Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Systémy eCall často nevolají přímo 112, záchranu životů zdržuje snaha vydělat

Ondřej Mára
Diskuze (11)

Systém eCall, který by vám měl v případě nehody automaticky zavolat pomoc, je u nově registrovaných automobilů povinný již od dubna 2018. Přesto stále nemusí fungovat tak, jak bychom si představovali.

Systém automatického volání na tísňovou linku eCall, který by měl v případě nehody nebo po zmáčknutí tlačítka vytočit jednotné evropské číslo pro tísňové volání 112, je vlastně skvělou myšlenkou. I bez svědků totiž záchranáře upozorní na incident a ještě jim předá přesné GPS souřadnice, což výrazně zkrátí čas záchrany a zvýší šance posádky nabouraného vozu na přežití.

Zástupci EU očekávají, že jakmile bude tímto systémem vybavena většina vozidel na silnicích, mohl by ročně přispět k záchraně až 2500 životů. A to není málo. Známý německý autoklub ADAC však před pár dny varoval, že systémy bohužel nefungují tak efektivně, jak bychom si nejspíš přáli.

Podle ADAC totiž pouze velmi malé procento automobilů nabízí klasický systém eCall, který po zmáčknutí tlačítka nebo v krizových situacích automaticky zavolá na linku 112. Nařízení, které vstoupilo v platnost v dubnu 2018, totiž vyžaduje tento systém pouze u nově schválených modelů. Některé automobilky prý však podle ADAC při modernizaci stále spoléhají na starší typ schválení.

Některé i nedávno faceliftované modely tak stále nemusí mít „pravý“ systém eCall, ale pouze výrobcem zprostředkovaný systém nouzového volání. V případě nehody tak automobil nevolá na číslo 112, ale na automobilkou najaté či provozované callcentrum. Některé automobilky prý navíc instalují vlastní systém nouzového volání, jehož tlačítko umisťuji těsně vedle skutečného eCall.

Ptáte se proč? Důvod je poměrně jednoduchý: další obchodní příležitosti. Automobilky se chtějí o vaší nehodě dozvědět jako první, aby vám mohly nabídnout další služby. Ať už se bude jednat o asistenční službu, odtah, opravu vozu nebo zprostředkování náhradního automobilu. Samozřejmě i callcentra automobilek jsou připravena vám přivolat pomoc, ve srovnání se systémem eCall to však má několik podstatných zádrhelů.

A tím prvním je dlouhá reakční doba, na kterou poukázaly testy Euro NCAP v ADAC Technik Zentrum. U některých testovaných vozů totiž trvalo 58 sekund, než se po výbuchu airbagů ozval hlas pracovníka callcentra. Téměř minutová čekací doba je u tísňových linek téměř nemyslitelná.

K určitým zpožděním přitom prý u externích callcenter dochází téměř pokaždé. A důvodů je hned několik. Ať už se budeme bavit o vytíženosti callcenter, pracovní době jejích zaměstnanců, zprostředkování služeb jejich telefonních poskytovatelů, atd.. Po odpovědi zaměstnance z callcentra však bude následovat další kritický moment: callcentrum musí kontaktovat záchranáře.

Čekání na záchranáře se tak opět prodlužuje a navíc může docházet ke komplikacím při hledání místa nehody. Pracovník callcentra sice vidí GPS souřadnice na monitoru, záchranářům je však většinou předává ústně, tedy po telefonu, a riziko záměny čísel je zde až nebezpečně vysoké. GPS souřadnice se navíc mohou předávat v několika různých formátech, které se liší například i v západní a východní Evropě.

I z toho důvodu vysílá systém eCall pouze unifikovaný balík nezbytně nutných dat, známý jako MSD (Minimum Set of Data). Záchranáři tak vždy dostávají správná data a to v tom nejkratším možném čase.

ADAC navíc dodává, že častá averze řidičů k systému eCall z důvodu obav o osobní data je naprosto zbytečná. Systém se totiž přihlašuje do sítě teprve po zaznamenání vážné nehody, načež okamžitě odesílá data pouze záchranářům – nikoliv výrobci vozu ani nikoliv dalšímu. eCall navíc ani nezaznamenává žádná další data o automobilu.

Německý autoklub bohužel nezveřejnil konkrétní jména výrobců či modelů, které míchají systém eCall a nouzové volání zprostředkované výrobcem. Dodává však, že pravým systémem eCall je vybavena například Škoda Scala nebo elektrické Porsche Taycan.

Ondřej Mára
Diskuze (11)

Doporučujeme

2. 6. 2020 21:08
Re: Páchání dobra
A mohli by si dokupovat airbagy, pásy, deformační zóny...
A jak myslíte, že to špiclování probíhá?
Avatar - Jiri.Kuchta
6. 12. 2019 18:04
GPS
Formát souřadnic se liší v západní a východní Evropě ? To je opravdu nějaký nový světový objev o kterém nikdo jiný kromě autora nic neví.
6. 12. 2019 13:00
Další nesmyslný prvek výbavy, nařízený EU
Čím méně zbytečné elektroniky a jízdních asistentů v autě, tím lépe pro cenu vozu a požitek z řízení!!!
Avatar - xxc
5. 12. 2019 20:26
Re: Falešná volání
Mobilom lepsie odsleduju zaujmove osoby, ako nejakym autom :-)
Avatar - Ada je zase tady
5. 12. 2019 19:59
Re: Falešná volání
Je to jeden z nástrojů nastupující totality. GSM telefon v tomto systému je stále připojen do sítě. Tedy není problém z něj získat GPS souřadnice a v nouzi lokaci podle zaměření GSM BTSek. To je evidentně zařízení, pro sledování pohybu zájmových osob. Jinak řečeno: nástroj totality. Do auta mi to nesmí. :-[]