Tatra Phoenix: Nová konstrukční řešení
Kopřivnická Tatra se snaží s modelovou řadou Phoenix uspokojit požadavky kladené na terénní nákladní automobily ve stavebnictví, důlním průmyslu, lesnictví, při těžbě ropy a plynu i v jiných průmyslových odvětvích. S ohledem na přání a požadavky zákazníků se stále rozšiřuje nabídka verzí a nejrůznějších prvků výbavy.
Novinek pro letošní rok je celá řada a patří mezi ně čtyřnápravová Tatra Phoenix 8x8 s celkovou hmotností 50 t a užitečnou hmotností 32 t. Kabina má ochranu dle předpisů ROPS/FOPS (zesílená střecha a konstrukce kabiny s odpovídajícím uložením), ochranné mřížky hlavních světlometů a přídavné světlomety. Vozidlo je vybaveno převodovými redukcemi v nábojích kol a vyhřívanou korbou sklopné stavební nástavby. Na přání je možno tento pracovní stroj vybavit pneumatikami rozměru 24 R21 na zadních nápravách a systémem centrálního dohušťování pneumatik.
Další novinkou v nabídce je čtyřnápravový model s pohonem 8x6, u nějž může být nepoháněna první nebo druhá přední náprava. Tyto konfigurace nemají zásadně zhoršovat mobilitu vozidla v terénu, ale narozdíl od provedení s pohonem všech osmi kol mají disponovat úsporou hmotnosti až o 300 kg a spotřebou paliva nižší až o 2,0 l nafty na 100 km.
Tatra uvádí, že s lehkým kombinovaným pérováním se pohotovostní hmotnost vozidel s konfigurací 8x6 v provedení sklápěč blíží, nebo je srovnatelná, pohotovostní hmotnosti konkurenčních vozidel v provedení 8x4, což přináší zvýšení produktivity vozidla.
Ke zvýšení komfortu ovládání a jízdy má přispět nová automatizovaná převodovka AS-Tronic, jejíž software je výsledkem spolupráce kopřivnických konstruktérů s výrobcem ZF. Řidiči tato převodovka nabízí kromě plně automatického režimu i možnost manuální řazení. Rozjezdy ve svazích má usnadnit funkce Hill Holder.
Na přání je pro všechny verze Tatry Phoenix s manuální i automatizovanou převodovkou k dispozici nový dvoustupňový přídavný převod, který je unifikovaný s variantami jednostupňových přídavných převodů. Ve srovnání s nimi má umožnit úsporu až 3,0 l nafty na 100 km.
Pro Phoenix je novinkou možnost jednomontáže pneumatik na všech nápravách. K dispozici je několik variant rozměrů pneumatik až do velikosti 14.00 R20 případně 16.00 R20 a 24 R21 pro varianty vozidel s redukcemi v nábojích kol.
Pro nástavby, jakými jsou například bagry, jeřáby nebo vrtací soupravy, je nově k dispozici snížení střechy kabiny v její střední části o 125 mm v šířce 830 mm. Celková výška vozidla se standardními pneumatikami je 3200 mm, zatímco snížená střední část střechy je na výšce 3075 mm.
Poslední prozatím odhalenou novinkou Tatry je očekávaná čtyřdveřová kabina pro Phoenix. Ta je vhodná pro přepravu pracovní čety v počtu 1+8 osob a plní předpisy pro přepravu požárního mužstva hasičů 1+5 s dostatečným prostorem pro dýchací přístroje. Dvoukabina je homologována pro vozidla ve variantě s konfigurací pohonu 4x4 a podle automobilky se jedná jednu z nejprostornějších dvoukabin na trhu. Výstavní premiéra této novinky se odehraje ve dnech 22. – 24.5.2013 na veletrhu PYROS v Brně na stánku společnosti THT Polička.