Alko kalkulačka Naplavka 2019
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Subaru Levorg 1.6GT-S Lineartronic – Má vůbec chybu?

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 13. 11. 2017
40
159
Zobrazit náhledy (40)
Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg Subaru Levorg
Že kombík nemůže být zábavný? Subaru přiváží Levorg v omlazeném balení, s totožnou technikou, ale mnoha decentními inovacemi. Jak mu tato procedura prospěla?


Úvod


LEgacy, ReVOlution, TouRinG. Kombinace těchto tří slov je předzvěstí kombíku, jehož hlavní předností rozhodně není jen velký zavazadelník. Ostatně to prozrazuje už samotný pohled na vůz. Zajímavé je, že když Subaru automobil v roce 2013 prvně odhalilo na autosalonu v Los Angeles, ještě vůbec netušilo, že jej někdy nabídne evropským zákazníkům.

Ale stalo se, zájem starého kontinentu o tohle stylové a zároveň praktické auto byl totiž překvapivě vysoký, takže si jej japonská značka rozhodla „neškudlit“ jen pro domácí trh. Odkaz na model Legacy v názvu má svůj důvod, jelikož ve srovnání se čtvrtou generací je rozvor Levorgu o dvacet milimetrů kratší, ale celková délka o deset mm delší.

Příznačnější je však srovnání s WRX STi, u kterého si vzájemně tykají nejen designové prvky přídě, ale hlavně samotný podvozek. Rozvor (2650 mm), rozchod kol vpředu (1530 mm) a vzadu (1540 mm) jsou totiž totožné a netřeba příliš fantazie, abychom Levorg považovali za kombi provedení ostrého modelu Subaru.


Japonská značka se vyznačuje tím, že se modelové péči věnuje podstatně intenzivněji než mainstreamová konkurence, tudíž s omlazeným provedením Levorgu přijíždí po opravdu krátké době. Nepřiváží žádné revoluční změny a nakonec se ukazuje, že je to dobře. Kombi nižší střední třídy totiž zůstal tolik opěvovaný podvozek, na nějž navazují drobné, avšak efektivní a bezpečnostní drobnosti.

Kombi se šmrncem WRX

Nejednou už Levorg dostal přívlastek WRX v kombíku a ona je to vlastně z velké části pravda. Kromě totožné platformy jde o design, zejména příď. Podívejte se na robustní otvor pro přívod vzduchu na kapotě a zkuste najít rozdíl ve srovnání s STi. Nenajdete, jelikož ostrý model je dárcem tohoto pro Subaru typického prvku.

Levorg tak trochu klame tělem, jelikož z jeho ostrých křivek doslova stříká dychtivost po výkonu. Kromě naštvaně se tvářící přídě jde třeba o svažující se linie střechy se spoilerem či dvě koncovky výfuku. Ani v nabídce obutí Subaru netroškaří, základní výbavový stupeň je posazen na sedmnáctipalcových kolech, pro vyšší výbavy Comfort a námi testovaný Sport už jsou vyhrazeny osmnáctky s pneumatikami 225/45.

Při délce 4690 milimetrů, šířce 1780 mm a výšce 1490 mm disponuje Levorg zavazadelníkem o velikosti 522 litrů, případně 1446 l při sklopení zadních opěradel v poměru 40/20/40. Sklopením vzniká takřka precizně rovná ložná plocha, a pokud vedle nové televize potřebujete naložit ještě drobný nákup, poslouží vám schránka pod podlahou zavazadelníku.

Modré prošívání je ozdobou napříč celým interiérem a v nejvyšší výbavě Sport dostanete sedačky potažené kůží. Ty pro cestující vpředu mají výraznější boční vedení, ale i když jsou spíše tužší, sedí se v nich opravdu pohodlně. S ideální řidičskou pozicí vpředu jsem měl se svými 176 centimetry dostatečnou rezervu v oblasti kolen a hlavy, přičemž během týdenního soužití se vzadu pohodlně zabydlel i cestující s výškou 190 cm. Svažující se střecha působí zvenku elegantně, ale komfort pro posádku tím naštěstí nijak neutrpěl. Drobným minusem tak zůstává jen relativně skromný nástupní prostor.

Po usednutí do pracoviště řidiče mě trochu zaskočil počet tlačítek na volantu, která zprvu navozují trochu přeplácaný dojem. Byla to však otázka několika úvodních kilometrů, než jsem se s ovládáním plně sžil a začal jej používat zcela intuitivně. Vedle audia zde řidič obslouží bezdrátově připojený telefon, na druhé straně pak tempomat a volbu jízdního režimu.

