Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi Q5 40 TDI quattro Perfection – Hodně muziky za neuvěřitelnou cenu

Lukáš Volšický
Diskuze (47)

Audi v Česku prodává zvýhodněné SUV Q5 Perfection s neuvěřitelnou cenou. Za méně než 1,5 milionu korun nabízí bohatou výbavu i tradiční turbodiesel.

Design, interiér


Aktuální druhá generace Audi Q5 je jedním z nejstarších modelů v dnešním portfoliu značky. Středně velký crossover od Audi se v nejnovějším pokračování vyrábí už podzimu 2016 a o čtyři roky později se představil s modernějším faceliftem se sportovnějším charakterem i novou technikou. To však bylo už před čtyřmi lety a právě teď před sebou máme už téměř výběhový model.

Vylepšená Audi Q5 se tehdy představila se zajímavým prvenstvím – byla vůbec prvním vozem ve svém segmentu s inovativními OLED svítilnami. Důležitou novinkou byla i chuť automobilky svézt se na vzkvétající vlně populárních SUV-kupé, takže spolu s faceliftem uvedla do nabídky druhé generace i stylovější karosářskou variantu Sportback. Hlavním cílem bylo konkurovat německým soupeřům – BMW X3 a Mercedes-Benzu GLC.

A nám se Audi Q5 znovu objevilo v redakční garáži, když se tuzemské zastoupení Audi rozhodlo ke stárnoucímu kompaktnímu SUV přilákat nové zákazníky uvedením nové zvýhodněné výbavy Perfection.

Akční výbava Perfection

Nová speciální výbava Perfection navazuje na úspěšné modely Audi A4 Perfection a A5 Perfection a pro SUV Q5 je k dispozici pro standardní karosářskou variantu i stylovou SUV-kupé verzi Sportback. Základem nové výbavy je populární sportovně střižený paket S line a automobilka všechny vozy standardně vybavuje také pakety Gravity s funkcí Auto Hold assist, adaptivním tempomatem, třízónová klimatizace nebo audiem Audi Soundsystem. Současně má kontrastní designové prvky.

I když to na námi testovaném šedém kousku v šedém odstínu Daytona není příliš vidět, je charakteristický černými podélnými střešními nosiči, leskle černými kryty vnějších zpětných zrcátek, a ačkoli běžně obouvá leštěná devatenáctipalcová kola z lehkých slitin v pětiparskovém designu S, náš testovaný kousek obouvá sportovnější dvacítky z nabídky Audi Sport, za něž si pořádně připlatíte. Stojí totiž lehce přes 68 tisíc korun!

Audi vás u zvýhodněné výbavy Perfection pochopitelně nijak neomezuje na dalších příplatcích. Jen zvenku na našem testovaném autě najdete třeba paket Sport Edition s černými prvky. Je bez označení motorizace, má zadní difuzor v černé barvě, světlomety Matrix LED s černými prvky, výrazné červené brzdové třmeny a další doplňky v černém odstínu.

Audi Q5 40 TDI quattro Perfection Audi Q5 40 TDI quattro Perfection

Ideální kabina pro staromilce

Postupně se přesouváme do prostorného interiéru Audi Q5, v němž se také objevuje jeden prvek paketu Sport Edition. Je jím perforovanou kůží čalouněný multifunkční volant s logem S line a kontrastním prošíváním. A když se pohodlně usadíte, začnete si uvědomovat, že ty nejstarší modely od značek koncernu Volkswagen jsou ideálními každodenními auty pro staromilce a odpůrce dotykového ovládání.

Základem architektury interiéru je palubní deska s 12,3“ full HD digitálním přístrojovým štítem Audi Virtual Cockpit plus v kombinaci s volně stojícím 10,1“ dotykovým displejem infotainmentu MMI radio plus s bluetooth konektivitou. Po faceliftu se v modelu objevil v modernější generaci MIB3. To nejlepší na druhém Audi Q5 však je způsob, jakým ovládáte funkce vozu i výbavu.

Sice vedle konkurentů může vypadat trochu zastarale, ale jedním z největších lákadel modelu je ideální kompromis mezi klasickým tlačítkovým a moderním dotykovým ovládáním. Skoro všechna nastavení vozu můžete najít v menu infotainmentu na dotykovém displeji, ale nastavení klimatizace, vypínání stop/startu nebo volbu jízdních režimů stále provádíte běžnými čudlíky. Líbí se mi i kolečko pro ovládání hlasitosti audia nebo tlačítko varovných světel mezi výdechy na středu palubní desky.

Video se připravuje ...

Absence navigace v základu

Bohužel, ne všechno je ve zvýhodněných modelech k dispozici už v základní výbavě. Jedním z nejvhodnějších příkladů je skutečnost, že standardně nedisponují vestavěným navigačním systémem. Když jsem poprvé klikl na příslušnou volbu v menu, byl jsem odpálkován upozorněním ve smyslu, že navigace není v daném voze k dispozici. 

A máte hned několik způsobů, jak to můžete řešit – využít konektivity Apple CarPlay či Android Auto, nebo si za ni připlatit. V oficiálním českém konfigurátoru však zjistíte, že není zrovna zadarmo. Pořádná navigace s 3D mapami, body zájmu, intuitivním zadáváním cílů nebo službou Audi connect online traffic information plus pro aktuální dopravní informace totiž stojí necelých 67 tisíc korun.

Audi Q5 40 TDI quattro Perfection Audi Q5 40 TDI quattro Perfection

Solidní praktičnost

Už to bude jen na vašich potřebách, zda si příplatkovou navigaci ceníte natolik. Věřím ale, že všem se bude líbit celková praktičnost vozu. Moderní pětimístný interiér s propracovanou ergonomií je totiž prostorný na předních i zadních sedadlech a za sebou vozí prostorný kufr se základním objemem 510 litrů. Audi pak uvádí, že testovaná Q5 s turbodieselem 40 TDI quattro utáhne brzděný přívěs o maximálních 2400 kilogramech, nebrzděný pak o 750 kilogramech.

S příplatkovými zadními sedadly plus navíc můžete vybavit interiér posuvnou zadní lavicí v podélném směru s nastavitelným sklonem opěradel, dělením v poměru 40:20:40 a sklopnou loketní opěrkou se dvěma držáky na nápoje. Stojí to 10.500 korun A mimochodem, jeden z předních držáků na nápoje může být klimatizovaný/chlazený za 4500 korun.

Srovnání s hlavní konkurencí Audi Q5 BMW X3 Mercedes-Benz GLC
Motorizace 40 TDI quattro xDrive20d 220 d 4Matic
Motor vznětový vznětový vznětový
Zdvihový objem [cm3] 1968 1995 1993
Největší výkon [kW/min] 150/3800 140/4000 145/-
Převodovka 7AT 8AT 9AT
Max. rychlost [km/h] 222 213 225
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,6 7,9 8,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,9 6,8 5,9
Emise CO2 [g/km] 180 178 155
Objem zavazadlového prostoru [l] 520 550 620
Pohotovostní hmotnost [kg] 1880 1915 1910
Rozměry d x š x v [mm] 4682x1917x1961 4708x1891x1676 4716x1890x1640
Rozvor [mm] 2829 2864 2888
Cena od [Kč] 1.435.900 1.475.500 1.462.890

Motor, jízdní vlastnosti


Zvýhodněná Audi Q5 a Q5 Sportback se v Česku prodávají výhradně s naftovou motorizací 40 TDI quattro, která je hned po výkonově slabším motoru 35 TDI druhým nejsilnějším turbodieselem v nabídce. Ten zakládá na turbodmychadlem přeplňovaném dvoulitrovém vznětovém čtyřválci o maximálním výkonu 150 kW (204 koní) a točivém momentu 400 newtonmetrů. Standardem motorizace 40 TDI quattro je pohon všech kol a sedmistupňová dvouspojková převodovka S tronic.

