Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Suzuki Grand Vitara 2,0 – Kopec nekopec

Ondřej Šuch Ondřej Šuch 21. 11. 2005 • 10:19
36
Zobrazit náhledy (36)
Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara Suzuki Grand Vitara
Nová Grand Vitara je tady. Je krásná, je terénní, ale má i své chyby. První test jsme absolvovali s pětidveřovou verzí…

Když z lehkého off-roadu odstraníte klasický žebřinový rám, vznikne z něj uhlazené SUV? Suzuki Grand Vitara prošla zásadními změnami, ale konstruktéři tvrdí, že schopnosti v terénu zůstaly (žebřinový rám je nyní integrovaný přímo do karoserie). A tak jsme se vydali za město.

Oproti poslední generaci Grand Vitara zhranatěla – v designu najdeme daleko spíše stopy první generace a D-sloupek jako by z oka vypadl Opelu Zafira. Celkový dojem je sympaticky vyvážený hlavně díky působivé přídi s čirými kryty sdružených světlometů a zádi se zavěšeným náhradním kolem. Japonské otevírání dveří zavazadelníku do strany (bohužel pro nás, co jezdíme vpravo, je to směrem k chodníku) zůstalo zachováno, v praxi ale větší problém nepůsobí.

suv suzuki testy suv suzuki testy Dveře, otevíratelné do téměř pravého úhlu, umožňují pohodlný přístup ke všem sedadlům. To nejlepší ale čeká před řidičem – palubní deska, přístrojová kaplička i ovladače poskočily kvalitou o více než generaci a komfort obsluhy je s předchozími modely nesrovnatelný. Přístrojová deska září velkými, bíle podsvícenými ukazateli a jedinou drobnou výtku si zaslouží spínač předních mlhovek vlevo od volantu s integrovanou kontrolkou, kterou volant zakrývá. Volant s optimálním průměrem i průřezem věnce připomíná Mazdu 6 a mimo dobře dosažitelné dálkové ovládání audiosoustavy se také skvěle drží. Lze jej ale nastavit pouze vertikálně, což se částečně dá kompenzovat výškovým nastavením sedadla řidiče. Sedadlům samotným by rozhodně slušelo lepší držení těla v zatáčkách, při běžné jízdě jsme naopak chválili přiměřeně tuhou střední část sedáku, díky čemuž nebyly ani dlouhé cesty utrpením. Oproti minulé generaci se znatelně zlepšil i vnitřní prostor, zvláště nárůst délky kvitují cestující vzadu. Přidáme-li hodnotnější černé plasty a čalounění, patří Grand Vitara k tomu nejlepšímu, co lze v této třídě nyní nalézt.

suv suzuki testy suv suzuki testy

Zatímco třídveřová verze se musí spokojit se zážehovým motorem 1.6, námi testovanou pětidveřovou variantu poháněl zážehový dvoulitr s maximálním výkonem 103 kW při 6000 otáčkách. Úlohu základní motorizace plní agregát spolehlivě, je ale potřeba zvyknout si na jeho specifika, především malou živost a ochotu se vytáčet. Relativně malou hlučnost si zachovává přibližně do 3000 otáček, krátce odstupňovaná převodovka ale řidiče téměř nutí držet otáčkoměr ještě výše. K dynamičtější jízdě je třeba hodně podřazovat a nebát se řevu zpod kapoty – po pár dnech jsme se ale s charakteristikou motoru a převodovky smířili a žehrali už jen na chybějící 6. stupeň – dálniční rychlostní limit znamená pro motor 4000 otáček. Ukazatel okamžité spotřeby nad středovým panelem zobrazuje často velmi extrémní hodnoty a bohužel jej nelze přepnout na spotřebu průměrnou. Z našich měření ale vyplývá, že během 800 kilometrů spotřeboval vůz 10,2 litrů Naturalu/100 km – o litr nižší průměrné hodnotě udávané výrobcem by se jistě dalo přiblížit méně častým vytáčením motoru při rozjezdech. Optimálnější volbou proto bude pravděpodobně př. vznětový motor 1.9/95 kW z produkce Renaultu – s ním se začne Grand Vitara v ČR prodávat do roku 2006.

Všechna kola jsou nyní nezávisle zavěšena a nelze také již zcela vypnout pohon přední nápravy, máme tedy permanentní pohon všech kol. I přesto je ale tohle auto o velký kus odvážnější než konkurence a lze se s ním pustit i dál než na proslulé „nezpevněné cesty“. Světlá výška činí velmi solidních 200 mm a jízdu v terénu příliš neomezují ani nájezdové úhly. Pohon všech kol lze přepínat otočným ovladačem na středovém panelu ve třech režimech. V běžném provozu jsou permanentně poháněna všechna kola. V případě problémů s trakcí lze uzamknout mezinápravový diferenciál a případně zařadit redukci téměř 2:1 (kolik konkurenčních SUV vám tuto funkčnost nabídne?). Při terénních testech se pak ukázalo, že určující jsou také trakční schopnosti pneumatik. Dvakrát jsme se také dostali do situace, kdy auto „viselo“ na protilehlých kolech, stačilo ale couvnout či citlivě použít ruční brzdu a jelo se dál. Vzhledem k místům, na které jsme se dostali, patří díky terénním schopnostem Grand Vitara jednoznačně mezi off-roady.

suv suzuki testy suv suzuki testy Na silnici je třeba se smířit s trochu většími náklony v zatáčkách – ty ale spíše upozorňují řidiče na fyzikální limity a na trakci vliv nemají. Vůz překvapí také optimálně naladěným odpružením – ani při rychlé jízdě po terénních nerovnostech posádku neotlouká o strop. Naopak posilovač řízení by zasloužil zlepšení – někdy až přílišný účinek kombinuje s opožděnými reakcemi na dvojí prudké změny směru.

