Suzuki Alto Turbo RS: Naštvaný kei car už se prodává
Suzuki ostatně příchod produkčního Alta s drsným přídomkem RS Turbo avizovalo už před premiérou konceptu. V očích Evropana možná takové autíčko vyvolá úsměv a připadá mu kuriózní, ale tohle je vlastně agresivní hot-hatch a domácím se hodně líbí. Inu, jiný kraj... Pikantní chuťovka v kapesním balení má pod kapotou zážehový tříválec 0,66 l s maximálním výkonem 47 kW. Předpisy pro kategorii kei cars jsou v Japonsku striktní. Dovolily však alespoň zvýšit konstruktérům točivý moment, který nyní dosahuje 98 N.m, ten žádné regule nesvazují.
Osmimparsková černá litá kola jsou výhradně určena pro Turbo RS, původní studie diblíka s délkou maximálně 3,4 m měla rudá sedmnáctipalcová. A jak by si své divoké Alto zákazník přál? Bílé s červenými polepy, zrcátky (i s vestavěnými blinkry) a spoilerem na pátých dveřích? Celé rudé s černými samolepkami? Nebo snad opačnou kombinaci, tentokrát opět s kontrastně lakovanými vnějšími zpětnými zrcátky (mimochodem standardně elektrickými), křidélkem a hranou předního nárazníku se zvětšenými chladicími otvory i mlhovkami? A RS Turbo ještě k tomu postrádá kontrastně šedé víko kufru. Naopak zase dostalo na příď trochu chromu včetně pásku propojujícího světla. Diodová, prosím pěkně! U konceptu byl jen úzký, který tvořil jakousi mřížku. Lesknou se i dvě ploché hranaté koncovky výfuku umístěné přímo pod vodorovnou zadní optikou. Ne, nejsou to atrapy...
Vzhledu odpovídá podvozek se sníženou světlostí, přidaným zadním stabilizátorem u verzí s předním pohonem (čtyřkolky jej mají standardně). Elektronickou stabilizaci u Suzuki překalibrovali, stejně jako posilovač řízení. Ten sice neztratil proměnlivý účinek v závislosti na rychlosti, ale klade větší odpor.
Černorudá kombinace exteriéru je asi nejpůsobivější, protože obdobnou najdeme také v kabině, červené jsou větrací otvory, švy v koženém pouzdře řadicí páky, na potahu volantu a částečně i potahová látka. Celistvá přední sedadla včetně integrovaných opěrek zde vypadají možná lépe než u základních verzí. Sportovní budíky mají bílé podklady, multifunkční volant známe důvěrně i my, protože Suzuki jej dává také do nových modelů prodávaných v Evropě. Překvapivě chybí hliníkové pedály... Dojem možná trochu kazí volič, ale nejedná se o bezestupňové ústrojí CVT, nýbrž pětistupňovou robotizovanou převodovku. Zase se naopak ušetřilo místo pod ní, klasická středová konzola se do úzkého Alta prostě nevejde.
Středu palubní desky dominuje displej s příplatkovou navigací. Standardní výbava je jinak bohatá, kromě výše zmíněných prvků zahrnuje třeba šest airbagů, automatickou klimatizaci, elektrické ovládání všech oken, dálkové centrální zamykání, světelný senzor a asistent rozjezdu do kopce. To není zlé!
Alto RS Turbo je v Japonsku k mání za 1.293.840 jenů (275.200 korun), 1.405.800 jenů (299 tisíc Kč) pak stojí čtyřkolka. Ta není v této kategorii ničím neobvyklým. Majitelé dostanou žlutou registrační značku a úřady po nich nebudou chtít žádné potvrzení o tom, zda mají kde parkovat.