Tak to bylo rychlé! Tesla Model 3 je už nejprodávanější elektromobil v Evropě
Tesla Model 3 na evropské trhy vstoupila teprve na začátku roku, přesto už je na starém kontinentu nejprodávanější elektromobil.
Zatím nejlevnější vůz Tesly, Model 3, byl pro amerického výrobce elektromobilů dlouhou dobu noční můrou. Auto trápily dětské nemoci, automobilka nemohla mnoho týdnů dosáhnout vytyčené produkce, zákazníci dokonce rušili objednávky a dlouho k dispozici nebyla ani avizovaná nejdostupnější varianta. Nyní se ale zdá, že Model 3 konečně nastoupil správnou cestu.
Na začátku roku se Modelu 3 po dlouhém čekání a posouvání termínu konečně dočkali i evropští zákazníci a jen o pár týdnů později se už vůz stal nejprodávanějším elektromobilem v Evropě. Za únor podle statistik analytické společnosti JATO Dynamics hlásí 3.630 registrovaných kusů, čímž Tesla Model 3 jasně překonala na starém kontinentu zatím nejžádanější elektrovozy – Renault Zoe a Nissan Leaf. Nepomohlo jim ani to, že jejich prodeje meziročně vzrostly o 26 %, respektive 51 %. Francouzský hatchback za únor hlásí 2.888 registrovaných kousků, ten japonský 2.364 exemplářů.
Úspěch Tesly je úctyhodný kvůli tomu, že se evropští zákazníci vozu dočkali teprve nedávno – první kusy Modelu 3 na starý kontinent dorazily teprve na přelomu ledna a února. Obvykle přitom autům trvá několik měsíců, než dosáhnou vrcholu prodejů. Na vybraných trzích navíc auto zatím ani není dostupné.
Není to přitom jediný úspěch Tesly Model 3. Automobil se totiž v únoru dokonce stal nejžádanějším prémiovým sedanem střední třídy v Evropě, když v počtu registrací překonal i zavedené modely německých značek s konvenčním pohonem, Mercedes C, Audi A4 a BMW 3.
Analytici jsou tak hodně zvědavi na to, zda si Tesla Model 3 svoji pozici udrží, nebo zda to byla jen výjimka. Únor jako krátký měsíc vždy znamená trochu odlišné prodejní výsledky než ve zbytku roku, a tak mohla mít Tesla jen štěstí, že s Modelem 3 přijela do Evropy ve vhodnou dobu.
Evropský trh v únoru 2019: Nejprodávanější elektromobily | |||
Poř. | Model | Prodej 2/2019 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Tesla Model 3 | 3630 | - |
2. | Renault Zoe | 2888 | +26 |
3. | Nissan Leaf | 2364 | +51 |
4. | BMW i3 | 2021 | +69 |
5. | Hyundai Kona | 1755 | - |
6. | VW e-Golf | 1642 | +15 |
7. | Kia e-Niro | 1016 | - |
8. | Jaguar I-Pace | 874 | - |
9. | Hyundai Ioniq EV | 727 | +11 |
10. | Smart Fortwo EQ | 421 | -46 |
Buď jak buď, je jasné, že má konkurenční výhodu. Jiný prémiový sedan střední třídy s elektrickým pohonem na trhu zatím není a ještě nějakou dobu ani nebude. Tradiční prémioví výrobci zatím uvádějí elektrická SUV a crossovery, na elektrosedany dojde až později. Nejblíže je Polestar 2 a ten dorazí až v roce 2020. Do té doby má Tesla Model 3 na trhu volné pole působnosti, a tak se nechme překvapit, jak s tím naloží.