět litrů na 100 km. Testovaný exemplář tak po 5.000 km hlásil celkový průměr přes devět litrů.

Subaru přitom ústrojí postupně cizeluje, a tak se tu v rámci modelového roku 2021 objevil tzv. e-Active Shift Control, který díky vyšším otáčkám udržuje vyšší výkon při výjezdu ze zatáček, což má napomáhat akceleraci při výjezdu z oblouku.

Subaru Impreza 2.0i e-Boxer (110 kW) Subaru Impreza 2.0i e-Boxer (110 kW)

Pravdou je, že dynamika Imprezy e-Boxer už není špatná. Na druhou stranu charakter tupí kombinace s variátorovou převodovkou. Při prudké akceleraci se jejím vlivem motor nežene do otáček tak, jak byste očekávali, akceleraci navíc doprovází soustavné hučení. Pocitově se vám tak dynamika nijak zázračná nezdá. Přepnutí jízdních módů přitom moc nepomůže, ten sportovní vlastně jen udržuje vyšší otáčky, neklesají pod 2000 otáček, a tak spíše jen více uslyšíte motor. Výhodou jsou ale ostřejší reakce na pokyn.

Celkově pak musím říct, že by Subaru ještě mělo zapracovat na sladění motorů. Přece jen při vypínání nebo spouštění spalovacího motoru občas zaznamenáte jemné vibrace, které se u Toyoty už dávno neprojevují.

Podvozek génia

Hlavně by si ale Impreza zasloužila pořádně silný motor. Jakmile s ní totiž jednou vjedete na klikatou silničku, okamžitě si uvědomíte, jak geniálně je její podvozek naladěn. Řešení se vzpěrami McPherson vpředu a lichoběžníkovým zavěšením vzadu se přitom obejde bez adaptivních tlumičů, i tak si však dokáže poradit s různými nástrahami silnic.

Mnohdy se tak přistihnete při tom, že na rozbitém povrchu ani nezpomalujete. Impreza totiž v takovém tempu zvládá tlumení ještě lépe, cítíte jen, jak podvozek pod vámi pracuje a samotná karoserie se na nerovnostech vůbec nenaklání. Od 17palcových kol se neozývají žádné hlučné rány, ale jen jemný dusot, a to i na těch větších výtlucích.

Při běžné jízdě je podvozek naprosto komfortní, při ostřejším tempu i díky pohonu všech kol dodá neskutečnou jistotu. Pravda, díky dlouhé přídi Impreza nepůsobí třeba tak agilně jako jiné kompakty, jakmile si ale přidřepne na přední kolo, stopu drží neuvěřitelným způsobem. Plusem je i komunikativní řízení a citlivě fungující elektronika.

V tomto směru je největší zajímavostí fakt, že jízdní vlastnosti chválíme už od příchodu aktuální Imprezy na trh. Subaru přesto však podvozek dále ladí, a tak se pro modelový rok 2021 dočkal opět optimalizovaných pružin (se změnou tvaru vinutí) i tlumičů pro ještě lepší tlumení kmitů při přejezdu nerovností. Tomu se říká detailní péče.

Z jízdního hlediska bych tak jen ocenil o něco lepší odhlučnění na dálnici. Právě na ní se projevuje i koncepce variátorové převodovky - i v mírném kopci se motor při rychlosti 140 km/h klidně vytočí na 3600 otáček, v nichž už je jinak slušně odhlučněný agregát poměrně slyšet.

Závěr


Závěr

Nebudeme si nalhávat, Subaru Impreza vždy bylo automobilem pro specifickou klientelu, čemuž aktuálně v Česku odpovídají i nižší prodeje - letos u nás zatím byly registrovány jen čtyři kousky. V nové generaci Imprezu bohužel na evropských trzích sráží protichůdné vlastnosti. Na jednu stranu tu máte geniálně naladěný podvozek, který je dost možná vůbec to nejlepší v nižší střední třídě, na druhé straně je tu nijak zvlášť potentní hybridní ústrojí, kvůli němuž si jízdní schopnosti Imprezy neužijete tak, jak byste mohli třeba s manuální převodovkou a silnějším agregátem. A to bohužel sráží celkový dojem z vozu prezentovaného výrobcem jako dnes nejřidičtější a nejlépe ovladatelný.

