Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid 4x4 – Dává smysl?

Stanislav Švarc
Diskuze (83)

Jestli pokukujete po novém SUV s pohonem všech kol a zajímá vás hlavně poměr cena/výbava, musíte narazit na Vitaru od Suzuki. A pak si všimnete nové verze, kterou automobilka označuje jako hybrid.

Design, interiér


Čtvrtá generace Vitary (druhá a třetí nesly jméno Grand Vitara) se prodává od roku 2015 a za tu dobu už stihla projít několika zajímavými změnami. Kompaktní SUV totiž bylo nejprve k dispozici s atmosféricky plněnou zážehovou jedna-šestkou, nebo s 1,6litrovým turbodieselem.

O několik měsíců později dorazila verze Vitara S s benzinovou turbočtrnáctistovkou, v roce 2018 pak lehký facelift přinesl nový základní motor v podobě turbodmychadlem přeplňovaného litrového tříválce, který nahradil atmosférickou jedna-šestku. Následně zmizel také diesel.

Teď, v dubnu roku 2020, už je to ale zase jinak. Zatím v nabídce zůstavá Vitara s motorem 1.4 BoosterJet o výkonu 103 kW, který kdysi patřil k Vitaře S, chybí ale tříválec. Zato se na konci letošního února do prodeje dostalo nové provedení 1.4 BoosterJet Hybrid.

Tohle označení může svádět k představě, že Suzuki vzalo starší verzi, přidalo elektromotor, baterii a udělalo z Vitary auto, které umí jezdit na elektřinu, ale tak to není. Jde totiž o mild-hybrid. A i ten spalovací motor je vlastně jiný. Ale o tom později, technické okénko najdete až v další kapitole.

Dražší, ale vybavenější

Pojďme se nejprve podívat, co uvedené změny provedly s cenami. Asi tušíte, že mild-hybridní technika, kterou Suzuki muselo použít kvůli čím dál přísnější emisní legislativě Evropské unie, Vitaru zdražila.

Naštěstí to ale není o moc. Zatímco starší verze s pohonem předních kol ve výbavě Premium startuje na 456.900 Kč, srovnatelný mild-hybrid stojí 490.900 Kč. Je tu však také levnější možnost v podobě výbavy Comfort, která u "klasické" Vitary se starší jedna-čtyřkou v ceníku není - vyjde na 469.900 Kč.

V případě vyšších výbav Elegance a Elegance Panorama rozdíl činí 27 tisíc korun v neprospěch mild-hybridu.

Pokud se podíváme na provedení s pohonem všech kol, nejlevnější mild-hybrid stojí 555.900 Kč. Pozoruhodnou novinkou poslední motorizace je absence automatické převodovky. Mild-hybrid zatím můžete mít výhradně s šestistupňovým manuálem. Ale to se třeba ještě změní.

Sympatické však je, že Suzuki Vitaru kvůli novému pohonu jen nezdražilo, ale že se rozhodlo také přihodit několik nových prvků do základní výbavy, které vyšší cenovku kompenzují. Základ tak nově zahrnuje světelný a dešťový senzor, adaptivní tempomat doplněný o systém automatického nouzového brzdění či systémy hlídání jízdního pruhu a rozpoznání dopravních značek.

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid 4x4 Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid 4x4

V základní výbavě jinak najdeme sedm airbagů, automatickou klimatizaci, přední mlhovky nebo střešní ližiny. Nechybí ani rádio s příjmem digitálního signálu, výškově nastavitelná přední sedadla, multifunkční volant nebo palubní počítač. Kola jsou v základu 16palcová ocelová s ozdobnými disky.

A vlastně je tu ještě jedna novinka, docela důležitá. Všechny verze mild-hybridní Vitary jsou vybaveny novými LED světlomety, které používají světelné diody i pro dálková světla. Svítilny mají také upravenou optiku s výraznou modrou linkou.

Až na přední lampy jinak mild-hybridní Vitara vypadá stejně. A stále máte možnost zvolit si dvoutónové provedení karoserie - na výběr je osm kombinací. Jednobarevných Suzuki nabízí sedm.

