Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Svolávací akce Škodovky. Co se bude v servisu dít?

Martin Machala
Diskuze (163)
Zkoušeli jsme zjistit, na jaké konkrétní zásahy do pohonných jednotek TDI se mohou zákazníci „těšit“. Ptali jsme se přímo jednoho ze škodováckých inženýrů.

Včera odpoledne domácí automobilka přiznala, že se problém všeobecně známý jako „Dieselgate“ týká i mladoboleslavských modelů. A rovnou přispěchala s ujištěním, že všech 1,2 milionu dotčených vozů svolá do servisu. Jenže, co se bude v rámci rozsáhlé svolávací akce dít? Jaké konkrétní zásahy milionovou skupinu vozů čekají? „Koncern Volkswagen intenzivně pracuje na tom, aby odchylky pomocí technických opatření odstranil. Blíže se k celé situaci nemůžeme vyjádřit,“ dozvěděli jsme se od Jozefa Baláže z tiskového oddělení automobilky.

Můžeme se domýšlet, že si ve Škodovce hrají na tajemné, skutečnost je ale nespíš prozaičtější. „Aktuálně opravdu nikdo nic neví,“ přiznal jeden ze škodováckých inženýrů, který se přímo podílí na vývoji pohonných jednotek. Jistě pochopíte, že si jeho jméno musíme nechat pro sebe. „Jedná se totiž o software Volkswagenu, do kterého my žádným způsobem nezasahujeme. V těchto záležitostech vystupujeme pouze v roli zákazníka. Od Volkswagenu jednoduše software nakoupíme a bez dalších úprav namontujeme,“ vysvětluje inženýr. To by ostatně potvrzovala i celkem nenápadná větička ze včerejšího tiskového prohlášení: „Náklady na případná nezbytná technická opatření převezme koncern Volkswagen.“ Že by Škodovka k podvodnému softwaru přišla jako slepý k houslím?

Jistá je jen jedna věc – k případným zásahům v rámci svolávací akce se nic konkrétního zatím nedozvíme. „Těžko bude někdo sahat na železo, to by bylo finančně neúnosné. Vyloučil bych také dodatečnou instalaci močoviny, znovu se bavíme o velkých penězích. V úvahu tak připadá jen úpravu softwaru. Do jaké míry se ale podepíše na chování auta, to samozřejmě těžko říct,“ přiznává náš zdroj. „Bylo by logické, že dojde k určitému snížení výkonu. Jak jinak byste chtěli jednoduše a účinně redukovat emise?“

Nezbude nám tedy nic jiného, než čekat na prohlášení Volkswagenu, který konkrétní servisní postup předepíše. Do té doby můžeme jen spekulovat. „Opravdu bych to viděl jen na drobný zásah do softwaru. Spíš jenom tak naoko, aby se zkrátka aspoň něco udělalo,“ domnívá se. „My jsme se samozřejmě okamžitě zajímali, co se bude dít, na co se máme připravit. Hned ve čtvrtek vyrazili do Wolsfburgu naši vedoucí, aby zjistili nejnovější informace. Neměli se ale na koho obrátit. Skoro všechny tam vyházeli.“

Martin Machala
Diskuze (163)
30. 9. 2015 22:52
Re: choas, mlžení a bord*l
v zásadě souhlasím. Podle mě jsou naftový motory zralý na vyhynutí. Při současný hustotě provozu si nedovedu představit města plný naftových aut. Jedině benzín nebo plyn.
30. 9. 2015 22:47
Re: choas, mlžení a bord*l
Nemyslím, že prachbídný, spíš bych řekl realistický. Mávnutí rukou a spláchnutí by nastalo, pokud by VW zůstalo nepotrestáno. Tady se ale mluví o 430 mld a stahovačce 11 mil aut do servisů. To ti přijde jako málo? To je přivírání očí? Ano tady se prodalo 11 milionů aut, který vypouštějí větší emise než se naměřilo v laborce a taky další miliony aut od jiných výrobců, který sežerou víc paliva a vzduchu a vypustí tím pádem víc zplodin než deklarovali jejich výrobci. No a co. Kdyby ses o tom podfuku nedověděl, tak tě netrápí. Co když Toyota podobně fixluje s emisema? Taky bys ji ukřižoval? Nestalo se nic tak zásadního. Pokud by těm autům upadávaly kola a bylo skrz to už zástupy mrtvých a zraněných jo budu se rozčilovat stejně jako teď ty, ale kvůli takový marginalitě? Na to pokuta a stahovačka aut do servisů (což budou další miliardy) je myslím dostatečný trest, aby si příště automobilky napříč spektrem rozmysleli podobný fígle.
30. 9. 2015 22:10
Re: redakce
Potravinářství je velmi špatné přirovnání. Úplně jiný přístup lidí a potraviny jsou povětšinou snadno nahraditelné s relativně malou hodnotou i trvanlivostí. Porovnej, jaký na tebe bude mít dopad zákaz provozu tvého auta a oznámení, že víno, které máš doma, je zdraví nebezpečné a nemělo by se konzumovat. Problém je, že zákaz provozu netrestá ani výrobce, ani organizaci, která produkt schválila k provozu (a očividně selhala, pokud produkt ve skutečnosti nesplňuje podmínky). A lidé mají k emisím jiný vztah, než kdyby se jim někdo snažil prodat otrávené jídlo.

I když v tomhle případě by zákaz neznamenal konec provozu, sloužil by jen k donucení provozovatele k "opravě", která by měla být na náklady výrobce. I kdyby k zákazu provozu nedošlo, neznamená to, že by to VW prošlo a že by to vybízelo další. Zákaz prodeje trestá výrobce/ prodejce. Zákaz provozu trestá provozovatele. Nemá přímý dopad na výrobce. Pro to musí být dobrý důvod, dopad porušení předpisů musí být dostatečně závažný, aby vyvážil dopad zákazu.
Avatar - Hammunasakra
30. 9. 2015 14:49
Re: Co se bude dit?
To chápu. Posvětit aby ji jen jeden nesplňoval je ale ešte horší
Avatar - Hammunasakra
30. 9. 2015 14:46
Re: choas, mlžení a bord*l
Podle chování ANO Ťoka jo. Na západ od našich hranic ale budou ostřejší

Jak změní software motorů a co to přinese sem docela zvědavej