Vedle sedmipalcového displeje infotainmentu, jenž v nejvyšší výbavě Sport poskytne i navigaci, vidí řidič důležitá data i v kapličce na středu palubní desky. Kromě jízdních informací je tu ukázána třeba i teplota, která se v Subaru i nadále nastavuje prostřednictvím klasických ovladačů umístěných hned pod displejem.

Tlačítka doprovázející obrazovku jsou z plochy sice vykrojena, ale stále jsou jen dotyková. Zatímco u klasických tlačítek můžete to potřebné nahmatat odpočítáváním ze shora a následně jej stisknout, tady nic podobného nelze. Když byste totiž hledali stejným způsobem jako u klasiky, pomačkáte i vše kolem. Tak jako tak nezbývá než alespoň na chvíli upřít zrak směrem k infotainmentu.

Víc očí víc vidí

Námi testovaný exemplář kolem dokola doprovází polepy „all-around safety“ a netrvá dlouho, abychom se přesvědčili o pravdivosti tvrzení. Součástí omlazeného balení je totiž systém EyeSight 3.0, jenž slouží jako druhé oči řidiče. A byť funguje na prostých datech získaných z kamer, jeho funkce ocení i řidiči, kteří běžně všechny ty asistenty okamžitě vypínají.

Jednou z mnoha funkcí bezpečnostního prvku je promítání obrazu ze zadní kamery přímo do vnitřního zpětného zrcátka. Při prvním seznámení se s autem jsme informováni, že je to pro případ, kdy se nám vzadu usadí tři urostlí cestující, a výhled zadním oknem není ideální. Promítání aktivujete vyklopením zrcátka a původní pohled navrátíte zaklapnutím zpět. Šikovný detail, ale dlužno dodat, že výhled z Levorgu je díky širokému prosklení skvělý i bez kamer, které tak zastávají hlavně funkci pomocníka.

subaru testy nizsistredni subaru testy nizsistredni

Další užitečnou nevšedností je systém Assist Monitor, tedy diody v červené, žluté a zelené barvě, které řidiče varují před hrozícím nebezpečím. Červená výstraha přichází v momentě, kdy ochranný systém detekoval blížící se překážku a hrozící kolizi, žlutou aktivuje zásah automobilu do řízení či moment, kdy začnete opouštět jízdní pruh. Se zelenou se setkáte s aktivovaným adaptivním tempomatem, který zahlédl pomalejší auto před vámi. Prvek nepůsobí nikterak rušivě, naopak je podstatně decentnější než v jiných vozech, přesto dokáže řidiče varovat důsledně.

Systém EyeSight má jedinou nevýhodu – spolehnutí se jen na kamery znamená, že ve zhoršených podmínkách nemusí všichni asistenti fungovat stoprocentně. Problémem může být zapadající slunce, ale třeba i hustý déšť nebo mlha. A jak se dozvídám z příhody při přebírání vozu, problémem je samozřejmě i rakouská známka nalepená v horní části předního skla uprostřed, tedy přesně před snímajícími kamerkami. Nutno říct, že i přes proměnlivé podmínky jsem se v průběhu testovacího týdne nesetkal s momentem, kdy by auto při varování nějak zaváhalo.

Motor, jízdní vlastnosti


Ber, jak je

Proč jsem o pár řádek dříve psal, že tohle auto klame tělem? Podíváte-li se na něj zvenčí, už chcete být uvnitř a vychutnat si tu skvělou sportovní jízdu. Vždyť je to Subaru, vypadá jako STi, tváří se naštvaně a na osmnáctkách prostě vyzývá k divokému tanci na tuzemských okreskách. Koneckonců auto můžete mít s dvoulitrem a tři sta koňmi pod kapotou… Všechno to má ale háček.

Takhle silné provedení je totiž vyhrazeno jen pro domácí trh v Japonsku. My se musíme spokojit s nabídkou omezenou na jeden motor, jednu převodovku a jeden pohon všech kol. Konkrétně jde o zážehovou šestnáctistovku s výkonem 125 kW při 4800 až 5600 otáčkách a točivým momentem 250 Nm v širokém pásmu od 1800 do 4800 otáček. Jednotka, jež kombinuje přeplňování a přímé vstřikování se systémem stop-start a byla vytvořena na míru právě Levorgu, kooperuje se samočinnou převodovkou CVT a čtyřkolkou se systémem variabilního rozdělení točivého momentu.