Pořád s tyčinkou

Nezměnil se ani interiér, takže se nebudu pouštět do detailů. Pořád platí to, co o kabině napsal v testu kolega Ondra. Vitara prostě uvnitř sází na jednoduchost, tady žádné designové kudrlinky nenajdete.

Má to svoje výhody, zejména ve vztahu k ovládání. Například nastavení klimatizace je ukázkově snadné a rychlé. Analogové budíky na přístrojovém panelu jsou zase krásně čitelné a přehledné. A za sympatický považují také panel s tlačítky nalevo od volantu. Jediným stisknutím totiž vyřadíte z provozu systém stop-start nebo udržování v jízdním pruhu.

V některých ohledech to ale Suzuki s jednoduchostí možná už přehnalo. Okolo displeje například chybí fyzická tlačítka, místo nich musíte pracovat s kapacitními plochami. Jedna z nich je vyhrazena ovládání hlasitosti médií, což není zrovna intuitivní a úplně pohodlné. Naštěstí se dá hlasitost měnit i kolébkovým ovladačem na volantu.

Mimochodem, on i samotný infotainment skvěle zapadá do toho, jak působí interiér Vitary. Je jednoduchý a prostě funguje. Na nějaké parádičky zapomeňte.

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid 4x4 Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid 4x4

Svérázný přístup Suzuki stále razí k ovládání palubního počítače. Ten má sice docela hezký barevný displej mezi budíky, ovládá se však prehistorickou tyčinkou umístěnou na přístrojovém štítu. Jasně, dá se na to zvyknout, ale nechápu, proč by ovládání nemohlo být na volantu, aby řidič nemusel kvůli takové drobnosti sundávat ruku z volantu a trefovat se prstem do zmíněné tyčinky.

A až si budete prohlížet fotky interiéru v galerii, všimněte si, že hodiny na obrazovce infotainmentu ukazují jiný čas než ty na displeji palubního počítače. Obojí si musíte nastavit zvlášť.

Jinak ale k interiéru nelze moc namítat, zvlášť když si uvědomíte, kolik peněz tohle auto stojí a jakou výbavu za to nabídne. Osobně bych rád vyzdvihnul kůží čalouněná sedadla se semišovým středem, která jsou dostupná od výbavy Elegance. Líbí se mi nejen, jak vypadají, ale také jak jsou pohodlná a funkční.

Pochvalu si Suzuki zaslouží také za to, jak se vypořádalo se zástavbou mild-hybridní techniky. Nové komponenty totiž neubraly prostor pro cestující ani náklad. Lithium-iontový akumulátor a měnič stejnosměrného napětí, který spojuje hybridní systém s ostatními elektrickými okruhy ve voze, se totiž nacházejí pod předními sedadly.

Kufr tak nadále nabízí základní objem 375 litrů, praktický tvar, dvojité dno a po sklopení opěradel dělených v poměru 60:40 (vznikne téměř rovina) kapacitu až 1120 litrů.

A interiér zůstává spíš čtyřmístný s tím, že vzadu je tak nějak průměrně místa pro nohy i nad hlavou. Na auto takových rozměrů to ale není špatné.

Motor, jízdní vlastnosti


Tak co je ten hybrid?

Už víme, že motor s obchodním označením 1.4 BoosterJet se u mild-hybridní verze liší od stejně pojmenované jednotky bez hybridní techniky. V čem přesně? Suzuki uvádí, že nový motor K14D sdílí se svým předchůdcem K14C jen několik základních rysů: čtyři válce, vrtání 73 mm, zdvih 82 mm a z toho vyplývající objem 1.373 cm3.

Motor však dostal nový blok, novou hlavou, jiný je klikový mechanismus a došlo i na výměnu či modernizaci dalších částí jednotky.