Hybrid sice neposkytuje nijak zázračnou dynamiku, je ale pořád vyšší než v SUV Forester, navíc i ta spotřeba se dá s trochou snahy srazit na přijatelnou mez. Byť devítilitrová dlouhodobá spotřeba testovaného kusu nijak zázračná není.

Celkově pak stojí za to interiér. Je prostorný a hezky zpracovaný. A přestože na pohled není žádný výkřik techniky, bude se vám s ním skvěle žít díky přehlednému a intuitivnímu ovládání. Vyšší pořizovací cena pak plně odpovídá v segmentu dnes nepříliš obvyklé kombinaci hybridního pohonu a čtyřkolky. K Impreze si lze určitě najít cestu, musíte mít však specifické požadavky.

Nejlevnější verze modelu 620.000 Kč (1.6i/84 kW Lineartronic AWD Trend ES)
Základ s testovaným motorem 800.000 Kč (2.0i e-Boxer/110 kW Lineartronic AWD Active ES)
Testovaný vůz bez příplatků 900.000 Kč (2.0i e-Boxer/110 kW Lineartronic AWD Executive+ ES)
Testovaný vůz s výbavou 912.000 Kč (2.0i e-Boxer/110 kW Lineartronic AWD Executive+ ES)

Plusy

  • Geniálně naladěný podvozek
  • Přehledné ovládání
  • Prostorná kabina
  • Skvělý výhled z vozu

Minusy

  • Podvozek by zasloužil silnější motor
  • Mezery ve sladění hybridního ústrojí
  • Nijak zázračná spotřeba
  • Vyšší pořizovací cena
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (38)

Doporučujeme

Subaru Impreza 2.0 e-Boxer Lineartronic AWD (110 kW)
Cena základní sestavy 900 000 Kč
Výbava základní sestavy Aktivní natáčecí Bi-LED světlomety s automatickým přepínáním tlumených a dálkových světel, přední mlhovky, elektricky ovládaná a sklopná vnější zpětná zrcátka s vyhříváním, dešťový a světelný senzor, 17" litá kola, elektricky ovládané střešní okno, kožené čalounění, kožený multifunkční volant, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, vyhřívání předních sedadel, elektricky ovládaná okna, bezklíčové odemykání, dvouzónová automatická klimatizace, infotainment s 8" obrazovkou včetně navigace, s funkcí Apple CarPlay a Android Auto, adaptivní tempomat, sedm airbagů, sledování mrtvého úhlu, parkovací kamera vpředu i vzadu, sada na opravu pneumatik. Kč
Cena testované sestavy 912 000 Kč
Výbava testované sestavy Lak Horizon Blue Pearl (+12.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 194 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7.7
Emise CO2: 174
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 340 / 1173
Objem nádrže (l): 48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1514 / 461
Rozměr pneu: 215/50 R17
Subaru Impreza 2.0 e-Boxer Lineartronic AWD (110 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4475
b) šířka (mm): 1775
c) výška (mm): 1515
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 925
k) šířka vpředu (mm): 1535
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 505
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - skejpa
10. 5. 2021 00:22
ikdyby cokoliv tak CVT = nebrat
Dokud do toho dávaj variátor, tak je to mrtvé auto. Nejede, hučí, žere.
Mazda má atmosféry, klasickej automat a jede, nehučí a nežere. A ještě bude benzín od Mazdy určitě výrazně spolehlivější než boxer od Subaru. Podvozkově podobné. Když chce někdo benzínového japonce, nechápu, proč by někdo měl volit Subaru. A vůbec - nechápu, že u nás Subaru vůbec něco prodá. Dobře, tak mají BRZ a Imprezu WRX STI a Forestera v manuálu...
Avatar - Beefcake
8. 5. 2021 19:18
Re: Sorry jako,
Hejtovacka pokracuje. Este nazabudni aj na Outback vlakno.
6. 5. 2021 22:47
Re: Re: Skvelé auto ale pre koho ?
Že by z ceniku a konfigurátoru? A to jak v CZ, tak SK ...
6. 5. 2021 22:12
komplikovane
z te tabulky jasna volba Oktavka nebo Mazda. Konecne chapu, ze se venku prodava Oktavka tak dobre i kdyz je tak draha...
6. 5. 2021 13:06
Re: Re: Subík
Aha ja som žil v terminológii, že mechanická 4x4 je pôvodné rieenie subaru so stredovým diferenciálom (alebo ako to malo audi s Torsenom)