Ruku na srdce, papírové předpoklady příliš neoslní. Jenže už první jízda napoví, že auto se nemá za co stydět. Motor v kabině sice nedělá nepříjemný rachot, ale zejména při sešlápnutí plynového pedálu k podlaze se o sobě nebojí dát vědět. Že by to pro běžného zákazníka majícího zájem o kombi této kategorie mohlo být spíše na obtíž? To asi ano, ale Subaru se nemusí ohlížet za zájmem mas. Staví auta pro specifickou klientelu sázející na radost z jízdy, což si uvědomují i zákazníci a Japonci na oplátku ukazují, že to jde i s rodinným kombíkem.

Měl jsem štěstí, že mě v průběhu testovacího týdne čekala jedna pracovní cesta na Moravu. Na dva dny jsem tedy vypustil okoukanou hradeckou dálnici a po silnicích spojující malé a ještě menší obce vyrazil vstříc krásám jihovýchodu Česka. A právě v takovém prostředí zjistíte, jak skvělým autem umí Levorg být i s tímto motorem.

Proplétání rychlými utaženými zatáčkami nedoprovází žádné náklony karoserie. Řízení je tužší, avšak přesné a při volbě dané stopy auto jede takřka jako po kolejích. Ale nemyslete si, že vůz není zábavný. Stabilizace je sice všudypřítomná (nevypnete ji, maximálně omezíte), ale ve srovnání s konkurencí pustí řidiče do větších hrátek. Pohonu všech kol vypomáhá vzhledem k převodovce mezinápravová spojka, při průjezdu zatáčkami zase pocítíte funkci přibrzďování kol.

Pohodlně, ale ne za málo

Samostatnou kapitolou je pak podvozek, na nějž pěli ódy zákazníci i kolegové již při uvedení Levorgu. Osobní zkušenost mám sice až s omlazenou variantou, ale v tomto ohledu se ladiči do výrazných změn nepouštěli. A to je jedině dobře! Cestování v tomhle autě je prostě pohádka, ať už jedete piánko na spotřebu, nebo se za volantem rozhodnete trochu rozvášnit. O záplatách na vozovce ani nevíte, výmoly, které by jinde způsobovaly nepříjemné rázy, jsou tady zdárně utlumeny a jízda tak připomíná ničím nerušenou plavbu. A to ještě jednou připomeňme, že auto je posazeno na osmnáctipalcových kolech, přičemž minimem jsou sedmnáctky. Subaru si tenhle krok mohlo dovolit, jelikož podvozek dělá pro komfort lidí uvnitř maximum.

S motorem zdatně spolupracuje i samočinné ústrojí CVT, které však japonští tvůrci naučili některým vlastnostem běžného automatu. Při klidnější jízdě si bezestupňová převodovka žije svým životem, řidiče nikterak neruší a zdatně odvádí svou práci. Avšak aby se Levorg uměl náležitě chovat i při sešlápnutí plynového pedálu k podlaze s aktivovaným sportovním režimem, Subaru přednastavilo šest virtuálních stupňů, které nechávají vzpomenout na chování vozů s klasickým automatem. Jak jsem již uvedl, auto u nás seženete striktně v jediné technické konfiguraci, takže zájemci o manuální převodovku mají smůlu. Ale nezoufejte, k dostání není ani doma v Japonsku.

Vraťme se obloukem k bezpečnostním systémům Levorgu. Ty se totiž vedle tradičních asistentů mohou hodit i při a před jízdou. Představte si situaci, kdy jste zaparkovali přídí ke zdi domu a ze zahrady chcete vycouvat ven. Nedopatřením však posunete volič převodovky až do „déčka“. Zatímco jinde by se vůz prostě rozjel a nechal vás v tom vykoupat, Subaru ne. Levorg totiž pozná, že je něco špatně, stáhne výkon motoru a dává vám hodně času na rozmyšlenou, jestli do překážky opravdu chcete pokračovat.

subaru testy nizsistredni subaru testy nizsistredni

Nadstandardními schopnostmi disponuje i adaptivní tempomat. Pokud jej totiž používáte a aktivací blinkru dáte najevo, že vůz před vámi chcete předjíždět, Levorg automaticky zrychlí, aniž byste museli reagovat sešlápnutím pedálu. A když konečně dorazíte do města a tempomat vypustíte z hlavy, pomůže vám v kolonách další inovace – asistent informující o tom, že vozidlo před vámi se právě rozjelo. Všechno to jsou decentní a velice jednoduché funkce, ale Subaru se díky nim podařilo utvořit celek, jenž neobtěžuje a může posloužit i zkušenému řidiči.

