Subaru STI S209 je nejsilnější estéíčko v historii. Do Evropy bohužel nezamíří
Na evropském trhu Subaru WRX STI muselo kvůli novým emisním normám loni skončit, jinde ve světě se ale nadále prodává dál. Na americkém trhu se tak mohli dočkat vůbec nejsilnějšího STI v historii, které debutuje na právě probíhajícím autosalonu v Detroitu.
Novinka se jmenuje Subaru STI S209, čímž odkazuje na speciály z dílny divize Subaru Tecnica International (STI) dosud určené pro japonský trh, jejichž tradice začala v roce 2000 modelem S01. Je poháněna upraveným čtyřválcovým boxerem o objemu 2,5 litru, který díky větší turbíně turbodmychadla HKS a vyššímu plnicímu tlaku 18 psi (místo 16,2 psi) poskytuje výkon asi 341 koní (251 kW). Motor s interním označením EJ25 má navíc kované písty a spojovací tyče, které jsou nejen lehčí, ale také tužší. Specialitou je i plaketka s výrobním číslem nebo lepší systém chlazení.
Přeplňovaný čtyřválec je exkluzivně spárován se šestistupňovou manuální převodovkou se zkrácenými převody, která samozřejmě posílá sílu agregátu na všechna čtyři kola, prostřednictvím systému se samosvornými diferenciály vpředu i vzadu a aktivním vektorováním točivého momentu. Chování je přitom možné upravit pomocí nově nakalibrovaného přepínání jízdních režimů SI-Drive. Nastavení Intelligent (I) je určeno pro klidnou jízdu, Sport (S) ideálně kombinuje reakce a ovladatelnost, zatímco Sport Sharp (S#) je ideální pro dosažení co nejlepší akcelerace.
Subaru STI S209 se inspirovalo u závodního speciálu WRX STI Nürburgring Challenge, který loni zvítězil ve své kategorii na čtyřiadvacetihodinovce na okruhu Nürburgring. Po jeho vzoru má tak rozšířenou karoserii, která je o 43 mm širší než u výchozího WRX STI. Kvůli tomu byl rozšířen také rozvor.
Změny tudíž zasáhly i podvozek, nové jsou pružiny, zadní stabilizátor i tlumiče Bilstein, vybrané výztuhy se pak inspirovaly u závodní verze pro vytrvalostní závody, stejně jako spoilery nebo karbonový střešní panel. Kola jsou obuta do pneumatik Dunlop SP Sport Maxx, speciálně vyvinutých pro S209. Podle Subaru umožňují překonat boční přetížení 1,0 g, zatímco o zastavení se starají brzdiče Brembo.
Uvnitř najdeme speciální volant s logem STI místo plejád a věncem čalouněným textilem Ultrasuede se stříbrným prošíváním. Skořepinová sedadla dodalo, jak jinak, Recaro.
Subaru plánuje postavit jen zhruba 200 exemplářů modelu STI S209, který je exkluzivně určen pro americký trh. Prodej odstartuje během letošního roku, přičemž zákazníci budou moci volit jednu ze dvou barevných kombinací, perleťovou modrou karoserii s šedými koly, nebo perleťovou bílou ze zlatými koly.