Švédský Northvolt krachuje, mizí naděje na elektromobilitu s evropskými bateriemi
Jedna z evropských snah o nezávislost na bateriích z Asie nedopadla slavně. Švédský Northvolt požádal o ochranu před věřiteli. Firma má peníze jen na týden fungování a dluhy skoro šest miliard dolarů.
Výrobě baterií pro elektromobily kralují asijské společnosti. Dominujícím čínským sekundují korejské a japonské. Evropa si snila o tom, že se v oboru také prosadí. Nadějně vypadal projekt švédské společnosti Northvolt. Firma ale zatím jen ve velkém pálila hotovost a obrat v ziskové podnikání byl v nedohlednu. Ve čtvrtek společnost sama požádala o bankrot.
Nyní se proto bude řešit, co s firmou dál. Má jen 30 milionů dolarů v hotovosti. Taková částka stačí jen na pár dní provozu, výhled příjmu je kvůli potížím s výrobou nejistý. Dluží také 5,8 miliardy dolarů, z toho 51 milionů na mzdách.
Northvolt se nyní pokusí o takzvanou restrukturalizaci. Ta zpravidla znamená, že se oseká, co se dá, a věřitelé a investoři přijdou o část svých peněz. Mnozí přitom věřili, že se jejich investice zhodnotí, to jim ale nejspíš nevyjde.
Firma by měla pokračovat dál, někde se ale musí vzít peníze, které chybí. Nyní má zhruba 6600 zaměstnanců a řadu rozjetých projektů, které bez přísunu hotovosti skončí. Potíže s bateriemi a jejich výrobou vedly ke skluzu ve všech projektech. To nakonec vedlo i k tomu, že například BMW zrušilo kontrakt na baterie za dvě miliardy dolarů. Ukázalo se, že je Northvolt prostě nestihne vyrobit a bavorská automobilka tak musela hledat jinde.
Naopak další akcionář a zákazník, švédská Scania (patří do skupiny Volkswagen), poskytuje problémové firmě půjčku 100 milionů dolarů, původně aby podpořila výrobu baterií pro své vozy, peníze ale nakonec mohou mířit na to, aby Nortvolt stávající situaci zvládl. K tomu bude podle agentury Reuters potřebovat celkem 245 milionů dolarů. Je třeba připomenout, že to nestačí ani na tři měsíce provozu.

Současná situace Northvoltu ukazuje, že firma nedokázala v posledních měsících, kdy byl problém s hotovostí zřejmý, najít nové investory nebo získat více peněz od těch stávajících. Dluhy společnosti i nejasné výhledy do budoucna mohou znamenat, že nemusí být nikdy konkurenceschopná a automobilky budou raději nakupovat od asijských výrobců, kteří již mají vybudované kapacity a těží i z objemu produkce.
Northvolt není jedinou evropskou nadějí získat nezávislost ve výrobě baterií, byl z nich pouze nejvýraznější. Podobné projekty jsou napříč Evropou a ve velké části z nich mají evropské automobilky zainvestováno hodně peněz.