Svolávací akce Škodovky. Co se bude v servisu dít?
Včera odpoledne domácí automobilka přiznala, že se problém všeobecně známý jako „Dieselgate“ týká i mladoboleslavských modelů. A rovnou přispěchala s ujištěním, že všech 1,2 milionu dotčených vozů svolá do servisu. Jenže, co se bude v rámci rozsáhlé svolávací akce dít? Jaké konkrétní zásahy milionovou skupinu vozů čekají? „Koncern Volkswagen intenzivně pracuje na tom, aby odchylky pomocí technických opatření odstranil. Blíže se k celé situaci nemůžeme vyjádřit,“ dozvěděli jsme se od Jozefa Baláže z tiskového oddělení automobilky.
Můžeme se domýšlet, že si ve Škodovce hrají na tajemné, skutečnost je ale nespíš prozaičtější. „Aktuálně opravdu nikdo nic neví,“ přiznal jeden ze škodováckých inženýrů, který se přímo podílí na vývoji pohonných jednotek. Jistě pochopíte, že si jeho jméno musíme nechat pro sebe. „Jedná se totiž o software Volkswagenu, do kterého my žádným způsobem nezasahujeme. V těchto záležitostech vystupujeme pouze v roli zákazníka. Od Volkswagenu jednoduše software nakoupíme a bez dalších úprav namontujeme,“ vysvětluje inženýr. To by ostatně potvrzovala i celkem nenápadná větička ze včerejšího tiskového prohlášení: „Náklady na případná nezbytná technická opatření převezme koncern Volkswagen.“ Že by Škodovka k podvodnému softwaru přišla jako slepý k houslím?
Jistá je jen jedna věc – k případným zásahům v rámci svolávací akce se nic konkrétního zatím nedozvíme. „Těžko bude někdo sahat na železo, to by bylo finančně neúnosné. Vyloučil bych také dodatečnou instalaci močoviny, znovu se bavíme o velkých penězích. V úvahu tak připadá jen úpravu softwaru. Do jaké míry se ale podepíše na chování auta, to samozřejmě těžko říct,“ přiznává náš zdroj. „Bylo by logické, že dojde k určitému snížení výkonu. Jak jinak byste chtěli jednoduše a účinně redukovat emise?“
Nezbude nám tedy nic jiného, než čekat na prohlášení Volkswagenu, který konkrétní servisní postup předepíše. Do té doby můžeme jen spekulovat. „Opravdu bych to viděl jen na drobný zásah do softwaru. Spíš jenom tak naoko, aby se zkrátka aspoň něco udělalo,“ domnívá se. „My jsme se samozřejmě okamžitě zajímali, co se bude dít, na co se máme připravit. Hned ve čtvrtek vyrazili do Wolsfburgu naši vedoucí, aby zjistili nejnovější informace. Neměli se ale na koho obrátit. Skoro všechny tam vyházeli.“