Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru Outback 2.5i Lineartronic – Allroad s atmosférou

Diskuze (28)
Nový motor, nová převodovka a kosmetické retuše. Tak vypadá rok 2013 v podání Subaru Outback.

Subaru uvádí na trh modernizované terénní kombi Outback. K testu jsme zvolili dnes již jedinou benzinovou variantu, která dostala zcela nový čtyřválec 2,5i a samočinnou převodovku Lineartronic.

Výchozí sedan Legacy je stálicí, vyrábí se již v páté generaci, linie předchůdců sahá do roku 1989. Tradice odvozeného Outbacku není o mnoho kratší – přidal se s druhou generací Legacy v roce 1994. Jako vůbec první auto postavené podle dnes oblíbeného receptu: kombi, zvýšená světlá výška, ochranné plasty a pohon 4x4.

Není bez zajímavosti, že se po celou tu dobu pod kapotu montoval jediný benzinový čtyřválec, byť v různých evolucích. Teď přichází zcela nový motor, který patří do konstrukční řady FB. Je příbuzný s dvoulitrem v Subaru XV – vznikl převrtáním z 84 na 94 mm, zdvih 90 mm zůstal společný. Nový agregát v Outbacku má proto výrazně delší zdvih než předchůdce, to znamená vice newtonmetrů na úkor točivosti.

subaru testy strednitrida subaru testy strednitrida  

Hlavní přednost benzinového boxeru, tedy kultivovaný běh a mechanická izolace od posádky, zůstal zachován. K tomu se přidává suverénnější běh v nízkých otáčkách: při běžné jízdě do 100 km/h nemusí otáčky vůbec překročit 2000 min-1, na palubě pak panuje ticho a klid. Na opačné straně otáčkoměru to ale tak veselé není – to už je motor docela slyšet a maximálních 127 kW není mnoho. Na status důstojné (a jediné benzinové) motorizace to stačí – Outback by snesl i něco slabšího, ale větší porce výkonu by mu slušela více než nabízený dvaapůllitr.

Druhou výraznou změnou je nová generace bezestupňové převodovky Lineartronic. Původ má opět v modelu XV a proti dosavadnímu provedení nabízí dvě klíčová vylepšení: je kompaktnější a účinnější. Největší čtyřválec od Subaru si s ní dobře rozumí, protože na většinu jízdních situací má dostatek sil v nízkých a středních otáčkách. Lineartronic se v takových chvílích chová skoro jako klasický automat, protože se převodovka snaží pohybovat po předem vypočítaných převodových poměrech.

subaru testy strednitrida subaru testy strednitrida  

Jedině při razantním sešlápnutí pedálu plynu dochází k tomu, co řidiči na bezestupňových ústrojích kritizují: otáčky motoru váhavě vystřelí těsně pod omezovač a auto při neměnném zvukovém projevu využívá sílu motoru na maximum. Takový přístup je samozřejmě nejúčinnější, takže jde spíše o věc zvyku. Co se týká výsledku, nelze než převodovku Lineartronic doporučit.

Zmínku si zaslouží nezvyklý převodový rozsah – při 100 km/h může motor klidně pracovat jenom na 1800 min-1 (pod zátěží otáčky plynule rostou). Outback si potom nárokuje slušných 6,2 l na 100 km. Při 130 km/h je situace o něco horší – motor potřebuje v průměru 9,2 l na 100 km a otáčky v kopcích mohou vystřelit z 2300 až ke třem tisícům. Tady se projevuje jen přiměřený výkon a točivý moment atmosférického motoru.

subaru testy strednitrida subaru testy strednitrida  

Specialitou převodovky Lineartronic je měnič točivého momentu, který vyhlazuje rychlé změny převodů a zároveň fakticky nahrazuje redukční převodovku. Pomáhá i plynulé jízdě v nízkých rychlostech, naopak rozjezd s nohou na plynu znamená ostrý úprk vpřed.

Menším překvapením je nepřítomnost systému start-stop, který má převodovka Lineartronic v XV standardně. U Outbacku si Subaru nechává tuto fintu na snížení normované spotřeby zřejmě v záloze pro další modernizaci. V praxi z toho plyne jediné – udávaná spotřeba je bez problémů dosažitelná. Městský průměr se v lehce zimních podmínkách pohybuje od 9 do 11 litrů, přitom výrobce udává pro tento režim spotřebu 10,1 l na 100 km.

subaru testy strednitrida subaru testy strednitrida  

Dalším unikátem, alespoň v kontextu výrobního programu Subaru, je pohon všech kol s aktivním rozdělováním točivého momentu. Systém sleduje provozní podmínky kol, točivý moment motoru, údaje stabilizačního systému VDC a s pomocí elektroniky funguje mimořádně účinně. Absence klasického mezinápravového diferenciálu (respektive planetové převodovky, kterou jinak Subaru používá u automatů) Outbacku rozhodně neuškodila. Akorát je potřeba zapomenout na jízdu v přetáčivém smyku, řídící jednotka totiž na zadní kola přebytek točivého momentu nepouští.

