Takhle cool rolls-royce nemá ani Leoš Mareš. Je jediný a závodil na Dakaru
Unikátní Rolls-Royce Corniche s motorem Chevroletu Corvette a podvozkem Toyoty Land Cruiser je splněným snem dvou bohatých playboyů.
Když se řekne „terénní rolls-royce“, tak si všichni nepochybně vzpomeneme na moderní luxusní SUV jménem Cullinan. To však překvapivě není první čtyřkolkou s ikonickou soškou Spirit of Ecstasy na masce chladiče, protože už začátkem osmdesátých let se objevil unikátní rolls s pohonem všech kol, který se dokonce zúčastnil legendární cross-country rallye Paříž-Dakar. Přivítejte speciál s přezdívkou „Jules“.
Je to jeden z nejslavnějších závodních rolls-royců všech dob a svou přezdívku dostal po slavné pánské kolínské značky Christian Dior, jež významně pomohla s jeho dokončením. Jedinečný rolls-royce na základech produkčního modelu Corniche začal vznikat na přelomu osmdesátých let, když se dva bohatí francouzští playboyové Thierry de Montcorgé a Jean-Christophe Pelletier zasnili nad lahví kvalitního francouzského vína, jak by vypadal rolls jedno z nich na startu Dakaru.
Projektu se následně ujal Michel Mokrycki, známý výrobou aut pro rallye i prototypů pro Citroën, ale musel se uchýlit k méně vznešeným značkám, aby našel ideální techniku. Jules tak stojí na podvozku z Toyoty Land Cruiser a pod kapotou má osmiválcové srdce z Chevroletu Corvette. Celková váha vozu tehdy výrazně překročila dvě tuny, a proto se rozhodl zahodit původní kovovou karoserii a nahradit ji sklolaminátovou replikou.
V kabině nechyběl bezpečnostní rám ani závodní sedadla, ale jakmile se britská automobilka doslechla o vzniku nového projektu, rozhodla se jednat. V Rolls-Roycu se rozhodli, že Jules poškozuje jejich duševní vlastnictví a okamžitě podnikli první právní kroky k jeho ukončení. Dvojice playboyů naštěstí měla eso v rukávu, protože jako svého sponzora do soutěže podepsala Christiana Diora.
Nic tedy nebránilo tomu, aby terénní rolls-royce odstartoval do rallye Paříž-Dakar 1981 a oba playboyové, dělící se o sedadlo spolujezdce, si s sebou údajně přivezli velkou zásobu šampaňského a ústřic. Během závodu si vedl až nečekaně skvěle a pravidelně dokončoval etapy mezi 20 nejlepšími z celkem 291 vozů. Krátce po polovině závodu, když byl na 13. místě, však narazil do stromu, přičemž se poškodilo řízení.
Místní mechanik provedl provizorní opravu, jež podle pořadatelů trvala příliš dlouho a vůz diskvalifikovali. Zakladatel rallye Thierry Sabine však posádce dovolil dokončit soutěž s tím, že nebude klasifikována v konečných výsledcích. Christian Dior tak s relativně skromnými náklady získal obrovskou publicitu a dvojice playboyů měla další zajímavou historku.
To nejvtipnější je, že když se tenhle rolls začal objevovat v novinách, v sídle Rolls-Roycu museli vyřizovat desítky telefonátů a dopisů od potenciálních zájemců o Corniche s pohonem všech kol. Dodnes na světě existuje jeden jediný kus, který se právě prodal. Aukční společnost Aguttes mu našla nový domov za 596.420 eur, tedy více než 15 milionů korun.