Rolls-Royce Cullinan Series II Black Badge: Za volantem nejluxusnějšího SUV světa
Nejprodávanější model britské automobilky se dočkal modernizace, která změnila přesně to, v čem ohromující SUV pomalu zaostávalo.
Bez SUV to v dnešním světě nejde. Do dříve zapovězených vod proto postupně zapluly značky Bentley, Lamborghini, Ferrari i Rolls-Royce. Zatímco Italové míří za sportovními zážitky (ano, i ty za volantem aut s vyšší světlostí zažijete), Britové tradičně vsadili na luxus a individualitu. Jestliže Bentley Bentayga dokáže nadchnout i velmi náročné zákazníky, Rolls-Royce Cullinan je přece jen jiná liga. Začíná totiž tam, kde kolega z Crewe končí.
Rolls-Royce Cullinan Series II vs. Bentley Bentayga EWB | ||
Rolls-Royce Cullinan | Bentley Bentayga EWB V8 | |
Zdvihový objem [cm3] | 6749 | 3996 |
Výkon (kW) | 441 | 404 |
Točivý moment [N.m] | 900 | 770 |
Převodovka | 8 AT | 8 AT |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 290 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,2 | 4,6 |
Vnější rozměry [mm] | 5355 x 2164 x 1835 | 5350 x 1998 x 1739 |
Rozvor [mm] | 3295 | 3175 |
Automobilce Rolls-Royce tenhle model přinesl nové zákazníky, pro které jsou sedany Ghost a Phantom možná až příliš pompézní. Oba zmíněné vozy také evokují to, že byste místo za volantem měli čas trávit vpravo vzadu. Velká část majitelů rollsů si přitom ráda sedne dopředu a služeb vlastního řidiče využije pouze zřídka, nebo dokonce vůbec. I proto cullinan působí nejpřístupněji. Pokud bych náhodou vyhrál v Eurojackpotu, také bych zvolil právě tenhle model.
Po českých silnicích se aktuálně pohybuje několik desítek exemplářů Rolls-Royceu Cullinan. Ten nejznámější patří Leoši Marešovi, který chtěl mít vůz v takřka totožné specifikaci jako Cristiano Ronaldo. A právě Leošův cullinan vídám prakticky každý pracovní den. Parkuje totiž asi deset metrů ode mě v naší nové budově ve Strašnicích, kam se vydavatelství letos na jaře přestěhovalo a kam se o několik měsíců později přemístila i spřízněná rádia v čele s Evropou 2. Superluxusní SUV mám tudíž na očích velmi často.
Proto mi docela zevšednělo. Může za to i na poměry Rolls-Royceu vcelku konzervativní design. Ghost, phantom i kupé Spectre působí o něco odvážněji.
Lehký facelifting
Letošní modernizace na exteriéru příliš věci nezměnila. Nové jsou především hlavní světlomety s linkou denního svícení protaženou do strany. Model s označením Series II přinesl také osvětlenou masku chladiče, tzv. pantheon. Úpravy se dotkly též předního nárazníku a dalších karosářských částí. Celkové vyznění exteriéru ovšem zůstává prakticky totožné.
Na první pohled se toho příliš nezměnilo ani v kabině. Ta stále vypadá jako salonek exkluzivního pánského klubu. Stačí se ovšem trochu více zaměřit na detaily a novinek si hned všimnete. Velmi vítaným příspěvkem modernizace jsou nová multimédia Spirit, která se inspirovala těmi v elektrickém kupé Rolls-Royce Spectre. Změnila se též kaplička před řidičem. Místo tradičních kulatých budíků (v tomto případě již digitálních) máte před sebou jednolitý displej opět odpovídající tomu v dvoudveřovém sourozenci s lokálně bezemisním pohonem.

Přiznám se, že trochu spartánská grafika palubních přístrojů se mi úplně nelíbí. Na druhou stranu máte jasně k dispozici všechny důležité jízdní údaje, které se vám neztrácejí v záplavě jiných, méně důležitých informací.
Konzervativní svět automobilky Rolls-Royce je z pohledu ergonomie nesmírně osvěžující. Navzdory stále rychleji postupující digitalizaci si totiž cullinan zachoval velmi tradiční ovladače ventilace kombinující archaicky působící otočné „kotouče“ pro nastavení teploty s klasickými kolečky, jež se starají o intenzitu vyfukujícího vzduchu. Nechybějí ani kulatá tlačítka a robustní ovladače z kovu. Zachováno zůstalo též původní ovládání multimediálního systému, které sahá až k avantgardnímu BMW 7 E65 z roku 2001 a které nebylo dosud překonáno.
