Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra Phoenix: Nová konstrukční řešení

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (10)
Modelová řada vozidel Tatra Phoenix byla představena ve druhé polovině roku 2011 a prakticky od té doby se stále rozšiřuje. Řada novinek pro vlajkovou loď kopřivnické automobilky nastupuje s příchodem letošního jara.

Kopřivnická Tatra se snaží s modelovou řadou Phoenix uspokojit požadavky kladené na terénní nákladní automobily ve stavebnictví, důlním průmyslu, lesnictví, při těžbě ropy a plynu i v jiných průmyslových odvětvích. S ohledem na přání a požadavky zákazníků se stále rozšiřuje nabídka verzí a nejrůznějších prvků výbavy.

Novinek pro letošní rok je celá řada a patří mezi ně čtyřnápravová Tatra Phoenix 8x8 s celkovou hmotností 50 t a užitečnou hmotností 32 t. Kabina má ochranu dle předpisů ROPS/FOPS (zesílená střecha a konstrukce kabiny s odpovídajícím uložením), ochranné mřížky hlavních světlometů a přídavné světlomety. Vozidlo je vybaveno převodovými redukcemi v nábojích kol a vyhřívanou korbou sklopné stavební nástavby. Na přání je možno tento pracovní stroj vybavit pneumatikami rozměru 24 R21 na zadních nápravách a systémem centrálního dohušťování pneumatik.

Další novinkou v nabídce je čtyřnápravový model s pohonem 8x6, u nějž může být nepoháněna první nebo druhá přední náprava. Tyto konfigurace nemají zásadně zhoršovat mobilitu vozidla v terénu, ale narozdíl od provedení s pohonem všech osmi kol mají disponovat úsporou hmotnosti až o 300 kg a spotřebou paliva nižší až o 2,0 l nafty na 100 km.

Tatra uvádí, že s lehkým kombinovaným pérováním se pohotovostní hmotnost vozidel s konfigurací 8x6 v provedení sklápěč blíží, nebo je srovnatelná, pohotovostní hmotnosti konkurenčních vozidel v provedení 8x4, což přináší zvýšení produktivity vozidla.

Ke zvýšení komfortu ovládání a jízdy má přispět nová automatizovaná převodovka AS-Tronic, jejíž software je výsledkem spolupráce kopřivnických konstruktérů s výrobcem ZF. Řidiči tato převodovka nabízí kromě plně automatického režimu i možnost manuální řazení. Rozjezdy ve svazích má usnadnit funkce Hill Holder.

Na přání je pro všechny verze Tatry Phoenix s manuální i automatizovanou převodovkou k dispozici nový dvoustupňový přídavný převod, který je unifikovaný s variantami jednostupňových přídavných převodů. Ve srovnání s nimi má umožnit úsporu až 3,0 l nafty na 100 km.

Pro Phoenix je novinkou možnost jednomontáže pneumatik na všech nápravách. K dispozici je několik variant rozměrů pneumatik až do velikosti 14.00 R20 případně 16.00 R20 a 24 R21 pro varianty vozidel s redukcemi v nábojích kol.

Pro nástavby, jakými jsou například bagry, jeřáby nebo vrtací soupravy, je nově k dispozici snížení střechy kabiny v její střední části o 125 mm v šířce 830 mm. Celková výška vozidla se standardními pneumatikami je 3200 mm, zatímco snížená střední část střechy je na výšce 3075 mm.

Poslední prozatím odhalenou novinkou Tatry je očekávaná čtyřdveřová kabina pro Phoenix. Ta je vhodná pro přepravu pracovní čety v počtu 1+8 osob a plní předpisy pro přepravu požárního mužstva hasičů 1+5 s dostatečným prostorem pro dýchací přístroje. Dvoukabina je homologována pro vozidla ve variantě s konfigurací pohonu 4x4 a podle automobilky se jedná jednu z nejprostornějších dvoukabin na trhu. Výstavní premiéra této novinky se odehraje ve dnech 22. – 24.5.2013 na veletrhu PYROS v Brně na stánku společnosti THT Polička.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (10)
Avatar - T613
19. 4. 2013 13:43
Re: tatra
- názorově se to dělí na ty co s tím jeli a na ty co s tím nejeli. Ti první na to pějí samou chválu, ti druzí na tom hledají mouchy. A není to tak dávno co na TF hlavní odpůrce, který na Fénixe kydal špínu, kde se dalo, dostal po projížďce orgasmus.
- Fénix je nový typ, dle jeho podvozku se bude předělávat i podvozek T815-7
- verze pro Rusko se teprve testuje a dle infa to má být klasická blbuvzdorná verze, tak jak se sluší a patří pro tento trh.
- No a za poslední, ty hadice se dají schovat pod Tatrou dodávaný kryt. To že si ho někdo neobjedná je jen jeho problém
Avatar - vabis
19. 4. 2013 12:42
tatra
Tatra patří do kategorie automobilů, které nikdy nejsou moc dělány na krásu. Unimog, Ross, Ginaf atd. Problém je v tom, že se stávající kabinou Dafu 85 nic moc vykouzlit nejde. Jako klasická 2 dvéřová je posazena hodně vysoko. Na blatníku napojení hůř než domácí kutil. Se 4 dveřovou to pak nemůže být o mnoho lepší. Phoenix totiž nikdy nebyl vyvíjen jako samostatné vozidlo od čistého papíru, ale vznikl jako jakási slátanina stávajícího s cizím a podle to také vypadá.

Názorově jsou poté dva tábory. První může mít radost, že nyní má Tatra motory s EU6 a 510 HP nebo konečně ergonomickou přístrojovku. Jiní se danému autu můžou smát, že to již není auto které je schopno projet Rusko (jehož trh Tatra ztratila ve prospěch Iveco AMT Trakker a Manu) kde poukazují na „teplá“ řešení typu trhliny na rámu od nového auta, vedení vzduchu v plastu, na podvozku milionu nechráněných hadiček atd. Pravdu mají v podstatě oba tábory.

Doufejme, že se nový vlastník nebude držet při zemi a nebude nabízet splácaniny typu Autobusy SOR, ve kterých je jízda utrpení i přes výdělečnost celého projektu. Našlápnuto je dobře, nyní nezbývá než popřát Tatře hodně úspěchu a senzitivní ucho, na přání zákazníků. Protože ono třeba servisní síť nebo zásobování díly je v praxi kruté utrpení za naprostého nezájmu a nevěřícnosti automobilky.
19. 4. 2013 12:22
Re: Phoenix
To asi jo, ale ten opakující se design je poněkud neestetický.
To už snad měli tu druhou kabinu otočit proti směru jízdy :-)

Nadruhou stranu, jestli Phoenix vytáhne Tatrovku ze srabu, tak ať vypadá jak chce, hlavně když uspěje. Později snad už budou peníze na celou vlastní kabinu. (Bedny od Renaultu a DAFu nejsou pro laika Tatry)
Avatar - T613
19. 4. 2013 11:34
Re: Phoenix
absolutně běžný postup
Avatar - Stejsn
19. 4. 2013 11:14
Re: Phoenix
Jako já chápu, že výhoda jsou jen dvoje různé dveře proti čtyřem, ale vypadá to fakt úděsně 8-s