Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Alpina D3
Alpina D3
Alpina D3
Alpina D3
53 Fotogalerie

TEST Alpina D3 Touring Allrad – Jeho veličenstvo biturbo

Seznamte se: tohle je nejrychlejší automobil na světě, který jezdí na naftu!

Jako první v České republice jsme exkluzivně vyzkoušeli novinku letošního autosalonu ve Frankfurtu, která se začne prodávat začátkem roku 2014 - Alpinu D3 Bi-Turbo Touring.

Nové BMW 3 Touring lze koupit už za 795.000 korun, pokud vám stačí benzinová šestnáctistovka se 100 kW. Když se ovšem nespokojíte s ničím jiným než tím nejlepším, může být do stejné karoserie zabaleno docela jiné auto – stojí dvojnásobek a jmenuje se Alpina D3 Bi-Turbo Touring.

Společnost s plným názvem Alpina Burkard Bovensiepen GmbH je nezávislou firmou se statusem výrobce automobilů. Již několik desetiletí staví své modely na základě sériových BMW, Alpiny ale vznikají v omezených sériích, mají celou řadu exkluzivních úprav a ctí tradiční filozofii i design. Takové auto si nejspíš nekoupíte jen tak náhodou. Ale jakmile zjistíte, co se za logem Alpina skrývá, získá si váš hluboký respekt.

Automobilka sídlí v bavorském městečku Buchloe a na svých omezených kapacitách si přímo zakládá. Předchozí generace D3 je s dvěma tisíci vyrobenými exempláři nejúspěšnějším modelem v historii firmy – však také ročně Alpina vyrobí ve čtyřech, pěti modelových řadách jenom kolem 1200 aut. Ceny jsou vysoké, skladové vozy neexistují a všechno to má velmi dobrý důvod.

alpina testy nizsistrednialpina testy nizsistredni | acz 

Začněme designem. Výraznější tvary nárazníků, přední lízátko s nápisem Alpina a nástavce prahů jsou tradicí, stejně jako dvacetipaprsková kola v provedení Classic. Když místo obvyklé zářivě modré zvolíte třeba černou a odpustíte si typické linky na bocích, nevypadá Alpina zvenku nijak křiklavě.

Zatímco úpravy exteriéru (a techniky, ke které se dostaneme vzápětí) jsou všechny standardem, pro dosažení efektního interiéru musíte lovit v seznamu příplatků. Výbava je střídmá, v ceně vozu jsou například xenonové světlomety a sportovní kožený volant, sedadla jsou ale čalouněna látkou a připlácí se i za dvouzónovou klimatizaci, tempomat nebo střešní ližiny u kombi. Cena se proto ze základního zhruba 1,5 milionu korun rychle vyšplhá o statisíce výše.

Jenže je tu ještě motor. Zatímco předchozí generace se musela spokojit s dvoulitrovým čtyřválcem, nová D3 Bi-Turbo má kompletně přepracovaný šestiválcový třílitr od BMW, který disponuje výkonem 257 kW (350 koní). Konstruktéři Alpiny přepracovali sání, použili jiná turbodmychadla a zaměřili pozornost na vylepšení chladicí soustavy. Motor díky tomu lépe snáší vysokou zátěž a to je dobře: maximální rychlost totiž není elektronicky omezena a činí 278 km/h, respektive u kombi s pohonem všech kol 274 km/h. Rychlejší automobil s dieselovým motorem nikdo nevyrábí!

Práce ladičů přinesla ovoce, agregát je podstatně silnější než originál od BMW. Úderností, gradací výkonu a především reakcemi na plyn hravě strčí do kapsy všechny ostatní turbodiesely, včetně unikátního motoru M50d se třemi turbodmychadly. Mocný zátah pokračuje i za hranicí čtyř tisíc otáček, kde leží udávané maximum výkonu, a subjektivně nepolevuje až k omezovači, který je nastaven na pět tisíc. Ano, bavíme se o autě, které jezdí na naftu…