A co na to spotřeba? S tradičním každodenním dojížděním do práce, kdy většinu stodesetikilometrové trasy tvoří dálnice, jsem se pohyboval na hodnotě osmi a půl litru. Cestu na Moravu jsem nejprve absolvoval se sportovním režimem a při svižnější, avšak předpisové se pohyboval lehce nad sedmi a půl litry. Když jsem stejnou trasu zpět absolvoval v normálním režimu, jenž Subaru označuje jako Intelligent, a při opouštění obcí nebyl tak horlivý, odměnou byl apetit rovných sedm litrů.

Závěr


Závěr

Ceníková politika Subaru Levorg už nemůže být prostší, takhle snadné to naposledy bylo při testu Toyoty Prius. Kombi v základním výbavovém stupni Trend pořídíte za 725.000 Kč, Comfort stojí 830.000 Kč a nejvyšší sport 920.000 Kč. A příplatkové položky? Existuje jedna jediná – barva karoserie (12.000 Kč).

Přitom již v základu jde o skvěle vybavený vůz, další stupně už se liší jen v drobnostech. Trendu nechybí LED světlomety, elektrické ovládání a sklopení vnějších zrcátek, či sportovní kožený volant. Comfort už je posazen na o palec větších osmnáctkách, sedadla nastavíte elektricky v osmi směrech, pedály jsou hliníkové a auto rozpozná dění v mrtvém úhlu. Nejvyšší Sport má kožené potahy sedadel, infotainment s navigací či zmiňované vnitřní zpětné zrcátko s funkcí promítání obrazu ze zadní kamery.

Levorg je kombíkem, na kterém se jen těžko hledají chyby. Ano, určitě by zasloužil silnější pohon a spotřeba neoslní ani při hospodárné jízdě. To ostatní se ale Subaru podařilo vyladit na jedničku. Komfort zajišťuje skvělý podvozek, převodové ústrojí Lineartronic pružně reaguje na jízdní styl a hlavně vůz přijíždí s několika decentními, avšak až překvapivě efektivními asistenty. Ceník začíná na takřka tři čtvrtě milionech korun, ale považte, že dostanete čtyřkolku s automatem a v takřka plné výbavě. A když k tomu zákazníci připočtou atraktivní design propůjčený od WRX STi, dostanou opravdu povedené auto.

Nejlevnější verze modelu725.000 Kč (1.6GT/125 kW Trend)
Základ s testovaným motorem830.000 Kč (1.6GT-S/125 kW Comfort)
Testovaný vůz bez příplatků920.000 Kč (1.6GT-S/125 kW Sport)
Testovaný vůz s výbavou920.000 Kč (1.6GT-S/125 kW Sport)

subaru testy nizsistredni subaru testy nizsistredni

Plusy

  • Atraktivní design
  • Komfortní podvozek
  • Živý motor a odpovídající převodovka
  • Bohatá výbava ve všech stupních

Minusy

  • Jediný motor v nabídce
  • Nemalá spotřeba
  • Skromný nástupní prostor

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Témata
Subaru Levorg 1.6GT-S
Cena základní sestavy 920 000 Kč
Cena testované sestavy 920 000 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1600
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 4800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1800 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 6.3 / 7.2
Emise CO2: 164
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 522 / 1446
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1665 / 355
Rozměr pneu: 225/45 R18
Subaru Levorg 1.6GT-S
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4690
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1490
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1530
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 620
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Meziplyn - test nové Imprezy
| 19. 11. 2017
Honza Koubek a test nové Imprezy 1.6 a 2.0.

[odkaz]
Avatar - miromen
mne by vadila
| 16. 11. 2017
BMI pod 30.
Avatar - Hammunasakra
mne by vadila
| 16. 11. 2017
Kolik vážíš? >:-[]

Pro tebe [odkaz] :-)
Avatar - Ozzman
STi kombi
| 15. 11. 2017
Join to the dark side!
Avatar - woody-alien
STi kombi
| 15. 11. 2017
Hele, já nad váma ropáka nos neohrnuju. Ono je čím dál těžší zůstat benzínovým entuziastou, když ti do mailu soustavně přistávaj nabídky na naftový Mondea a Pašíky se slevama v hodnotě jednoho Swiště. ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku