Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW X3 M40d – Neprůstřelná kombinace

Ondřej Mára Ondřej Mára 27. 2. 2022 • 04:10
42
66
Zobrazit náhledy (42)
BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d BMW X3 M40d

Modernizované BMW X3 s jednou z nejvýkonnějších motorizací představuje téměř neprůstřelnou kombinaci, která téměř vždy naplní vaše očekávání o komfortu, prostornosti a poklidné i velmi svižné jízdě.

Mnichovská automobilka představila modernizaci modelu BMW X3 (a příbuzného BMW X4) již v červnu loňského roku, nám se však první kus dostal do rukou až začátkem roku 2022. Dlouhé čekání se ovšem vyplatilo – hned jako první totiž do redakční garáže dorazila téměř vrcholná verze M Performance M40d s úchvatným 3,0litrovým vznětovým šestiválcem, který dosud nabízel skvělé zážitky prakticky v každém testovaném voze.

Než se ale dostaneme k tomu hlavnímu, což je právě motor a jízdní zážitky, pojďme se nejprve podívat na samotný facelift, který přinesl pár výrazných novinek. Cílem automobilky přitom bylo vytvořit modernější vzhled s mohutnějším dojmem.

Automobilka proto upravila vzhled typických ledvinek chladiče, nárazníku a s tím souvisela také úprava světlometů, které jsou nižší a standardně osazeny LED technologií. Testovaný vůz ovšem díky svému zařazení do nabídky M Performance vyčnívá nad ostatními X3 řadou drobných detailů.

Individualista

Zmínit můžeme například zdvojené leskle černé lamely s logem M v masce chladiče s jednodílným rámečkem, který by měl být standardně chromovaný. Díky paketu M Shadowline (+6.787 Kč) je však i rámeček černý, stejně jako boční okenní lišty a další drobnosti. Přední i zadní nárazník je stejný jako u M paketů, takže oproti standardním nárazníkům nabízí výraznější tvary s většími otvory pro sání studeného vzduchu a chlazení namáhaných komponent.

Odlišná jsou ale M aerodynamicky optimalizovaná zpětná zrcátka v černé barvě a samozřejmě nechybí všudypřítomné M plaketky. M Performance modely jsou navíc osazeny také lichoběžníkovými koncovkami výfuků v provedení černý chrom, které navazují na výfukový systém. V podbězích by měly být standardně 20“ litá kola, testovaný vůz však dostal příplatková 21“ litá M kola Double-spoke 718 (+26.546 Kč).

Z úprav exteriéru rozhodně stojí za zmínku také laserové světlomety, které na první pohled prozrazuje modrá barva. Jejich výkon je skutečně působivý, stejně jako rychlost a preciznost stínování okolního provozu. Zpoza litých kol navíc vykukují M Sportovní brzdy s červenými třmeny.

Navzdory trendům posledních let, kdy většina modernizovaných či nových modelů mnichovské automobilky působila spíše kontroverzně, nemám s omlazeným BMW X3 větší problém. Velké ledvinky se v jeho masce jednoduše ztratí a přední světlomety krásně svítí. Poněkud rozpačitý ale zůstávám ze zadních LED svítilen, jejichž grafika s 3D tvarovaným obrysem připomínajícím kleště (pozor – to jsou slova automobilky) už na můj vkus působí možná až příliš extravagantně.

Nicméně kombinace laku Grigio Telesto z nabídky BMW Individual laků (+135.475 Kč), příplatkových 21“ litých M kol a černě lakovaných lišt vytváří docela elegantní a příjemně nenápadnou kombinaci. Interiér vozu ovšem svítí na kilometry daleko.

Červená a černá

Kabina je totiž čalouněna kůží Merino v BMW Individual konfiguraci Fiona Red/Black/Black, což samo o sobě přijde na 65.026 Kč. Za karbonové prvky obložení v kabině si navíc zákazníci připlatí dalších 23.036 Kč a panoramatické střešní okno, které jde až téměř nad zadní sedačky, vyjde na 40.638 Kč. Výsledný dojem z téhle prémiové kombinace je ovšem velmi působivý. Už v rámci standardní výbavy přitom zákazník dostává skvělá sportovní sedadla, M Sportovní volant, čalounění stropu v barvě antracitu, ambientní osvětlení, třízónovou klimatizaci, a mnoho dalšího.

V rámci modernizace navíc vůz získal také přepracovanou středovou konzolu, převzatou z modelu BMW řady 4, nebo vylepšenou samostatně stojící obrazovku infotainmentu. Ta má standardně úhlopříčku 10,25 palce, testovaný vůz ovšem dostal větší obrazovku s úhlopříčkou 12,3 palce. V příplatkové výbavě nechyběl ani head-up displej (v rámci paketu Driving Assistant za 39.858 Kč) nebo systém ovládání vybraných funkcí infotainmentu gesty (v rámci paketu Connected Drive Plus společně s digitálním přístrojovým štítem Live Cockpit Professional a dalšími drobnostmi za 47.086 Kč).

BMW X3 M40d BMW X3 M40d

Výbava testovaného vozu byla zkrátka bohatá a sama o sobě vyšla na 693.487 korun, což je pro běžného smrtelníka vcelku extrém. Jak už jsem ale zmiňoval, zážitek z pobytu v kabině je opravdu velmi působivý. I bez nadílky příplatkové výbavy, která byla mimochodem v rámci modernizace redukována o zhruba 30 %, má ale modernizované BMW X3 opravdu co nabídnout.

Podobně jako u většiny BMW, také X3 nabízí skvělou pozici za volantem, na řidiče orientované pracoviště, skvěle zvládnutý infotainment s dobrou grafikou, snadným ovládáním a absencí jakýchkoliv záseků. Mkový volant padne příjemně do rukou, z auta je dobrý výhled, všechny důležité ovládací prvky mají stále svá tlačítka a jsou po ruce a nouze není ani o prostor pro posádku a její drobnosti.

Při svých 183 centimetrech jsem měl moře místa jak vpředu, tak za sedadlem řidiče. Cestování na delší vzdálenosti navíc posádce vzadu zpříjemní i příplatkový systém sklonu opěradel (+4.056 Kč). Kufr nabízí objem 550 až 1600 litrů, což se zdá být více než dost i na rodinné dovolené. Zavazadelník má prakticky jednoduché tvary, sedadla jsou dělná v poměru 40:20:40, nechybí dvojité dno nebo lišty s posuvnými kotevními body. Jediné, co mi přijde trochu nešťastné, je umístění tlačítka pro vyklopení příplatkového tažného zařízení (+29.796 Kč) za odklopnou část obložení po pravé straně zavazadelníku. Jde však pouze o detail.

Tohle nikdy nezklame

BMW X3 je tak už na první pohled hezkým, bohatě vybaveným a celkem praktickým vozem, největší předností testovaného kousku je ale bezesporu motorizace s označením M40d, se kterou jsem se v posledních letech už párkrát setkal. A vždy jsem si rochnil blahem.

Jak už nejspíš mnozí vědí, jde o vznětový 3,0litrový řadový šestiválec s přeplňováním dvojicí turbodmychadel, který je doplněn 48V mild-hybrdní technologií a spojen výhradně s osmistupňovým automatem. Jde tedy o naprosto stejnou motorizaci, jakou jsme v minulém roce zkoušeli i pod kapotou BMW X5 M40d, BMW X6 M40d, BMW M540d nebo BMW M340d. A podobně jako u dříve testovaných modelů, také v BMW X3 vytváří tenhle motor naprosto skvostný dojem.

Ostatně už při pohledu na jeho parametry je jasné, že má rozhodně co nabídnout. Jeho maximální točivý moment 700 Nm je totiž dostupný již v rozmezí 1750 až 2250 min-1. Maximální výkon 250 kW, tedy 340 koní, je pak dostupný při 4400 min-1.

I velké SUV s hmotností okolo 2 až 2,1 tuny tak zvládne s touhle motorizací sprintovat z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy a maximální rychlost je 250 km/h. Jenže motorizace M40d není jen o parádní dynamice. Tohle auto dokáže být parádním společníkem na každý den.