Zvýšil se kompresní poměr z 9,9 na 10,9:1, čtrnáctistovka dále byla vybavena variabilním časováním nejen sacích, ale i výfukových ventilů, chlazením spalin při jejich recirkulaci přes EGR ventil, olejovým čerpadlem s proměnným průtokem nebo elektronickou regulací průchodu chladicí kapaliny topení. Nové je i přímé vstřikování Hitachi s maximálním tlakem 350 bar – předchozí motor K14C měl systém Bosch s maximem 200 bar.

V Suzuki se také rozhodli vyměnit turbodmychadlo. Místo stávajícího Mitsubishi automobilka sáhla po turbodmychadlu IHI, na které navazuje modifikovaný filtr pevných částic (GPF) sdružený v jednom obalu s katalyzátorem. Všechny provedené úpravy mají za cíl především snížit spotřebu paliva a snížit emise škodlivin.

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid 4x4 Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid 4x4

Ze stejného důvodu Suzuki motor doplnilo mild-hybridní technologií. S tou už má japonská automobilka letité zkušenosti, ovšem v případě Vitary (a modelu S-Cross) výrobce zvýšil napětí hybridní soustavy na 48 V (v jiných mild-hybridech značky je to 12 V).

Mild-hybridní systém ve Vitaře přidává tři elektrické součástky: elektromotor o výkonu 10 kW s funkcí startéru a generátoru, který je ke spalovacímu motoru připojen přes klínový řemen (plní i funkci konvenčního alternátoru), dále 48V lithium-iontovou baterii a měnič napětí mezi 48V a 12V okruhem pracující se stejnosměrným proudem.

Podstatou mild-hybridního řešení je uložení energie, která by jinak přišla nazmar, pro budoucí užití. Takže vždy, když řidič uvolní plynový pedál, elektromotor začne přibrzďovat spalovací motor a tím dobíjet baterii. Uloženou energii pak zase čtrnáctistovka využije při zrychlení, při němž jí pomáhá elektromotor.

Suzuki uvádí, že se takto dá zvýšit celkový točivý moment pohonného ústrojí až o 53 N.m. Maximum točivého momentu mimochodem narostlo ve srovnání s nehybridní verzí z 220 N.m (při 1.500 až 4.000 ot./min) na 235 N.m (při 2.000 až 3.000 ot./min).

Nejvyšší výkon motoru 1.4 BoosterJet v provedení K14D činí 95 kW v 5.500 otáčkách, u varianty K14C výkon dosahuje 103 kW v 5.500 otáčkách. Akcelerace z klidu na 100 km/h trvá u obou verzí stejně - 10,2 sekundy (předokolka dá stovku za 9,5 sekundy), maximální rychlost mild-hybridu je 190 km/h, klasická jedna-čtyřka jede až 200 km/h.

Tolik technické okénko, pojďme si to všechno zjednodušeně shrnout: především tedy Vitara Hybrid neumí jezdit výhradně na elektřinu, není to klasický hybrid. Elektromotor tu hraje podpůrnou roli a pomáhá spalovacímu čtyřválci. A nejen při akceleraci, elektromotor se umí postarat také o udržování volnoběžných otáček, takže udržuje motor v běhu, aniž by k tomu byl potřeba benzin. Efektivnější je také systém stop-start. To všechno by mělo pomáhat šetřit palivo.

Výsledek? Po Praze jsem jezdil s průměrnou spotřebou 8,6 l/100 km a v kombinovaném cyklu jsem dosáhl na 6,6 l/100 km. To není vůbec špatné, ale také nejde o hodnoty, které by se nějak zásadně lišily od spotřeby nehybridní jedna-čtyřky. Podobný apetit měla v praxi dokonce i původní atmosférická šestnáctistovka.

Z pohledu samotné jízdy by měla přítomnost mild-hybridního systému přinést lepší odezvu pohonného ústrojí v nízkých a středních otáčkách, neboť elektromotor svou pomocí motoru pomáhá uhladit turboefekt. Lepší projev v nízkých otáčkách pak Suzuki umožnil provést úpravu převodovky: třetí až šestý stupeň i stálý převod jsou delší než starší verze 1.4 BoosterJet. Pro ilustraci - při rychlosti 90 km/h motor točí necelých 2.000 otáček, při 130 km/h 2.300 otáček.