Musíte překonat rozjezd

A jelikož každá jízda začíná rozjezdem, pojďme si nalít čistého vína s největším problémem této kombinace se seznámit už na začátku. V minulých měsících jsem to kritizoval u všech koncernových čtyřválcových dieselů a „Q-pětka“ rozhodně nebude výjimkou. Nekompromisní emisní předpisy výrazně otupily projev těchto motorů při rozjezdu, kvůli čemuž se neumí rozjet s okamžitě.

Zažijete to při nejednom odbočování – čekáte na odbočení doleva přes křižovatku, máte ve výhledu dostatečnou mezeru, ale protože to chcete stihnout rychle, už při stání dáte audině téměř plný plyn. Jenže ona se nerozjede. Stojí a čeká, zatímco se emisemi uškrcený turbodiesel snaží domluvit s dvouspojkovou převodovkou, co bude dál. Pocitově to trvá až neuvěřitelně dlouho, a když se konečně rozjedete, díky čtyřkolce z ničeho nic vystřelíte a proletíte před nebezpečně se přibližujícím protijedoucím autem.

Během testování jsem si však všiml, že tento problém lze vyřešit docela jednoduše. Předvídejte, zbytečně neriskujte, jezděte plynule a dejte pohonu čas. Když totiž ji totiž uvolněním brzd necháte samovolně rozhýbat a následně začnete plynule zvyšovat zatížení, rozjede se mnohem dynamičtěji a komfortněji. A pokud jezdíte v „déčku“, můžete si vypomoci i aktivací režimu převodovky S s rychlejšími reakcemi.

Audi Q5 40 TDI quattro Perfection Audi Q5 40 TDI quattro Perfection

Čtyřválec stačí

Dnes už se bohužel Audi Q5 neprodává s výkonným naftovým šestiválcem 50 TDI quattro, ale v reálném provozu to vlastně ničemu nevadí. S více než dvěma stovkami koní je „Q-pětka“ dostatečně dynamická i na dálnicích, a když na to pořádně šlápnete (třeba u našich německých sousedů), vyvine maximální rychlost až 222 km/h. Jen pro zajímavost, akcelerace z 0 na 100 km/h jí trvá 7,6 sekundy, tedy pokud se zvládnete správně rozjet.

Už od nízkých otáček má čtyřválcový turbodiesel dost zátahu a při městském i dálničním cestování je příjemně tichý a kultivovaný. Při jízdě si už navíc rozumí s dvouspojkovou převodovkou a změna rychlostí je hladká. Běžné každodenní popojíždění pak zvládnete za skutečných sedm na sto kilometrů, za dálniční přesuny zaplatíte zhruba osm až osm a půl litru podle svého tempa. Audi přitom uvádí oficiální kombinovanou spotřebu 6,9 l/100 km v režimu WLTP a během týdenního testování jsem dosáhl výsledných 8,3 l/100 km.

Celkový komfort

Čtyřválcovou „Q-pětku“ jsem si v minulosti vyzkoušel i na malých 18“ kolech v pneumatikách s vysokou bočnicí, díky nimž byla úžasně pohodlná a jemně filtrovala i ty nejmenší nerovnosti. U testovaného vozu jsem se však musel vypořádat s většími dvacítkami, na nichž byla na nekvalitním asfaltu jízda trochu tvrdá, ale když jsem se pohyboval na normálních silnicích s rozumným povrchem, nic dramatického se nedělo. Občasné bouchání od podvozku už je jednou z typických vlastností velkých kol.

A pokud pravidelně jezdíte větší vzdálenosti, musím upozornit na ještě jeden volitelný prvek v námi testovaném voze. V Audi jej vybavili příplatkovou větší palivovou nádrží s objemem 70 litrů. Standardem modelu je 65 litrů a tuto položku výbavy standardně doplňuje i dvojnásobně objemná nádrž na močovinu AdBlue – z původních 12 vzroste na 24 litrů. Za to všechno navíc zaplatíte jen 2600 korun.

Závěr


Audi Q5 sice v dnešní nabídce značky může vypadat trochu zastarale, ale nepochybně má trumfy v rukávu, jimiž ještě může oslovit spoustu zákazníků. Uživatelsky nejpříjemnějším prvkem vozu je starší architektura interiéru kombinující dotykové ovládání na displeji s tlačítky pro nejdůležitější funkce. Atraktivním pozitivem je i silný dvoulitrový čtyřválcový diesel pod kapotou s kvalitně naladěnou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol. Potěší i celková praktičnost a jednoduchost ovládání – s Audi Q5 zvládne jezdit každý.

Nejvýraznějším negativem vozu pak je letargická reakce pohonného ústrojí na razantnější rozjezdy, ale pokud patříte ke klidnějším řidičům, co nikam nespěchají, vlastně vám to ani nemusí vadit. V našem testu jsme vám navíc doporučili jednoduchá řešení, jak tento problém můžete překonat, nebo jej alespoň trochu minimalizovat. Minusem jsou i drahé příplatky, zejména ten za pokročilejší online navigaci.

A zvýhodněná výbava Perfection navíc přináší obrovskou slevu ve srovnání se standardním modelem. Už základní cena výbavy Perfection za 1.269.900 Kč  je až neuvěřitelná a levnější než původní základní cena. Testované auto s dalšími příplatky stojí 1.426.151 Kč.

Nejlevnější verze modelu 1.379.900 Kč (Q5, 35 TDI)
Základ s testovaným motorem 1.435.900 Kč (Q5, 40 TDI quattro)
Testovaný vůz bez příplatků 1.269.900 Kč (Q5 Perfection, 40 TDI quattro)
Testovaný vůz s výbavou 1.426.151 Kč (Q5 Perfection, 40 TDI quattro)

Plusy

  • Stylový design
  • Ergonomie interiéru
  • Praktičnost a prostornost
  • Lákavá zvýhodněná výbava Perfection

Minusy

  • Slabší ochota se rozjet
  • Drahé příplatky, zejména za navigaci
Zobrazit celý článek
Lukáš Volšický
Diskuze (47)

Doporučujeme

Audi Q5 40 TDI quattro Perfection
Cena základní sestavy 1 269 900 Kč
Výbava základní sestavy 17” kotoučové brzdy vpředu, 17” kotoučové brzdy vzadu, asistent dálkových světel, asistent rozpoznávání dopravních značek, Audi connect Safety & Service, Audi drive select s režimem efficiency, Audi pre sense city, Audi smartphone interface, Audi Virtual Cockpit plus, Boční a zadní okna z termoizolačního skla, design exteriéru S line, digitální příjem rádia (DAB), elektrické přídavné topení, elektricky ovládané dveře zavazadlového prostoru, komfortní klíč, LED přední světlomety, MMI radio plus, multifunkční sportovní volant plus,tempomat, uchycení dětské sedačky ISOFIX a Top a další Kč
Cena testované sestavy 1 426 151 Kč
Výbava testované sestavy tažné zařízení (+29.800 Kč), zadní sedadla plus (+10.500 Kč), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče (+11.900 Kč), klimatizovaný držák na nápoje vpředu (+4500 Kč), posuvné sluneční clony řidiče a spolujezdce (+1500 Kč), dekorace broušený hliník (+7500 Kč), hlavové opěrky pro přední sedadla s variabilním nastavením (+3800 Kč), prvky interiéru v kožence (+8700 Kč), bederní opěrka elektricky nastavitelná (+7900 Kč), USB sloty pro zadní sedadla (+2300 Kč), větší palivová nádrž o objemu 70 litrů + nádrž AdBlue o objemu 24 litrů (+2600 Kč) a další Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750 - 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 222
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.9
Emise CO2: 180
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 520 / 1520
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1880 / 705
Rozměr pneu: 255/45 R20
Audi Q5 40 TDI quattro Perfection
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4682
b) šířka (mm): 1917
c) výška (mm): 1641
d) rozvor (mm): 2829
e) rozchod vpředu (mm): 1616
f) rozchod vzadu (mm): 1609
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 535
délka sedáku vzadu (mm): 475
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
24. 6. 2024 22:47
Par dalších much
K motoru jen doplním, že nafty sice usrkava, ale oleje žere, jak starej fichtl😂
Ve firemní flotile máme tento 200k TDI s 4x4 s DSG ve vícero vozech (passat nebo kodiaq) a zkušenost je klidně i 1l oleje na 5000km. Myslel sem, že kolegové jezdí divoce, ale i při mem slušnem zacházení - nejdřív klidnou jízdou ohřát a i pak nejedu pilu, navíc téměř nejezdim po městě a jsem za 12000km na 2 l oleje. Teď už chápu prodloužené servisní intervaly, za 30000km doleju 5-6 litru oleje, vymenim teda celou náplň
Sice spotřeba 5,7l dlouhodobě, ale nechci si ani představit kudy všude proletí ten olej, jak dlouho vydrží turba a DPF.
Jinak prodlevy u převodovky jsou při rozjezdech hrozne. Na město úplně nešikovné. Ve srovnání s hydromenicem ve Volvu nebe a dudy a obráceně hydromenic není tak pohotový na dálnici.
Takže neblbnete, čtyřkolku stejne málokdo reálně využije, největší terén jsou retardery u nakupaku, a kupte si 110kw TDI v Audi A4 nebo VW passat a nebudete kupovat olej a budete jezdit ještě za min 😉
Avatar - rohYpnol
23. 6. 2024 13:42
Re: q5 dost drahé
Ano, není to nic levného. Ale pohledem toho, že Peugeot chce na bídu v elektrice e308 1,0+ M tímto Audi v podstatě je charita, co rozdává prémiové auta za ceny pod úrovní mainstreamu :-!
Avatar - rohYpnol
23. 6. 2024 13:36
Re: Líbí se někomu ještě vše na černošedo
Je to elegantní a nevyčnívajici barevná kombinace. Nevidím na tom nic špatně. Udržuje se lépe než černá, a je podobné elegantní.
Stejně ti můžu napsat co kdo vidí na bílé že to je jak lednice beko... Černá je jak komaxit...
Avatar - rohYpnol
23. 6. 2024 13:33
Re: podbízení se
Asi rozumím co za tom vidíš ale pro vsi úctě a objektovitě je to naprostá blbost.

Ano, Renault je velmi dobrý mainstream. 1,33 TCe je projevem asi nejlepší motor ve své kategorii.

I přes to všecko je Audi úplně jinde. A to říkám se vším vědomím toho jak si Audi v mnohých specifikacích na prémii více jen hraje než jí skutečně reálně je. Jenže podobné to má Mercedes a další. GLB, A, CLA atd. ...
21. 6. 2024 22:51
Ty rozjezdy s DSG....
.... mám to silné 140kW TDI (nebo kolik to má) v Supovi... 3generace, auto staré půl roku. A ty rozjezdy jsou fakt hodně špatné. Když nic nejede a dělám to plynule tak pohoda, ale fakt se mi teď nedávno stalo že jsem se chtěl agresivněji připojit na hlavní a to auto mě v tom tak sekundu dokonale vykoupalo.... Hodně blbá vlastnost.... Mám to teda na dlouhé štreky tak to neřeším, ale opravdu se to nepovedlo.

Jinak zmíněná Q5 za ty prachy proč ne, asi výborná volba.... :yes:

PS: kdo by chtěl něco ještě zastaralejšího co se navíc umí rozjet, tak může brát Stelvio JTD :D :D :D