K dispozici je též integrovaná aplikace Whispers, která mimo jiné dokáže majitele moderních rollsů napřímo propojit mezi sebou. Audiofilové si mohou užívat systém Bespoke Audio s 18 reproduktory a osmnáctikanálovým zesilovačem o výkonu 1400 wattů. Spolujezdec má nově před sebou ozdobný panel se sedmi tisíci poosvětlenými tečkami připomínajícími rozmazanou siluetu zářících mrakodrapů.
Vnitřek vozu si můžete nechat vyzdobit množstvím dekorů, přičemž velmi hezky vypadá dřevo s otevřenými póry. V rámci faceliftu nabídku čalounění rozšířila velmi zajímavá látka Duality Twill z bambusu. V jejím případě může být použito až 2,2 milionu stehů a až 17,7 kilometru nití. Textil je dostupný ve třech základních odstínech: šeříkovém, čokoládovém a černém. U nitě můžete zvolit jeden z 51 dostupných odstínů.
Na dvanáctiválec nám nesahejte!
Až na zmíněný Rolls-Royce Spectre mají ostatní modely pod kapotou výhradně dvanáctiválec o objemu 6,75 litru dopovaný dvěma turbodmychadly. V případě dynamicky laděné verze Black Badge máte k dispozici vyšší výkon i točivý moment. Místo 420 kW a 850 Nm si užíváte 441 kilowattů a 900 newtonmetrů. Výsledkem je o desetinu rychlejší akcelerace na 100 km/h (5,2 vs. 5,3 s u konvenčního modelu), čehož si ovšem u 2,7tunového chrámu na kolech prakticky nevšimnete.
Zachování přeplňovaného dvanáctiválce bez mild-hybridu a další elektrifikace je výborná zpráva. Pořádný motor totiž kromě turbodmychadel žádné pomůcky nepotřebuje. Stačí mu špičková osmistupňová samočinná převodovka od ZF a pohon všech kol.
Zrychlování z místa, nízkých i vysokých rychlostí je i v podání těžkého Rolls-Royceu Cullinan naprosto suverénní záležitost. Stačí přišlápnout plynový pedál a britský majestát se dá do pohybu. Před zatáčkou ovšem musíte jeho temperament trochu krotit. Vůz totiž na výšku měří 1835 milimetrů, což vás v kombinaci s vysokou hmotností teoreticky může dostat do nepříjemných situací.

I když svižná jízda na okreskách není pro cullinan úplně typická, zvládne ji bez ztráty kytičky, byť musíte počítat s velmi širokou karoserií a pomalejším řízením s volantem, který připomíná spíše kormidlo jachty.
Ze všeho nejvíce si ovšem stejně budete užívat suverénnost a nadhled. A také to ticho. Kromě jemně ševelícího motoru jste uvnitř jako v bublině. Zvuk klokotajícího starého dieselu u vedlejšího auta v koloně k vám prakticky nedolehne. Auto okolo vás vytvoří pomyslné silové pole, které vás izoluje od okolního světa. Právě kvůli tomu si ale rollsy lidé kupují.
Testované provedení Black Badge s většími vzduchovými vaky pro dynamičtější jízdu nabízí o něco lepší ovladatelnost, přičemž jízdní komfort na 23palcových kolech obutých do pneumatik 255/40 vpředu a 295/35 vzadu je jen o špetku horší než u běžného modelu. Velká kola na rozměrném SUV vypadají skvěle, jsou ale zároveň dost těžká, takže ani rolls-royce úplně nedokáže odfiltrovat některé typy nerovností. To je ovšem klasická vlastnost vzduchového odpružení, kterou ale v Goodwoodu dokázali potlačit na minimum.
Čtyřmístná verze (českým prodejům ovšem dominuje praktičtější pětimístná varianta) poskytuje zadním pasažérům podobný komfort jako Rolls-Roycey Ghost a Phantom. Dokonce i před koleny máte tolik místa, že bez větších problémů dáte nohu přes nohu. Cullinan je ovšem konstruován, abyste si užívali především za jeho volantem.
Z křesla řidiče máte skvělý výhled a přehled o karoserii dlouhé 5355 milimetrů. Po několika kilometrech na velmi štědré proporce zapomenete a městem, dálnicí i venkovskými cestami se bude smýkat jako v autě o půl metru kratším.
Rolls-Royce vedle důrazu na detail fascinuje také individuálním přístupem. Pokud si nevyberete z předdefinovaných laků, odstínů čalounění a dekorů, můžete si přímo v centrále vybrat prakticky dle libosti. Fantazii se (téměř) meze nekladou. Je libo hvězdná obloha s konstelací „hvězd“ jako ve dni vašeho narození? Není problém. Toužíte po barvě, kterou dosud žádný rolls nemá? Zařízeno. V době masové výroby, celkové povrchnosti a informačním „fast foodu“ je tradiční svět Rolls-Royceu pohlazením na duši.