Dalším, a nutno říci pozitivním překvapením je pohled do ceníku. Už v základní verzi za 650 tisíc najdeme ABS, autorádio s přehrávačem CD, osm airbagů a automatickou klimatizaci.

Nejterénnější a nejlépe vybavené SUV tedy čeká už jen na optimálnější motor a převodovku – jinak mu nechybí nic.

První cena vozu 579.900,- (1.6 JX 78 kW, 3 dveře)
První cena vozu s testovanou motorizací 649.900,- (2.0 JLX 103 kW, 5 dveří)
Základní cena testovaného vozu 649.900,- (2.0 JLX 103 kW, 5 dveří)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 661.900,- (2.0 JLX 103 kW, 5 dveří)

Plusy:

  • jízdní vlastnosti na silnici i v terénu
  • design
  • kvalita zpracování
  • vnitřní prostor
  • optimální odpružení
  • zámek mezinápravového diferenciálu + redukce
  • cena a výbava

Minusy

  • hlučnost motoru ve vyšších otáčkách
  • odstupňování 4. a 5. převodu
  • ztuha otevíratelné páté dveře
  • malé boční vedení sedadel
Témata
Suzuki Grand Vitara 2,0
Cena základní sestavy 649 900 Kč
Výbava základní sestavy Otáčkoměr, Informační display, Upozornění na vypnutí světlometů, Kontrolka nedovřených dveří, Kontrolka nouzové zásoby paliva, Upozornění na zapnutí bezp. pásů řidiče, Tříramenný Volant, Zrcátko ve sluneční cloně řidiče, Zrcátko ve sluneční cloně spolujezdce, Textilní čalounění sedadel, Textilní čalounění výplní dveří, Vyhřívání předních sedadel, Nastavitelné opěrky hlavy – přední, Nastavitelné opěrky hlavy – zadní, stropní madla - 4ks, Opěrka nohy u řidiče, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Výškově nastavitelný Volant, Loketní opěrka na dveřích přední, Kulisa řadící páky – stříbrná, Doplňky interieru – stříbrné, Stříbrné vnitřní kliky dveří, schránky ve výplních předních dveří, Zadní kapsa na sedadle spolujezdce, Dělená opěradla zadních sedadel 50 : 50, Držák nápojů - 2 vpředu, Držák nápojů - 2 vzadu, Držák lahví - 2 vpředu, Osvětlení kabiny uprostřed, Osvětlení kabiny vzadu, Čtecí lampičky vpředu, Otevírání víka nádrže od řidiče, Pylový filtr, Pevný kryt zavazadlového prostoru, Úložný prostor ve třetích/pátých dveřích, Úložný prostor v zavazadlovém prostoru, Schránka v podlaze zavazadlového prostoru, Osvětlení zavazadlového prostoru, Zásuvka 12V vpředu - 2x, Zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, multi-reflektor s halogenovým projektorem, Výškové nastavení světlometů – manuální, Přední mlhové světlomety, Zadní mlhové světlo, Tónovaná skla, Dvourychlostní stěrače s cyklovačem, Zadní stěrač s cyklovačem, Vyhřívání zadního okna, Zpětná zrcátka v barvě vozu, Nárazníky v barvě vozu, Střešní ližiny, Disky kol z lehké slitiny, Kryt disku náhradního kola s logem Suzuki, anténa pro radiopřijímač, 4 x repro, 2x výškové reproduktory (tweetery), radio s CD přehrávačem, ovládání rádia na volantu, elektrické ovládání oken přední, elektrické ovládání oken zadní, centrální zamykání, dálkové ovládání k centrálnímu zamykání, Bezpečnostní zámky dveří, Bezpečnostní vložka zámku dveří u řidiče, Elektricky nastavitelná zpětná zrcátka, Vyhřívaná zpětná zrcátka, Imobilizér, Posilovač řízení, Automatická klimatizace, Bezpečnostní pedálová skupina, Boční výztuhy dveří, ISO systém uchycení dětské sedačky, Dětské pojistky zadních dveří, Airbag řidiče, Airbag spolujezdce, boční airbagy vpředu, Hlavové airbagy – přední, Aktivní ochrana hlavy při nárazu, Nastavitelné ukotvení bezpečnostních pásů vpředu, Předepínače bezpečnostních pásů, Posilovač brzdné síly, ABS + EBD, Automatický systém denního svícení Kč
Cena testované sestavy 661 900 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+12.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 183 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.6 / 7.6 / 9.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 398 / 1386
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1505 / 565
Rozměr pneu: 225/70 R16
Suzuki Grand Vitara 2,0
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4470
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1695
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 540
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud