Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tento Mercedes se může prodat o 150 milionů dráž, než kolik stál jako nový

Jan Zajíc
Diskuze (2)

Auta většinou vnímáme jako bezedné kasičky, do nichž sypeme peníze, které už nikdy neuvidíme. Existují ale samozřejmě výjimky.

Historie zná celou řadu zajímavých sběratelských aut, jejichž hodnota s postupujícím věkem rostla. A někdy hodně výrazně.

Krásným příkladem budiž Mercedes-Benz CLK GTR, vůz, který na konci 90. let Guinnessova kniha rekordů vedla jako nejdražší produkční automobil vůbec. V roce 1998 totiž jeho cena činila 1.547.620 amerických dolarů, což je podle aktuálního kurzu zhruba 34 milionů korun.

Nyní však do dražby míří exemplář, který by se podle aukční síně Gooding & Company měl prodat za částku mezi 185 a 218 mil. Kč. Jeho cena tak od roku 1998 mohla vzrůst klidně o 150 milionů korun. Jasně, jde o velice zjednodušené počty, které neoperují s odlišnými kurzy, inflací nebo náklady na servis, údržbu nebo pojištění, ale snad alespoň orientační informační hodnotu mají.

Nejvíc by na Mercedesu měl vydělat současný vlastník, který exemplář s číslem podvozku 9 koupil v srpnu roku 2018 na aukci společnosti Sotheby’s za 4.515.000 dolarů, což je podle současného kurzu asi 98,4 milionu korun.

Mercedes-Benz CLK GTR byl odvozen od závodního speciálu pro třídu GT1, jejíž předpisy požadovaly existenci provedení schváleného pro běžný provoz - a to v počtu minimálně 25 kusů. Automobilka nakonec v letech 1998 a 1999 postavila 28 vozů: dvacet kupé, šest roadsterů a dva prototypy.

Dvoumístný supersport opravdu vycházel ze závodního speciálu. Základem byl monokok z hliníku a karbonu, karoserie byla vyrobena z uhlíkových vláken. Silniční varianta na rozdíl od té závodní dostala integrované zadní křídlo.

A také motor byl trochu jiný. Větší. Soutěžní speciál třídy GT1 poháněl šestilitrový dvanáctiválec, do civilní verze se před zadní nápravu nastěhovala V12 o objemu 6,9 litru. Atmosféricky plněný dvanáctiválec, spojený se sekvenční převodovkou, poskytuje maximální výkon 450 kW (612 k) a nejvyšší točivý moment 780 N.m. Zhruba 1,5 tuny vážící, 4854 mm dlouhá a jen 1102 mm vysoká zadokolka umí zrychlit z klidu na stovku za 3,8 sekundy a rozjet se až na 320 km/h.

Pro úplnost ještě musíme zmínit výkonnější verzi Super Sport s V12 o objemu 7,3 l a výkonem 488 kW (664 k). Vyrobeno bylo pět kusů - ty jsou ovšem už zahrnuty v již zmíněném počtu 28 exemplářů CLK GTR.

Stroj s výrobním číslem 9, který míří do aukce v Pebble Beach, hledá už čtvrtého majitele. Přesto je prakticky nový, dosud najezdil jen 1442 kilometrů. Nový vlastník k němu kromě kompletní dokumentace dostane také například nabíječku akumulátoru nebo originální nářadí.

Jan Zajíc
Diskuze (2)

Doporučujeme

Avatar - JFK
23. 7. 2021 08:56
Re: Za to ty prachy...
To jo, ale nemůžeš srovnávat Pagani s tvým CLK z Bazoše za 25 tisíc korun od Demeter Hamilton evolution z Bíliny.