BMW X3 M40d BMW X3 M40d

Při nastartování vás motor přivítá hutným, ale sametovým projevem. Při běžné jízdě, kdy osmistupňová převodovka neustále plynule mění rychlosti a udržuje nižší otáčky, ale o motoru prakticky nevíte. Stačí ovšem výrazněji přitlačit na plynový pedál, převodovka svižně podřadí a auto začne krásně táhnout. S rostoucími otáčkami se navíc začne výrazněji projevovat i zvuk motoru, z části bezpochyby syntetický, který krásně dotváří obraz víc než solidního výkonu pod kapotou.

Ve sportovním režimu pak člověk téměř zapomene, že sedí ve dvoutunovém SUV. Pocit, kdy vás rozvášněný šestiválec zarazí do sedačky, se jednoduše neomrzí. Autu přitom nedochází dech ani při pružné akceleraci a předjíždění je vyloženě radost téměř v jakýchkoliv rychlostech. Ve sportovním režimu se navíc vypíná stop-start systém, který již u mild-hybridních motorizací obyčejným tlačítkem nedeaktivujete. Možností je ale i jízda v režimu individual.

Skvělou vlastností tohohle motoru je navíc i jeho spotřeba. S lehkou nohou totiž umí tohle auto klidně jezdit okolo 7,5-8 litrů na 100 kilometrů. Při svižnější jízdě se dá průměr stále pohodlně udržovat do 9 l/100 km a dostat se výrazněji přes 10 l/100 km už chce opravdu trochu bezohlednosti. Pravdou však je, že BMW X3 M40d je připravené prakticky na všechny jízdní scénáře.

Jistý i komfortní

Univerzálnímu charakteru totiž odpovídá i nastavení příplatkového adaptivního M podvozku (+18.980 Kč), který na českých silnicích odvádí vlastně fenomenální práci. Ačkoliv bylo auto postavené na 21“ příplatkových kolech, obutých do pneumatik o rozměru 245/40 R21 vpředu a 275/35 R21 vzadu, dokázalo zůstat příjemné i na většině povrchů.

BMW se přitom drží svého tradičně „komfortně jistého“ nastavení, kdy se snaží maximálně eliminovat nekvalitu silnic, ovšem bez dopadů na ovladatelnost. Na horším povrchu tak sice vnímáte tlumený dusot, víc se však do kvalitně odhlučněné kabiny prakticky nemá šanci dostat (pokud tedy nevymetete největší díry v okolí). Naopak na kvalitní silnici je velmi sympatické, jak jistě dokáže auto sedět a působit.

Ačkoliv má X3 M40d ve standardu i M sportovní diferenciál, Performance Control systém pro zvýšení dynamiky při průjezdu zatáčkou a systém pohonu všech kol xDrive preferuje zadní nápravu, trochu se zdráhám mluvit o vyloženě sportovním chování, jakkoliv pro něj automobilka udělal maximum. Hmotnost přes 2 tuny je zkrátka znát, stejně jako vyšší těžiště. Přesto dokáže BMW s fyzikou celkem zdatně bojovat a mnohdy byla větším blokem ještě svižnější jízdy má hlava, než technika. Při rychlejší jízdě na okreskách ale i BMW X3 už pomalu začíná docházet místo, abyste si mohli jízdu skutečně bezstarostně vychutnat.

Bez výrazných slabin

Přesto musím říct, že jsem si cestování s BMW X3 M40d neskutečně užíval. Ať už jsem jezdil po dálnicích, rychlostních komunikacích, okreskách nebo v centru Prahy, naladění podvozku a motoru bylo prakticky za všech okolností připraveno naplnit mojí představu o ideálním svezení. Možná to vypadá, že jsem až zbytečně nekritický, ale opravdu mě během týdne nenapadla jediná věc, která by mě nějak štvala. 

BMW X3 M40d BMW X3 M40d

BMW X3 M40d dobře vypadá, skvěle jezdí, je dostatečně praktické uvnitř a navíc vás ani nesežere. Vlastně jako kolegové u testu jiných M Performance modelů začínám tápat, proč bych měl chtít jako zákazník namísto motorizace M40d vrcholné Mko, případně M Competition. Obzvláště ve světě SUV mi totiž testované auto s výkonným vznětovým šestiválcem dává mnohem větší smysl. 

Na konec ale samozřejmě nemohu opomenout cenu, kolem které jsem v textu výše několikrát kroužil. Takže – základní BMW X3 M40d (včetně daně) pořídíte v Česku za cenu od 1.875.900 Kč. Se všemi příplatky se pak cena testovaného vozu vyhoupla až na 2.578.387 Kč (včetně daně). To už je samozřejmě dost, nicméně jsem si téměř jist, že tohle auto by dokázalo dělat radost i bez příplatků v ceně převyšující základní BMW 116i (od 608.400 Kč) a atakující cenu BMW 118i/116d (od 707.200 Kč).

Nejlevnější verze modelu 1.240.200 Kč (BMW X3 sDrive18d, 110 kW, AT)
Základ s testovaným motorem 1.875.900 Kč (BMW X3 M40d, 250 kW, AT)
Testovaný vůz bez příplatků 1.875.900 Kč (BMW X3 M40d, 250 kW, AT)
Testovaný vůz s výbavou 2.578.387 Kč (BMW X3 M40d, 250 kW, AT)

Plusy

  • Zátah motoru
  • Ergonomie interiéru
  • Prostornost
  • Naladění podvozku
  • Spotřeba
  • Univerzálnost využití

Minusy

  • Drahá příplatková výbava

Související články

Témata
BMW X3 M40d
Cena základní sestavy 1 875 900 Kč
Výbava základní sestavy Palivová nádrž se zvětšený objemem, pneumatiky Runflat, M sportovní diferenciál, Sportovní automatická převodovka, Performance Control systém, Variabilní sportovní řízení, sportovní přední sedadla, ambientní osvětlení, automatická klimatizace, M sportovní kožený volant, M aerodynamický paket, M Shadowline černé okenní lišty, čalounění stropu v barvě antracitu Kč
Cena testované sestavy 2 578 387 Kč
Výbava testované sestavy 21“ M kola (26.546 Kč), Adaptivní M podvozek (18.980 Kč), Elektricky ovládané tažné zařízení (29.796 Kč), Panoramatické střešní okno (40.638 Kč), Prvky obložení Carbon Fibre (23.036 Kč), BMW laserové světlomety (27.092 Kč), Harman Kardon Surround Sound Systém (18.980 Kč), Paket Business Class (18.070 Kč), Paket ConnectedDrive Plus (47.086 Kč), Paket Advanced Heating (51.272 Kč), Paket Inovation (50.310 Kč), Driving Assistang Professional (39.858 Kč), lak BMW Individual Grigio Telesto (135.475 Kč), BMW Individual kůže Merino s rozšířeným obsahem (65.026 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2933
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 205 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 1750 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.6
Emise CO2: 173
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 1600
Objem nádrže (l): 68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2005 / 575
Rozměr pneu: 245/40 R21, 275/35 R21
BMW X3 M40d
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4713
b) šířka (mm): 1897
c) výška (mm): 1676
d) rozvor (mm): 2864
e) rozchod vpředu (mm): 1615
f) rozchod vzadu (mm): 1594
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1040 / 1230
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1600
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 470
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Barrichello
3. 3. 2022 11:20
Take it Easy
9x 41= 369 Kč
16x15,50= 248
*edit
na Shellu obyčená nafta 44

Takže 9x44 = 396

Jezdíte za 121 (152) Kč vyšší náklady na 100 km se sazometovou Brambrovou oproti plntučnému V8.

A to se vyplatí :-) :-) :-) :-)
2. 3. 2022 13:44
Re: Nekompromosne suv
pardon, ale srovnávat suv a sporťáky? od kdy se sportovní auto kupuje kvůli kufru, prostornému interiéru a každodennímu jezdění? :-O
1. 3. 2022 09:02
Re: Nekompromosne suv
neverim ... Ty chvalis BMW ? :-)
28. 2. 2022 20:47
Re: ... do černého...
věnoval jsem tomuto tématu půl hodiny života
https://www.youtube.com/watch?…
rozdíl ve spotřebě litr, bez močoviny, bez kadlání na volnoběh, benzín na pořízení levnější...
opravdu už nevím, proč bych měl dát přednost dieselu.
Avatar - Ji/Ri
28. 2. 2022 19:41
Re: Nekompromosne suv
:yes: :D
Články odjinud