TEST Audi Q5 40 TDI quattro Perfection – Hodně muziky za neuvěřitelnou cenu
Audi v Česku prodává zvýhodněné SUV Q5 Perfection s neuvěřitelnou cenou. Za méně než 1,5 milionu korun nabízí bohatou výbavu i tradiční turbodiesel.
Design, interiér
Aktuální druhá generace Audi Q5 je jedním z nejstarších modelů v dnešním portfoliu značky. Středně velký crossover od Audi se v nejnovějším pokračování vyrábí už podzimu 2016 a o čtyři roky později se představil s modernějším faceliftem se sportovnějším charakterem i novou technikou. To však bylo už před čtyřmi lety a právě teď před sebou máme už téměř výběhový model.
Vylepšená Audi Q5 se tehdy představila se zajímavým prvenstvím – byla vůbec prvním vozem ve svém segmentu s inovativními OLED svítilnami. Důležitou novinkou byla i chuť automobilky svézt se na vzkvétající vlně populárních SUV-kupé, takže spolu s faceliftem uvedla do nabídky druhé generace i stylovější karosářskou variantu Sportback. Hlavním cílem bylo konkurovat německým soupeřům – BMW X3 a Mercedes-Benzu GLC.
A nám se Audi Q5 znovu objevilo v redakční garáži, když se tuzemské zastoupení Audi rozhodlo ke stárnoucímu kompaktnímu SUV přilákat nové zákazníky uvedením nové zvýhodněné výbavy Perfection.
Akční výbava Perfection
Nová speciální výbava Perfection navazuje na úspěšné modely Audi A4 Perfection a A5 Perfection a pro SUV Q5 je k dispozici pro standardní karosářskou variantu i stylovou SUV-kupé verzi Sportback. Základem nové výbavy je populární sportovně střižený paket S line a automobilka všechny vozy standardně vybavuje také pakety Gravity s funkcí Auto Hold assist, adaptivním tempomatem, třízónová klimatizace nebo audiem Audi Soundsystem. Současně má kontrastní designové prvky.
I když to na námi testovaném šedém kousku v šedém odstínu Daytona není příliš vidět, je charakteristický černými podélnými střešními nosiči, leskle černými kryty vnějších zpětných zrcátek, a ačkoli běžně obouvá leštěná devatenáctipalcová kola z lehkých slitin v pětiparskovém designu S, náš testovaný kousek obouvá sportovnější dvacítky z nabídky Audi Sport, za něž si pořádně připlatíte. Stojí totiž lehce přes 68 tisíc korun!
Audi vás u zvýhodněné výbavy Perfection pochopitelně nijak neomezuje na dalších příplatcích. Jen zvenku na našem testovaném autě najdete třeba paket Sport Edition s černými prvky. Je bez označení motorizace, má zadní difuzor v černé barvě, světlomety Matrix LED s černými prvky, výrazné červené brzdové třmeny a další doplňky v černém odstínu.
Ideální kabina pro staromilce
Postupně se přesouváme do prostorného interiéru Audi Q5, v němž se také objevuje jeden prvek paketu Sport Edition. Je jím perforovanou kůží čalouněný multifunkční volant s logem S line a kontrastním prošíváním. A když se pohodlně usadíte, začnete si uvědomovat, že ty nejstarší modely od značek koncernu Volkswagen jsou ideálními každodenními auty pro staromilce a odpůrce dotykového ovládání.
Základem architektury interiéru je palubní deska s 12,3“ full HD digitálním přístrojovým štítem Audi Virtual Cockpit plus v kombinaci s volně stojícím 10,1“ dotykovým displejem infotainmentu MMI radio plus s bluetooth konektivitou. Po faceliftu se v modelu objevil v modernější generaci MIB3. To nejlepší na druhém Audi Q5 však je způsob, jakým ovládáte funkce vozu i výbavu.
Sice vedle konkurentů může vypadat trochu zastarale, ale jedním z největších lákadel modelu je ideální kompromis mezi klasickým tlačítkovým a moderním dotykovým ovládáním. Skoro všechna nastavení vozu můžete najít v menu infotainmentu na dotykovém displeji, ale nastavení klimatizace, vypínání stop/startu nebo volbu jízdních režimů stále provádíte běžnými čudlíky. Líbí se mi i kolečko pro ovládání hlasitosti audia nebo tlačítko varovných světel mezi výdechy na středu palubní desky.

Absence navigace v základu
Bohužel, ne všechno je ve zvýhodněných modelech k dispozici už v základní výbavě. Jedním z nejvhodnějších příkladů je skutečnost, že standardně nedisponují vestavěným navigačním systémem. Když jsem poprvé klikl na příslušnou volbu v menu, byl jsem odpálkován upozorněním ve smyslu, že navigace není v daném voze k dispozici.
A máte hned několik způsobů, jak to můžete řešit – využít konektivity Apple CarPlay či Android Auto, nebo si za ni připlatit. V oficiálním českém konfigurátoru však zjistíte, že není zrovna zadarmo. Pořádná navigace s 3D mapami, body zájmu, intuitivním zadáváním cílů nebo službou Audi connect online traffic information plus pro aktuální dopravní informace totiž stojí necelých 67 tisíc korun.
Solidní praktičnost
Už to bude jen na vašich potřebách, zda si příplatkovou navigaci ceníte natolik. Věřím ale, že všem se bude líbit celková praktičnost vozu. Moderní pětimístný interiér s propracovanou ergonomií je totiž prostorný na předních i zadních sedadlech a za sebou vozí prostorný kufr se základním objemem 510 litrů. Audi pak uvádí, že testovaná Q5 s turbodieselem 40 TDI quattro utáhne brzděný přívěs o maximálních 2400 kilogramech, nebrzděný pak o 750 kilogramech.
S příplatkovými zadními sedadly plus navíc můžete vybavit interiér posuvnou zadní lavicí v podélném směru s nastavitelným sklonem opěradel, dělením v poměru 40:20:40 a sklopnou loketní opěrkou se dvěma držáky na nápoje. Stojí to 10.500 korun A mimochodem, jeden z předních držáků na nápoje může být klimatizovaný/chlazený za 4500 korun.
Srovnání s hlavní konkurencí | Audi Q5 | BMW X3 | Mercedes-Benz GLC |
Motorizace | 40 TDI quattro | xDrive20d | 220 d 4Matic |
Motor | vznětový | vznětový | vznětový |
Zdvihový objem [cm3] | 1968 | 1995 | 1993 |
Největší výkon [kW/min] | 150/3800 | 140/4000 | 145/- |
Převodovka | 7AT | 8AT | 9AT |
Max. rychlost [km/h] | 222 | 213 | 225 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,6 | 7,9 | 8,1 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,9 | 6,8 | 5,9 |
Emise CO2 [g/km] | 180 | 178 | 155 |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 520 | 550 | 620 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1880 | 1915 | 1910 |
Rozměry d x š x v [mm] | 4682x1917x1961 | 4708x1891x1676 | 4716x1890x1640 |
Rozvor [mm] | 2829 | 2864 | 2888 |
Cena od [Kč] | 1.435.900 | 1.475.500 | 1.462.890 |
Motor, jízdní vlastnosti
Zvýhodněná Audi Q5 a Q5 Sportback se v Česku prodávají výhradně s naftovou motorizací 40 TDI quattro, která je hned po výkonově slabším motoru 35 TDI druhým nejsilnějším turbodieselem v nabídce. Ten zakládá na turbodmychadlem přeplňovaném dvoulitrovém vznětovém čtyřválci o maximálním výkonu 150 kW (204 koní) a točivém momentu 400 newtonmetrů. Standardem motorizace 40 TDI quattro je pohon všech kol a sedmistupňová dvouspojková převodovka S tronic.
Musíte překonat rozjezd
A jelikož každá jízda začíná rozjezdem, pojďme si nalít čistého vína s největším problémem této kombinace se seznámit už na začátku. V minulých měsících jsem to kritizoval u všech koncernových čtyřválcových dieselů a „Q-pětka“ rozhodně nebude výjimkou. Nekompromisní emisní předpisy výrazně otupily projev těchto motorů při rozjezdu, kvůli čemuž se neumí rozjet s okamžitě.
Zažijete to při nejednom odbočování – čekáte na odbočení doleva přes křižovatku, máte ve výhledu dostatečnou mezeru, ale protože to chcete stihnout rychle, už při stání dáte audině téměř plný plyn. Jenže ona se nerozjede. Stojí a čeká, zatímco se emisemi uškrcený turbodiesel snaží domluvit s dvouspojkovou převodovkou, co bude dál. Pocitově to trvá až neuvěřitelně dlouho, a když se konečně rozjedete, díky čtyřkolce z ničeho nic vystřelíte a proletíte před nebezpečně se přibližujícím protijedoucím autem.
Během testování jsem si však všiml, že tento problém lze vyřešit docela jednoduše. Předvídejte, zbytečně neriskujte, jezděte plynule a dejte pohonu čas. Když totiž ji totiž uvolněním brzd necháte samovolně rozhýbat a následně začnete plynule zvyšovat zatížení, rozjede se mnohem dynamičtěji a komfortněji. A pokud jezdíte v „déčku“, můžete si vypomoci i aktivací režimu převodovky S s rychlejšími reakcemi.
Čtyřválec stačí
Dnes už se bohužel Audi Q5 neprodává s výkonným naftovým šestiválcem 50 TDI quattro, ale v reálném provozu to vlastně ničemu nevadí. S více než dvěma stovkami koní je „Q-pětka“ dostatečně dynamická i na dálnicích, a když na to pořádně šlápnete (třeba u našich německých sousedů), vyvine maximální rychlost až 222 km/h. Jen pro zajímavost, akcelerace z 0 na 100 km/h jí trvá 7,6 sekundy, tedy pokud se zvládnete správně rozjet.
Už od nízkých otáček má čtyřválcový turbodiesel dost zátahu a při městském i dálničním cestování je příjemně tichý a kultivovaný. Při jízdě si už navíc rozumí s dvouspojkovou převodovkou a změna rychlostí je hladká. Běžné každodenní popojíždění pak zvládnete za skutečných sedm na sto kilometrů, za dálniční přesuny zaplatíte zhruba osm až osm a půl litru podle svého tempa. Audi přitom uvádí oficiální kombinovanou spotřebu 6,9 l/100 km v režimu WLTP a během týdenního testování jsem dosáhl výsledných 8,3 l/100 km.
Celkový komfort
Čtyřválcovou „Q-pětku“ jsem si v minulosti vyzkoušel i na malých 18“ kolech v pneumatikách s vysokou bočnicí, díky nimž byla úžasně pohodlná a jemně filtrovala i ty nejmenší nerovnosti. U testovaného vozu jsem se však musel vypořádat s většími dvacítkami, na nichž byla na nekvalitním asfaltu jízda trochu tvrdá, ale když jsem se pohyboval na normálních silnicích s rozumným povrchem, nic dramatického se nedělo. Občasné bouchání od podvozku už je jednou z typických vlastností velkých kol.
A pokud pravidelně jezdíte větší vzdálenosti, musím upozornit na ještě jeden volitelný prvek v námi testovaném voze. V Audi jej vybavili příplatkovou větší palivovou nádrží s objemem 70 litrů. Standardem modelu je 65 litrů a tuto položku výbavy standardně doplňuje i dvojnásobně objemná nádrž na močovinu AdBlue – z původních 12 vzroste na 24 litrů. Za to všechno navíc zaplatíte jen 2600 korun.
Závěr
Audi Q5 sice v dnešní nabídce značky může vypadat trochu zastarale, ale nepochybně má trumfy v rukávu, jimiž ještě může oslovit spoustu zákazníků. Uživatelsky nejpříjemnějším prvkem vozu je starší architektura interiéru kombinující dotykové ovládání na displeji s tlačítky pro nejdůležitější funkce. Atraktivním pozitivem je i silný dvoulitrový čtyřválcový diesel pod kapotou s kvalitně naladěnou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol. Potěší i celková praktičnost a jednoduchost ovládání – s Audi Q5 zvládne jezdit každý.
Nejvýraznějším negativem vozu pak je letargická reakce pohonného ústrojí na razantnější rozjezdy, ale pokud patříte ke klidnějším řidičům, co nikam nespěchají, vlastně vám to ani nemusí vadit. V našem testu jsme vám navíc doporučili jednoduchá řešení, jak tento problém můžete překonat, nebo jej alespoň trochu minimalizovat. Minusem jsou i drahé příplatky, zejména ten za pokročilejší online navigaci.
A zvýhodněná výbava Perfection navíc přináší obrovskou slevu ve srovnání se standardním modelem. Už základní cena výbavy Perfection za 1.269.900 Kč je až neuvěřitelná a levnější než původní základní cena. Testované auto s dalšími příplatky stojí 1.426.151 Kč.
Nejlevnější verze modelu | 1.379.900 Kč (Q5, 35 TDI) |
Základ s testovaným motorem | 1.435.900 Kč (Q5, 40 TDI quattro) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.269.900 Kč (Q5 Perfection, 40 TDI quattro) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.426.151 Kč (Q5 Perfection, 40 TDI quattro) |
Plusy
- Stylový design
- Ergonomie interiéru
- Praktičnost a prostornost
- Lákavá zvýhodněná výbava Perfection
Minusy
- Slabší ochota se rozjet
- Drahé příplatky, zejména za navigaci