Důsledně neutrální chování v zatáčkách si rozumí s přesným řízením, bohužel jeho posilovač je příliš horlivý. Drobné pohyby volantu působí jako vůle řízení, ve skutečnosti ale nejsou ničím jiným než zpětnou vazbou od předních kol. Ano, Subaru je stále řidičským autem, jenom tento dojem ředí vysokým účinkem posilovače řízení. Opačným extrémem je přitvrzený podvozek, který nepřipouští náklony karoserie a výborně odolává bočnímu přetížení, ovšem komfortní jízdu v přímém směru nabídnout nedokáže.

subaru testy strednitrida subaru testy strednitrida  

Pominout nemůžeme ani změny v interiéru - zaměřily se sice na detaily, ale celkový dojem se výrazně zlepšil. Z volantu a středového panelu zmizel stříbrný dekor, matně černý sluší kabině mnohem více. Tlačítko elektronické parkovací brzdy se přesunulo z palubní desky na středový tunel, což je příhodnější pozice. Nový přístrojový štít jde proti aktuálním trendům, přibyl na něm ukazatel teploty chladící kapaliny. Indikátor okamžité spotřeby se totiž zabydlel na barevném multifunkčním displeji, hlavní funkce palubního počítače ovšem stále zůstávají na displeji pod čelním sklem – a s nepraktickým ovládáním kolíčkem vedle rychloměru. K dalším nepovedeným drobnostem patří povrzávající schránka na brýle nebo slabé osvětlení zavazadlového prostoru.

Hlavním problémem Outbacku ale není pár nedotažených detailů. Pohon všech kol je sice stále lepším prodejním artiklem, Subaru však škodí omezený výběr pevně daných kombinací motoru a výbavy. Navíc za poctivou konstrukci a japonskou výrobu účtuje nadprůměrné ceny a v případě benzinového motoru naráží na nepříznivý poměr výkonu a spotřeby. Se zážehovými agregáty mají srovnatelné čtyřkolky spotřebu podobnou, často ale nabízejí znatelně lepší dynamiku. Stačí vzpomenout na Opel Insignia 2,0 Turbo – ten má při stejném apetytu a podobné pořizovací ceně podstatně silnější motor se 184 kW.

subaru testy strednitrida subaru testy strednitrida  


Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.007.325 Kč (2,5i Lineartronic Comfort)

Plusy

  • Síla motoru v nízkých otáčkách
  • Kultivované chování převodovky
  • Zpětná vazba řízení, přesné reakce
  • Stabilita v zatáčkách, minimální boční náklony
  • Prostorný interiér
  • Světlá výška překonává většinu SUV