Delší převody ale současně znamenají ve srovnání s "předchůdcem" trochu horší pružné zrychlení ve vyšších rychlostech. Přesto Vitara i nadále působí poměrně svižně, rozhodně svižněji, než byste asi čekali při pohledu na oficiální údaj o akcelerace z klidu na sto. Díky elektromotoru se pohonné ústrojí ochotněji sbírá odspodu a potěší plynulejším zátahem.

Zábava s SUV

Živému motoru, který má rád otáčky, navíc sekunduje také dobře odladěný podvozek. A hlavně - Vitara i s mild-hybridní technikou zůstává poměrně lehkým autem. Přidané komponenty totiž zvyšují hmotnost vozu jen o zhruba 30 kg, takže tohle SUV s pohonem všech kol váží více než přijatelných 1320 kg (provozní hmotnost).

Právě slušná hmotnost a povedený podvozek stojí za úžasnými jízdními vlastnostmi, které se blíží klasickému hatchbacku. Vitara na silnici působí takovým sympaticky tuhým a pevným dojmem, rozhodně ale není prkenná. Většinu nerovností podvozek dokáže solidně odfiltrovat, takže si v ní užijete jízdu bez drncání - což u malých a kompaktních SUV bohužel není úplně samozřejmé.

Vitara navíc přidává lehkonohý projev v zatáčkách. Na kvalitním asfaltu si dokonce vede tak zdatně, že byste se za volantem dost často mohli i bavit. Suzuki se podařilo minimalizovat náklony karoserie a nedotáčivost, auto má navíc přesné řízení.

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid 4x4 Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid 4x4

Největší radost s Vitarou si užijete ve sportovním režimu, který zostřuje reakce pohonného ústrojí na plynový pedál, ale také častěji přenáší hnací sílu na zadní kola, takže potlačuje nedotáčivost.

Vitara pak nabízí ještě tři jízdní režimy. V případě módu Auto je hlavní prioritou nízká spotřeba paliva, takže vůz po většinu času jezdí jako předokolka a zadní nápravu připojuje, pokud hrozí protočení předních kol.

Režim Snow by měl celkově zlepšovat trakci, takže je určen nejen na sníh, ale celkově na nezpevněný nebo na kluzký povrch. A pak je tu mód Lock, který směřuje více točivého momentu na zadní kola a z Vitary udělá auto, s nímž se můžete vydat i do náročnějšího terénu. Vlastně si myslím, že jediné výrazné omezení, které by následně mohlo off-roadové dobrodružství zkazit, představují silniční pneumatiky.

Závěr


Závěr

Dobrou zprávou je, že mild-hybridní technika Vitaře neubrala na šarmu a schopnostech. Stále jde o mimořádně příjemné SUV s jednoduchým interiérem, docela živým projevem a hlavně výborným podvozkem.

Jenže současně se nemohu zbavit dojmu, že mild-hybrid zákazníkovi vlastně nic moc nepřináší. Je trochu dražší, spotřeba je podobná jako v případě starší verze a to samé platí o dynamice - ta se dokonce v některých případech (pružné zrychlení) lehce zhoršila. Dokonce si ani nejsem jistý, že kdybych nevěděl, že řídím právě novou Vitaru Hybrid, že bych přítomnost nové techniky poznal. Snad jen, kdybych přeskakoval ze starší verze do nové.

Nový mild-hybrid je prostě a jednoduše především úlitba Evropské unii a přísnějším emisním normám. A Suzuki s ním přijít muselo.

Japonskou automobilku bychom proto měli pochválit, jak si s touto výzvou poradilo. Vitara je totiž pořád sakra dobré auto. A za stále slušné peníze.