Díky reakcím na plyn a ochotě k vytáčení je akcelerace z jakékoliv rychlosti opravdu působivá. Výsledku hodně pomáhá převodovka, která je upravenou verzí osmistupňového sportovního automatu ZF. Ve sportovním módu řadí díky přemostění měniče rychle a napřímo, v komfortním nastavení naopak umí předvést výhody tradicionalistické konstrukce s měničem momentu. A úsporný režim Eco Pro přidává funkci vyřazování na volnoběh, která při klidném tempu pomáhá šetřit palivo. Mimo město lze jezdit za pět litrů a dálniční tempo znamená necelých sedm. Ale i když budete ve sportovním režimu stát na plynu skoro pořád, jenom těžko se při delší cestě dostanete výrazněji nad desetilitrovou hranici.

alpina testy nizsistrednialpina testy nizsistredni | acz 

Specifikem Alpiny je možnost manuálního řazení Switch-Tronic. Tento systém, který automobilka používá od roku 1993, místo obvyklých páček sází na tlačítka přímo na volantu. Takové řešení nemusí každému vyhovovat, ale má jednu neoddiskutovatelnou přednost: při ostré jízdě vás nutí držet volant s rukama ve správné pozici, tedy „třičtvrtě na tři“.

Alpina ale není jenom o vyšším výkonu a vylepšeném hnacím řetězci. Podvozek prošel radikálním přepracováním, má například větší odklony kol, tužší pružiny a standardem jsou adaptivní tlumiče. V praxi je proto D3 Bi-Turbo komfortnější než běžné BMW 3 na velkých kolech – překvapivě navzdory tomu, že Alpina jezdí na opravdu extrémních devatenáctipalcových kolech. Jedním z důvodů je také použití sportovních pneumatik Michelin bez technologie runflat.

Současně podvozek poskytuje vynikající zpětnou vazbu, ve spolupráci s pohonem všech kol spolehlivou trakci a neutrální chování s ukázněnými náznaky přetáčivosti. Řízení s elektromechanickým posilovačem nemá přehnaně strmý převod, zato se vyznačuje dokonalou přesností. Ostrá geometrie přední nápravy znamená, že se 1,7 tuny těžká Alpina vrhá do zatáček s nepochopitelnou lehkostí. Stejný pocit kontroly dokáže nabídnout jen pár jiných aut, například ryze sportovní Jaguar F-Type nebo Porsche 911.

alpina testy nizsistrednialpina testy nizsistredni | acz 

Systém xDrive se musí vypořádat s porcí 700 newtonmetrů a svoji práci zvládá na jedničku. Rád odkrývá zdravý náznak přetáčivosti, ale vektoring, tedy elektronicky řízené rozdělení hnací síly mezi jednotlivá kola, je nekompromisně efektivní. Trakce je i v zimních podmínkách bezchybná. Jedinou nevýhodou je skutečnost, že akcelerace z místa probíhá tak nenuceně, že sotva postřehnete opravdovou intenzitu zrychlování – z 0 na 100 km/h se D3 Bi-Turbo dostane za 4,5 s. Ale Alpina nechce být bouřlivý sporťák, je to všestranně nadané a pořádně rychlé auto.

Závěr

Loni s příchodem podzimu jsme za nejlepší kombi vyhlásili benzinovou Octavii RS. Dnes to už neplatí, Alpina D3 Touring Allrad je ještě o pořádný kus lepší. Má správnou velikost, silný motor, ideální naladění podvozku, precizní ovladatelnost a střídmou spotřebu. Za kvalitu se ale musí platit, a jak dokazuje testovaný vůz, cenovka slušně nakonfigurovaného kusu snadno přeskočí hranici dvou milionů korun. V případě kombi střední třídy je to opravdu silná káva, ale případný majitel svého rozhodnutí litovat nemusí. Tohle je zkrátka to nejlepší kombi - luxusní, elegantní, vcelku nenápadné a beze sporu exkluzivní.

Nejlevnější verze modelu1.485.550 Kč (D3 Bi-Turbo/257 kW)
Základ s testovaným motorem1.485.550 Kč (D3 Bi-Turbo/257 kW)
Testovaný vůz s výbavou2.094.790 Kč (D3 Bi-Turbo Touring Allrad/257 kW)

Plusy

  • Reakce a výkon dieselového motoru
  • Ovladatelnost a zpětná vazba řízení
  • Nízká spotřeba ve všech jízdních režimech
  • Zaručená exkluzivita a kvalita materiálů

Minusy

  • Slabší standardní výbava
  • Vzhledem k velikosti vysoká základní cena
  • Dlouhé dodací lhůty

Foto: Michael Kolář