Minusy

  • Slabý komfort tlumení
  • Nabídka pevně daných konfigurací
  • Výkon motoru „jen“ dostatečný
  • Nemá denní svícení
  • Ovládání palubního počítače
  • Povrzávající schránka na brýle
Diskuze (28)
Subaru Outback 2,5i Lineartronic
Cena základní sestavy 0 Kč
Výbava základní sestavy Automatické rozsvěcení světel, HID (xenonové) světlomety se samočinným vyrovnáváním výšky, výsuvné ostřikovače světlometů, mlhovky, boční spoilery, střešní spoiler, elektricky sklopitelná zpětná zrcátka s integrovaným diodovým blikačem, čelní sklo a boční skla s UV ochranou, rozmrazovač stíračů předního okna, automatická funkce předních stíračů (dešťový senzor), zadní stírač s cyklovačem, kola z lehkých slitin 17", elektricky ovládáné střešní okno, vyrovnání světlé výšky na zadní nápravě, kožený volant, kožený interiér/sedadla - béžový nebo černý, kožená hlavice řadicí páky, elektricky v 10 směrech nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, elektricky v 8 směrech nastavitelné sedadlo spolujezdce, paměť sedadla řidiče s možností uložení v ovladači Smart key systému, vyhřívání předních sedadel, doplňky interiéru, stříbrné provedení, loketní opěrka s dvojitou odkládací schránkou, středová loketní opěrka na zadním sedadle s integrovaným držákem nápojů, dělení zadních opěradel 3/2 s polohováním, sklápění zadních opěradel tlačítkem ze zavazadlového prostoru, praktická schránka na opěradlech předních sedadel, elektrické ovládání oken, Smart key systém - bezklíčkové ovládání centrálního zamykání a startování, čtecí lampičky, osvětlení zavazadlového prostoru, sluneční clony s integrovanými kosmetickými zrcátky a lampičkam, odkládací schránka na středové konzoli, přední držáky nápojů, schránky na všech dveřích s držákem na PET lahev, ovládání víčka nádrže z místa řidiče, zásuvka 12V ve středové konzoli, upevňovací oka v zavazadlovém prostoru, kryt zavazadlového prostoru – roleta, Multibox v zavazadlovém prostoru, dvouzónová automatická klimatizace s prachovým filtrem, ukazatel venkovní teploty, ventilační systém vzadu, elektrické vyhřívání vnějších zrcátek, rozmrazovač předního okna a bočních oken vpředu, elektricky vyhřívané zadní okno s časovačem, navigační systém DVD a audio systém s Dolby Prologic 1-CD, 6 reproduktorů, ovládání audia na volantu, Bluetooth handsfree systém, AUX vstup (ve středové konzoli), AV vstup (ve středové konzoli), parkovací kamera, LCD displej a 4 měřící přístroje s kovovou povrchovou úpravou orámování, ECO ukazatel (ukazatel ekonomičnosti provozu, ukazatel zařazeného rychlostního stupně, multi-informační displej, ve dvou osách seřiditelný volant, řadící páčky pod volantem, tempomat, stabilizační systém VDC, ABS, elektronické rozdělení brzdného tlaku EBD, brzdový asistent BA, Traction Control Systém - kontrola trakce vozu, Hill holder - systém pro snadné rozjezdy v kopci, elektronická parkovací brzda, elektrický posilovač řízení, AWD - stálý pohon všech kol, přední, boční (pro řidiče a spolujezdce) a hlavové airbagy, výztuhy bočních dveří, výztuhy okolo kokpitu, řízení s bezpečnostním sloupkem, opěrky hlavy pro všechny cestující, kontrolka zapnutí bezpečnostních pásů vpředu, dvojitý předpínač bezpečnostního pásu řidiče s omezovačem tahu, bezpečnostní pás spolujezdce s předpínačem a omezovačem tahu, výškové nastavení bezpečnostních pásů vpředu, 3-bodové bezpečnostní pásy pro všechny cestující, bezpečnostní konzole pedálů, uchycení dětské sedačky Isofix, dětská pojistka zadních dveří (po obou stranách), imobilizér, opravná sada na pneumatiky Kč
Cena testované sestavy 1 007 325 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 127 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 235 / 4100
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 198
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.1 / 6.1 / 7.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 526 / 1677
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1608 / 432
Rozměr pneu: 225/60 R17
Subaru Outback 2,5i Lineartronic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4775
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1605
d) rozvor (mm): 2745
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
18. 1. 2013 16:59
Re: Outback 2,5
Q5 má světlou výšku podobnou a má konvenční podvozek, takže je lze porovnat. Něco jiného by bylo ho porovnat s větším z allroadů.
Avatar - Lukáš Vaverka (Auto.cz)
18. 1. 2013 09:35
Re: Odstranili co jsem kritizoval
Pro běžného Evropana jsou ale právě konstantní otáčky při akceleraci hlavní nevýhodou CVT.
Avatar - AnGeor
17. 1. 2013 16:58
Re: Odstranili co jsem kritizoval
MY 2013 tady v US ma novy motor a novou prevodovku, stejne jako v Evrope. Je mi jasne, ze nastaveni aut pro ruzne trhy je odlisne. Pouze neverim tomu, ze Subaru pro Evropu zmenilo nastaveni prevodovky tak, aby se chovala jako automat a tim padem prisla o vsechny vyhody CVT a nechala si pouze nevyhody.
Avatar - Lukáš Vaverka (Auto.cz)
17. 1. 2013 16:14
Re: Odstranili co jsem kritizoval
A nemyslíte, že evropská a americká verze mohou mít drobné rozdíly, aby odpovídaly vkusu zákazníků? Nebo třeba že se v USA neprodává ta nová generace Lineartonicu? Netvrdím, že vaše US auto nefunguje jinak, než co popisuji, ale Lineartronic 2 se mimo jízdy na plný plyn nechová o moc jinak než měničový automat jako například Hyundai v i40 1,7 CRDi nebo Aisin v dieselovém Citroënu C5.
Avatar - AnGeor
17. 1. 2013 15:55
Re: Odstranili co jsem kritizoval
Tak jsem to opet zkusil a nic takoveho se proste nekona. Zadne ani zdanlive navysovani otacek s rostouci rychlosti. To by asi to CVT nemelo moc smysl, ze? ;-) Tohle se deje pouze po dosazeni maximalniho prevodu a pomale akceleraci....