Nejlevnější verze modelu 456.900 Kč (1.4 BoosterJet 6MT 4×2)
Základ s testovaným motorem 469.900 Kč (1.4 BoosterJet Hybrid 6MT 4×2)
Testovaný vůz bez příplatků 576.900 Kč (1.4 BoosterJet Hybrid 6MT 4×4)
Testovaný vůz s výbavou 576.900 Kč (1.4 BoosterJet Hybrid 6MT 4×4)

Plusy

  • Jízdní vlastnosti
  • Úsporné a živé pohonné ústrojí
  • Zajímavá cena
  • Bohatá výbava

Minusy

  • Není automat
  • Laciné detaily v interiéru
  • Ovládání palubního počítače
  • Omezená nabídka motorizací
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (83)

Doporučujeme

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid 4x4
Cena základní sestavy 576 900 Kč
Výbava základní sestavy 17palcová kola z lehké slitiny, parkovací senzory vpředu a vzadu, bezklíčové startování vozu tlačítkem, Suzuki Smartphone audio + Bluetooth® + DAB rádio + zadní parkovací kamera + navigace, sedadla v kombinaci kůže a semiš, výplně dveří semišové, vnější zpětná zrcátka se zabudovanými bočními směrovými ukazateli, elektrické ovládání všech oken, vyhřívání předních sedadel, mezipodlaha v zavazadlovém prostoru, 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru, zatmavená zadní boční skla a sklo pátých dveří, multifunkční volant obšitý kůží, ovladač se 4 režimy řízení AllGrip (pouze verze 4×4), světelný a dešťový senzor, adaptivní tempomat doplněný o systém automatického nouzového brzdění, systém hlídání jízdního pruhu, rozpoznání dopravních značek, sedm airbagů, automatická klimatizace, mlhovky, výškově nastavitelná přední sedadla, palubní počítač, LED světlomety a jiné Kč
Cena testované sestavy 576 900 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1373
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 95 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 235 / 2000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 4.6 / 4.9
Emise CO2: 112
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 375 / 1120
Objem nádrže (l): 47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1320 / 0
Rozměr pneu: 215/55 R17
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4175
b) šířka (mm): 1775
c) výška (mm): 1610
d) rozvor (mm): 2500
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1505
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
24. 4. 2020 00:13
Re: Vitara
Vidíš, a přesto se ve Vitaře cítíš volněji, než ve stísněném Dusteru - na šířku i na délku. Taky kufr má Vitara hlubší, v případě porovnání verzí 4x4 dokonce o mnoho hlubší.
Avatar - xxc
22. 4. 2020 13:28
Re: Zbytočné mildhybridy
To je prezidentovo sídlo, ja bývam na druhej strane :-) Ale možno raz..
Avatar - Emel
22. 4. 2020 09:43
Re: Zbytočné mildhybridy
Tvoje rodinné sídlo by potřebovalo vyspravit fasádu
21. 4. 2020 22:11
Problém nie je v mild-hybridoch, ale...
Problém nevidím v samotných mild-hybridoch, ale spôsobe ako sú teraz prezentované. Dosť ma tie mediálne kampane pri Suzuki, ale aj Fordoch iritujú, lebo sa tvária, ako keby ponúkali plnohodnotný hybrid á la Toyota.

Veď mild-hybrid nie je nič nové, nespomínam si, že by robili haló pri Swifte a ani dávno pri Smarte, keď mal tú vtipnú skratku MHD. Miesto toho, aby sa ukazovalo, aké je to auto úžasne šetrné voči prírode by radšej mohli učiť ľudí, ako s tým jazdiť. Napríklad, že na brzdenie motorom sa už môže zabudnúť, kedy vyraďovať rýchlosť, atď.

Celé je to o tom, že sa celoplošne dvíhajú ceny áut nielen kvôli emisiám, ale aj povinnej bezpečnostnej výbave, tak zavedenie mild-hybridu je ideálna príležitosť to dobre zamaskovať. Tomu rozumiem, je to pochopiteľné, ale nemám rád, keď z ľudí robia blbcov.
Avatar - xxc
21. 4. 2020 21:56
Re: Zbytočné mildhybridy
takto moje vyzera na kabli v meste https://ibb.co/SsmH5BN