Tato auta chce vietnamský VinFast prodávat v Evropě. Poprvé se ukážou na autoshow v Los Angeles
VinFast míří na evropský a americký trh, jak jinak než s elektromobily. Duo chystaných novinek se veřejnosti představí již zanedlouho.
Vietnamská automobilka VinFast vstoupila na světlo světa ve velkém stylu. Firma financovaná vietnamským miliardářem Phamem Nhatem Vuongem představila první modely teprve v roce 2018, už se však etablovala na domácím trhu a ambiciózně míří i na světové trhy. V roce 2022 hodlá značka začít prodávat své automobily také na americkém a evropském trhu.
Konkrétně se pro Evropu a Severní Ameriku počítá s dvojicí modelů s elektrickým pohonem, které se veřejnosti poprvé představí na nadcházejícím listopadovém autosalonu v Los Angeles. Prvním je městské SUV e35, které asi spíše zaujme na starém kontinentu. Naopak pro USA je primárně cíleno velké SUV e36, s délkou 5.105 mm.
Právě e36 je přitom dalším důkazem, že v době nastupující elektromobily může nabídnout vyspělou techniku i mladá automobilka. U tohoto modelu se totiž počítá s dvojicí elektromotorů pro zajištění pohonu všech kol, které dohromady zajistí výkon 300 kW. Baterie pak mají poskytnout úctyhodnou kapacitu 106 kWh, která má postačit na ujetí 480 kilometrů bez nutnosti dobití.
Také výbava má být bohatá. Uvnitř na posádku čeká infotainment s obřím displejem o úhlopříčce 15,4", s bezpečností pomůžou matrix LED světlomety nebo systém automatického parkování. Design s motivem písmena V na přídi pak navazuje na předcházející modely značky.
Model e35 pak bude podle dřívějších zpráv 4.300 mm dlouhým vozem, s elektromotorem o výkonu 150 kW.
VinFast přitom zatím pokročil hlavně v přípravách vstupu na americký trh, kde chce spustit objednávky v první polovině roku 2022. V Kalifornii značka otevřela centrálu svého tamějšího zastoupení a během následujících 18 měsících tam chce otevřít na 60 dealerství napříč zemí. Většinu aut nicméně hodlá prodávat online. Plány značky s Evropou jsou zatím méně konkrétní, VinFast nicméně již potvrdil, že svá auta chce začít prodávat v Německu, Francii nebo Nizozemí.
Vozy značky se do Evropy a USA budou dovážet z domovského Vietnamu. Firma nicméně zvažuje možnost, že by začala vyrábět i ve Spojených státech. Aktuální plány nicméně ovlivňuje nedostatek výrobních dílů, který postihl i VinFast. Výrobce tak nyní počítá s tím, že příští rok prodá jen 15.000 elektroaut, místo původně plánovaných 56.000.
VinFast financuje vietnamský miliardář Pham Nhat Vuong, který se založením automobilky rozhodl podpořit vietnamský automobilový průmysl. Firma přitom od počátku vsadila na renomovanou techniku, když využila pomoc od Pininfariny, Magna Steyr nebo BMW. Její rozvoj navíc nyní řídí zkušený Michael Lohscheller, bývalý úspěšný šéf Opelu, který do jejího čela nastoupil v létě.