Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tento kombík 1957 Chevrolet Nomad je ve skutečnosti 1995 Corvette C4!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Chevrolet Nomad z padesátých let a prakticky jakýkoliv Chevrolet Corvette představují pro americké motoristické nadšence něco jako národní poklad. Spojení obou do jednoho vozu je pro řadu z nich splnění snu, který automobilka nedotáhla úplně do konce.

Na první pohled se může zdát, že starý třídveřový kombík z druhé poloviny padesátých let a sporťák z poloviny devadesátých let toho až na značku Chevrolet nemají mnoho společného, ale z historického hlediska je situace trochu odlišná.

V lednu roku 1953 totiž uspořádal General Motors první ročník své výstavy Motorama v New Yorku v hotelu Waldorf-Astoria. Na této výstavě měla premiéru řada sériových modelů i konceptů. Mezi nimi vynikala trojice vozů se stejnými předními partiemi a odlišným provedením střechy a zádě.

První z nich se dostal do sériové výroby jako Chevrolet Corvette s karoserií roadster. Druhý s pevnou střechou, šikmou zádí (fastback sports coupe) a označením Corvair se odebral do zapomnění. Třetí s karoserií kombi a jménem Nomad posloužil jako ideový základ pro sériový Chevrolet Nomad.

Původní koncept Nomadu byla Corvetta s karoserií třídveřového kombi, ale v sériové podobě se vlastně jednalo o klasický Chevrolet Bel Air, jehož střecha, záď i linie bočních oken měly stejné tvary jako u konceptu.

Chevrolet Nomad se s třídveřovou karoserií vyráběl pouze v letech 1955 až 1957 a potom se proměnil v celkem obyčejný pětidveřový kombi a v sedmdesátých letech toto jméno nesla dokonce i dodávka Chevy Van.

Třídveřové provedení z padesátých let bylo v každém modelovém trochu odlišné a nejvýraznější bylo právě provedení pro rok 1957, které navíc díky svému osmiválci se vstřikování paliva a výkonem 211 kW (287 k) působilo na tehdejší severoamerické poměry téměř jako sportovní auto.

Dnes patří Chevrolet Nomad k vyhledávaným klasikům své značky a vedle vozů renovovaných do původního stavu vznikají i ve Spojených státech tolik populární restomody, které spojují karoserii starého vozu s technikou nového vozu.

To je ostatně případ i tohoto konkrétního exempláře nabízeného prostřednictvím eBay Motors k prodeji společností Fast Lane Classic Car Inc. a spojujícího právě populární karoserii modelového roku 1957 s o téměř čtyřicet let mladší technikou modelu Corvette čtvrté generace.

Stroj přezdívaný Mad Vette byl postaven na konci devadesátých let a pod jeho kapotou se ukrývá atmosférický vidlicový osmiválec LT1 o objemu 5,7 litru, jehož 221 kW (300 k) a 461 N.m míří na kola zadní nápravy prostřednictvím čtyřstupňové automatické převodovky.

Vedle pohonného ústrojí pochází z devadesátých let i kompletní podvozek včetně brzdového systému, jehož dárcem je rovněž tehdejší Chevrolet Corvette, z nějž pochází i kompletní palubní deska a přední sedadla. Na zakázku je pak doděláno vzduchové odpružení a v interiéru zadní sedadlo spolu s obložením boků a zavazadlového prostoru.

Mad Vette s cenovkou 89.995 amerických dolarů (zhruba 2.295.000 Kč) bude pro milovníky pečlivě opečovávaných veteránů určitě svatokrádeží, ale pokud chcete vzhled atraktivního klasika s jízdními výkony a vlastnostmi relativně moderního auta, pak je ideální volbou.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)